الگوریتم کبوتر گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

معرفی الگوریتم کبوتر و تاثیر آن در نتایج گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل برای اولین بار در 20 آگوست 2013 معرفی و راه اندازی شد که در نتیجه آن تغییرات بزرگی در نتایج جستجوهای محلی گوگل به‌وجود آمد. اسم کبوتر را وب‌سایت Search Engine Land روی این آپدیت گذاشت که اطلاعاتش در خصوص اهداف راه اندازی این به‌روزرسانی را به طور مستقیم از گوگل دریافت کرده بود.

الگوریتم کبوتر چیست؟

الگوریتم کبوتر با هدف گره زدن الگوریتم جستجوی محلی گوگل به الگوریتم وب‌سایت‌ها و نزدیک کردن آن‌ها به هم طراحی شد تا بتواند بر اساس فاصله کاربر و موقعیت وب‌سایت (کسب و کار) رتبه‌بندی بهتری ارائه دهد. تا چند هفته بعد از راه اندازی این الگوریتم، به طور روزانه تغییراتی در فهرست نتایج سرچ محلی و رتبه‌بندی‌های طبیعی محلی به وجود می‌آمد.

رابطه سئوی محلی و الگوریتم کبوتر

یکی از اهدافی که گوگل برای آپدیت کبوتر عنوان کرد اتصال عمیق‌تر الگوریتم محلی به الگوریتم سنتی و قدیمی بود که قبل از پیدایش سرچ‌های محلی وجود داشت. اتصال این دو الگوریتم می‌توانست به گوگل کمک کند تا از صدها سیگنال رتبه‌بندی که به سمت الگوریتم سنتی وب هدایت می‌شد برای بهبود ساخت و ساز الگوریتم محلی بهره ببرد.

این اتصال جدید برای رفع نیاز به ایجاد یک فهرست نتایج مخصوص مبنتی بر موقعیت مکانی انجام شد تا کسب و کارهایی که چندان بزرگ نیستند بتوانند در جستجوهای محلی ظاهر شوند و نیاز کاربران برای پیدا کردن یک فروشگاه خاص در نزدیکی خودشان را رفع کند. به این ترتیب وقتی یک کاربر عبارت «رستوران» را سرچ کند، رستوران‌های نزدیک‌تر به او به بالای فهرست نتایج گوگل آورده می‌شوند.

به این منظور مرزهای نقشه باید طی این الگوریتم برای گوگل تعریف می‌شدند. خیلی از کسب و کارهایی که تا پیش از این موقعیت خوبی داشتند ناگهان متوجه شدند جایی در سرچ محلی ندارند؛ چراکه هیچ موقعیت مکانی برای کسب و کارشان مشخص نکرده بودند. به مرور گوگل حتی در تعیین مسافت بین کاربر و کسب و کار خبره‌تر شد و توانست نتایج دقیق‌تری را برای کاربران ارائه دهد.

در تریبون بخوانید : سئو محلی چیست

با به‌روزرسانی الگوریتم کبوتر دقیقاً چه چیزهایی تغییر کرد؟

گوگل همواره سعی دارد با به‌روزرسانی‌های خود نیازهای کاربرانش را مرتفع سازد و تجربه کاربری بهتری را به آن‌ها هدیه دهد. این بار نیز با به‌روزرسانی کبوتر کاری کرد تا کاربران بتوانند با کلیک‌های کمتر به نتیجه دلخواه خود برسند.

تغییر در ظاهر نتایج پک گوگل

وقتی کبوتر گوگل معرفی شد، نتایج محلی به صورت پک‌های 7 تایی برای کاربران ارائه می‌شدند. با گذشت اندک زمان، این تعداد به 10 تا تغییر یافت و سپس به 3 کاهش پیدا کرد. یعنی در حال حاضر وقتی عبارتی جستجو شود، در فهرست نتایج سرچ محلی با یک نقشه گوگل مواجه خواهید شد که در زیر آن 3 تا از نتایج محلی نوشته شده‌اند. این نتایج ستاره (rating) و تصویر دارند. به علاوه اینکه موقعیتشان بر روی نقشه مشخص شده است.

با کاهش این تعداد و تبدیل پک‌ها به پک 3 تایی این امکان به وجود آمد تا کسب و کارهایی که خارج از محله مورد جستجو باشند در معرض دید قرار نگیرند.

کمک به کسب‌وکارهای محلی

اما این فقط به نفع کاربران نشد. بلکه خیلی از کسب و کارهای کوچک محلی که قادر به رقابت با کسب و کارهای بزرگ با شعب متعدد نبودند فرصتی به دست آوردند تا تنها با معرفی موقعیت مکانی‌شان برای گوگل در سرچ محلی رتبه بگیرند.

شرایطی را فرض کنید که یک رستوران در یک روستای کوچک دورافتاده مشغول کار باشد. اگر کاربری در نزدیکی آن روستا با GPS روشن عبارت رستوران را سرچ کند، گوگل به کمک الگوریتم کبوتر فاصله کاربر تا رستوران را شناسایی کرده و بر این اساس، رستوران مورد نظر را به بالای صفحه نتایج انتقال می‌دهد.

به این ترتیب علاوه بر اینکه کاربر موفق به پیدا کردن نزدیک‌ترین رستوران به خود شده، این رستوران کوچک در روستای دورافتاده نیز توانسته به کمک سرچ محلی مشتری جذب کند. در حالی که با سرچ سنتی قطعاً نتایج متفاوت می‌شد و رستوران‌های بزرگ در پایتخت نمایش داده می‌شدند که نه برای کاربر کاربردی بود و نه کمکی به کسب و کار کوچک رستوران داستان ما می‌کرد.

شخصی‌سازی نتایج گوگل

با توجه به داستانی که در بخش قبل تعریف کردیم، رتبه‌بندی نتایج جستجو برای هر کاربر بستگی به موقعیت مکانی او دارد. مثلاً اگر شخصی در روستای وردیچ عبارت رستوران را سرچ کند با فهرست متفاوتی روبرو خواهد شد که شامل لیستی از رستوران‌های نزدیک آن ناحیه است. اما کسی که در محله ونک همین عبارت را سرچ کند با فهرستی از رستوران‌های ونک مواجه می‌شود که متفاوت از فهرست شخص قبلی است.

مسلماً فهرستی که هر شخص می‌بیند شامل بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند برای خود او مناسب باشند. یک فرد از وردیچ نمی‌تواند برای صرف غذا به ونک برود و شخصی که در ونک حضور دارد نیز برای گرفتن غذا به وردیچ نخواهد رفت. (اگر هم هر کدام چنین قصدی داشته باشند بدون شک کنار نام رستوران، نام محله موردنظرشان را نیز سرچ می‌کنند.)

بهبود نرخ تبدیل ورودی سایت‌ها

هرچه نتایج ارائه شده به کاربران بیشتر با نیازهایشان مطابقت داشته باشد، احتمال اینکه منجر به خرید یا سفارش شود افزایش خواهد یافت.

همان طور که گفته شد، یکی از تغییرات بزرگی که الگوریتم کبوتر در فهرست نتایج جستجو (SERP) به وجود آورد شخصی‌سازی نتایج بود؛ یعنی نتایج برای هر کس بر اساس موقعیت او شخصی‌سازی شد. در نتیجه کاربران در فهرست نتایج وب‌سایت‌هایی را مشاهده می‌کردند که بیشتر برای آن‌ها مفید بود و می‌توانستند از آن‌ها استفاده (خرید) کنند.

در تریبون بخوانید : SERP چیست

تأثیر الگوریتم کبوتر روی کسب‌وکارها

تأثیر الگوریتم کبوتر برای کاربران مثبت‌تر از کسب و کارها بوده است. الگوریتم کبوتر یک دایره در پاسخ به کوئری جستجوی شما رسم می‌کند که شما در مرکز این دایره قرار دارید و فقط کسب و کارهایی که درون دایره قرار بگیرند در فهرست نتایج برایتان نمایش داده خواهند شد.

بنابراین ممکن است بسیاری از کسب و کارهای اطراف شما در درون این دایره قرار نگیرند؛ چراکه این دایره آن‌قدر بزرگ نیست که همه کسب و کارها را در دل خود جای دهد. این یعنی تأثیر منفی برای کسب و کارها و تأثیر مثبت برای کاربران. چراکه شما به نتایج نزدیک‌تر و مرتبط‌تر می‌رسید.

بهبود ترافیک سایت بر اثر اعمال الگوریتم کبوتر

با آنکه الگوریتم کبوتر ممکن است ترافیک یک وب‌سایت را تا حد زیادی کاهش دهد اما مطمئناً باعث افزایش نرخ تبدیل کاربران وب‌سایت می‌شود. چراکه ممکن است هنگام جستجوی یک عبارت تحت تأثیر الگوریتم کبوتر کسب و کار شما از صفحه جستجو حذف شود اما از آنجا که نتایج برای کاربران مرتبط‌تر به نمایش درمی‌آید، نرخ تبدیل کاربر به مشتری افزایش خواهد یافت.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر ترافیک سایت

در مطالعه‌ای که صورت گرفته اکثر افراد تغییرات بزرگ و تأثیرگذار در ترافیک وب‌سایتشان ندیدند. هرچند بخشی از کسب و کارها با کاهش ترافیک مواجه شدند. این کاهش ترافیک هم با افزایش نرخ تبدیل مشتری جبران می‌شود.

آیا الگوریتم کبوتر روی ظاهر گوگل هم تأثیر گذاشته است؟

وقتی الگوریتم گوگل ارائه شد، ظاهر نتایج جستجوی محلی کاملاً متفاوت از ظاهر نتایج سرچ سنتی بود. از همین رو تجربه کاربری نیز به طرز قابل توجهی در هر دو متفاوت بود. اما اکنون فهرست نتایج جستجو در هر دو نوع سرچ محلی و سنتی از نظر زیبایی شناسی و ظاهری با هم یکی شده‌اند و کار با هر دو نیز یکسان است.

کدام وب‌سایت‌ها بیشترین سود را از الگوریتم کبوتر بردند؟

وقتی الگوریتم کبوتر راه اندازی شد بعضی سایت‌ها هیچ تغییری را مشاهده نکردند و برخی دیگر از این تغییرات سود بردند. اکثراً سایت‌هایی که مکان فیزیکی نداشتند یا مکانشان را در سایت معرفی نکرده بودند با تغییر چندانی روبه‌رو نشدند یا حتی ممکن است هیچ تغییری ندیده باشند.

یکی دیگر از سایت‌هایی که بعد از معرفی کبوتر توانستند برای یک سری عبارات رتبه خوبی کسب کنند دایرکتوری‌ها بودند. به مرور که آپدیت‌های بیشتری به کبوتر اضافه شدند، در برخی سایت‌ها اعمال نتایج سرچ محلی کاملاً مشخص بود. این اصناف عبارت بودند از:

  • خدمات هتل‌داری (28% رشد در نتایج محلی گوگل)
  • خدمات تغذیه (19% رشد در نتایج محلی گوگل)
  • خدمات آموزش (13% رشد در نتایج محلی گوگل)

به علاوه رشدهای کمتری هم در کسب و کارهای زیر مشاهده شد:

  • استخر (4.64 درصد)
  • فروشگاه‌ها (4.32 درصد)
  • وکالت (3.55 درصد)
  • پزشکی (1.83 درصد)
  • حمل و نقل (1.31 درصد)
  • تناسب اندام (1.12 درصد)
در تریبون بخوانید : الگوریتم های گوگل

سخن پایانی

شما هم برای اینکه بتوانید از مزیت‌های رتبه‌بندی سرچ محلی و الگوریتم کبوتر بهره ببرید باید در وب‌سایتتان یک موقعیت مکانی تعریف کنید. هم‌چنین با ثبت لوکیشن در گوگل مپ، آدرس وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان را وارد کنید تا گوگل شما را بشناسد و بتواند در فهرست نتایج محلی ایندکس کند.

شما از چه روش‌های دیگری برای بالا آمدن در فهرست محلی استفاده می‌کنید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

الگوریتم کبوتر با بررسی موقعیت مکانی سایت و کاربر سعی می‌کند، مرتبط‌ترین نتیجه را از نظر فاصله فیزیکی به کاربر نمایش دهد. این الگوریتم بیشتر به نفع کسب‌وکارهای محلی کار می‌کند.

الگوریتم کبوتر گوگل با درنظرگرفتن موقعیت مکانی و فاکتورهایی از جمله فاصله کاربر، اطلاعات دقیق کسب‌وکار و دسترسی مناسب اقدام به رتبه‌بندی نتایج می‌کند اگر به دنبال آرایشگاه زنانه در نزدیکی خود باشید، با وارد کردن “آرایشگاه زنانه در شهرک غرب”، به راحتی نام و آدرس، شماره تلفن، ساعت کاری و میزان مسافت تا مکان چندین آرایشگاه‌ را پیدا می‌کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.