محتوای تولید شده توسط کاربر UGC چیست و چقدر اهمیت دارد؟ | تریبون
محتوای تولید شده توسط کاربر

به‌ روزرسانی شده در ۷ اسفند ۱۴۰۲

|

همه چیز در مورد اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر (Ugc)

سال 2015 بود که Adweek به محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC لقب معجزه جدید را داد. از آن‌جا که کاربران به شبکه‌های اجتماعی استقبال زیادی نشان دادند محتوای تولید شده توسط کاربر نیز با اقبال فراوانی روبرو شد. کاربران از آن پس بسیار علاقمند بودند که بدانند دوستان و خانواده‌شان چه چیزی می‌خرند و تجربه‌شان از خرید چه بوده است.

داده‌های سالیان پیش حاکی از آن است که کاربران روی سایت‌های دارای محتوای تولیدی کاربر یا UGC، 90 درصد زمان بیشتری را گذرانده‌اند. به همین خاطر محتوای تولیدی کاربر به بخش مهمی از استراتژی برندها تبدیل شده است و بازاریابان با نوع جدیدی از تبلیغات، کمپین‌ها و طراحی سایت مواجهند. در این مقاله درباره محتوای تولیدی کاربر UGC و چیستی آن توضیح خواهیم داد. این مقاله را بخوانید تا از فواید این نوع محتوا آگاه شوید و از نمونه کمپین‌های UGC ایده بگیرید.

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

محتوای تولیدی کاربر یا User-generated content به هر نوع محتوایی اعم از متن، ویدئو، تصویر یا نظر گرفته می‌شود که مردم تولید می‌کنند. در حالت معمول برندها محتواهایی برای خودشان تولید می‌کنند اما در این حالت کاربران و مشتریان هستند که برای برند شما محتوا تولید می‌کنند. این محتواهای تولید شده توسط کاربر بعدا در شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و دیگر کانال‌های بازاریابی برند منتشر می‌شود.

برای بسیاری از برندها، اینستاگرام اولین پلتفرمی است که می‌توانند در آن محتوای UGC تولید کنند. کاربران پست‌های زیادی درباره محصولاتی تولید می‌کنند که از برندهای مختلف خریده‌اند. این محتواها در برابر نگاه تعداد زیادی کاربر قرار می‌گیرد.

این محتوای تولید شده توسط کاربر باعث می‌شود میزان اعتبار و آگاهی از برندتان افزایش یابد.

UGC مخفف چیست؟

شاید اسم محتوای UGC به گوشتان غریب باشد، امان نگران نباشید. حتما بدون این‌که با مفهوم آن آشنا باشید، بارها به تولید محتوای UGC مشغول بوده‌اید. UGC مخفف کلمۀ User-generated content است و به محتوایی گفته می‌شود که خود مشتریان با اهداف گوناگون و در فرم‌های عکس و ویدئو برای یک برند تولید‌ می‌کنند.

اغلب مردم زمانی دست به تولید محتوای UGC می‌زنند که قصد دارند میزان رضایت از یک محصول یا دریافت خدمات یک برند را با دوستان و آشنایان خود در کانال‌های مختلف به اشتراک بگذارند. برای مثال وقتی یکی از شرکت‌کنندگان دورۀ آموزشی دیجیتال‌ مارکتینگ تصویری از خود به‌هنگام شرکت در کلاس را در صفحۀ شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند و صاحب کسب‌وکار را هم منشن می‌کند، یعنی محتوای UGC تولید کرده است.

اهمیت محتوای UGC چیست؟

شاید از خود بپرسید: آیا واقعا برندها به تولید محتوای UGC و آنچه درموردشان به اشتراک گذاشته می‌شود، اهمیت می‌دهند؟ در پاسخ باید بگوییم:«بله». اگر برندها باهوش باشند، می‌توانند از طریق این محتواها نیازها و علاقه‌مندی‌های مخاطبانشان را بهتر بشناسند. در ادامه مهم‌ترین دلایلی که باید یک برند به تولید محتوای تولیدشده کاربران اهمیت بدهد را توضیح می‌دهیم:

  • کیفیت تعاملی که بین کاربران و صاحبان برندها بر اثر تولید محتوای UGC برقرار می‌شود، بسیار بادوام و ارزشمند‌ است و پاسخ به‌موقع و درست باعث افزایش Brand Awereness می‌شود.
  • میزان توجه برندها به تولید محتوای UGC می‌تواند این حس را در مخاطب‌ها ایجاد کند که نقش آن‌ها در فرآیندهای بازاریابی بسیار مهم و اثرگذار است.
  • کاربران با تولید محتوای ‌‌UGC فرصت این را پیدا می‌کنند تا با برندها صحبت کنند و حرف‌هایشان شنیده شود. این عمل باعث حس خوشایندی در مخاطبان می‌شود.
  • محتوای تولیدی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا کاربران بیشتری را جذب کند و اعتماد دیگر مخاطبان را به سمت خود جلب کنند.

اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربران برای کسب‌وکارها

چرا این روزها استفاده از محتوای تولیدی کاربر یا UGC تا این حد اهمیت پیدا کرده است و بازاریابان در استراتژی‌های خود می‌خواهند حتما از این روش استفاده کنند؟ در این بخش به چند دلیل اهمیت این نوع محتوا اشاره خواهیم کرد:

اصالت برند شما را تقویت می کند

زمانی‌که افراد زیادی درباره خرید از برند شما تعریف می‌کنند و رضایتشان را به دوستان و آشنایان خود نشان می‌دهند باعث می‌شود که دیگر افراد به اصالت برندتان پی ببرند و نسبت به وجود آن آگاه شوند.

اعتماد به برند شما را افزایش می دهد

زمانی که کاربران با تجربه‌ای رضایت بخش از شما خرید کنند و تصویر یا ویدئوی این خرید را در شبکه‌‌های اجتماعی منتشر کنند، اعتماد عمومی نسبت به برندتان را افزایش می‌دهند. همین اعتماد باعث ایجاد رابطه‌ای بلندمدت میان شما و مشتریانتان می‌شود.

بر تصمیم کاربران نسبت به خرید از شما تاثیر می گذارد

بازاریابی دهان به دهان یکی از انواع بازاریابی است که تاثیر بسیار زیادی بر برندها داشته است. در کنار این نوع بازاریابی، تاثیر توصیه‌ها و پیشنهادات خانواده و دوستان معمولا بر افراد بسیار زیاد است. به همین دلیل در صورتی که کاربری از برند شما خرید کند و استفاده از محصولات‌تان را به دوستان خود توصیه کند باعث می‌شود که کاربران دیگر نیز نسبت به خرید از شما قانع می‌شوند.

در تریبون بخوانید : سفارش تولید محتوای متنی

UGC چه مزایایی دارد؟

یکی از چالش‌های بازارایابان بر اساس تحقیقات Curata نداشتن منابع کافی برای بازاریابی محتوا بوده است. محتوای تولیدی کاربر UGC یکی از انواع محتواهایی است که زمان برنامه ریزی شما را کاهش می‌دهد، به صرفه جویی در مصرف منابع مالی کمک می‌کند و میزان اعتبار شما را افزایش می‌دهد. از جمله مزایای UGC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محتوای تولیدی کاربر به روند کلی تولید محتوای شما کمک می‌کند. با توجه به این‌که این نوع محتوا مرتبط‌ترین نوع محتوا به برند شماست می‌توانید از آن برای جلب نظر مخاطبان استفاده کنید.
  2. UGC به شما در شبکه‌های اجتماعی قدرت و بازدید بیشتر می‌دهد. اگر از کمپین‌های UGC استفاده کنید می‌توانید برند خود را در شبکه‌های اجتماعی قوی‌تر نشان دهید و رابطه‌ای پایدار با مشتریانتان ایجاد کنید.
  3. محتوای منحصربفرد برندتان را تولید خواهید کرد. این نوع محتوا با محتوایی که تیم بازاریابی شما تولید می‌کنند بسیار متفاوت است و از زاویه‌ای دیگر به برند شما نگریسته است. به همین خاطر شما می‌توانید از این نگاه جدید و منحصر به فرد استفاده کنید و محتوایی جدید و متفاوت به مشتریان خود ارائه کنید.

کاربردهای محتوای تولید شده توسط کاربر

از انواع محتوای تولیدی کاربران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظرات و توصیه‌نامه‌ها
  • محتواهای ویدئویی
  • تصاویر
  • نظرات بلاگ
  • پست‌های بلاگی تولید شده توسط کاربر
  • تالارهای گفتگو
  • پادکست‌ها

کاربرد محتوای تولید شده توسط کاربر

 

شما می‌توانید از انواع این محتواها در وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های تبلیغاتی خود بهره‌مند شوید. مثلا 70 درصد مصرف‌کنندگان در تحقیقی عنوان کرده‌اند که خواندن نظرات دیگر مشتریان یک کالا یکی از کارهایی است که حتما پیش از خرید آن انجام می‌دهند. خواندن این نظرات به آن‌ها کمک می‌کند خریدشان را با اطمینان بیشتری انجام دهند.

یا مثلا استفاده از ویدئوهای تولید شده توسط کاربران 10 بار بیشتر از ویدئوهای معمولی بازدید داشته‌اند. به کمک این ویدئوها می‌توانید مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنید و و تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشید.

بازاریابی محتوایی از طریق UGC

اعتماد و یافتن مقبولیت در میان کاربران کلمه کلیدی بازاریابی است. تمام فعالیت‌های بازاریابی در همین دو کلمه خلاصه می‌شود. اگر کاربران به محتوای شما اعتماد کنند و با اطمینان خریدشان را انجام دهند یعنی فعالیت‌های بازاریابی شما به نتیجه رسیده است. حالا با خودتان فکر کنید که آیا مردم بیشتر به حرف شما اعتماد می‌کنند یا به حرف دوستان و آشنایان خود؟

اگر بتوانید در بازاریابی محتوایی خود از محتوای تولید شده توسط کاربر بهره‌مند شوید، میزان اعتماد افراد را افزایش داده‌اید و در انتهای روز خریداران بیشتری خواهید داشت.

بازاریابی محتوایی از طریق UGC چگونه است؟

برای استفاده از محتواهای UGC در بازاریابی محتوای برند نیاز به یک استراتژی دارید. شناخت پرسونای مخاطب هدف و تدوین تقویم محتوایی دو ابزار مهم برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی از طریق UGC است. البته در نظر داشته باشید نحوۀ اجرای کمپین‌های UGC در هر کسب‌وکاری متفاوت است و هیچ روش قطعی برای موفقیت وجود ندارد. در آخر، باید فرآیند بازاریابی محتوایی خود را به‌گونه‌ای تدوین کنید که بتوانید از محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده کنید یا آن‌ها در جاهای مختلف تبلیغ شما را کنند.

استراتژی‌های تولید محتوا UGC

می‌توانید برای استراتژی راه اندازی کمپین‌های UGC از تکنیک‌های زیر استفاده کنید.

  • برگزاری مسابقه‌

برگزاری مسابقه‌های جایزه‌دار یکی از روش‌های عالی برای کمپین‌های تولید محتوای UGC است. مسابقات اشتراک‌گذاری عکس برای این کار مناسب است. ارسال عکس از محصول برند شما یا موضوع انتخابی شما از جمله ایده‌هایی که در این روش استفاده می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که زمانی که یک مسابقه با جایزه‌های ویژه برگزار می‌کنید، تعامل با مخاطبان و کشاندن آنها به تولید محتوا افزایش پیدا می‌کند.

  • برگزاری نظرسنجی

امکان استوری در اینستاگرام دست بسیاری از صفحات کسب‌وکارها را برای برگزاری انواع نظرسنجی‌ها باز می گذارد. با طرح نظرسنجی‌های چندگزینه‌ای‌، YES OR NO، باکس سوال می‌توانید در رابطه با تجربۀ کاربری، انتظارات مشتریان، نقاط ضعف، نقاط قابل بهبود و چالش‌های آنان در رابطه با حوزۀ کاری سوالاتی مطرح کرده و با دیگر کاربران خود به اشتراک بگذارید.

  • درخواست برای بررسی محصول

بررسی محصول یکی از روش‌های رایج برای دریافت بازخورد از مشتریان است. شما می‌توانید از کاربران بخواهید که محصول برند شما را بررسی کنند و نظرات خود را در قالب ویدئو برای شما ارسال کنند یا در صفحات شخصی منتشر کنند.
برای ترغیب مشتریان بهتر است به‌ازای بررسی محصول شما، تخفیف یا کد کوپنی را به پاس تلاش‌های مشتریان درنظر بگیرید. تشویق مخاطبان اجتماعی خود برای ایجاد و اشتراک UGC برای برند شما راهی عالی برای اعتمادسازی و حس نزدیکی است و همچنین می‌تواند برای کمپین بازاریابی شما بسیار ارزشمند باشد.

در تریبون بخوانید : سئو خارجی چیست؟

نمونه کمپین‌های UGC

برندهای معتبری در سراسر دنیا از این نوع محتوا برای بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند در این‌جا چند نمونه از این برندها را به همراه کمپین‌های تبلیغاتیشان نام می‌بریم تا ایده‌های بیشتری برای کمپین‌های خود دریافت کنید:

  • استارباکس

استارباکس یکی از برندهای معتبر در تولید قهوه آماده است. این برند در کمپینی بزرگ از مخاطبان خود خواست که با لیوان‌های قهوه خود عکس بگیرند و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنند. همین کمپین باعث شد میزان معروفیت برند بسیار افزایش پیدا کند.

  • کوکاکولا

کوکاکولا در کمپینی بسیار موفق به مشتریان خود اعلام کرد که می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای بسیار کم به کوکاکولا سفارش دهند که نام دوستشان را روی بطری چاپ کند. زمانی که مشتریان نام خود را روی بطری‌های کوکاکولا می‌دیدند تصویر یا ویدئوی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند. بدین ترتیب این کمپین موفق تواست سودآوری خود را چندین برابر کند.

  • صفورا

یکی از مثال‌های بسیار خوب در محتوای تولید شده توسط کاربر در وبسایت لوازم آرایشی و بهداشتی صفورا است. این وبسایت در بخشی خاص از مخاطبان خود خواسته که با لوازم آرایشی این برند خود را آرایش کنند و تصاویر زیبایشان را در سایت بارگذاری کنند. به کمک این کار افراد بیشتری ترغیب به خرید لوازم و محصولات آرایشی این برند می‌شوند و اعتمادشان به کیفیت محصولات این برند بیشتر می‌شود.

  • کالوین کلین

از دیگر برندهایی که توانست به کمک هشتگ پربازدید Mycalvins 3.6 میلیون فالوئر در اینستاگرام جذب کند برند کالوین کلین است. در این کمپین کالوین از مصرف کنندگان خواست تا تصویر خود به همراه محصولات این برند را در اینستاگرام منتشر کنند. با پیوستن جاستین بیبر به این کمپین میزان محبوبیت آن نیز افزایش یافت و این برند توانست فالوئرهای زیادی را به صفحه اینستاگرام خود بیفزاید.

تاثیر محتوای تولید شده توسط کاربر UGC بر سئو سایت

تولید محتوای UGC یکی از بهترین استراتژی‌ها برای بهبود سئو سایت و میزان کانورژن (conversion) است. محتوای تولیدشده کاربران سایت به‌صورت نظر و دیدگاه در بخش کامنت‌های صفحه قرار می‌گیرد. از جمله مزایای کامنت‌گذاری‌های کاربران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌صورت روزانه، با کامنت‌های کاربران در صفحه محصولات و بلاگ‌ها، محتواهای جدیدی تولید می‌شود. در این شرایط موتورهای جست‌وجو متوجه تعامل کاربر با محتوای شما می شوند و این به شدت در سئوی محتوا صفحه موثر است.
  • درمورد محتواهای UGC این نکته وجود دارد که کاربران با بیان نظرات خود در کامنت‌ها از کلیدواژه هایی استفاده می‌کنند که ارزش بسیار بالایی برای موتور‌‌های جست‌وجو دارند.
  • تولید محتوا توسط کاربران علاوه بر این که بدون هزینه است، باعث جذب بیشتر مخاطبان و فروش بیشتر شما می‌شود. اطلاعاتی که مشتریان شما در صفحات سایت شما کامنت می گذارند، باعث می‌شود میزان اعتماد و اطمینان دیگرا کاربران به خرید آنلاین از شما بیشتر شود.

بهتر است پاسخ این سوال را از زبان جان مولر نیز بشنویم:

نتیجه‌گیری

طبق آمارها دو سوم مصرف کنندگان آنلاین به دنبال توصیه یا نظر دیگران درباره خرید از برندی خاص هستند. در چنین شرایطی بسیار منطقی است که از محتوای تولیدی کاربر یا UGC برای افزایش اعتماد و ارتباط با مشتریان استفاده کرد. در این مقاله درباره فواید این نوع محتوا صحبت کردیم و به تعدادی از نمونه‌های کمپین‌های بزرگ خارجی نیز اشاره کردیم. از محتوای تولیدی کاربران استفاده کنید تا رابطه‌ای بهتر با مخاطبان خود ایجاد کرده باشید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.