راهنمای جامع میکروبلاگینگ

به‌ روزرسانی شده در ۷ خرداد ۱۴۰۲

|

راهنمای جامع میکروبلاگینگ یا وبلاگ نویسی کوچک

در گذشته یکی از پرقدرت‌ترین انواع بازاریابی محتوایی، تولید محتوا به صورت بلاگ‌های بلند و طولانی بود. در سالیان اخیر با حضور شبکه‌های اجتماعی و حجم زیاد اطلاعات و اخباری که در دنیای کنونی منتشر می‌شود، علاقه مردم به مطالب کوتاه و رسیدن به هدف در کوتاه‌ترین زمان، زیاد شده است، در نتیجه این امر مبحثی به نام میکروبلاگینگ به وجود آمد. این مبحث که به بلاگ‌نویسی کوچک نیز معروف است، تولید محتوا در حجم کم و سرعت بالاتر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در صورتی که به دنبال انتقال پیام‌های خود در زمانی کوتاه هستید ولی نمی‌دانید از چه روشی برای رسیدن به این هدف استفاده کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

میکروبلاگینگ (Microblogging) چیست؟

ممکن است لغت میکروبلاگینگ را تا به حال نشنیده باشید ولی به احتمال زیاد یک بار و بیشتر از آن استفاده کرده‌اید.

میکروبلاگ‌ها بلاگ‌‌پست‌های کوتاهی هستند که به طور معمول زیر ۳۰۰ کلمه حجم دارند. این پست‌ها می‌توانند به همراه مواردی چون عکس، اینفوگراف، ویدئو، گیف، کلیپ‌های صوتی و لینک منتشر شوند.

به طور مثال اگر شما یک مقاله طولانی در رابطه با نقد یک فیلم بنویسید و سپس یه چکیده کوتاه از بخش‌های این نقد را تهیه کرده و با اضافه‌کردن لینک منبع آن را منتشر کنید، شما یک میکروبلاگ تهیه کرده‌اید یا اگر در یک توییت کوتاه به معرفی محصول جدید تولیدشده خود بپردازید، یک میکروبلاگ را به وجود آورده‌اید.

لازم به ذکر است که از آن جایی که جلوه‌های بصری بر تاثیر محتواهای آنلاین بسیار موثر هستند، بهتر است میکروبلاگ‌ها، یک تصویر یا ویدئو کوتاه به همراه داشته باشند.

برای استفاده از این روش لازم است از پلتفرم‌های مربوطه مانند برخی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. از این رو نمی‌توانید از وب‌سایت خود برای انتشار میکروبلاگ‌ها بهره ببرید.

تفاوت میکروبلاگینگ و بلاگ‌نویسی

میکروبلاگینگ تفاوت‌های اساسی با بلاگ‌نویسی دارد. مهم‌ترین تفاوت این دو مورد در این است که در بلاگ‌نویسی فرد دارای فضای اختصاصی است و خود در دامنه‌ای که متعلق به اوست فعالیت می‌کند. همچنین برای فعالیت‌هایش محدودیتی در تعداد کلمات و حجم محتوا ندارد.

در روش میکروبلاگینگ فرد از پلتفرم دیگری برای انتشار محتوای ایجادشده استفاده می‌کند که به دلیل تعیین‌شدن شرایط پلتفرم توسط مالک آن، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. به طور مثال یکی از این محدودیت‌ها می‌تواند تعداد کلمات برای هر پست باشد که به طور معمول اکثر پلتفرم‌های میکروبلاگینگ دارای این محدودیت هستند. معمولا با توجه به پلتفرم انتخاب‌شده، امکان انتشار محتوا به صورت ویدئویی، تصویری، متنی و صوتی وجود دارد و فرد با توجه به هدف خود می‌تواند یکی از فرمت‌ها را برای تولید محتوا انتخاب کند.

از دیگر تفاوت‌های این دو روش با هم، زمان انتشار آن‌هاست که میکروبلاگینگ به دلیل کوتاه‌بودن حجم محتوا، زمان کمتری برای آماده‌سازی می‌طلبد و به همین دلیل نسبت به بلاگ‌نویسی، به زمان کمتری برای تولید و انتشار نیاز دارد.

مزایای میکروبلاگینگ چیست؟

این روش دارای مزایایی است که موجب شده افراد بسیاری به استفاده از آن برای اهداف بازاریابی خود روی بیاورند. برخی از مهم‌ترین این مزایا عبارتند از:

  • نیاز به زمان کم برای تولید محتوا

از آن‌جایی که میکروبلاگ‌ها حجم کمی دارند، زمان کمی نیز برای تولید و انتشار محتوا نیاز است. البته با روی کار آمدن سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) چون وردپرس، مدت‌زمان انتشار یک پست کوتاه در بلاگ شخصی کاهش یافته ولی هنوز هم نسبت به میکروبلاگینگ زمان بیشتری می‌طلبد.

  • نیاز به زمان کم برای مطالعه و دریافت پیام اصلی

به دلیل کوتاه‌بودن میکروبلاگ‌ها، این پست‌ها باید پیام اصلی را در چند جمله به مخاطب برسانند. به همین دلیل مخاطب نیز به زمان کمی برای مطالعه این دست از محتواها و دریافت پیام اصلی نیاز دارد.

  • امکان تولید و انتشار چند مطلب در روز

محتواهای طولاتی مدت زمان بسیاری را برای تولید و انتشار می‌طلبند که می‌توان همین زمان را به انتشار چند میکروبلاگ در روز اختصاص داد. به همین دلیل است که Microblogging ارزش مالی بالایی برای تبلیغ بیزینس‌ها دارد و هزینه نهایی تولید محتوا برای برندها را کاهش می‌دهد.

  • حضور مداوم در صحنه

به دلیل کوتاهی زمان مورد نیاز برای تولید و انتشار میکروبلاگ‌ها، برندهایی که از این دست محتواها استفاده می‌کنند، می‌توانند به صورت مداوم پست منتشر کنند و به همین دلیل همیشه در صحنه حضور دارند. از این طریق برندها می‌توانند خود را در ذهن مخاطب تثبیت می‌کنند.

  • روشی آسان برای اشتراک‌گذاری با دیگران

به طور معمول آن‌هایی که در پی انتشار اخبار و مطالب فوری هستند، از این روش برای تولید محتوا استفاده می‌کنند و به همین دلیل این روش موجب می‌شود اشتراک‌گذاری اخبار مهم با دیگران راحت‌تر از یک مطلب طولانی باشد.

  • روشی آسان برای ارتباط مستقیم با مخاطبان

از آن‌جایی که محتواهای میکروبلاگ در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شود، مخاطبان به راحتی می‌توانند نظرات خود را در قالب کامنت عنوان کنند و میکروبلاگرها نیز به راحتی می‌توانند با پاسخ دادن به نظرات کاربران، با آن‌ها به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند.

  • روشی آسان برای تولید محتوا با گوشی تلفن همراه

نرم‌افزارهای خاص این پلتفرم‌ها بر گوشی‌های همراه به راحتی نصب می‌شوند و به همین دلیل تولید محتوا و اشتراک‌گذاری آن با دیگران را از طریق گوشی تلفن همراه میسر می‌کنند. استفاده از گوشی تلفن همراه برای تولید محتوا نسبت به دیگر سیستم‌ها، آسان‌تر خواهد بود.

  • تمرین مختصرنویسی

از آن‌جایی که تولید میکروبلاگ با محدودیت در تعداد کلمات مواجه است، افرادی که به بلاگ‌نویسی کوچک روی می‌آورند، به مرور مهارت خلاصه‌نویسی را پیدا می‌کنند که در تولید محتوا مهارت مفیدی به حساب می‌آید.

  • کاربران پرشمار پلتفرم‌ها

پلتفرم‌های محبوب میکروبلاگینگ مانند توییتر دارای کاربران بسیاری هستند و همین امر موجب می‌شود محتواهای منتشرشده در این پلتفرم‌ها از طرف افراد بسیاری خوانده و به اشتراک گذاشته شود.

معایب میکروبلاگینگ چیست؟

مانند هر روش دیگری، این روش نیز در کنار مزایا دارای معایبی است که خوب است با این معایب نیز آشنا شوید.

  • تولید محتوا بر پلتفرم خاص

یکی از اصلی‌ترین معایب میکروبلاگینگ، انتشار محتوا از طریق یک پلتفرم خاص است که اختیار آن دست شما نبوده و به همین دلیل محدودیت‌هایی را برای شما به وجود خواهد آورد.
همچنین به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود دارد، هر لحظه احتمال از دسترس خارج‌شدن یکی از پلتفرم‌ها وجود دارد. در نتیجه زمانی که برای تولید محتوا در این پلتفرم‌ها خرج کرده‌اید، ممکن است از دست برود و دیگر نتوانید با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید.

  • عدم دریافت رتبه در گوگل

یکی دیگر از مشکلات مهمی که این روش دارد این است که این دسته از محتواها قابلیت سرچ توسط موتورهای جستجو را ندارند و به همین دلیل پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند و زیر حجم بالایی از محتواهای دیگر مدفون می‌مانند.

  • درک مطالب به صورت سطحی

از آن‌جایی که میکروبلاگ‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند، مطالب ارائه‌شده در آن‌ها برخی اوقات خیلی عمیق نبوده و به همین دلیل مخاطبان می‌توانند به یک درک سطحی از مطلب برسند. در نتیجه ارتباط عمیقی بین تولیدکننده محتوا و مخاطب شکل نخواهد گرفت.

محبوب‌ترین پلتفرم‌های میکروبلاگینگ کدامند؟

  • توییتر (Twitter)

پلتفرم توییتر به دلیل داشتن 330 میلیون کاربر، امتیاز بالایی را در لیست محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای استفاده از این روش محتوانویسی به دست می‌آورد. در بسیاری از کشورها، توییتر مرجع اصلی اخبار بوده و به همین دلیل بسیاری از میکروبلاگرها از این پلتفرم برای میکروبلاگینگ استفاده می‌کنند.
توییتر در هر توییت تا 280 کاراکتر را پشتیبانی می‌کند. محتواها در این پلتفرم می‌تواند به صورت متنی، عکسی و ویدئویی به همراه لینک باشد که برای این موارد نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است. به طور مثال در هر توییت تا 4 عکس را می‌توان پست کرد. راه‌های ارتباطی در نظر گرفته‌شده در این پلتفرم از طریق لایک، کامنت و ریتوییت است. همچنین این پلتفرم دارای قابلیت‌هایی مانند بخش Moments است که کاربر را قادر می‌سازد توییت‌های محبوب خود را پیدا کند و آن‌ها را از طریق Slideshow به نمایش بگذارد.

  • تامبلر (Tumblr)

تامبلر را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب به توییتر در بین پلتفرم‌های میکروبلاگینگ دانست. تامبلر بیش از 496 میلیون بلاگ مختلف را در خود جای داده است. با همین رقم می‌توان فهمید این پلتفرم تا چه اندازه در بین میکروبلاگرها طرفدار دارد. در این پلتفرم می‌توانید تولید محتوای خود را انجام داده و در کنار آن، بلاگ‌های دیگر را نیز دنبال کنید.
هر پست در تامبلر در بخش ریپلای‌ها دارای محدودیت 475 کاراکتری و در بخش پرسش‌ها دارای محدودیت 500 کاراکتری است. در نتیجه محتواهای تولیدشده در این پلتفرم می‌تواند از پلتفرم رقیب یعنی توییتر طولانی‌تر باشد. از دیگر محدودیت‌های این پلتفرم، آپلود 250 پست در روز است و بیشتر از این تعداد امکان‌پذیر نیست.
در تامبلر هر چیزی اعم از متن، عکس، گیف، ویدئو، فایل صوتی و … را می‌توان آپلود کرد.

  • اینستاگرام (Instagram)

یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌ها در بین کاربران ایرانی، اینستاگرام است. پلتفرم اینستاگرام بر تولید محتوا به صورت تصویری تمرکز دارد. به دلیل وجود قابلیت کپشن‌نوشتن در اینستاگرام، این پلتفرم نیز کم‌کم راه خود را در دنیای میکروبلاگینگ باز کرد و تولیدکنندگان محتوای بسیاری را به خود جذب کرد. گفتنی است کپشن پست‌های اینستاگرام دارای محدودیت 2200 کاراکتر است که به گفته خود تیم اینستاگرام، برای ماندن در Feed بهتر است کپشن تصاویر یا ویدئوها تا حدود 250 کاراکتر نگه داشته شود.
بلاگرهای زیادی از این پلتفرم برای معرفی لینک‌های بلاگ خود استفاده می‌کنند. به این صورت که پست‌هایی با جلوه‌های چشم‌گیر بصری تهیه می‌کنند که می‌تواند گیف، انواع تصاویر گرافیکی، ویدئو و … باشد و با پیوست کردن لینک خود به این پست‌ها، آن‌ها را به کاربران معرفی می‌کنند.

  • فیسبوک (Facebook)

از دیگر پلتفرم‌های محبوب در بین مخاطبین، فیسبوک است. کاربران در این پلتفرم می‌توانند محتواهای خود را در فرمت‌های مختلفی تولید و منتشر کنند. به طور مثال پست‌کردن یک متن ساده یا یک عکس یا یک ویدئو، ساخت نظرسنجی و تشویق مخاطب به تعامل‌کردن و برگزاری استریم‌های دسته‌جمعی از مواردی است که کاربران می‌توانند در فیسبوک انجام دهند و به این طریق مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کنند.
فیسبوک دارای قابلیتی به نام استوری است که در دنیای میکروبلاگینگ بسیار مشهور است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید پست‌های خود را در یک استوری طبقه‌بندی کرده و با اضافه‌کردن کپشن‌های جذاب، آن‌ها را به صورت Slideshow به نمایش درآورید. همچنین قابلیت اضافه‌کردن افکت‌های مختلف به Slideshow خود را دارید تا آن را در دید مخاطبان جذاب‌تر کنید.

  • پینترست (Pinterest)

یکی دیگر از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها که به تازگی طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است، پینترست است. بیشتر میکروبلاگرهای علاقمند به هنرهای فانتزی، به دلیل جذابیت بصری موجود در این پلتفرم، به آن جذب می‌شوند. درون‌مایه اصلی این برنامه تصاویر است. در پینترست می‌توانید بردهای شخصی خود را ساخته و تصاویر محبوبتان را در آن سنجاق کنید. همچنین می‌توانید بردهای معروفی که با علاقه‌مندی شما هم‌خوانی دارد را دنبال کرده و از مشاهده تصاویر آن لذت ببرید.
در صورتی که محتواهای شما دارای جنبه‌های صوری هستند، می‌توانید با استفاده از این پلتفرم، بازاریابی محتوایی خود را انجام دهید.

  • ردیت (Reddit)

ردیت را می‌توان مجموعه‌ای از فروم‌های مختلف دانست که در آن کاربران در رابطه با هر موضوعی به بحث می‌نشینند. هر مبحث می‌تواند زیرمجموعه‌ای را شامل شود که به Subreddit معروف است.
از آن‌جایی که در این پلتفرم کاربران نظر موافق یا مخالف خود را به اشتراک می‌گذارند، از نظر میکروبلاگرها مکانی مناسب برای توصیف عقاید و ارتباط‌گرفتن با مخاطبان است.
خوب است بدانید که در ابتدای استفاده از ردیت، باید با قوانین محتواهای امن این پلتفرم موافقت کنید و در این راستا به تولید محتوا بپردازید. زیرا این پلتفرم دارای تیم ناظری بوده و در صورت مشاهده محتوایی مغایر با قوانین خود، دست به تغییر آن می‌زند.

  • لینکدین (LinkedIn)

درست است که لینکدین را به عنوان پلتفرمی برای متخصصان می‌شناسند ولی هنوز هم مکانی مناسب برای میکروبلاگینگ محسوب می‌شود. کاربران در لینکدین می‌توانند پست‌هایی ایجاد کرده، اسلایدهایی به وجود آورده و دانش خود را با دیگر مخاطبین به اشتراک بگذارند.
در صورتی که Microblogging را به تازگی شروع کرده‌اید، می‌توانید از پلتفرم لینکدین استفاده کنید زیرا این پلتفرم دارای رابط کاربری ساده و قابل فهمی است که به راحتی می‌توان در این سایت، برند شخصی خود را تبلیغ کرد.

جمع‌بندی

با استقبال مردم از محتواهای کوتاه، کارشناسان سئو که به مقالات طولانی علاقه داشتند و بر آن‌ها تاکید می‌کردند، به سوی تولید محتوا در پلتفرم‌های میکروبلاگینگ هم روی آورده‌اند. میکروبلاگینگ به دلیل محبوبیت بین مردم و همچنین نیاز به بودجه کم، حتی با وجود محدودیت‌هایی که دارد توسط کسب‌وکارهای بسیاری در بازاریابی استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که هنوز هم محتواهای طولانی جایگاه ویژه‌ای در دنیای سئو دارند زیرا نمی‌توان نقش مهم بلاگ‌نویسی و اهمیت دیده‌شدن توسط موتور جستجوی گوگل را نادیده گرفت. به همین دلیل با توجه به مزایا و معایب هر دو روش، می‌توان اذعان داشت که نمی‌توان بلاگ‌نویسی و میکروبلاگینگ را جایگزین هم کرد، بلکه باید با توجه به هدف بازاریابی، از هر کدام استفاده خاصی کرد.

در صورتی که نکته دیگری در رابطه با میکروبلاگینگ به نظر شما می‌رسد که در این مقاله ذکر نشده است، خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.