تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
خبرنامه روابط عمومی تیر ۱۴۰۲

منتشر شده در ۴ تیر ۱۴۰۲

خبرنامه روابط عمومی تیر ۱۴۰۲

محتوایی که در ادامه مطالعه می‌کنید، ویژه‌نامه خبری روابط عمومی است که به‌صورت ماهانه برای شما ارسال خواهد شد و در سایر کانا‌ل‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد. در این ویژه‌نامه سعی می‌کنیم که از گوشه و کنار روابط عمومی در دنیا و اخبار مربوط به آن، محتوایی مفید و کاربردی تهیه کنیم.

چالش تاید پاد و واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی

چگونه اتفاقات منفی که وایرال شده‌اند را هدایت کنیم؟

مدتی پیش چالشی به نام تاید پاد (Tide Pod) در شبکه اجتماعی تیک‌تاک (TikTok) ترند شده بود و تعداد زیادی از کاربران با انتشار ویدئو در این چالش شرکت کردند. چالش به این شکل بود که کاربران قرص‌های شستشو را می‌خوردند و از این تجربه ویدئو می‌گرفتند. در همان ابتدای وایرال‌شدن این چالش، مردم واکنش‌های متفاوتی به آن داشتند؛ برخی آن را اقدامی جالب و هیجان‌انگیز می‌دانستند و در طرف دیگر، این چالش اقدامی احمقانه خوانده شد.

در این میان، مک دونالد تصمیم گرفت از این فرصت استفاده کرده و شیک جدید خود را به شیوه مشابه چالش تاید پاد معرفی کند. بنابراین کمپین «Grimace Shake» با انتشار ویدئویی که در آن یکی از کاربران اقدام به نوشیدن این شیک می‌کند، شروع شد.

در این ویدئو، کاربر تیک تاک بعد از نوشیدن شیک جدید مک دونالد و در حالتی که انگار مسموم شده روی زمین افتاد. در واقع قرار بود این کمپین، شوخی ساده‌ای با چالش تاید پاد باشد و به نوعی نشان دهد که این نوع چالش‌ها در عین سرگرم‌کننده‌بودن، می‌توانند بسیار خطرناک هم باشند.

اما همه‌چیز آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد، پیش نرفت و بسیاری از کاربران که در جریان این چالش نبودند، تصور کردند که کاربر تیک‌تاک با نوشیدن شیک مک دونالد واقعا مسموم شده و نسبت به آن واکنش منفی نشان دادند. مک دونالد که می‌خواست با موج سواری محصول جدید خود را سر زبان‌ها بیندازد، حالا خود را در میان یک بحران می‌دید.

بنابراین برای اینکه بتواند اتفاق منفی که وایرال‌شده را هدایت کند، سعی کرد همان لحن طنزی که برای این کمپین انتخاب کرده بود را داشته باشد و از توئیتر و لینکدین، به عنوان کانال‌های اصلی برای انتقال پیام خود استفاده کرد.

مک دونالد توئیتی با مضمون «من وانمود می‌کنم که ترند محصول جدید مک دونالد را ندیدم» و عکس مسکات همان محصول منتشر کرد تا به نوعی از کاربران بخواهد که این اتفاق را فراموش کنند و آن را نادیده بگیرند.

توئیت مک دونالد درباره چالش جدید خود


نحوه ارتباط با نسل Z

۳ نکته برای ارتباط بهتر با نسل Z

بسیاری از برندها و متخصصان حوزه مارکتینگ و برندینگ همچنان روی ویژگی‌ها و خصوصیات نسل Z متمرکز هستند و سعی در شناخت آن‌ها دارند. این نسل که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ متولد شده‌اند، به نوعی بومی‌های دنیای دیجیتال هستند و از بدو تولدشان دنیای دیجیتال را تجربه کرده‌اند و قدم به قدم با پیشرفت آن، رشد کردند.

این نسل معمولا به تصاویر، ویدئوها، بازی‌ها، پلتفرم‌های واقعیت مجازی و… بیشتر از داستان‌های متنی و تبلیغات چاپی علاقه دارند. در ادامه ۳ نکته کلیدی از زبان کتی هاکل (Cathy Hackl) برای ایجاد ارتباط بهتر با نسل زد به شما خواهیم گفت.

با نسل «آواتار» آشنا شوید

بر اساس گزارش اخیر «راهنمای برند برای نسل زد» که توسط Morning Consult منتشر شده است، بیش از ۵۴درصد از نسل زد صاحب تبلت هستند و ۲۵درصد از آن‌ها از خانواده هدست‌های واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌کنند.

هاکل در این رابطه می‌گوید: «نسل Z و آلفا هر دو از طریق آواتارهایشان بیشتر از تصاویر واقعی راحت هستند. آن‌ها در حساب‌های مجازی که ایجاد می‌کنند و رویدادهایی که در دنیای مجازی شرکت می‌کنند نیز به همان اندازه راحت هستند.»

به پلتفرم‌های بازی آنلاین وارد شوید

به طور مشابه، گزارش اخیر Statistica Gaming نشان داد که از هر ۵ نفر در نسل Z و آلفا، ۲ نفر گیمر هستند؛ در واقع ۷۳درصد از والدینی که برای مطالعه Morning Consult مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که بچه‌های ژن آلفای آن‌ها مرتباً با دوستان خود بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند.

هاکل می‌گوید: «آن‌ها عمدتاً در حال معاشرت و یافتن جامعه در بازی‌ها هستند. مخصوصاً به بازی هایی مانند Fortnight و Roblox علاقه نشان داده‌اند و مرتباً از دور و نزدیک در این فضاهای مجازی با هم ملاقات می کنند.»

لازم است که پلتفرم‌های بازی را به‌خوبی بشناسید و سعی کنید که در این بازی‌ها با افراد ارتباط برقرار کنید؛ چون معمولا افرادی که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند، در آینده‌ای نه‌چندان دور با این نسل مواجه خواهند شد و اگر به خوبی آن‌ها را نشناسند و با آن‌ها ارتباط برقرار نکنند، نمی‌توانند آن‌ها را در استراتژی‌های بازاریابی خود جذب کنند.

AR را جدی بگیرید

با وجود کاهش اخیر در فروش هدست‌های واقعیت مجازی و تمرکز ناگهانی بر هوش مصنوعی، متاورس از بین نخواهد رفت. در واقع، اکثر صاحب‌نظران می‌گویند که این موضوع به تازگی پایه‌گذاری شده است و نفوذ اپل به این فضا احتمالاً به مرور زمان پذیرش را تسریع خواهد کرد.

هکل تأیید می‌کند: «برندها مزایای استفاده از واقعیت افزوده (AR) را می‌بینند و مشتریانشان از راحتی دیدن اقلام و محصولات مجازی در دنیای فیزیکی خود لذت می‌برند. ما نیازی به انجام همه کارها به‌عنوان بازاریاب و ارتباط‌دهنده در این فضا نداریم، اما باید مایل به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی باشیم.»

با آنچه دارید کار کنید، مخاطبان جوان خود را بشناسید و فرصتی برای آن‌ها ایجاد کنید تا به‌صورت مجازی با برند شما ارتباط برقرار کنند. برای نسل Z و آلفا، آزمایش‌های AR تازگی دارند و می‌توانند به‌خوبی توجه این نسل را جلب کنند.»


نوشتن محتوای خبری با استفاده از هوش مصنوعی

نوشتن محتوای خبری حتی در عصر هوش مصنوعی هم اهمیت دارد

ورود هوش مصنوعی به دنیای دیجیتال، باعث ایجاد نگرانی برای بسیاری از خبرنگاران و اصحاب رسانه شد. اما رفته‌رفته مشخص شد که هرچقدر هم هوش مصنوعی قدرتمند باشد، حداقل در حال حاضر نمی‌تواند شم خبرنگاری داشته باشد و نوع نگارش متن را مشخص کند؛ کاری که خبرنگاران و اصحاب رسانه و البته متخصصان روابط عمومی آن را به خوبی انجام می‌دهند.

به صورت کلی با قدرتی که هوش مصنوعی دارد، می‌توان از ویژگی‌ها و مزایای آن در موارد مختلفی از جمله نگارش محتوای خبری کمک گرفت تا فرایند نگارش آن سریع‌تر انجام شود؛ اما هنوز نمی‌توان از هوش مصنوعی انتظار داشت که یک متن خبری بدون نقص و مطابق نیازهای یک خبرنگار یا متخصص روابط عمومی بنویسد.

پس اگر در این حوزه فعالیت می‌کنید، از این ابزار کمک بگیرید تا محتواهای خبری بهتری بنویسید؛ چراکه هنوز هم محتوای خبری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌: