بک لینک sitewide

به‌ روزرسانی شده در ۷ بهمن ۱۴۰۲

|

لینک Sitewide در سئو چیست و چرا از آن استفاده نکنیم؟

از زمانی که الگوریتم پنگوئن معرفی شد، بک لینک‌ها به انواع و اقسام مختلفی تقسیم شدند و بنا به کاربردی بودن یا اسپم بودنشان در یکی از دو دسته کلاه سیاه یا کلاه سفید جای گرفتند. بک لینک‌هایی که در مزرعه‌ لینک قرار داشتند، بک لینک‌های مبادله شده، بک لینک در شبکه خصوصی وبلاگ و اینک بک لینک sitewide که در آپدیت جدید پنگوئن – که برخی سایت‌ها از آن به عنوان پست پنگوئن یاد کرده‌اند – تعیین تکلیف شده است. اما پیش از آن ببینیم لینک سایت واید چیست و چگونه می‌توان بدون خطر از آن استفاده کرد.

لینک Sitewide چیست؟

لینک سایت واید به لینکی گفته می‌شود که در همه یا اکثر صفحات سایت تکرار می‌شود؛ مثلاً لینک‌های فوتر یا فهرست کنار صفحه وبلاگ‌ها. این لینک‌ها معمولاً برای کاربران گذاشته نمی‌شوند، بلکه هدف اصلی آن‌ها گرفتن بک لینک برای سایت‌های دیگر است. گوگل نیز این مسئله را تشخیص داده و از همین رو به آن به چشم اسپم نگاه می‌کند.

لینک sitewide

بک‌لینک‌های سایت واید چگونه روی سئو تأثیر خواهند گذاشت؟

گوگل برای بهبود بخشیدن به وضعیت بک لینک‌ها الگوریتم پنگوئن را به راه انداخت. اما همان طور که می‌دانید هر بار که گوگل راهی را به روی سئوکاران کلاه سیاه می‌بندد آن‌ها روش‌های جدیدتری خلق می‌کنند و گوگل مجدداً الگوریتم را آپدیت می‌کند و این چرخه همین‌طور ادامه دارد.

الگوریتم پنگوئن نیز بعد از مدتی به‌روزرسانی شد تا آنچه سرچ می‌شود با آنچه در نتایج گوگل ارائه می‌شود مطابقت بیشتری داشته باشد و گوگل بتواند کاربرانش را راضی نگه دارد. در به‌روزرسانی پنگوئن انواع مختلفی از بک لینک‌ها جریمه شدند و سایت‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کردند ناگهان در صفحات نتایج با سقوط مواجه شدند. متأسفانه لینک‌های سایت واید نیز مورد هدف قرار گرفتند.

«اکنون هر لینکی که طبیعی نباشد را باید از سایتتان حذف کنید. علاوه بر طبیعی بودن و کیفیت بک لینک‌ها، تناسب موضوع آن‌ها با موضوع سایت شما نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

از جمله بالا می‌توان به این نتیجه رسید که بک لینک sitewide به خودی خود چیز بدی نیست. اگر شما یک بک لینک مرتبط با موضوع سایتتان را به طور طبیعی در مکانی قرار دهید که در تمام صفحات تکرار شود، جریمه نخواهید شد. به عبارت دیگر استفاده از لینک سایت واید باید تحت قوانین و شرایطی صورت بگیرد تا از نظر گوگل قابل قبول باشد و مشمول جریمه نشود. در غیر این صورت، با قرار دادن لینک‌های مختلف در تمام صفحات سایت بدون حساب و کتاب، باید خیلی زود منتظر عواقب و جریمه‌های گوگل هم باشید.

پنالتی گوگل در مورد استفاده از لینک سایت واید افت رتبه سایت است و تاکنون حذف کلی سایت از صفحات نتایج یا موارد دیگر مشاهده نشده است.

بهترین و طبیعی‌ترین راه دریافت لینک‌های سایت واید

روش‌های زیادی برای گرفتن لینک سایت واید طبیعی وجود دارد که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

  • بک لینک به شرکت طراح سایت در فوتر

یکی از بیشترین لینک‌هایی که در فوتر سایت‌ها تکرار می‌شود، لینک شرکت طراحی کننده سایت است. این سایت‌ها برای اینکه از جریمه سایت واید در امان بمانند بهتر است در متن محتوای سایت بک لینک بگیرند مگر اینکه سایتی که طراحی کرده‌اند مرتبط با حوزه کاری خودشان باشد. در این صورت می‌توانند از قانون ارتباط موضوعی استفاده کرده و لینک سایتشان را در فوتر بگذارند.
البته توجه داشته باشید که در این موارد از اسم برندتان به عنوان انکرتکست استفاده کنید.

  • بک لینک به سایت‌های مفید و مرتبط در فهرست کنار وبلاگ‌ها

این نوع بک لینک‌ها برای کاربران خیلی مفیدند و نباید جزء بک لینک‌های اسپم به حساب بیایند. احتمال اینکه بک لینک به یک دامنه معتبر و مرتبط با موضوع سایت اثر منفی بر رتبه سایت داشته باشد نیز بسیار پایین است. پس حتی می‌توانید لینک‌های فهرست کناری یا blogroll link را بخرید به شرط اینکه سایتی که به شما لینک می‌دهد معتبر بوده و موضوعی شبیه به سایت شما داشته باشد. با این شرایط گوگل به شما مشکوک نخواهد شد.

در این مورد نیز بهتر است از اسم برند استفاده کنید تا گوگل و کاربران متوجه شوند که این فهرست برای معرفی برندهای معتبر در حوزه کاری مشابه همین سایت است. البته تبادل لینک با این سایت‌ها موضوع دیگری است و اسپم محسوب می‌شود. این‌که شما با سایت دیگری لینک مبادله کنید گوگل را حساس می‌کند و قطعاً با این اقدام مقابله خواهد کرد.

در تریبون بخوانید : بک لینک چیست؟

جلوگیری از جریمه گوگل هنگام استفاده از لینک‌های Sitewide

از قسمت قبل باید متوجه شده باشید که رعایت دو نکته ضروری می‌تواند مانع از جریمه شدن شما به خاطر استفاده از لینک سایت واید شود:

  • از اسم برند به عنوان انکرتکست استفاده کنید.
  • بک لینک را در سایت‌های با موضوع مشابه قرار دهید.

اگر این دو مورد را رعایت کنید می‌توانید به راحتی در بخش‌هایی از سایت که sitewide محسوب شده و در تمام صفحات یک سایت تکرار می‌شوند بک لینک‌هایتان را قرار دهید. البته توجه داشته باشید که بعضی لینک‌ها ماهیتشان به گونه‌ای است که باید در همه صفحات سایت تکرار شوند، مانند لینک‌های زیر:

  • «حق کپی رایت محفوظ است»
  • «سیاست حفظ حریم خصوصی»
  • وب‌سایت‌های دیگری که همگی متعلق به شما هستند (به شرط اینکه از نظر موضوعی مرتبط باشند)

این لینک‌ها از نظر گوگل کاملاً طبیعی هستند و مشمول جریمه sitewide نمی‌شوند.

در تریبون بخوانید : سئو کلاه سیاه چیست؟

چرا لینک‌های سایت واید محبوبیت خود را از دست دادند؟

امروزه دیگر لینک دهی سایت واید یک روش منسوخ محسوب می‌شود؛ چراکه بعد از به‌روزرسانی پنگوئن دردسرهای این روش به فایده‌اش نمی‌ارزید. به خصوص که هر لحظه احتمال جریمه شدن می‌رفت. هرچند روش‌های مشخصی که در بالا اشاره شد کاملاً طبیعی هستند و هیچ جریمه‌ای به دنبال نخواهند داشت. اما به نظر می‌رسد که فایده چندانی هم برای سئو سایت به همراه ندارند.

سخن پایانی

به طور کلی اگر همیشه طبق سیاست‌های گوگل پیش بروید و هر کاری که می‌کنید با هدف راضی نگه داشتن کاربران باشد هیچ وقت لازم نیست نگران افت رتبه یا پنالتی (جریمه) شدن باشید. در مورد موضوع sitewide لینک نیز قضیه به همین شکل است. هر جا که برای رضایت کاربران از سایت واید لینک استفاده شود، گوگل هم با آن مشکلی ندارد. شما چه موارد دیگری به ذهنتان می‌رسد که می‌توان از لینک سایت واید استفاده کرد؟

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

6 پاسخ

  1. آیا بک لینکهایی که به صورت بنر در زیر هدر یا فوتر سایتی جهت تبلیغات قرار می گیرند هم از نظر گوگل به عنوان سایت واید شناخته می شوند؟

    1. علی جان در صورتی این لینکها بی‌خطر هستند که نوفالو باشند. در این صورته که گوگل به عنوان تبلیغات و نه به قصد لینکسازی در نظرشون میگیره و شما رو جریمه نمیکنه.

  2. ممنون از نوشته خوبتون خانم شاکری ولی سوالی که پیش میاد این هست که چرا شما این نوع لینک ها رو در تریبون میفروشید ؟؟

    1. سلام امید جان
      خانم شاکری پوزیشن شغلیشون در تریبون تغییر کرده و جسارتا بنده پاسخگوی سوالتون هستم.
      دلیلش این هست که این جنس از بک‌لینک‌ها لزوما همیشه و برای همه نامناسب نیستن و اگر استراتژی درستی در استفاده از این بک‌لینک‌ها داشته باشید، میتونن مفید هم باشند.
      همین‌طور ما به نسبت نیاز مخاطب، سعی کردیم بک‌لینک‌های با کیفیت رو از سایت‌های معتبر با بررسی فیلترهایی فراهم کنیم تا افرادی که نیازمند این جنس از بک‌لینک‌ هم هستند بتونن از ما خدمات بگیرن و به مشتریانی هم که قصد خرید بک لینک دارن مشاوره میدیم تا بتونن بهترین نتیجه رو ازش بگیرن.

  3. سلام و خسته نباشید

    در صورتی که برای یک لینک نوع follow مشخص نشده باشه (یعنی اعلام نشده باشه nofollow هست یا dofollow)، چطوری در عمل در نظر گرفته می‌شه.

    1. سلام و ارادت
      در چنین شرایطی لینک بصورت پیش‌فرض فالو در نظر گرفته میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.