بولد کردن (bold) کلمات کلیدی و تاثیر آن بر سئو سایت
بولد کردن کلمات کلیدی

به‌ روزرسانی شده در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

تاثیر بولد کردن کلمات کلیدی بر سئو

عوامل متعددی وجود دارند که بر سئوی سایت تاثیر گذارند و کارشناسان سئو همواره به دنبال پیداکردن این عوامل برای بهینه‌سازی سایت خود هستند. درست است که برای موتورهای جستجو، کیفیت محتوا و میزان مفیدبودن آن برای کاربران مهم‌ترین فاکتور است، ولی در این بین موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سئو سایت را ارتقا دهند. آیا بولد (Bold) کردن کلمات کلیدی یکی از مواردی است که بر سئوی سایت تاثیرگذار است؟ در این مقاله به این سوال از نگاه کارمندان ارشد گوگل پاسخ داده‌ایم. همراه ما باشید.

تفاوت <b> و <strong> چه تفاوتی با هم دارند؟

با توجه به دستورات کدنویسی HTML، دو راه برای بولد کردن یک نوشته وجود دارد؛ این دو راه استفاده از تگ‌های <b> و <strong> است. استفاده از این دو تگ در ظاهر تفاوتی را ایجاد نمی‌کند و هر دو عمل بولد را انجام می‌دهند.

در رابطه با سئو نیز همین اتفاق رخ می‌دهد و تفاوتی بین این دو تگ وجود ندارد. مت کاتس (مدیر سابق بخش وب اسپم گوگل) در یکی از ویدئوهای خود در جواب به سوال یکی از کاربران گفت: «از نظر ربات‌های گوگل تفاوتی بین تگ‌های <b> و <strong> وجود ندارد و هر دو به یک اندازه باعث ارزیابی سایت از طرف گوگل و دادن رتبه می‌شوند.»

بولد کردن کلمات کلیدی چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

جان مولر، مدیر ارشد تیم ارتباط جستجوی گوگل، در پاسخ به سوال «آیا می‌توان با بولد کردن متن، بر سئو سایت تاثیر گذاشت؟» مولر می‌گوید: «بولد کردن بخش مهمی از متن در یک پاراگراف، می‌تواند به سئوی سایت کمک کند؛ زیرا به گوگل این امکان را می‌دهد که محتوای نوشته‌شده را بهتر درک کند.»

مولر ادامه می‌دهد: «متن بولدشده می‌تواند ارزش اضافه‌ای را به صفحه اضافه کند. زیرا خزنده‌های گوگل به دنبال متنی می‌گردند که به صورت بولدشده یا مورب (Italic) نوشته شده باشد تا بفهمند چه چیزی در محتوای صفحه مهم است.» همچنین مولر اضافه می‌کند که گوگل معمولاً می‌تواند به تنهایی موارد مهم در صفحه را بفهمد ولی بولد کردن بخشی از متن، پیام را برای گوگل واضح‌تر می‌کند.

به طور کل گوگل برای این که با محتوای یک صفحه آشنا شود، به بخش‌های مختلف آن مانند سرفصل‌های متن نگاه می‌کند تا مفهوم تاکیدشده در مقاله را پیدا کند. در کنار این موارد، بولد کردن کلمات کلیدی متن مانند علامت واضحی هستند که نشان می‌دهند این مقاله یا پاراگراف در رابطه با این موضوع مانور داده‌ است.

در نهایت مولر برای جمع‌بندی پاسخ به این سوال می‌گوید: « اگر بخواهم پاسخ به این سوال را در یک کلمه خلاصه کنم که آیا بولد کردن بخش‌های مهم متن در یک پاراگراف در سئو تاثیر دارد یا خیر؟ باید گفت در واقع به گوگل کمک می‌کند که آن پاراگراف یا آن صفحه را بهتر درک کند.»

چه کلمات و عباراتی را بولد کنیم؟

هیچ قانون مشخص و خاصی برای بولد کردن محتوا وجود ندارد؛ ولی به طور کل ما از بولد کردن یک بخش از متن برای انتقال پیام مهم متن به مخاطب استفاده می‌کنیم. در نتیجه این شما هستید که باید تعیین کنید چه عبارت یا حتی چه جمله‌ای برای مخاطب ارزشمندتر است تا از بولد کردن آن عبارت یا جمله در این راستا استفاده کنید.

برای مثال، آمارهای جذاب ارائه‌شده در متن، خلاصه‌های یک‌خطی و کلمات کلیدی اصلی و فرعی می‌توانند کاندیدایی برای بولد کردن در یک صفحه باشند. در صورتی که بتوانید به صورت درست و مناسب بخش مهمی از متن مانند کلمه کلیدی را بولد کنید، می‌توانید به مخاطب خود برای درک بهتر متن کمک کنید و تجربه کاربری او از مشاهده سایت و مطالعه متن را افزایش دهید.

چه بخش‌هایی از محتوا را بولد نکنیم؟

جان مولر می‌گوید: «اگر فکر کنید که تمام مقاله خود را بولد کرده و پس از آن گوگل فکر می‌کند که صفحه شما مهم‌ترین صفحه است، کاملا در اشتباه هستید. تمام متن یک صفحه را بولد نکنید؛ زیرا با این کار هیچ قسمت مهمی را مشخص نکرده‌اید و تمام محتوا را یکسان در نظر گرفته‌اید.»

همچنین لازم به ذکر است که از بولد کردن بخش مهمی از متن مانند کلمه کلیدی، بیش از حد استفاده نکنید. استفاده زیاد از این مورد نه تنها تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما نخواهد گذاشت، بلکه تاثیر منفی نیز به دنبال خواهد داشت.

در تریبون بخوانید : چگونه تولید محتوا کنیم؟

نتیجه تست bold کردن کلمات کلیدی در سئو

سایت semrush با انجام یک آزمایش، تاثیر bold کردن کلمات کلیدی در سئو را بررسی کرده است که آیا بولد کردن کلمات کلیدی مهم در صفحه تاثیر مثبتی بر ترافیک ارگانیک دارد یا خیر.

برای انجام این آزمایش از SplitSignal برای تنظیم، تجزیه و تحلیل استفاده شد. ۴۸۹ صفحه از بلاگ به عنوان متغیر انتخاب شدند و المان‌های <strong> برای بولد کردن کلمات کلیدی در صفحه مورد استفاده قرار گرفتند. نتیجه این آزمایش در سطح اطمینان ۹۵درصد بی‌نتیجه بود. پس از ۲۸ روز، آزمایش‌کننده‌ها شاهد افزایش ۱/۵درصدی کلیک‌ها با سطح اطمینان ۸۱درصد بودند. این بدان معنی است که هیچ آمار قطعی و دقیقی وجود ندارد که طبق آن بتوان بولد کردن کلمات کلیدی در صفحات بلاگ‌ها را تاثیرگذار دانست و با اطمینان گفت که این بهینه‌سازی اثر دارد.

لازم به ذکر است که ممکن است این آزمایش برای سایت‌های مختلف نتیجه دیگری داشته باشد و از آن‌جایی که گوگل اعلام کرده است که بولد کردن کلمات کلیدی می‌تواند به عنوان یک نشانه برای خزنده‌های گوگل محسوب شود و به درک بهتر محتوای صفحه کمک کند، به همین دلیل بولد کردن کلمات کلیدی در صفحات، ارزش انجام‌دادن و حتی آزمایش‌کردن را دارد.

جمع‌بندی

استفاده از کلمات کلیدی بولد در صفحه تکنیکی است که می‌تواند سایت را کمی به رتبه‌های برتر گوگل نزدیک کند. طبق گفته جان مولر، بولد کردن بخش مهمی از متن می‌تواند به عنوان یک راهنما برای خزنده‌های گوگل محسوب شود تا در کنار مواردی چون سرفصل‌های متن، به درک بهتر محتوای اصلی صفحه کمک کند. لازم به ذکر است که استفاده از این تکنیک زمانی کاربرد دارد که محتوای صفحات شما برای مخاطبان کاربردی باشد تا از نظر گوگل نیز این صفحات دارای ارزش باشند.

جان مولر، معتقد است که بولدکردن کلمات کلیدی متن به بهبود سئوی صفحات کمک می‌کند. گوگل می توانند به صورت کاملا هوشمند بخشی از متنی که توسط نویسنده بولد شده است را بهتر درک کنند و توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.