الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چگونه سایت ها را جریمه می کند؟
الگوریتم پنگوئن چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۷ اسفند ۱۴۰۲

|

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؛ چگونگی رفع جریمه پنگوئن

گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها الگوریتم‌هایی را طراحی کرده که هرکدام برای بررسی یکی از موارد مهم در رتبه‌بندی اختصاص یافته‌اند. برای مثال الگوریتم پاندا مختص بررسی کیفیت محتوای درون سایت‌هاست. الگوریتم مرغ مگس خوار ارتباط بین محتوای صفحه و عبارت جستجو شده توسط کاربران را بررسی می‌کند و به همین ترتیب الگوریتم پنگوئن نیز وظیفه کنترل کیفیت بک لینک‌های سایت‌ها و صفحات را بر عهده دارد.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

همان طور که گفته شد، الگوریتم پنگوئن بر کیفیت بک لینک‌های سایت‌ها و صفحات نظارت دارد. اما چرا علاوه بر کیفیت محتوای یک صفحه، کیفیت بک لینک‌هایی که گرفته است نیز برای گوگل اهمیت دارد؟

زمانی که فقط الگوریتم پاندا فعال بود و هنوز الگوریتم پنگوئن به اجرا درنیامده بود، مدیران سایت‌ها فقط با تولید محتوای طولانی و قرار دادن چند کلیدواژه در آن می‌توانستند محتوای خود را به صفحه اول برساند. گوگل برای اینکه بتواند از این میان محتوای برتر را تشخیص دهد نیاز به فاکتوری داشت تا بتواند کیفیت آن‌ها را بسنجد و بک لینک می‌توانست نقش این فاکتور را بازی کند.

وقتی سایت‌های دیگر به یک صفحه لینک می‌دهند که محتوای آن صفحه خوب و باکیفیت باشد. وگرنه هیچ سایتی به یک صفحه با محتوای بی‌ارزش لینک نخواهد داد. بنابراین هر بک لینک می‌تواند یک رأی برای صفحه مقصد محسوب شود و هر چه تعداد رأی‌های یک صفحه بیشتر باشد به معنی کیفیت بهتر آن صفحه خواهد بود. البته الگوریتم پنگوئن علاوه بر تعداد بک لینک به ارزش آن‌ها نیز توجه می‌کند. به عبارت دیگر گرفتن بک لینک از یک سایت معتبر به مراتب ارزش بیشتری خواهد داشت نسبت به گرفتن بک لینک از یک سایت اسپم.

این الگوریتم طوری برنامه‌ریزی شده تا بتواند بک لینک‌های مصنوعی که توسط مدیر سایت ساخته شده‌اند را شناسایی کند. برای مثال وقتی شما بک لینک‌های سایتتان را فقط در سایت‌های بسیار معتبر قرار می‌دهید یا از انکرتکست‌های مشابهی استفاده می‌کنید که اکثراً همان کلمه کلیدی صفحه فرود است می‌تواند بسیار شک‌برانگیز باشد.

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن علاوه بر اینکه با بررسی کیفیت بک لینک‌های یک صفحه به بهبود رتبه‌بندی آن کمک می‌کند، به همان صورت هم اگر سایتی سعی در گرفتن بک لینک از سایت‌های اسپم داشته باشد یا از روش‌های سئو کلاه سیاه مثل بک لینک PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی استفاده کند، گوگل به واسطه الگوریتم پنگوئن متوجه خواهد شد و آن صفحه را جریمه خواهد کرد.

همان طور که متوجه شدید الگوریتم پنگوئن صفحات خاطی را جریمه می‌کند نه کل سایت را و به همین ترتیب نیز فعالیت و بک لینک‌های هر صفحه را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما از آنجا که رتبه کل سایت متأثر از رتبه تک تک صفحات آن است، افت رتبه یا جریمه یک یا چند صفحه از سایت بر روی رتبه کل سایت اثرگذار خواهد بود.

الگوریتم پنگوئن روی چه مواردی حساس است؟

به طور کلی الگوریتم پنگوئن روی دو موضوع بسیار حساس است و اصولاً برای مقابله با دو مسئله ایجاد شده است. یکی دست‌کاری در بک لینک‌های صفحات و دیگری پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در جایی که نباید باشد.

الگوریتم پنگوئن

لینک سازی اسپم (Link Schemes)

برای طبیعی به نظر رسیدن بک لینک‌ها، باید تنها زمانی اقدام بک لینک سازی کنید که سایتتان از نظر محتوا به اندازه کافی غنی شده باشد و به شبکه‌های اجتماعی متصل شده باشید. در غیر این صورت یک سایت تازه ساخته شده با یک شبکه بک لینک قوی کاملاً غیرطبیعی خواهد بود.

از سوی دیگر گرفتن بک لینک از سایت‌های اسپم یا مزرعه لینک نیز می‌تواند به شدت آسیب‌زا باشد. الگوریتم پنگوئن متوجه می‌شود که شما بک لینک‌های خود را از سایت‌های مشکوکی گرفته‌اید که پر از بک لینک‌های مختلف به سایت‌های متنوع هستند و همین امر بک لینک‌های شما را بی‌ارزش می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت موارد زیر همگی می‌توانند مورد هدف الگوریتم پنگوئن قرار بگیرند و باعث افت رتبه سایت شوند:

  • بک لینک‌هایی که با پرداخت پول بخرید.
  • مبادله لینک به این شکل که در ازای لینک دادن به یک سایت دیگر از همان سایت برای خود بک لینک بگیرید.
  • استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای لینک سازی
  • لینک گرفتن از دایرکتوری‌هایی که کیفیت پایینی دارند.
  • لینک سازی فقط با یک انکرتکست خاص و مشخص (البته استفاده از اسم برند یا URL بی‌خطرند)

پر کردن صفحه با کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

لازم نیست تمام انکرتکست‌ها با کلمات کلیدی به صفحه مقصد متصل شوند. برای طبیعی به نظر رسیدن بک لینک سازی می‌توانید در بعضی از انکرتکست‌ها از آدرس صفحه و در برخی دیگر از کلماتی مثل «این صفحه» و… استفاده کنید. هم‌چنین کلیدواژه را هر بار به شکل‌های مختلف استفاده کنید؛ به صورت کلمات مترادف و… . صفحه مقصد نیز نباید با کلمات کلیدی پر شده باشد. متن باید طوری نوشته شود که نوشته کاملاً روان باشد و خواننده را با دشواری روبه‌رو نکند.

به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن

گوگل بعد از معرفی الگوریتم‌ها آن‌ها را به حال خود رها نمی‌کند بلکه به دنبال مشکلات و نقاط ضعف الگوریتم‌ها رفته و بعد از پیدا کردن آن‌ها با انتشار یک آپدیت جدید مشکل را برطرف می‌کند.

اولین تازه‌سازی داده‌های الگوریتم پنگوئن 1.1 – 26 مارس 2012

در این زمان وب‌سایت‌هایی که با ظهور الگوریتم پنگوئن تحت تأثیر قرار گرفته بودند و پس از آن اقدام به پاک سازی پروفایل لینک خود کردند اثرش را دیدند و مجدداً به روال سابق برگشتند. در ضمن سایت‌هایی که در دور اول فعالیت این الگوریتم گوگل به خاطر بک لینک ‌سازی‌های اسپم یا تکرار کلیدواژه شناسایی نشده بودند، شناسایی شده و جریمه شدند.

به‌روزرسانی پنگوئن 1.2 – 5 اکتبر 2012

این یکی هم مانند قبلی فقط یک تازه‌سازی اطلاعات به شمار می‌رفت و در ماهیت الگوریتم تغییری به وجود نیاورد. در این آپدیت علاوه بر زبان انگلیسی، سایر زبان‌های جهانی نیز به الگوریتم شناسانده شدند تا در نتیجه آن الگوریتم بتواند وب‌سایت‌های غیر انگلیسی زبان را هم مورد بررسی و در صورت نیاز جریمه قرار دهد.

تغییرات پنگوئن 2.0 – 22 مه 2013

همان طور که می‌بینید شماره نسخه الگوریتم در این آپدیت به شماره 2 ارتقا پیدا کرد و این یعنی تغییرات مهمی رخ داده و الگوریتم از نظر فنی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. از این پس گوگل به صفحه نخست و صفحات سطح بالای دسته‌بندی‌های وب سایت‌ها عمیق‌تر نگاه می‌کند تا اگر بک لینک اسپمی به این صفحات وارد شده باشد سایت را مورد مواخذه قرار دهد. پنگوئن 2.0 بعد از شروع به کار روی 2.3 درصد نتایج جستجو اثر گذاشت.

تصحیح سریع نسخه 2 و انتشار نسخه 2.1 – 4 اکتبر 2013

با اینکه رسماً هیچ توضیحی از سوی گوگل منتشر نشد، اما بر اساس داده‌ها می‌توانستیم متوجه شویم که در نسخه 2.1 به‌روزرسانی مهمی انجام شده است. مشخص بود که پنگوئن عمیق‌تر سایت‌ها را بررسی می‌کند و تجزیه و تحلیل‌های بیشتری برای کشف لینک‌های اسپم بر روی سایت‌ها انجام می‌دهد. این آپدیت الگوریتم پنگوئن نیز 1 درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

به‌روزرسانی اطلاعات الگوریتم پنگوئن 3.0 – 17 اکتبر 2014

با اینکه نام‌گذاری این به‌روزرسانی این‌طور نشان می‌دهد که با یک آپدیت بزرگ طرف هستیم؛ اما در واقع آپدیت الگوریتم پنگوئن 3.0 فقط به‌روزرسانی اطلاعات است. ترکیب این آپدیت اطلاعات با آپدیت‌های قبلی سیستم را منظم‌تر کرد و مشت برخی سایت‌هایی که هنوز از روش‌های اسپم برای لینک سازی استفاده می‌کردند، باز کرد.

گوگل از این آپدیت در پروفایل گوگل پلاس پرده برداشت و گفت اجرای کامل این به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن چند هفته به طول انجامید و بر روی کمتر از 1 درصد از نتایج سرچ اثر گذاشت.

آخرین به‌روزرسانی رسمی بعد از دو سال و انتشار نسخه 4.0 – 23 سپتامبر 2016

دو سال بعد از آپدیت 3.0 آخرین به‌روزرسانی پنگوئن عملی شد. بزرگ‌ترین تغییری که در این آپدیت اتفاق افتاد پیوستن الگوریتم پنگوئن به الگوریتم هسته گوگل بود. وقتی یک الگوریتم بخشی از الگوریتم هسته گوگل می‌شود در خود آن الگوریتم تغییری رخ نمی‌دهد و تمام الگوها و قوانین آن همانند گذشته باقی‌مانده و به کار خود ادامه می‌دهند. آنچه در این زمان تغییر می‌کند درک گوگل از آن الگوریتم است. اکنون که پنگوئن هم به هسته پیوسته مانند پاندا در لحظه کار کرده و وب سایت‌ها را ارزیابی می‌کند. شما هم در همان لحظه می‌توانید اثر لینک سازی یا حذف لینک‌ها (برای بیرون آمدن از جریمه) را ببینید.

در تریبون بخوانید : لیست کامل الگوریتم های گوگل از ابتدا تا ۲۰۲۳

اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

پنگوئن از زمانی که توسط گوگل معرفی شد تا به امروز چند بار به‌روزرسانی شده و تغییراتی کرده که شاید هنوز برخی از فعالان این حوزه و سئوکارانی که چندان آپدیت‌ها را دنبال نمی‌کنند از آن بی‌اطلاع باشند. البته برخی از اشتباهات رایج به آپدیت‌ها مربوط نمی‌شوند، بلکه به خاطر شایعاتی است که بی‌پایه و اساس منتشر شده‌اند. در ادامه این متن پرده از همه این اسرار برداشته می‌شود.

  • پنگوئن کل سایت را پنالتی می‌کند.

در آپدیت‌های قدیمی‌تر پنگوئن وقتی یک صفحه از سایت را دارای بک لینک اسپم تشخیص می‌داد، کل سایت پنالتی می‌شد و گوگل کل سایت را مورد شک و شبهه قرار می‌داد. این در حالی است که در جدیدترین به‌روزرسانی آپدیت پنگوئن، فقط صفحه‌ای بک لینک‌های مشکل‌دار گرفته باشد جریمه می‌شود و اگر بنا به حذف از صفحات نتیجه باشد نیز فقط همان یک صفحه حذف خواهد شد. هرچند همان طور که پیش‌تر گفته شد این مسئله می‌تواند به طور غیرمستقیم روی رتبه کل سایت اثرگذار باشد.

  • پنگوئن فقط گاهی اوقات فعال می‌شود.

علاوه بر این در گذشته الگوریتم پنگوئن به ندرت فعال می‌شد؛ بنابراین چنانچه سایتی توسط این الگوریتم گوگل جریمه و با افت رتبه مواجه می‌شد، مدیر سایت بعد از رفع مشکل باید صبر می‌کرد تا الگوریتم پنگوئن فعال شود و این مسئله می‌توانست حتی یک سال نیز به طول انجامد. خوشبختانه این مشکل در به‌روزرسانی جدید برطرف شده و الگوریتم پنگوئن هر لحظه در حال فعالیت است.

  • پنگوئن فقط سایت‌های با تم وردپرسی را هدف قرار می‌دهد.

این شایعه‌ای بود که هیچ‌گاه مدرکی برای اثبات پیدا نکرد. حتی با وجود بررسی‌هایی که انجام شد، ارتباطی بین افت رتبه سایت و تم‌های وردپرسی محبوب پیدا نشد.

  • پنگوئن فقط صنایع خاصی را هدف قرار می‌دهد.

در برخی الگوریتم‌ها در گذشته مشاهده می‌شد که گوگل فقط کسب و کارهای خاصی را هدف قرار داده است؛ اما در این آپدیت هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه صنف خاصی مورد هدف واقع شده باشند وجود ندارد.

چگونه جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل را رفع کنیم؟

خوشبختانه جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل قابل رفع است. فقط کافی است اشتباهاتتان را پاک کنید یا به گوگل بگویید که از آن‌ها چشم‌پوشی کند. اگر متوجه شدید به خاطر الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شدید، باید هر چه سریع‌تر بک لینک‌های مشکوک و بی‌ارزش را حذف کنید. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: دسترسی به لیست کامل بک لینک‌ها

ابتدا باید از داشبورد گوگل وبمستر به لیست کامل بک لینک‌هایتان دسترسی پیدا کنید و سپس تک تک همه بک لینک‌ها را بررسی کرده و برای لینک‌های اسپم یک فهرست جدید ایجاد کنید.

مرحله دوم: حذف بک لینک‌های اسپم

فهرست لینک‌های اسپم را یکی یکی بررسی کنید و لینک‌هایی را که به آن‌ها دسترسی دارید حذف کنید.

مرحله سوم: Disavow کردن بک لینک‌های اسپم

سایر بک لینک‌هایی که شما به آن‌ها دسترسی ندارید را به بخش Disavow links گوگل معرفی کنید تا آن‌ها را disavow کند. به این ترتیب این لینک‌ها دیگر بر روی سایت شما اثر نخواهند داشت.

در تریبون بخوانید : الگوریتم پیج رنک چیست؟

هم‌چنین اگر این مراحل به نظرتان دشوار آمد – با اینکه بسیار ساده است – می‌توانید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سئو بخواهید این کار را برایتان انجام دهند و شما را از شر این پنگوئن عصبانی گوگل نجات دهند.

سخن پایانی

هدف گوگل این است که سایت‌هایی در صفحه اول قرار بگیرند که بهترین محتوا را برای کاربران ارائه دهند. پس اگر می‌خواهید سایت شما هم جزو همین سایت‌ها قرار بگیرد باید بهترین محتوا را برای کاربران ارائه دهید. این محتوا باید به قدری خوب باشد که سایت‌های دیگر هم به شما لینک دهند. از سوی دیگر برای حفظ تعامل شما هم باید به محتوای خوب سایت‌های دیگر لینک دهید.

اگر قصد دارید سئوکار استخدام کنید بدانید سئوی سایت برای اینکه کاملاً طبیعی باشد و خوب اجرا شود باید در طول زمان انجام شود. قطعاً شما می‌توانید ظرف مدت کوتاهی تعداد زیادی بک لینک گرفته و به این ترتیب رتبه سایتتان را جابه‌جا کنید. اما شک نداشته باشید که به زودی توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی و جریمه خواهید شد.

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن شناسایی و مبارزه با روش‌های سئو کلاه سیاه و لینک‌‌سازی‌های خارجی غیرطبیعی است.

الگوریتم پنگوئن با سایت‌هایی که قصد دارند از طریق لینک‌سازی انبوه، جایگاه خود را در نتایج جست‌وجو ارتقا دهند، برخورد می‌کند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.