الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ تاثیر Google Caffeine بر سئو
گوگل کافئین

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

نحوه کار الگوریتم کافئین گوگل و تاثیر آن بر سئو

الگوریتم کافئین برای بهبود سرعت ایندکس‌شدن محتوای سایت‌ها در موتور جست‌وجوی گوگل راه‌اندازی شده است. منظور از ایندکس صفحات و محتوای سایت‌ها در گوگل، بررسی آن‌ها توسط ربات‌های خزنده و ذخیره‌ آن‌ها در مراکز داده گوگل و قرار گرفتن‌شان در نتایج جست‌وجوی کاربران است. در گذشته ایندکس محتواها بسیار کُند انجام می‌شد و محتواهایی که در نتایج جست‌وجوی کاربران قرار می‌گرفتند، محتواهایی بودند که مطالب به‌روز و باکیفیتی ارائه نمی‌کردند. گوگل برای ارائه نتایج جستجوی سریع‌تر و مرتبط‌تر به کاربران، سیستم جدید ایندکسینگ Google Caffeine را در سال ۲۰۰۹ به‌طور آزمایشی راه‌اندازی کرد و در سال ۲۰۱۰ استفاده از آن را به‌عنوان سیستم ایندکس جدید به‌کار گرفت. اگر می‌خواهید با گوگل کافئین، تاثیر آن بر سئو و نحوه بهره‌مندی از مزایای آن برای ایندکس‌ صفحات سایت‌هایتان در موتور جست‌وجوی گوگل آشنا شوید، حتماً تا انتها این مطلب را بخوانید.

الگوریتم کافئین (Google Caffeine) چیست؟

در حقیقت گوگل کافئین یک سیستم ایندکس و کراول جدید بود، نه یک آپدیت الگوریتمی. کافئین گوگل، سیستم ایندکس‌ محتواها با سرعت و بازدهی بهتر است که به ربات‌های خزنده کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری بین صفحات و محتواهای جدید سایت‌ها بخزند و آن‌ها را در نتایج جستجو گوگل نمایش دهند. گوگل برای اولین‌ بار این الگوریتم را در آگوست ۲۰۰۹ به‌صورت تستی معرفی کرد و از تمام وب‌مسترها و متخصصان سئو خواست تا نتیجه عملکرد کراول‌ و ایندکس‌ سایت‌ها را با این الگوریتم بررسی کنند. در نهایت، در ژوئن ۲۰۱۰ این سیستم برای ایندکس سریع صفحات و محتوای سایت‌ها راه‌اندازی شد.

در واقع، این الگوریتم به‌روزرسانی جدیدی از الگوریتم‌‌های قبلی نیست و سیستم جدیدی از ایندکس سایت‌ها و افزودن صفحات به SERP و رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج مرتبط موتور جست‌وجوی گوگل را ارائه می‌دهد. بنابراین، ربات‌های خزنده گوگل با سرعت و کارایی بهتری در هر لحظه می‌توانند از صفحات سایت‌ها بازدید کرده و محتواهای آن‌ها را بررسی و داده‌های بیشتری ذخیره کنند.

کارشناسان سئو معتقدند الگوریتم کافئین به‌طور قابل توجهی بر ایندکس سریع صفحات سایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها در موتور جست‌وجوی گوگل موثر بود. به‌طوری‌که این الگوریتم می‌تواند آخرین تغییرات اعمال‌شده در سایت‌ها را در لحظه بررسی و آن‌ها را ایندکس کند. به این ترتیب، کاربران همیشه جدیدترین نتایج جست‌وجو را مشاهده خواهند کرد.

مثالی از تاثیر الگوریتم کافئین در ایندکس صفحات و محتوای سایت‌ها

برای مثال، وقتی محتوایی را در سایت خود منتشر می‌کردید، سیستم ایندکس آن را بررسی کرده و براساس قدرت و فاکتورهای رعایت‌شده بعد از گذشت زمان طولانی محتوای مورد نظر را ایندکس می‌کرد و در نتایج جست‌وجوی کاربران نمایش می‌داد. به‌طورکلی ربات‌های گوگل صفحات سایت‌ها را اعم از متن، تصاویر، ویدئوها، لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی و بسیاری موارد دیگر بررسی کرده و مطابق با محتواهای به‌کار رفته، موضوع و دسته‌بندی آن را مشخص می‌کنند و در نتیجه، مطابق با کلمات کلیدی در فهرست گوگل قرار گرفته و ایندکس می‌شدند. در گذشته این‌کار زمان زیادی می‌برد و کاربر بیشتر اوقات داده‌های قدیمی و نامرتبط را مشاهده می‌کرد. درحالی‌که کافئین گوگل باعث شد تا خزنده‌ها به‌سرعت در سایت‌ها بخزد و محتوای آن‌ها را بررسی کرده و داده‌های مهم و مرتبط را جمع‌آوری و در کمتر از چند دقیقه آن‌ها را ایندکس کند. به همین دلیل، اطلاعات تازه در گستره وسیع‌تری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

در واقع، اگر بخواهید متن، عکس یا ویدئو جدید به صفحات وب خود اضافه کنید، گوگل به کمک کافئین در زمان کمی آن را بررسی و به مخاطبان نمایش می‌دهد. درحالی‌که انجام این‌کار در سیستم ایندکس قدیمی شاید روزها یا هفته‌ها زمان نیاز داشت تا تغییرات اعمال شوند.

چرا الگوریتم کافئین توسط گوگل راه‌اندازی شد؟

کافئین به‌روزرسانی الگوریتم نبود و گوگل این تغییر را برای رتبه‌بندی بهتر سایت‌ها ارائه نکرده است. در واقع، کافئین بازسازی جدیدی از سیستم ایندکس گوگل را پوشش می‌دهد که بازدهی و سرعت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. برای درک این موضوع فقط باید به فضای وب در حال تغییر نگاهی بیندازید.

اینترنت هنگام راه‌اندازی سیستم ایندکس اولیه گوگل در سال ۱۹۹۸ در مقایسه‌ با سال ۲۰۰۹ تفاوت‌های چشمگیری دارد. زمانی‌که برای اولین‌ بار سیستم ایندکس گوگل ساخته شد، ۲.۴ میلیون سایت و ۱۸۸میلیون کاربر در فضای وب وجود داشت. بین سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ سایت‌ها و کاربران رشد صد برابری داشتند و تعداد سایت‌ها به ۲۳۸ میلیون و تعداد کاربران به ۱.۸ میلیارد نفر رسیده بودند. این رشد هیچ انتهایی ندارد و برای پاسخ‌گویی به حجم وسیعی از کاربران و سایت‌ها در دنیای اینترنت سیستم قدیمی ایندکس گوگل گزینه مناسبی نبود.

همچنین، سایت‌ها در سال ۲۰۰۹ برای استفاده از انواع داده‌های بصری همچون تصویر، ویدئو، نقشه‌ها و سایر داده‌ها نسبت به داده‌های متنی در سال ۱۹۹۸ رشد قابل توجهی کرده بودند و این‌ ویژگی به تازه‌سازی مداوم سیستم ایندکس برای بررسی لحظه‌ای و ذخیره آن‌ها برای نمایش به کاربران نیاز داشت. برای این منظور، گوگل با ارائه کافئین ظرفیت ذخیره‌سازی و انعطاف‌پذیری اطلاعات را برای نمایش در نتایج جست‌وجو افزایش داد. بدین ترتیب، از هر سایت اطلاعات بیشتر به‌شکل بهتری توسط کافئین ذخیره می‌شود. ذخیره‌سازی و ایندکس اطلاعات صفحات سایت‌ها تا حد زیادی می‌تواند در تجربه کاربری و سئو سایت‌ها موثر باشد.

چه سایت‌هایی تحت تاثیر الگوریتم کافئین گوگل قرار گرفتند؟

در تمامی به‌روزرسانی‌های گوگل بسیاری از وب‌مسترها نگران تاثیر آن در افت رتبه سایت‌های خود هستند. با وجود این، برخلاف اکثر به‌روزرسانی‌های گوگل که تاثیرات اساسی روی رتبه‌بندی سایت‌ها می‌گذارند، هنگام معرفی کافئین تاثیر منفی روی رتبه‌بندی سایت‌ها به‌وجود نیامد.

در واقع، گوگل با سیستم ایندکس جدید خود، ظرفیت و سرعت خزیدن را برای تولید نتایج جدیدتر به‌کار گرفت. به همین دلیل، سایت‌هایی که محتواهای تازه‌تری را با سرعت بیشتر پوشش می‌دادند، تحت تاثیر سرعت و قدرت بالای کافئین سریع‌تر ایندکس می‌شدند و رتبه‌بندی بهتری در موتور جست‌وجوی گوگل کسب می‌کردند. گوگل کافئین به‌روزرسانی محتواهای قدیمی را هم به‌سرعت بررسی و تغییرات آن را در نتایج جست‌وجوی کاربران اعمال می‌کند.

شایعاتی درباره تاثیر الگوریتم کافئین بر رتبه‌بندی وب‌‌سایت‌ها

با انتشار تمامی به‌روزرسانی‌های گوگل، بازار شایعات درباره تاثیر استفاده بهینه از آن برای کسب رتبه‌های بهتر در گوگل داغ می‌شود. با توجه به این‌که سیستم ایندکس جدید گوگل به‌روزرسانی سریع محتوا و تغییرات آن را به‌سرعت بررسی و در پایگاه داده گوگل ذخیره می‌کند. برخی سایت‌های ادعا کردند که به‌روزرسانی محتواها تحت تاثیر بررسی الگوریتم کافئین روی سئو تاثیر می‌گذارند و انتشار پست‌های جدید هم سیگنال‌ هستند. درحالی‌که انتشار این الگوریتم هیچ تاثیری روی سیگنال‌های رتبه‌بندی ندارد. بنابراین، اگر محتوای جدیدی را منتشر کنید و رتبه خوبی در گوگل به‌دست آورد. زحمت خزش و ایندکس آن را Google Caffeine کشیده است اما رتبه‌بندی آن هیچ ربطی به این سیستم ندارد و تحت تاثیر سایر الگوریتم‌های گوگل رتبه خوبی به‌دست آورده است.

مزایای الگوریتم کافئین چیست؟

گوگل کافئین با خزش سریع در صدها هزار سایت به‌طور هم‌زمان در کمتر از چند میلی‌ثانیه می‌تواند بخش‌های مختلف سایت‌ها را تجزیه‌وتحلیل، بررسی و ذخیره کند. بنابراین، این سیستم توانایی به‌روزرسانی مداوم و بی‌وقفه فهرست جست‌وجوی خود را دارد و آخرین به‌روزرسانی سایت‌ها را به‌سرعت بررسی و در دسترس کاربران قرار می‌دهد. بدین ترتیب، به‌روزرسانی گوگل کافئین روی تمامی سایت‌ها اعمال می‌شود و با خزش و ایندکس محتواهای باکیفیت، آن‌ها را سریع‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم ایندکس جدید گوگل این است‌ که به کاربران اطمینان می‌دهد جدیدترین، مرتبط‌ترین و معتبرترین اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند. نمی‌توان از سرعت ایندکس صفحات سایت‌ها با الگوریتم کافئین به‌راحتی چشم‌پوشی کرد. جایی‌که محتوای سایت‌ها در سیستم ایندکس قدیم گوگل هر دو هفته یک‌بار بررسی و ایندکس می‌شدند؛ با بررسی لحظه‌ای و «Live» صدها سایت، علاوه بر ارائه محتوای جدید به کاربران، باعث می‌شود تا همه سایت‌ها بررسی و در رتبه‌بندی گوگل قرار داده شوند. درحالی‌که در سیستم ایندکس قدیم گوگل شانس بررسی همه سایت‌ها برای ایندکس صفحات آن‌ها چندان بالا نبود.

  • نتایج جست‌وجوی سریع: صفحات سایت‌ها بلافاصله بعد از کراول‌شدن توسط ربات‌های گوگل در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. الگوریتم کافئین ۵۰ درصد نتایج تازه‌تری نسبت به قبل در SERP به همراه دارد.
  • افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی: برای هماهنگی با حجم عظیمی از محتوا و داده‌ها در فضای وب، این الگوریتم ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی را ارائه می‌دهد که باعث می‌شود نزدیک به ۱۰۰ میلیون گیگابایت داده را در پایگاه داده خود ذخیره کند.
  • انعطاف‌پذیری در ذخیره انواع محتوا: Google Caffeine جزئیات بیشتری از صفحات کروال‌شده را ذخیره می‌کند. برای مثال، تمامی المان‌های صفحه شامل لینک‌ها، تصاویر، ویدئوها را بررسی و آن‌ها را ذخیره و در نتایج جست‌وجوی کاربران قرار می‌دهد. بعد از این بروزرسانی بود که داده‌های بیشتری در نتایج جست‌وجوی تصاویر و ویدئوها و موارد دیگر قرار داده شد و کاربران توانستند علاوه‌ بر داده‌های متنی به سایر انواع محتوای سایت‌ها هم دسترسی پیدا کنند

تاثیر الگوریتم کافئین بر سئو سایت

در یک کلام می‌توان چنین گفت که این بروزرسانی هیچ رابطه مستقیمی با سئو سایت‌ها ندارد. با سیستم ایندکس جدید گوگل، صفحات سایت‌ها به‌سرعت خزش، ایندکس و در نتایج جست‌وجو به کاربران نمایش داده می‌شوند؛ بنابراین، اگر محتواهای جدید توانایی رقابت با محتواهای قدیمی را داشته و از معیارهای رتبه‌بندی بهتری برخوردار باشند؛ در مقایسه با محتواهای قدیمی رتبه‌بندی بهتری کسب خواهند کرد. لازم به ذکر است، این الگوریتم هیچ تاثیری روی نتایج جست‌وجو ندارد و فقط ایندکس صفحات و محتوای سایت‌ها را بهبود می‌دهد. نکته مهم درباره کافئین روی سئو این است که بعد از انتشار آن، میزان رقابت در نتایج جست‌وجو به‌سرعت افزایش پیدا کرد و همه سایت‌ها با توجه به محتوا و بهینه‌سازی‌های انجام شده فرصت دیده‌شدن در نتایج SERP گوگل را پیدا کردند. اگر محتواهای خود را به‌صورت منظم به‌روزرسانی می‌کنید، پس گوگل کافئین به‌سرعت آپدیت‌های اعمال شده را بررسی کرده و نتایج را به کاربران‌تان ارائه می‌دهد. تغییر در رتبه‌های سایت شما، نمی‌تواند کار سیستم گوگل کافئین باشد اما از آنجایی که این سیستم با سرعت بیشتری محتواهای جدید را شناسایی و ایندکس می‌کند، احتمال اینکه سایت‌های جدید و بهینه‌تر با سرعت بیشتری نسبت به گذشته بتوانند جای شما را در نتایج برتر گوگل بگیرند، وجود دارد.

در تریبون بخوانید : علت ایندکس نشدن سایت در گوگل

چگونه از مزایای الگوریتم کافئین بهره‎‌مند شویم؟

برای بهره‌مندی از مزایای الگوریتم کافئین نیازی نیست کار سخت و پیچیده‌ای انجام دهید. در واقع، به‌خود‌خودی با به‌روزسانی محتواهای قدیمی یا انتشار محتوای جدید، سایت شما تحت تاثیر این سیستم قرار می‌گیرد. این سیستم هیچ‌ تاثیری روی معیارهای خزش، ایندکس و رتبه‌بندی صفحات سایت‌ها ندارد. الگوریتم کافئین فقط محتوای کراول‌شده را سریع‌تر از قبل بررسی و در دسترس کاربران قرار می‌دهد. سیستم جدید ایندکس گوگل انعطاف‌پذیری بیشتری را برای استفاده از جزئیات محتواها برای تکامل وب فراهم می‌کند. بنابراین، نیازی به نگرانی بابت تاثیر منفی این الگوریتم روی سایت‌ها نیست و این سیستم حتی تاثیر بهتری روی ایندکس دارد و سریع‌تر صفحات سایت‌تان را بررسی می‌کند.

جمع‌بندی

زمانی‌که صفحات سایت شما توسط ربات‌های خزنده گوگل بررسی نشوند، ارزش و کیفیت آن‌ها مشخص نمی‌شود و بالطبع در نتایج جست‌وجوی کاربران هم قرار نمی‌گیرند. در نتیجه هیچ نرخ کلیک و نرخ تبدیلی را دریافت نمی‌کنید. این همان چیزی بود که بیشتر کاربران در سیستم ایندکس قدیم گوگل با آن روبه‌رو بودند. سیستم ایندکس قدیمی گوگل صفحات و محتوای سایت‌ها را هر چند وقت یک‌بار بررسی می‌کرد و با معیارهای رتبه‌بندی آن‌ها را در نتایج SERP گوگل نمایش می‌داد. بدین ترتیب، بیشتر کاربران با محتواهای غیر مرتبط و قدیمی برخورد می‌کردند. با روی کار آمدن گوگل کافئین، صفحات سایت‌ها با هر تغییر به‌صورت لحظه‌ای بررسی و به‌روزرسانی می‌شود و کاربران همیشه به محتواهای جدید دسترسی خواهند داشت. اگرچه گوگل کافئین تاثیر مستقیمی روی سئو سایت‌ها ندارد اما با بررسی و به‌روزرسانی سریع سایت‌ها شرایط رتبه‌بندی بهتر را فراهم کرده است.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.