الگوریتم موش کور (possum) چیست؟ و تاثیر آن بر سئو محلی
الگوریتم موش کور گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

الگوریتم موش کور گوگل چیست؟ و تاثیر آن بر نتایج جست‌وجوی محلی

گوگل به کمک الگوریتم‌های خود نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران نشان می‌دهد و با به‌روزرسانی‌های پیوسته، تجربه کاربری خود را روز به روز بیشتر بهبود می‌بخشد. یکی از الگوریتم‌های تاثیرگذار گوگل، الگوریتم موش کور (Possum) است که روی سئو محلی کار می‌کند و بر نتایج سئوی محلی تاثیر می‌گذارد.

در این مقاله به معرفی الگوریتم موش کور پرداخته‌ایم، هدف از ایجاد آن را گفته‌ایم و تاثیر آن بر سئو سایت‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در انتهای مطلب نیز نکاتی برای دوستی با این الگوریتم را بیان کرده‌ایم. اگر شما هم به موضوعات مرتبط به سئو علاقه دارید یا در این زمینه فعالیت می‌کنید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

الگوریتم موش کور (Possum) چیست؟

گوگل در تاریخ ۱سپتامبر۲۰۱۶ یکی از الگوریتم‌های خود به نام موش کور (Possum) را معرفی کرد. تا قبل از انتشار الگوریتم موش کور که به الگوریتم پاسوم نیز معروف است، کسب‌وکارهای غیرمحلی شانس زیادی برای حضور در رتبه‌های برتر فهرست نتایج گوگل نداشتند. به طور مثال اگر شما در گوگل عبارت «نزدیک‌ترین رستوران ایرانی» را سرچ می‌کردید، گوگل تنها نتایجی را به شما نشان می‌داد که در نزدیکی موقعیت مکانی شما قرار داشتند. در نتیجه رستوران‌هایی که در فاصله دور از شما یا خارج از محدوده شهری شما قرار داشتند، شانس خوبی برای قرارگیری در فهرست نتایج جستجوی گوگل به دست نمی‌آوردند.

با رونمایی از این الگوریتم، تغییرات زیادی در SERP گوگل اتفاق افتاد و رتبه برخی از سایت‌ها تغییر کرد. زیرا این الگوریتم تصمیم می‌گیرد که در چه زمانی یک کسب‌وکار را در فهرست نتایج گوگل نشان دهد و در چه زمانی نشان ندهد. در نتیجه ممکن است برخی کسب‌وکارهای محلی هم همیشه در یک جستجوی یکسان نمایش داده نشوند.

چرا این الگوریتم را موش کور نامگذاری کرده‌اند؟

گوگل نام بسیاری از الگوریتم‌های خود را بر اساس نام یک حیوان و ویژگی‌های آن انتخاب کرده است. از آن جایی که الگوریتم موش کور نتایج جستجوی محلی را تغییر می‌دهد و ممکن است در یک جستجوی یکسان، نتیجه متفاوتی نمایش داده شود، برخی از وبمستران تصور می‌کنند که سایت آن‌ها توسط گوگل جریمه شده است؛ در صورتی که این مورد تنها به خاطر فیلتری است که الگوریتم موش کور بر نتایج جستجوی محلی اعمال می‌کند. به دلیل برداشت کورکورانه وبمستران در سئو محلی و نتایج جستجوی محلی، این الگوریتم موش کور نام گرفته است.

الگوریتم موش کور گوگل چه کار می‌کند؟

در این بخش به بررسی عملکرد الگوریتم موش کور گوگل پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که گوگل همواره در حال آپدیت الگوریتم‌های منتشرشده خود و تغییر دادن آن‌هاست.

  • بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در جستجوی محلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های الگوریتم پاسوم، سئو محلی برای کسب‌وکارهای متفاوت است. به طور مثال فرض کنید شرکتی در زمینه تولید سرامیک در اطراف تهران فعالیت می‌کند و دارای سایتی است که کلمه کلیدی آن «خرید سرامیک در تهران» است. پیش از معرفی الگوریتم موش کور با توجه به این که آدرس این شرکت در تهران قرار نداشت، گوگل به آن رتبه بالایی نمی‌داد و به طور کل کسب رتبه بالا با این کلمه کلیدی برای این شرکت کار سختی بود. اما پس از معرفی این الگوریتم این شرکت می‌تواند برای به دست آوردن رتبه خوب در فهرست نتایج گوگل، امیدوار باشد. مثلا می‌تواند آدرس خود را در گوگل مپ (Google Map) یا گوگل بیزینس (Google My Business) به ثبت برساند تا هم جستجو را برای کاربر راحت کرده و هم در بهبود رتبه سایت خود قدم مهمی بردارد. (البته گوگل بیزینس در ایران تحریم است ولی برای کسب‌وکارهایی که خارج از ریجن ایران هستند، در دسترس و قابل استفاده است) الگوریتم پاسوم کسب‌وکارهایی که در حومه شهر قرار دارند را شناسایی کرده و به بهتر دیده‌شدن آن‌ها در نتایج محلی کمک بسیاری می‌کند.

  • یکسان‌سازی آدرس

الگوریتم موش کور بر یکسان‌بودن آدرس بسیار حساس است و به همین دلیل شما نمی‌توانید دو آدرس متفاوت را برای کسب‌وکار خود در گوگل به ثبت برسانید. در نتیجه لازم است آدرس کسب‌وکار خود را به طور دقیق و یک‌بار در گوگل مپ ثبت کنید و هر کجا که می‌خواهید در رابطه با کسب‌وکار خود صحبت کنید، به همان آدرسی که در گوگل مپ ثبت کرده‌اید، اشاره کنید. یکسان‌سازی آدرس تاثیر بسیاری بر سئو محلی سایت شما خواهد داشت.

توجه به این نکته ضروری است که در صورت تغییر آدرس، باید آن را در ابزارهای گوگل نیز اصلاح نمایید زیرا الگوریتم پاسوم به آدرس فعلی شما اهمیت می‌دهد و روی این مسئله حساس است.

  • اهمیت موقعیت مکانی نسبت به قدمت کسب‌وکار

در الگوریتم موش کور موقعیت مکانی اهمیت بیشتری نسبت به قدمت یک کسب‌وکار در بهبود رتبه سایت دارد. خوب است بدانید که این ویژگی موجب می‌شود کسب‌وکارهای نوپا در سرچ‌های محلی بالا بیایند.

  • تنوع کلمات کلیدی

از دیگر ویژگی‌های این الگوریتم نشان‌دادن نتایج لوکال متفاوت برای کلمات کلیدی مشابه است. به عنوان مثال اگر در گذشته کلمات «مطب دکتر چشم» و «مطب دکتر پزشک چشم» را جستجو می‌کردیم، نتایج یکسانی را مشاهده می‌کردیم، اما بعد از به‌روزرسانی الگوریتم موش کور، با جستجوی همان کلمات، ممکن است نتایج لوکال مشابهی مشاهده نکنیم و نتایج مختلفی در ازای هر کلمه برای نتایج لوکال مشاهده کنیم. در نتیجه می‌توان گفت این الگوریتم به دقیق‌تر شدن نتایج برای کاربران کمک کرده است.

الگوریتم موش کور بر روی چه کسب‌وکارهایی تاثیر می‌گذارد؟

  • نمایش کسب‌وکارهای منتخب

تا قبل از الگوریتم موش کور، اگر عبارت مرتبط با کسب‌وکاری را جستجو می‌کردید، گوگل تقریبا تمامی کسب‌وکارهای موجود در آن منطقه را به شما نمایش می‌داد. اما بعد از این الگوریتم، نهایتا ۳تا از کسب‌وکارها در نگاه اول قابل مشاهده هستند و با زدن دکمه «More Places» می‌توانید سایر کسب‌وکارها را نیز ببینید.

برای مثال ۶ وکیل پایه یک دادگستری که در یک موقعیت جغرافیایی دفتر داشتند، ممکن بود که در جستجوی کاربران با کلمات کلیدی مختلف نمایش داده شوند؛ اما بعد از الگوریتم موش کور، تنها ۳ وکیل در نگاه اول مشخص است و برای مشاهده باقی آن‌ها باید روی نقشه زوم بیشتری کنید یا گزینه «More Places» را انتخاب کنید.

البته این مورد نباید باعث نگرانی کسب‌وکارها شود؛ چراکه گوگل آن‌ها را از نتایج حذف نکرده است و فقط برای داشتن تجربه کاربری بهتر همه کسب‌وکارهای مشابه را در یک نگاه به کاربران نشان نمی‌دهد.

  • کسب‌وکارهای خارج از محدوده شهر

اگر دارای کسب و کاری هستید که در خارج شهر مشغول به فعالیت است، الگوریتم پاسوم بر سایت شما تاثیر خواهد گذاشت. در گذشته اگر کسب‌وکارها در داخل منطقه‌ای وجود نداشتند، با جستجوی کلیدواژه‌های خاص به سختی در داخل نتایج جای می‌گرفتند. ولی با ارائه الگوریتم پاسوم، این کسب‌وکارها نیز رتبه بهتری در فهرست نتایج جستجوی گوگل به دست آوردند.

  • کسب‌وکارهای زنجیره‌ای با آدرس‌های متفاوت

کسب‌وکارهای زنجیره‌ای مانند هایپراستارها یا رستوران‌های زنجیره‌ای که چند شعبه در سطح شهر دارند، با استفاده از الگوریتم موش کور به خوبی در موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند. به طور مثال اگر یک رستوران معروف دارای پنج شعبه در مناطق متفاوت در تهران باشد، زمانی که نام رستوران در گوگل سرچ می‌شود، گوگل با توجه به موقعیت جغرافیایی فرد نزدیک‌ترین شعبه رستوران را به او نمایش می‌دهد. به همین دلیل این مورد موجب می‌شود هر کاربر با توجه به نیاز خود نتایجی را مشاهده کند.

  • کسب‌وکارهای مشابه با یک آدرس

اگر کسب‌وکار مشابه وجود داشته باشند که دارای آدرس یکسانی باشند، احتمالا همه ‌آنها در یک جستجوی یکسان نمایش داده نمی‌شوند. به طور مثال یک ساختمان پزشکان را در نظر بگیرید. در ساختمان پزشکان، دکترها با تخصص‌های یکسانی در حال فعالیت هستند. الگوریتم موش کور همه آن‌ها را در یک جستجوی یکسان به دلیل شبیه بودن آدرس نمایش نمی‌دهد و ممکن است در نگاه اول تنها یکی از مطب‌ها را به کاربر نشان دهد.

به خاطر داشته باشید که گوگل همواره در تلاش است تا مرتبط‌ترین کسب‌وکار را به مخاطب نشان دهد. بنابراین سئوی محلی خود را از طریق دامین آتوریتی (Domain Authority)، لینک سازی خارجی، تولید محتوا و تعداد نظرات مثبتی که کاربران به صورت طبیعی داده‌اند را بهبود دهید تا گوگل متقاعد شود کسب‌وکاری بهتر از شما در این حوزه وجود ندارد که بخواهد به مخاطب نشان دهد.

تفاوت الگوریتم موش کور با الگوریتم کبوتر چیست؟

تفاوت عمده الگوریتم موش کور با الگوریتم کبوتر در این است که الگوریتم موش کور به کسب‌وکارهای قرار گرفته در حومه شهر و حتی شهرهای دیگر کمک ویژه‌ای کرده است. اگر کسب‌وکار شما در شهرهای دیگر شعبه داشته باشد، این الگوریتم هنگام جستجو به دیده‌شدن شعب دیگر شما در شهرها و مکان‌های دیگر در نتایج جستجوی گوگل، کمک می‌کند.

چگونه از الگوریتم موش کور برای سئو استفاده کنیم؟

شناختن الگوریتم‌های گوگل و رعایت چند نکته در رابطه با آن‌ها، سئوی وب‌سایت را بهبود می‌بخشد. الگوریتم موش کور نیز از این قاعده مستثنی نیست. ولی با رعایت چه نکاتی می‌توانیم سئو سایت خود را به وسیله این الگوریتم بهبود ببخشیم؟

  • ثبت کسب‌وکار در نقشه گوگل

شما می‌توانید سایت کسب‌وکار خود را به همراه آدرس آن به صورت رایگان در گوگل ثبت نمایید. ثبت آدرس در گوگل مپ به الگوریتم موش کور کمک می‌کند تا سایت شما را در SERP گوگل نمایش دهد. لازم به ذکر است که به جز آدرس، می‌توانید شماره تماس، اطلاعات کسب‌وکار، ساعت کاری و … را نیز در نقشه گوگل ثبت نمایید.

  • ثبت نظرات کاربران

یکی از مواردی که گوگل در بحث سئوی محلی به آن توجه می‌کند، نظراتی است که کاربران به شما داده‌اند. هرچقدر این نظرات طبیعی و مثبت باشند، شانس شما برای نمایش در نتایج جستجو بیشتر خواهد شد. بنابراین سعی کنید کاربرانی که از طریق سئوی محلی به شما دسترسی پیدا می‌کنند را برای گذاشتن نظر، ترغیب کنید.

  • قراردادن آدرس و تلفن کسب‌وکار در فوتر سایت

در صورتی که می‌خواهید در سئوی محلی موفق باشید، باید آدرس و شماره تلفن کسب‌وکار را در سایت خود قرار دهید. برای قراردادن آدرس و شماره می‌توانید از صفحه درباره ما و بخش فوتر سایت استفاده کنید.

قراردادن این موارد در فوتر سایت موجب می‌شود زمانی که کاربر وارد هر صفحه از سایت شود، فوتر در پایین صفحه به همراه آدرس قرار داشته باشد. همین موجب می‌شود الگوریتم موش کور به راحتی آدرس و شماره تلفن کسب‌وکار را تشخیص داده و آن را در سئوی محلی تاثیر دهد.

  • ثبت سایت در سایت‌های دایرکتوری

ثبت‌کردن سایت در سایت‌های دایرکتوری به این الگوریتم کمک می‌کند که سایت را در سرچ‌های محلی قرار دهد. سایت‌های دایرکتوری مجموعه‌ای از اطلاعات کسب‌وکارهایی که فعالیت و موقعیت یکسان دارند را در یک قسمت جمع‌آوری می‌کنند. گفتنی است ثبت نام در این سایت‌ها و درج اطلاعات کسب‌وکار در آن‌ها رایگان است.

جمع‌بندی

الگوریتم موش کور گوگل تجربه کاربران از جستجو را بهبود می‌بخشد و نزدیک‌ترین نتایج را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در کنار این مورد، این الگوریتم به کسب‌وکارهایی که به سئو محلی وابسته هستند نیز کمک بسیاری می‌کند. در صورتی که کسب‌وکارهای محلی دارای استراتژی سئو موثری باشند و از راه‌کارهای ذکر‌شده در این مقاله به درستی استفاده کرده باشند، این الگوریتم به خوبی می‌تواند به بهبود رتبه سایت آن‌ها کمک کند. اگر سئو سایت یک کسب‌وکار محلی را برعهده دارید و از راه ‌های متفاوتی توانسته‌اید از الگوریتم موش کور بهره ببرید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما اشتراک بگذارید.

تمرکز اصلی الگوریتم موش کور روی نتایج جست‌وجوی محلی است. این الگوریتم‌ مانند الگوریتم کبوتر، به موقعیت مکانی خیلی اهمیت می‌دهد و به کسب‌وکارهای محلی کمک می‌کند تا در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل رتبه بهتری کسب کنند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.