راحتی و آزادی در دفتر کار تریبون

به‌ روزرسانی شده در ۸ شهریور ۱۴۰۲

|

دفتر کار تریبون؛ راحتی و آزادی

اگر به شرکت‌های استارت‌آپی داخلی سر زده باشید یا درباره فرهنگ‌‌ کاری استارت‌آپ‌های معروف بین‌المللی مطلبی خوانده باشید، حتماً متوجه یک ویژگی مشترک در آن‌ها شده‌اید؛ طراحی محیط کاری ارگونومیک و خلاقانه یکی از ویژگی‌های همه‌گیر و بارز در شرکت‌های نوین به خصوص استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی است.

شرکت‌های نوپا تلاش می‌کنند به کلیدواژه محیط کار راحت و جذاب توجه ویژه‌ای کنند و از فضای کاری کلاسیک دور شوند و به سمت ایجاد محیطی بروند که نیروها در آن احساس آزادی و راحتی بیشتری داشته باشند؛ میزهای دسته‌جمعی و رو‌به‌روی هم، دیوارهای شیشه‌ای و راهرو‌های پر از گیاه و پرنور جایگزین اتاق‌های مجزای خشک و بی‌روح، دیوارهای خالی و صندلی‌های مدیریتی می‌شوند.

برای نمونه، وقتی صحبت از راحتی و خلاقیت در محیط‌های کاری می‌شود، نام غول‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل، مایکروسافت و اَپل بیشتر خودنمایی می‌کند. برای مثال، تصاویر داخلی شرکت گوگل نشان می‌دهد که این شرکت عظیم تکنولوژی در جهان، اتاقی دارد که درست شبیه فضای بازی کودکان است. سالنی با یک تور بسکتبال و چند اتاق مجزای بازی و مبل‌های راحتی به جای صندلی‌های خشک.

 

در مثال دیگر، حضور بدون کفش کارکنان در فضای کاری “سیلیکون ولی” (Silicon Valley) یکی از ایده‌هایی است که توسط ۲ استارت‌آپ‌ Gusto و Notion در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد شد. تحقیقات نشان داد که کارمندان در حین کارکردن به ظاهر یکدیگر اهمیتی نمی‌دهند. بنابراین اینکه کارکنان در طول روز کاری خود احساس راحتی داشته باشند، مهم‌تر از این است که به نحوه لباس پوشیدن توجه شود. از آن پس، فرهنگ حضور بدون کفش در شرکت‌ها بسیار مورد استقبال کارکنان قرار گرفت و به یکی از شرایط مطلوب برای کارکردن در شرکت‌های فنی (و بعدها در سایر شرکت‌ها) تبدیل شد. تمام این نکات از توجه به «حس راحتی در محیط کار» نشات گرفته می‌شود.

راحتی فضای کار تریبون

راحت باشید؛ دفتر کار هم مثل خانه شماست

بسیاری از افراد بیشتر ساعات روز را در محل کار می‌گذرانند. حداقل یک‌سوم از ساعت زندگی روزانه. بنابراین، با طراحی جذاب و خلاقانه محیط کاری می‌شود مرز خانه و کار را از بین برد. چه بپذیریم و چه نپذیریم فضاهای کاری در حال تغییر هستند و نسل جدید افراد جویای کار، دیگر هر محیط کاری را نمی پذیرند؛ به همین خاطر خیلی از کارفرمایان در کل دنیا با تغییر چیدمان فضای کاری و قوانین شرکت و سازمان، سعی دارند نیروهای بیشتر و متخصصی را جذب کنند.

این جمله کاملاً درست که محیط کاری خسته‌کننده نیروها را فراری می‌دهد و فضای کاری مثبت و پرانرژی باعث جذب و علاقه بیشتر افراد به کار خواهد شد. این موضوع این روزها به‌قدری مهم شده است که خیلی از شرکت‌های خصوصی بزرگ و حتی استارتاپ‌های ایرانیُ سر این ماجرا با یکدیگر رقابت می‌کنند. در واقع بخش عمده‌ای از برند کارفرمایی یک شرکت، به محیط کاری جذاب و در عین حال فضای صمیمی و بدون سخت‌گیری وابسته است.

برای اینکه نیروها در محل کارشان احساس راحتی کنند، نیازی نیست دفتری خیلی شیک با امکاناتی در حدواندازه گوگل یا آمازون داشته باشید. برای مثال، اتاق‌های ویژه‌ای برای استراحت کوتاه، بازی و تفریح ایجاد کنید. از مبل‌های راحتی و بزرگ برای فضای استراحت استفاده کنید. اتاق‌های جلسه را خیلی خشک طراحی نکنید. رنگ‌های متنوع دیوارها و وجود نور طبیعی کمک می‌کند تا افراد حس شادابی را تجربه کنند.

فضای کاری تریبون

ما قبل از ورود به مجموعه تریبون، کفش‌هایمان را در می‌آوریم، درست مانند وقتی که وارد خانه می‌شویم. وجود موکت در سرتاسر مجموعه و رفت‌وآمد بدون کفش باعث می‌شود راحتی بیشتری را در کل روز تجربه کنیم. ایده حضور بدون کفش فواید دیگری هم دارد، برای مثال وقتی از پشت میزنشینی خسته شدیم، می‌توانیم روی زمین بشینیم و کار کنیم.

راحتی فضای کار تریبون

زمان‌هایی که برای صبحانه و ناهار دورهم جمع می‌شویم، فرصت خوبی است که درباره مسائل غیرکاری صحبت کنیم و بیشتر با هم صمیمی شویم. علاوه بر این‌ها، امکان دورکاری در بعضی از حوزه‌های کاری دست ما را برای استخدام نیروهای بااستعداد و باانگیزه باز گذاشته است تا بتوانیم با افرادی همکاری کنیم که نمی‌توانند به‌صورت فول‌تایم در شرکت حضور پیدا کنند. امکان بازی در فضای کاری از سیاست‌های خوب مجموعه‌های استارت‌آپی است شادابی و نشاط را بین بچه‌ها ایجاد می‌کند. ما هم در تریبون بعد از زمان کار برای بازی فوتبال دستی و ایر هاکی دورهم جمع می‌شویم.

تفریح و سرگرمی در تریبون

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *