لینک بیلدینگ چیست

به‌ روزرسانی شده در ۱۹ آذر ۱۴۰۲

|

لینک بیلدینگ چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

اگر شما هم جزو آن دسته‌ای هستید که فکر می‌کنند تولید محتوای مفید و سئو شده به تنهایی باعث می‌شود از رقیبان پیشی گرفته و در موتورهای جستجو جایگاه بگیرید، قطعا در اشتباهید. چرا که علاوه بر تمام این موارد به Authority هم نیاز دارید. برای این کار نیاز دارید که لینک سازی یا لینک بیلدینگ را به درستی انجام دهید و لینک‌هایی از وب‌سایت‌هایی به دست آورید که برای برندتان ارزش و اعتبار ایجاد کند. همچنین مخاطبتان را به کمک آن لینک‌ها تغذیه کنید و ارزش محتوایتان را افزایش دهید.

گوگل اعلام کرده که لینک‌سازی و محتوای باکیفیت دو عامل بسیار مهم در سئو هستند. در واقع سایت‌های قابل اعتماد به دیگر سایت‌های قابل اعتماد لینک می‌دهند و سایت‌های دارای محتوای اسپم به دیگر سایت‌های اسپم لینک می‌دهند.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که لینک بیلدینگ یا همان لینک سازی چیست و چگونه باید به بهترین شکل آن را انجام داد. اگر قبلا لینک سازی را انجام داده باشید یا در این کاملا تازه ‌وارد باشید، حتما در این مقاله می‌توانید مطالبی جدید را بیابید؛ چرا که عرصه سئو همیشه در حال تغییر است و تا امروز هیچ گاه اهمیت سئو به این حد نبوده است.

لینک بیلدینگ یا لینک سازی چیست؟

لینک بیلدینگ یا لینک سازی فرآیند به دست آوردن هایپرلینک از وب‌سایت‌های دیگر برای سایت خودتان است. هر هایپرلینک که به اختصار لینک هم نامیده می‌شود، وسیله‌ای برای مخاطبان است که به کمک آن بتوانند میان صفحات اینترنت حرکت کنند. موتورهای جستجو نیز از لینک برای خزش وب استفاده می‌کنند. برای لینک سازی روش‌های متعددی وجود دارد و با وجود این‌که هر روش سختی‌های خاص خود را داراست، اما همگی می‌دانند که یکی از سخت‌ترین کارها در سئو خارجی لینک بیلدینگ است. بسیاری از سئوکاران وقت زیادی را صرف انجام صحیح این کار می‌کنند. بنابراین اگر شما بتوانید در این کار مهارت پیدا کنید، واقعا شما را یک سر و گردن از رقبایتان جلو می‌اندازد.

تاثیر لینک بیلدینگ در کسب‌و‌کار

اگر لینک سازی را به طور صحیح انجام دهید قطعا برای کسب‌وکارتان هم تاثیری مثبت خواهد داشت. از جمله منافع لینک بیلدینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از ظرفیت موتورهای جستجو برای کسب‌وکارتان بهتر استفاده می‌کنید.
  • به وب‌مسترها کمک می‌کند که حتی سایتی نوپا را هم به صفحات اول بیاورند.
  • لینک سازی به شما کمک می‌کند در گوشه‌های کوچک بازار موفقیت چشمگیری داشته باشید.
  • به کمک لینک سازی صحیح اعتبار برندتان افزایش می‌یابد و در میان رقبا به عنوان برندی قابل اعتماد شناخته خواهید شد.
  • علاوه بر این موارد، لینک سازی در سئو، افزایش ترافیک و آگاهی بخشی از برند نیز نقش مهمی دارد.

تاثیر لینک بیلدینگ در سئو

برای این‌که بتوانید اهمیت لینک بیلدینگ در سئو را متوجه شوید باید درباره اصول لینک‌ها را بدانید.

  • شروع تگ لینک: هر لینک با a شروع می‌شود که به آن تگ انکر گفته می‌شود. این حرف به موتورهای جستجو می‌گوید که لینکی در ادامه خواهد آمد.
  • مکان ریفرال لینک: کلمه href که به معنای هایپرلینک ریفرال است و معمولا درون دو گیومه قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که آدرس به چه لینکی اشاره می‌کند. پس از این کلمه می‌توانید آدرس سایت، بخشی از یک صفحه یا آدرس تصاویر یا فایل دانلودی باشد.
  • انکرتکست لینک: اینجا بخشی از متنی است که مخاطب در سایت مشاهده می‌کند. مخاطب برای این‌که بتواند لینک را باز کند باید روی این کلمات کلیک کند.
  • خاتمه تگ لینک: همان حرف a به موتورهای جستجو می‌گوید که این لینک بسته شده است.

موتورهای جستجو معمولا به دو دلیل اصلی از لینک‌ها استفاده می‌کنند.

  1. برای کشف صفحات جدید
  2. برای مشخص کردن میزان عملکرد هر صفحه و رتبه آن صفحه

بنابراین لینک سازی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه دهی گوگل به حساب می‌آید. گوگل به این نکته اشاره می‌کند که: «به طور کلی، وب‌مسترها می‌توانند رتبه وبسایت خود را با افزایش تعداد لینک‌های باکیفیت بالا ببرند.»

الگوریتم‌های گوگل بسیار پیچیده و پیشرفته هستند و هر روز هم در حال تغییر و تحولند. اما همین لینک سازی باعث می‌شود که گوگل سیگنالی دریافت کند مبنی بر این‌که سایت شما منبعی بسیار خوب است و نقل قول از آن ارزش دارد.

در تریبون بخوانید : انکرتکست چیست؟

تاثیر لینک بیلدینگ در آگاهی از برند

آگاهی از برند یا Brand Awareness اولین سطح قیف مشتری است. به کمک لینک سازی می‌توانید آگاهی مخاطبانتان را نسبت به برندتان افزایش دهید. فرض کنید در سایتی معتبر مشغول خواندن مقاله‌ای هستید. در میان این مقاله نام برندی دیگر آورده شده است. از آن‌جا که آن سایت را معتبر می‌دانید، زمانی هم که نام برندی دیگر در آن آورده شده به آن اعتماد می‌کنید و حتما به آن سایت مراجعه خواهید کرد. همین مسئله باعث افزایش آگاهی شما نسبت به وجود آن برند می‌شود.

افزایش ترافیک از طریق لینک سازی

نتایج تحقیقات ماز نشان داده که به طور تقریبی، اگر کلمه کلیدی با میزان سختی 25-35 درصد داشته باشید، پس از گذشت 10 هفته با لینک سازی می‌توانید یک رتبه جایگاهتان را بهتر کنید. همه ما می‌دانیم که با بهبود رتبه، میزان ترافیک ورودی به سایت نیز افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که اغلب کاربران روی اولین نتایج نمایش داده شده روی گوگل فقط کلیک می‌کنند.

کدام لینک‌ها برای موتورهای جستجو اهمیت دارند؟

از نظر موتورهای جستجو لینک‌هایی که دارای خصوصیات خاصی باشند میزان اهمیت و ارزششان کم یا زیاد می‌شود. معیارهای ارزش گذاری لینک‌ها به شرح زیر است:

  • لینک خارجی یا لینک داخلی
    از نظر موتورهای جستجو، لینک‌های خارجی ارزشمندتر از لینک‌های داخلی هستند. آن‌ها به لینک‌های خارجی مانند رای مثبت نگاه می‌کنند.
  • Authority یا اعتبار
    لینک‌هایی که از سایت‌های معتبرتر و دارای Authority بیشتر آمده‌اند ارزش بیشتری دارند. بنابراین هرچه لینک‌های خارجی بیشتری از سایت‌های معتبرتر و دارای اعتبار بیشتر دریافت کنید، موتورهای جستجو ارزش لینک بیلدینگ شما را بیشتر تلقی می‌کنند.
  • تازگی لینک
    اگر از سایت‌هایی لینک دریافت کنید که قبلا به شما لینک نداده‌اند، از نظر موتورهای جستجو این لینک‌ها ارزشمندترند.
  • تنوع لینک
    دریافت لینک از سایت‌های متنوع و مختلف ارزشمندتر از دریافت لینک از سایت‌های یک شرکت یا یک مجموعه است.
  • ارتباط انکرتکست
    لینک‌هایی که دارای انکرتکست مربوط با موضوع لینک هستند، احتمال بیشتری برای گرفتن رتبه بهتر دارند.
  • فوترها و سایدبار
    لینک‌های موجود در متن هر صفحه ارزش بیشتری نسبت به لینک‌های فوتر یا سایدبار دارند. بهترین مکان ممکن برای دریافت لینک، محتوای هر سایت است.
  • اسپم
    لینک‌هایی که از سایت‌های اسپم می‌آیند ارزش بسیار کمی دارند. شاید شما لینکی را در صفحه یک سایت قرار داده باشید، اگر آن سایت به صفحات خود توجه نکند و از هر ناکجاآبادی لینک در آن قرار دهد، بر سئوی سایت شما تاثیری مخرب خواهد گذاشت.
  • زمان لینک‌ها
    لینک‌ها بر اساس مدت زمانی که ایجاد می‌شوند هم ارزششان کاهش یا افزایش پیدا می‌کند. اگر لینکی جدید و تازه باشد ارزش بیشتری نسبت به لینک‌های قدیمی پیدا می‌کند.
  • فالو یا نوفالو بودن لینک ها
    ربات‌های خزش‌گر موتورهای جستجو به دنبال لینک‌های فالو هستند. زمانی که شما در وبسایتتان لینک فالویی را ایجاد می‌کنید در واقع به موتور جستجو می‌گویید که این لینک محتوایی ارزشمند دارد و از نظر شما قابل اعتماد است. برای مطالعه بیشتر در خصوص تفاوت لینک های فالو و نوفالو روی این لینک کلیک کنید.

انواع روش‌های لینک بیلدینگ

به دو روش می‌توان لینک سازی را در وب‌سایت انجام داد. یکی لینک سازی داخلی و دیگری لینک سازی خارجی. در لینک سازی داخلی، مطالب مربوط به یکدیگر را در وبسایتتان به هم لینک می‌دهید و در لینک سازی خارجی از دیگر وبسایت‌ها لینک دریافت می‌کنید. در این‌جا تکنیک لینیک بیلدینگ صحیح را به شما آموزش می‌دهیم:

  1. پست مهمان بنویسید: برخی از وبسایت‌ها هستند که در حیطه کاری شما مشغول بلاگینگ و محتوانویسی‌اند. می‌توانید از آن‌ها بخواهید که به صورت میهمان در وبسایتشان بنویسید.
  2. از اینفوگرافی‌ها استفاده کنید و آن‌ها را نشر دهید. این کار باعث می‌شود لینک‌های زیادی از وب‌سایت‌های معتبری بگیرید.
  3. در فضای مجازی فعال باشید. با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی میزان تعامل افراد را با خود افزایش می‌دهید، بدین ترتیب افراد بیشتری با دیدن لینک وب‌سایتتان شما را به دیگران معرفی خواهند کرد.
  4. از رپورتاژ آگهی استفاده کنید. با سفارش رپورتاژ آگهی از وبسایت‌های معتبر می‌توانید لینک‌های معتبری را به دست آورید.
  5. از لینک‌های شکسته استفاده کنید. روی وبسایت مربوط به حوزه کاریتان لینکی را پیدا کنید که محتوای آن از بین رفته است. محتوایی شبیه به آن چه که از بین رفته ایجاد کنید و برای آن وبسایت ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید محتوای شما را جایگزین کنند.

برای این‌که بتوانید لینک سازی بهتری انجام دهید و لینک‌های بیشتری بگیری این اصول را رعایت کنید:

  1. محتواهایی بنویسید که لینک بیشتری را جذب خود کند. در واقع محتوایتان باید آن قدر خوب باشد که دیگر وب‌سایت‌ها ترغیب شوند که به آن لینک دهند.
  2. سعی کنید لینک زیادی در زمان کمی نگیرید. اگر مطلبی را جدیدا منتشر کرده‌اید سعی نکنید تعداد لینک زیادی در زمانی کم برای آن بگیرید چرا که ممکن است از طرف گوگل خطا برایتان لحاظ شود.
  3. از مزارع لینک، لینک نخرید. خرید لینک به این صورت می‌تواند برایتان تعداد زیادی لینک اسپم به وجود آورد و وب‌سایتتان را با مشکل مواجه کند.
  4. به طور مرتب لینک سازی کنید. اگر مدتی لینک سازی کنید و بعد برای مدت‌ زیادی این کار را انجام ندهید به نظر می‌رسد که در حال تقلب هستید. بنابراین سعی کنید این کار را در برنامه همیشگی‌تان قرار دهید.
  5. از انواع روش‌های ساخت لینک استفاده کنید. از آنجا که الگوریتم‌های گوگل به طور متناوب عوض می‌شود، بهتر است از انواع روش‌های لینک بیلدینگ استفاده کنید تا طبیعی‌تر به نظر برسید.
  6. از انکر تکست‌های متفاوت استفاده کنید. استفاده از انکرتکست‌های متفاوت به شما کمک می‌کند که در کلمات کلیدی متفاوتی رتبه بگیرید.

لینک‌های طبیعی

لینک‌های طبیعی به لینک‌هایی گفته می‌شود که به صورت ارگانیک ایجاد شده‌اند (یعنی نمی‌توان فهمید که خودتان آن‌ها را ایجاد کرده‌اید.) لینک‌های طبیعی این مشخصات را دارند:

  • پارامترهای بررسی روی آن‌ها اعمال نشده است.
  • در محتوای پولی گنجانده نشده‌اند.
  • از طریق جاوااسکریپت یا ابزارهای پولی ریدایرکت نمی‌شود.

لینک‌های طبیعی به عنوان منبع یک محتوا یا وبسایت استفاده می‌شوند.

ایجاد لینک‌های دستی برای توسعه بیشتر

یکی از روش‌هایی که برخی شرکت‌ها برای توسعه بیشتر از آن استفاده می‌کنند ایجاد لینک‌های دستی است. در این روش افراد معمولا با ثبت دستی لینک خود در بلاگ‌ها، دایرکتوری‌ها و فروم‌ها کار خود را آغاز می‌کنند. این روش ممکن است در ابتدا برایتان لینک‌سازی خوبی ایجاد کند منتها بعدها به خاطر اینکه احتمال اسپم شدن صفحات افزایش می‌یابد، ممکن است وبسایتتان به خطر بیفتد. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید از کیفیت مطالب و محتواهای وب‌سایت دوم مطمئن شوید. در دراز مدت لینک‌های خود را بررسی کنید و لینک‌هایتان را در وبسایت‌های مرتبط با انکرتکست‌های مرتبط قرار دهید.

لینک‌های خودساخته

این نوع لینک‌ها معمولا نوعی از سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شوند و به نوعی قصد دور زدن قوانین گوگل را دارند. سال 2012 که گوگل الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد به سرعت تمام وب‌سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده بودند را مجازات کرد. از نمونه‌های این نوع لینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کامنت گذاری در پست‌های بلاگی
  • امضای پست میهمان
  • مقالات دایرکتوری‌ها
  • خبرنامه با انکرتکست‌های بهینه شده


برای گرفتن بک لینک از وب‌سایت‌های دیگران می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

  1. از روش لینک‌های شکسته استفاده کنید.
  2. از طریق اینفوگرافی‌ها بک لینک بگیرید.
  3. از پست مهمان در وبسایت‌های دیگران بهره‌مند شوید.
  4. ببینید رقبایتان از چه وبسایت‌هایی خرید بک لینک انجام داده‌اند و شما هم از همان سایت‌ها لینک بگیرید.
  5. برای سایت‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید تاییدیه بنویسید.
  6. به بلاگرها پیام دهید و از آن‌ها بخواهید در مطالبی که به شما مربوط می‌شوند به سایتتان لینک دهند.
  7. در وبسایت‌های مختلف مصاحبه کنید تا مصاحبه‌تان را پخش کنند و به شما لینک دهند.


برای این‌که بتوانید کمپین لینک بیلدینگ موفقی را اجرا کنید باید قبل از هر چیز منابع و دارایی‌های خود را بسنجید و ببینید چه امکاناتی در دسترس دارید. پس از آن این مراحل را طی کنید:

  1. اهدافتان را مشخص کنید: می‌خواهید از چه مسیری بروید و به کجا برسید؟ مطمئن شوید که اهدافتان با اهداف کلی سازمان در یک راستا قرار داشته باشد. مثلا ساخت 10 لینک هدف مناسبی نیست چرا که با ایجاد 10 لینک نمی‌توانید به موفقیت خاصی برسید.
  2. دارایی‌های خود را روی کاغذ بیاورید: دارایی شما فقط پولتان نیست. باید ببینید چقدر محتوا تولید کرده‌اید، چه داده‌هایی از خودتان و رقبایتان دارید، محصولاتتان چقدر برای مخاطب کشش دارد، چه خدماتی ارائه می‌کنید و مخاطبانتان چقدر حاضرند از شما حمایت کنند.
  3. لینک‌های هدف را بیابید. از ابزارهای موجود استفاده کنید و ببینید در چه وبسایت‌هایی می‌توانید لینک‌هایتان را قرار دهید. آیا باید از شبکه‌های خبری استفاده کنید یا در وبسایت‌های سرگرمی لینک خود را قرار دهید؟
  4. هر لینک را بررسی کنید: هر لینک را باید بر اساس Authority، مخاطبان و دیگر موارد مربوط بررسی کنید و مطمئن شوید که گوگل شما را به خاطر اسپم زیاد یا سئوی کلاه سیاه مجازات نمی‌کند.
  5. وبسایت‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توانید رپورتاژ بدهید را پیدا کنید: در این راه می‌توانید از ابزارهای واسطی مانند تریبون استفاده کنید تا با امنیت بیشتر و هزینه کمتر رپورتاژ خود را ثبت کنید.

استراتژی لینک بیلدینگ چیست؟

استراتژی لینک بیلدینگ یعنی انتخاب روش مناسب برای لینک سازی وبسایت. از میان تمام روش‌های موجود برای لینک بیلدینگ شما به انتخاب یک یا چند روش محدود محکومید. بر همین اساس باید تکنیک لینک بیلدینگی را انتخاب کنید که با امکانات شما بیشتر هماهنگ باشد و بتوانید به صورت دراز مدت از آن استفاده کنید.

سخن پایانی

برای این‌که استراتژی موفق‌تری داشته باشید پیش از هرچیز مخاطبانتان را بشناسید، از بین روش‌های موجود روشی را انتخاب کنید که پربازده‌تر، مناسب‌تر و هماهنگ‌تر با شرایط شما باشد. محتوای صحیح تولید کنید، از رپورتاژ آگهی استفاده کنید و در نهایت از شبکه‌های اجتماعی برای توزیع محتوا و انتشار لینک‌هایتان استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد لینک بیلدینگ یکی از سه کار بسیار مهم در سئو برای بالا بردن ترافیک و آگاهی بخشی مخاطبان است. برای این‌که مطمئن‌تر لینک بیلدینگ را انجام دهید همین حالا از تریبون سفارش رپورتاژ آگهی خود را ثبت کنید.

فرآیند به دست آوردن لینک از سایت‌های دیگر برای سایت خودتان است.

پست مهمان، استفاده از اینفوگرافی، رپورتاژ و بک‌لینک‌های سایت‌واید از جمله روش‌های لینک سازی در سئو هستند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.