یوایکس رایتینگ (Ux writing) چیست؟ یوایکس رایتر کیست و چه وظایفی دارد؟
Ux writing چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

یوایکس رایتینگ (UX writing) یا نوشتن تجربه کاربری را چگونه انجام دهیم؟

تا به‌حال پا به مغازه‌ای گذاشته‌اید که فروشنده‌های آن مودب و با دانش باشند؟ خیلی جذاب است؛ دقیق راهنمایی‌ات می‌کنند، کوتاه حرف می‌زنند و به‌دنبال رفع نیاز شما هستند نه فروش بیشتر خودشان! خب، ساده بگویم، یوایکس رایتینگ همین نقش را در فضای آنلاین بازی می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود حرفه یوایکس رایتینگ تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۲درصد رشد کند، پس زمان خوبی است تا نیم‌نگاهی به این حرفه جذاب داشته باشید. اگر شما هم بازی با کلمات، خلاصه‌کردن و طراحی مفهومی را دوست دارید، به خواندن ادامه دهید؛ شاید شغل محبوبتان را پیدا کرده باشید!

یوایکس رایتینگ (UX Writer) چیست؟

ویلیام باتلر می‌گوید: «مانند فردی عاقل بیاندیش، اما به زبان مردم ارتباط برقرار کن.» سخن حکیمانه شاعر ایرلندی در بسیاری از تخصص‌های حوزه محتوا، از جمله تجربه‌نویسی، مصداق دارد.

یوایکس رایتینگ، کاربر را در استفاده از محصول راهنمایی می‌کند. روز کاری نویسنده تجربه کاربری به نگاشتن متن‌های کوتاهی می‌گذرد که مشتری در داخل محصولات دیجیتالی (دسکتاپ، موبایل، تلویزیون و…) با آن سر و کار دارد. او طراح بصری است که به‌جای پیکسل، با کلمات هنرنمایی می‌کند. در نوشتن تجربه کاربری، کلمات به‌صورت تعاملی طراحی می‌شوند تا راهنمایی برای مشتری باشند و تجربه بهتری برای او بسازند.

به زبان ساده‌تر، یوایکس رایترها تعیین می‌کنند که محصول چطور حرف بزند. طراحی مکالمه محصول با کاربر وظیفه بسیار مهمی است که اغلب در فرآیند توسعه محصول نادیده می‌گیریم. همچنین، گاهی در یوایکس رایتینگ عجله می‌کنیم، اشتباهی آن را به کپی‌رایتر می‌سپریم یا کلا بها نمی‌دهیم. در عین حال، با توجه به رشد روزافزون توجهات به تجربه کاربری، می‌بینیم شرکت‌های پیشرو چه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در زمینه تجربه‌نویسی کرده‌اند.

میکروکپی‌ (عبارات و جملات کوتاهی که در محصول، سایت یا اپلیکیشن دیده می‌شوند.) ضعیف باعث سردرگمی کاربر و خسته‌کننده‌بودن استفاده از محصول می‌شود. از سوی دیگر، محصولی که رابط کاربری جذاب و استفاده آسانی دارد و احساس روان‌بودن را منتقل می‌کند، بیشتر اوقات به لطف ux writing قوی آن است.

Ux writing چگونه پدید آمد؟

اصطلاح تجربه کاربری یا یوایکس (User Experience) بسیار جدید است، اما مفهوم آن به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. همان سال‌هایی که چینی‌ها اسباب و اثاثیه منازل خود را براساس اصول فنگ‌شویی می‌چیدند یا زمانی که بقراط یونانی درباره حس و تجربه‌ای حرف می‌زد که اتاق عمل باید منتقل کند.

صدها سال که جلوتر بیاییم، در اوایل قرن بیستم، فردریک تیلور با بهینه‌سازی رابطه بین انسان و ابزارها قصد افزایش بهره‌وری کارگران را داشت. تویوتا نیز در دهه 1940 میلادی، نقش کارگر، بازخورد مشتری و آزمایش‌های کاربردپذیری را ارزش نهاد. در سال 1955 بود که هنری دریفوس کتاب طراحی برای مردم را منتشر کرد. والت دیزنی بزرگ نیز در سال 1966 با دیدگاه «استفاده از آخرین فناوری برای بهبود زندگی مردم» دستورالعمل ساخت دیزنی ورلد را به مهندسان خود داد.

با ورود به عصر کامپیوترهای شخصی، شرکت‌های اپل (Apple) و زیراکس (Xerox) تلاش‌های زیادی کردند تا محصولاتشان مطابق سلیقه و نظر مشتریان باشد. اپل در سال 1984، مکینتاش اولین کامپیوتر مجهز به رابط کاربری گرافیکی‌اش را به بازار انبوه فرستاد. در سال 1995، دونالد نورمن با عنوان شغلی معمار تجربه کاربری (User Experience Architect) به اپل پیوست و عملا این اصطلاح را ابداع کرد. او دانشمند شناختی بود و عقیده داشت که رابط کاربری انسانی و کاربردپذیری، اصطلاحات محدودکننده‌ای هستند.

اگر بخواهیم واژه نوشتن تجربه کاربری را با معنای حال حاضر آن در جایی از این تاریخچه قرار بدهیم، احتمالا دهه 90 میلادی بهترین گزینه است. تاریخی که اولین رابط‌ کاربری‌های گرافیکی توسط مایکروسافت و اپل معرفی شدند. سیستم‌عامل‌های دسکتاپی به میدان آمدند که هر کاربر معمولی می‌توانست با آن کار کند.

ایمی لنفیر از مدیران بخش تجربه کاربری مایکروسافت، در مقاله‌ای درباره اولین روزهای به‌وجود آمدن مفهوم یوایکس رایتینگ می‌گوید. او در دهه ۹۰ میلادی، از نویسندگان فنی مایکروسافت به‌شمار می‌رفت که کم‌کم تبدیل به نویسنده متن رابط کاربری شد. ظهور رابط کاربری گرافیکی و انفجار خرید کامپیوترهای شخصی از دلایل اصلی این تغییر و به‌وجود آمدن شغل‌های مشابه در حوزه تجربه کاربری شد.

اهمیت یوایکس رایتینگ یا تجربه‌نویسی چیست؟

یوایکس رایتر یک سمت شغلی لوکس و تزئینی نیست. آن‌ها آماده‌اند تا دوست و راهنمای کاربر باشند. تجربه‌نویس‌ها از زبان رابط کاربری با مخاطب صحبت می‌کند و بهترین گزینه‌ها را جلویش می‌گذارد.

نوشتن تجربه کاربری و بهبود آن چه تاثیری در بیزنس و کیفیت تعامل با مشتریان می‌گذارد؟

  • همدلی‌کردن با کاربر

واژه همدلی (Empathy) به معنای درک احساسات طرف مقابل و بازتاب آن در شیوه رفتار با اوست. نوشتن تجربه کاربری، لحن رابط کاربری را در طراحی شما تعیین می‌کند. ارتباط انسانی بین کاربر و رابط دیجیتالی محصول از طریق کلمات شکل می‌گیرد. مثلا پیامی به سادگی و سرراستی «چند لحظه صبر کنید…» احساس خوبی را به کاربر هنگام منتظرماندن برای بارگذاری صفحات منتقل می‌کند. همچنین می‌توانید با پیامی مانند «نگران نباش، ما اطلاعات تو رو به هیچکس نمی‌دیم!»، اعتمادسازی و اطمینان‌بخشی را از همان ابتدا به کاربر نشان دهید.

  • اثر انسانی در رابط کاربری

بخواهیم صادق باشیم، طراحان تجربه کاربری اغلب به فکر نوعی طراحی هستند که ارتباط بین ماشین و کاربر را شکل دهد. محصولات دیجیتالی در سرتاسر دنیا اغلب فاقد ارتباط انسانی هستند. ux writing ابزاری برای پرکردن این خلاء به‌شمار می‌رود. با یوایکس رایتینگ می‌توانید بین محصول و کاربر پیوند برقرار کنید؛ صدها بار قوی‌تر از کسب‌وکارهایی که فقط از رابط کاربری مکانیکی استفاده می‌کنند. یکی از بهترین نمونه‌ها، جغدی است که در نرم‌افزار آموزش زبان دولینگو حضور دارد. دو (Duo) پرنده سبزرنگی و بامزه‌ای است که شما در طی یادگیری زبان‌های مختلف تشویق و همراهی می‌کند.

  • تعامل و درگیرشدن کاربر

جای هیچ شکی نیست که کلمات مناسب در جای مناسب می‌تواند کاربر را به تعامل با کسب‌وکار ما تشویق کند. همانطور که توری پادمجرسکی، نویسنده کتاب نویسندگی راهبردی برای تجربه کاربری می‌گوید: اغلب کاربران روی دکمه‌های فراخوان یک یا دو کلمه‌ای کلیک می‌کنند. دکمه‌های طولانی زیاد در فراخواندن مشتریان بالقوه تاثیرگذار نیستند. در عین حال، برخی طراحان رابط کاربری کنترل خود را در طراحی صمیمانه، تعاملی و دوستان از دست می‌دهند و زیاده‌گویی می‌کنند. اگر هدف رابط کاربری تبدیل کاربر به مشتری باشد، پرحرفی جواب نمی‌دهد. تجربه‌نویسی واضح و شفاف می‌تواند رابط کاربری را روی یک هدف متمرکز کند. با کمی آزمایش A/B می‌توانید بهترین متن‌ها را برای افزایش تعامل و تبدیل مشتری پیدا کنید.

  • افزایش کاربردپذیری محصول

کاربردپذیری یعنی کاربران بتوانند بدون مشکل از محصولی خاص استفاده کنند. حتی اگر کاربر مدت زیادی دست به محصول شما نزند، باز هم بدون هیچ پیش‌زمینه خاصی بتواند آن را به‌کار گیرد. طراحی UI، آیکون‌گرافی، عکاسی، پالت‌های رنگی و … برای جذابیت و افزایش کاربردپذیری محصول مفید هستند، اما نباید از UX Writing غافل شد.

متن‌ها تاثیرگذار و دارای بار هستند. درکشان راحت‌تر و خواندنشان سریع‌تر است. چشم و مغز انسان با کلمات آشناست، پس میکروکپی‌هایی که آیکون یا دکمه خاصی را توضیح می‌دهد نیز راحت‌تر و بهتر ما را راهنمایی می‌کنند. ریزمتن‌ها تابلوهای راهنمای ما در جاده استفاده از محصولات دیجیتال به‌شمار می‌روند.

تفاوت یوایکس رایتینگ و کپی‌رایتینگ چیست؟

هر دوی این نقش‌ها می‌نویسند اما این کجا و آن کجا! کپی‌ رایتینگ همان فروشنده چرب زبانی است که شما را به خرید و استفاده از محصول ترغیب می‌کند. یوایکس رایتینگ آن طراح دکور و چینش مغازه‌ای است که سبک مینیمال و استفاده از رنگ‌های خنثی و شیک را کاربردی‌تر از میزهای سنگین و شلوغ‌کاری‌های اضافی می‌داند.

رویکرد فروش‌محور کپی‌رایترها باعث می‌شود تا بیشتر به دنبال خلاقیت و داستان‌سرایی باشند. وظیفه آن‌ها جلب توجه کاربر و تشویق او به خرید است. در عین حال، یوایکس رایتر می‌خواهد کاربر جذب‌شده به‌راحتی بتواند از محصول استفاده کند. او با ریزمتن‌های ساده و سرراست، کاربر را به مقصود می‌رساند.

ریشه یوایکس رایترها به نویسندگان فنی (افرادی که اصطلاحات فنی و پیچیده را به زبانی ساده و فهم‌پذیر مستند می‌کنند) برمی‌گردد، اما کپی‌رایترها قبلا داستان‌نویس‌های قهاری بوده‌اند. یوایکس رایتینگ به‌دنبال مکالمه با مشتری و کپی‌رایتینگ مشغول گفتن داستان است. هدف کپی‌رایتینگ بیشتر به بازاریابی و فروش برمی‌گردد، ولی یوایکس رایتینگ کارش را در زمین محصول انجام می‌دهد و به خارج از آن کاری ندارد.

مهم‌ترین تفاوتی که بین دو نقش نویسندگی مشهور در یک کسب‌وکار وجود دارد، دپارتمان‌های آن دو است. کپی‌رایتر در دپارتمان بازاریابی فعالیت می‌کند و حتی می‌تواند فریلنسر باشد. با این‌حال، یوایکس رایتر جزو تیم محصول به‌شمار می‌رود و به‌صورت گروهی بهتر کار می‌کند. چرا دپارتمان مهم است؟ زیرا ارتباطات و افراد نزدیک آن‌ها، مهارت‌های جانبی و مدیران بالادستی‌شان را تغییر می󠀠دهد.

جدول زیر نگاهی کوتاه به تفاوت تجاری‌نویسی و تجربه‌نویسی می‌اندازد:
تفاوت یوایکس رایتینگ و کپی‌رایتینگ

تفاوت یوایکس رایتر و تولیدکننده محتوا چیست؟

تولیدکننده یا نویسنده محتوا هم میز کناری کپی‌رایتر در دپارتمان بازاریابی می‌نشیند. او برخلاف کپی‌رایتر به‌دنبال نتایج سریع نیست. در نویسندگی محتوا، هدف خلق ارزش برای مخاطب، آموزش و جذب او به کسب‌وکار است. محتوایی که در قالب پست بلاگ، پست شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه ایمیلی، کتاب الکترونیکی و غیره تولید می‌شود و چشم‌انداز بلند‌مدت دارد.

یوایکس رایترها اصولا با متن‌های کوتاه و سرراست کار دارند، ولی تولیدکننده محتوا بیشتر به متن‌های بلند علاقمند است. متن‌هایی که کانتنت رایتر می‌نویسد، مقدمه، فهرست، بدنه و جمع‌بندی دارند. همچنین، از جداول، تصاویر بزرگ، پیوندها و لیست‌ها می‌توان در محتوا بهره برد.

جدول زیر نگاهی کوتاه به تفاوت یوایکس رایتینگ و کانتنت رایتینگ می‌اندازد:

تفاوت یوایکس رایتینگ و کانتنت رایتینگ

چه زمانی از یوایکس رایتینگ استفاده کنیم؟

به رده‌بندی‌های شغلی شرکت‌های مختلف مانند گوگل، بوکینگ (booking.com)، اتلسین (Atlassian) و غیره که نگاه می‌کنیم، موقعیت UX Writer نیز به تازگی زیاد دیده می‌شود. آیا رشد تعداد نویسندگان تجربه کاربری که هرکدام با پس‌زمینه متفاوتی از یکدیگر آمده‌اند، شما را نیز به فکر استخدام یکی از آن‌ها انداخته است؟

اگر بیزینس شما در فضای آنلاین حضور دارد، ux writing می‌تواند حضور شما را بهبود ببخشد. با این‌حال، نیازمندی شما به همکاری با نویسنده تجربه کاربری به موارد زیر بستگی دارد:

  • اندازه و وسعت حضور شما در فضای آنلاین
  • وضعیت استراتژی محتوایی، اهداف و سنجه‌های کلیدی
  • میزان تحقیقات تجربه کاربری که تا به‌حال انجام داده‌اید

گفتنی‌ها درباره اینکه چقدر به یوایکس رایتینگ نیاز دارید یا چه استراتژی‌هایی می‌توانید برای آن بریزید بسیار است. در این بخش به‌طور مختصر درباره میزان نیاز شما به نوشتن تجربه کاربری صحبت خواهیم کرد.

در تجربه‌نویسی هدف این است که کاربر در استفاده از محصول سردرگم نشود! هر چه وسعت حضور شما در فضای آنلاین بیشتر باشد، طبیعتا به راهنمایی و هدایت کاربر نیز بیشتر نیاز دارید. مثلا اگر تنها سایت کسب‌وکار فعال است، حتی یوایکس رایتر فریلنسر نیز می‌تواند کارتان را راه بیندازد. در صورتی‌ که سازمان بزرگی هستید که ماهانه روی محصولات اپ و وبسایت بسیاری کار می‌کند، به تیمی کارکشته از یوایکس رایتر، یوایکس دیزاینر، استراتژیست و غیره نیازمند خواهید بود.

نکته بعدی درباره استراتژی کلی شماست. آیا کانتنت استراتژی دارید؟ هدف، پرسونای مخاطب، فانل فروش و سنجه‌های کلیدی‌تان مشخص است؟ نویسنده تجربه کاربری می‌تواند به میزان تخصص خود در تهیه این موارد کمکتان کند. او مخاطب و نیازهای او را شناسایی کرده و میکروکپی‌ها را براساس آن می‌نویسد.

در نهایت، چقدر در زمینه تجربه کاربری تحقیق کرده‌اید؟ اگر هیچ تحقیقی نکرده‌اید، اول باید آن را به متخصص یوایکس بسپارید. او می‌تواند نویسنده یا محقق صرف باشد. پس از مشخص‌شدن نتایج تحقیق می‌توانید متن‌ها را با طراح کلمات تنظیم کنید.

آیا یوایکس رایتینگ بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

مانند دو جوی آبی که به‌هم می‌پیوندند و رودخانه‌ای بزرگ را تشکیل می‌دهند، سئو و یوایکس هم چنین رابطه‌ای باهم دارند. شاید ظهور همزمان الگوریتم هوش مصنوعی رنک برین و صعود موقعیت‌های شغلی یوایکس رایتینگ نیز به‌ همین خاطر باشد.

رنک برین الگوریتمی رفتارمحور است و برای تحلیل زمان صرف‌شده روی سایت، نرخ پرش کاربر، نرخ کلیک روی دکمه‌های فراخوان و دیگر موارد مربوطه کاربرد دارد. ux writing نیز دغدغه‌اش بهبود تجربه کاربر در هنگام استفاده از محصول است، پس این دو متقابلا به‌هم کمک می‌کنند. اما چگونه؟

هدف سئو جذب کاربر از طریق موتورهای جستجو و کشاندن آن به سایت است. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو در نهایت باید به افزایش ترافیک منجر شده و محصول (وبسایت) را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهد. از این به بعد، تجربه کاربری و وعده‌های بازاریابی‌اند که زمام امور را به‌دست می‌گیرند. همانطور که متوجه شدید، اگر تجربه کاربری وبسایت و محصول ضعیف باشد، گوگل متوجه شده و رتبه ما را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، اگر بهینه‌سازی و سئوی ما چنگی به دل نزند، اصلا کاربری وارد وبسایت نمی‌شود تا بخواهد وبسایت و محصول ما را تجربه کند.

یوایس رایتینگ نیز مانند پل ارتباطی بین بخش طراحی و بازاریابی عمل می‌کند. این مفهوم تمام زور خود را می‌زند تا محتوای وبسایت کاربردپذیر، زیبا، کارآمد و از طرف دیگر، برای موتورهای جستجو نیز بهینه باشد.

یوایکس رایتینگ چه تاثیراتی بر فروش می‌گذارد؟

فروش هدف غایی و مهم‌ترین دلیل وجود کسب‌وکار است. جریان درآمدی حاصل از فروش، خون جاری در رگ‌های بیزنس به‌شمار می‌رود که بدون آن زندگی معنایی ندارد. نوشتن تجربه کاربری از جهات خوبی به بهبود فروش و بهینه‌ترشدن فانل آن کمک می‌کند. بیایید ببینیم یوایکس رایتینگ صحیح چه تاثیری بر کسب‌وکارها می‌گذارد:

افزایش بازگشت مشتریان Preply در پی تغییر میکروکپی‌های بخش زمان‌بندی: پرپلی وبسایتی در حوزه آموزش زبان است که دو زمان‌بندی مختلف برای دانشجویان خود دارد. پیش از تغییر، آن‌ها روی ویژگی‌های زمان‌بندی تمرکز کرده‌بودند. کاربر می‌دانست چه زمان‌بندی را استفاده می‌کند اما تفاوت آن‌ها را نمی‌دانست. یوایکس رایتر پرپلی با تغییر عنوان‌های دروس هفتگی و یک به یک به دو عنوان دروس منظم و تکی موجب رشد 11 درصدی در فروش دروس هفتگی و منظم شد. همچنین، یکی از پارامترهای مهم این بیزنس یعنی زمان‌های خریداری‌شده با افزایش 7.8 درصدی روبرو شد.

افزایش نرخ کلیک روی دکمه فراخوان Fundbox در پی اضافه‌شدن شفافیت: در داشبورد مشتریان فاندباکس، دکمه‌ای به‌نام Draw Fund وجود داشت که مشتری را به صفحه محاسبه اقساط و شرایط دریافت سرمایه هدایت می‌کرد. تحقیقات نشان داد که مشتری از کلیک روی این دکمه می‌ترسد زیرا آن را مرحله نهایی می‌داند. یوایکس رایتر شرکت با تغییر دکمه به Review and Draw، توانست شفافیت آن را افزایش داده و نرخ کلیک روی دکمه را بالا ببرد. کلیک‌کردن روی این دکمه یکی از شاخص‌های مهم فاندباکس به‌شمار می‌رود.

کاهش تماس‌های تیم فروش Fundbox در پی افزایش آگاهی: همان صفحه‌ محاسبه اقساط فاندباکس را به‌یاد بیاورید. اطلاعات این بخش گیج‌کننده و برای کاربر ترسناک بود. یوایکس رایتر شرکت، برخی اطلاعات را از تب‌ها به پایین‌تر منتقل کرد زیرا نیاز خاصی به آن‌ها نبود. همچنین، شفافیت برخی هزینه‌ها را بالاتر برد تا کاربر دیگر نیازی به تماس پشتیبانی نداشته باشد. بدین ترتیب، تیم فروش فاندباکس از کاهش چشمگیر تماس‌ها و پرسش درباره شیوه پرداخت اقساط گزارش داد.

کاهش تیکت‌های پشتیبانی Gong.io در پس اضافه‌کردن توضیح به صفحه تماس: مشتریان شرکت گانگ که در حوزه CRM کار می‌کند، نمی‌دانستند که لید CRM را نمی‌توان به تماس پیوند داد و تنها مخاطب CRM این قابلیت را دارد. با این‌حال، این موضوع در وبسایت روشن نبود و سیلی از تیکت‌های پشتیبانی برای حل این مشکل به تیم پشتیبانی روانه می‌شد. با پاراگرافی که به صفحه مخصوص این کار در سایت اضافه شد، تعداد تیکت‌های پشتیبانی در این باره به صفر رسید.

چه مهارت‌های برای UX Writer شدن لازم است؟

شما هم مشتاق شدید ناخنکی به حوزه یوایکس رایتینگ بزنید؟ پس بیایید با مهارت‌های موردنیاز این شغل آشنا شویم:

  • تجربه کاربری (UX): روشن است که یوایکس مهم‌ترین مفهوم برای یادگیری تجربه‌نویسی باشد. اگر بخواهید با بقیه تیم تجربه کاربری، همکاری مناسبی داشته باشید باید به‌خوبی آن را درک کنید. سهل‌الوصول‌بودن استفاده از محصول، هدف غایی نوشتن تجربه کاربری است و این امر بدون مفاهیم UX شدنی نیست.
  • تحقیق کاربر (User Research): زیربنای نوشته‌های طراح کلمات، شناخت مخاطب، نیازها و سطح تخصص او در استفاده از محصول است. چنین شناخت عمیقی از مخاطب بدون تحقیق به‌دست نمی‌آید. یوایکس رایتر به ذهنیت کاربرمحور نیاز دارد و این ذهنیت تنها از طریق تحقیق به‌وجود می‌آید.
  • ارتباط (Communication): همانطور که قبلا گفتیم، نوشتن تجربه کاربری با مخاطب صحبت می‌کند. شما باید مهارت ارتباط انسانی خود را به رابط کاربری منتقل کنید. یوایکس رایتر باید ساده و دقیق صحبت کند.
  • مهارت فنی (Technical Skill): دروغ نیست اگر بگوییم که یوایکس رایتینگ شاخه‌ای جداشده از نویسندگی فنی در اواسط دهه نود میلادی بود. با این‌حال، اهداف متفاوت است. نویسندگی فنی، مستنداتی تخصصی را برای کارشناسان یک حوزه فراهم می‌کند، ولی نوشتن تجربه کاربری مستندات فنی را به زبانی ساده برای مخاطب عام توضیح می‌دهد. یوایکس رایتر باید از مسائل فنی، رابط کاربری نرم‌افزار و مکانیزم محصول آگاه باشد.
  • ابزار طراحی (Design Tools): یوایکس رایتر نویسنده است، اما داشتن اندکی اطلاعات درباره طراحی بد نیست. او باید با طراح UI کار کند، درباره فرآیند طراحی نظر بدهد، با ابزارهای طراحی کار کند و آن‌ها را بشناسد.
  • استراتژی محتوا (Content Strategy): کارکردن بدون برنامه‌ریزی و راهبرد، بازی حدس و گمان است. یوایکس رایتر برای شناسایی اهداف و انتخاب لحن باید استراتژی داشته باشد.
  • حل مسئله (Problem Solving): از آن‌جایی که در عصر فوران اطلاعات دردسترس و ابزارهای رایگان به‌سر می‌بریم، توانایی حل مسئله چیزی است که می‌تواند تمایز ایجاد کند. نوشتن تجربه کاربری براساس و محور شناسایی مشکلات کاربر و حل آن‌ها وجود دارد.
  • کارگروهی (Teamwork): یوایکس رایتر به ندرت تنها کار می‌کند و اغلب همراه طراح رابط کاربری، مدیر محصول، استراتژیست محتوا و غیره است. بازخوردپذیری، تعامل موثر و ارتباط‌گرفتن از مهارت‌های ضروری این سمت شغلی به‌شمار می‌رود.

نکات و اصول یوایکس رایتینگ

مشتاق شده‌اید تا بدانید یوایکس رایترهای حرفه‌ای دقیقا کارشان چیست؟ نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بهتر با ذهنیت تجربه‌نویس‌ها آشنا شوید:

  • واضح بنویسید

ما خیلی اوقات با مخاطب به همان زبانی صحبت می‌کنیم که برای ماشین برنامه می‌نویسیم. اصطلاحات فنی عباراتی نیستند که هرکسی از آن سر دربیاورد. مهم‌ترین قدم در واضح نوشتن، حذف اصطلاحات فنی و نزدیک‌شدن به زبان طبیعی انسانی است.

  • دقیق بنویسید

روده‌درازی دیگر جواب نمی‌دهد. لازم است برای هر کلمه‌ای که می‌نویسید هدفی تعیین شده باشد. نوشتن تجربه کاربری ساده‌ است، فقط باید کلمات اشتباه را حذف کرد. البته، دقیق‌بودن تنها به معنی کوتاه‌بودن متن نیست، بلکه میکروکپی شما باید بهینه باشد.

  • کاربردی بنویسید

به مخاطب چیزی را بدهید که می‌خواهد. دانستن انگیزه مخاطب، بهترین روش برای تعامل با او به‌شمار می‌رود. در مثالی که زده‌ایم، دکمه فراخوان می‌تواند قدم بعدی کاربر را تعیین کند.


سه اصل اساسی نوشتن تجربه کاربری را با هم مرور کردیم. یکی از زحمت‌های یوایکس رایتر برقرار تعادل بین این سه مفهوم است که گاهی منجر به قربانی‌کردن یکی از آن‌ها می‌شود. در ادامه به برخی اصول دیگر می‌پردازیم که در میزان اهمیت، دست‌کمی از سه اصل بالا ندارند:

  • از ستون‌های بلندبالای متنی دوری بجویید. مخاطبان معمولا متن‌های شما را نمی‌خوانند، بلکه اسکن می‌کنند.
  • در پیام‌های سیستمی از دو گزینه منفی استفاده نکنید. دو گزینه که هردو بار منفی دارند، مخاطب را گیج می‌کند. او برای رمزگشایی از پیام مبهم شما نیاز به صرف زمان بیشتر دارد.
  • کلمات مهم را اول پیام‌ها بیاورید. ما با توجه به ساختار زبان فارسی، درست نیست که افعال را اول جمله بیاوریم. با این‌حال، می‌توانیم کلمات مهم‌تر را اول جمله یا پاراگراف بیاوریم که مفهوم اصلی پیام را تشکیل می‌دهد.

  • فعل‌های تکراری و عمومی را فراموش کنید. هر نقطه از رابط کاربری که می‌توانید، از فعل اختصاصی همان عمل استفاده کنید. این کار باعث تنوع، زیبایی و کاربردپذیری متن می‌شود.

  • از پیوستگی متن‌ها مطمئن شوید. حواستان باشد در رابط کاربری برای امور یکسان از کلمات و اصطلاحات یکسان استفاده کنید. بدین ترتیب، یکپارچگی محصول شما حفظ شده و کاربر گیج نمی‌شود.
  • قلنبه سلنبه صحبت نکنید. Jargon در زبان انگلیسی به اصطلاحات خاص یک صنعت، منطقه، لهجه و غیره می‌گویند که بقیه مردم آن را نمی‌فهمند. در ux writing نیز استفاده از این کلمات مجاز نیست. به جای آن، کلمات آشنا، مفهوم و ساده را به‌کار ببرید.
  • افعال معلوم را به‌کار ببرید. به مخاطب حق بدهید که خواندن جملات مجهول خسته‌کننده است.

  • اعداد را به‌صورت عددی بنویسید نه حروف. اسکن‌کردن اعداد بسیار راحت‌تر از حروف است.

  • کاربر جدید را وحشت‌زده نکنید. توضیحات را به‌خصوص درباره پرداخت و حق اشتراک دقیق بنویسید. اجازه دهید قبل از هرگونه تعهد پرداخت، مخاطب در وبسایت شما بگردد و جستجو کند.
  • حالت مکالمه‌ای متن‌ها را حفظ کنید. هیچکس دوست ندارد با رابط کاربری تعامل کند که مانند روبات است.

روشن است که همه نکات و مفاهیم یوایکس رایتینگ در موراد بالا خلاصه نمی‌شود. هرکس می‌تواند استراتژی خاص خود را برای نوشتن میکروکپی‌های محصول داشته باشد.

UX Writing چه چیزی نیست؟

مجموعه مهارت‌های نوشتن تجربه کاربری همپوشانی زیادی با دیگر انواع نویسندگی در فضای وب دارد که ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. هدف ux writing با دیگر نوشته‌های کسب‌وکاری کاملا متفاوت است. اینجا لازم دیدیم کمی شفاف‌سازی کنیم:

  • یوایکس رایتینگ را با نویسندگی بازاریابی اشتباه نگیرید. متن‌های بازاریابی برای به دام‌انداختن توجه آدم‌ها و تلاش جهت فروش محصول به‌کار می‌رود. کپی‌رایترهای کسب‌وکار ذوق هنری و خلاقیتشان را در جایی خارج از فضای محصول خرج می‌کنند؛ مانند صفحات فرود و تبلیغات. نویسندگان تجربه کاربری نیز با اینکه سعی بر انتقال ارزش محصول دارند، ولی کارشان داخل خود محصول رخ می‌دهد.
  • یوایکس رایتینگ را با نویسندگی فنی اشتباه نگیرید. از روی لغت تکنیکال رایتینگ می‌توان فهمید که مخاطب چنین نوشته‌ای، نه آدم‌های معمولی بلکه کاربران باهوش فنی هستند. نویسنده فنی از تخصص خود برای نوشتن جامع مستندات برنامه‌های پیچیده استفاده می‌کند. این‌گونه مستندات معمولا جایی غیر از داخل محصول، مثلا به شکل دستورالعمل یا سرویس هلپ دسک، منتشر می‌شوند.
  • یوایکس رایتینگ را با وبلاگ‌نویسی اشتباه نگیرید. شاید مخاطب نوشته تجربه کاربری و بلاگ مشابه و کاربر عمومی کسب‌وکار باشد، اما قالب و هدف نوشتاری این دو تفاوتی از زمین تا آسمان دارد. یوایکس رایتر، نوشته‌هایی کوتاه برای راهنمایی کاربران جهت استفاده از محصول می‌نویسد؛ در حالی‌که نوشته‌های عمدتا طولانی بلاگ‌نویس برای آموزش و اقناع مخاطب جهت جذب کاربر برای استفاده از محصول است.
  • یوایکس رایتینگ را با استراتژی محتوا اشتباه نگیرید. جمله اول این پاراگراف کمی سخت‌گیرانه است، زیرا همه مهارت‌های محتوایی به استراتژی نیاز دارند. تجربه ‌نویسی نیز از این قاعده مستثنا نیست و استراتژی محتوایی را جزء جدایی‌ناپذیری از خود می‌داند. از آن‌جا که تجربه‌نویسی به طراحی رابط کاربری کمک می‌کند، باید برای افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی آن استراتژی بچیند.

جمع‌بندی

در مقاله بالا سعی کردیم تا همه جنبه‌های یوایکس رایتینگ را پوشش بدهیم. درباره تاریخچه این حرفه صحبت کردیم و از مهارت‌های مورد نیاز آن گفتیم. همچنین، تفاوت آن با دیگر شغل‌های نویسندگی مانند تولید محتوا و کپی‌رایتینگ را مشخص کردیم. چند اصل پایه و مهم این حرفه را نیز فهرست کردیم تا بیشتر با شیوه کاری تجربه‌نویس‌ها آشنا شوید.

اگر شما هم به یوایکس رایتینگ علاقمند شده‌اید، خبر خوش آنکه هرروزه کسب‌وکارهای بیشتری شروع به استخدام تجربه نویس‌ها می‌کنند تا کاربران در استفاده از محصولات تجربه بهتری داشته باشد. نظر شما چیست؟ آیا یوایکس رایتینگ شغل جذابی برای شما هست؟

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.