کلمات کلیدی | چگونه بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟
انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی در سئو

به‌ روزرسانی شده در ۱۳ آذر ۱۴۰۲

|

انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی در سئو؛ آموزش یافتن و استخراج کلمات کلیدی

«فاصله تهران تا بوشهر»، «علائم زخم معده»، «روش‌های نوشتن یک بلاگ پست جذاب» و… این‌ جملات یا کلمات، کیورد هستند! کلمه کلیدی همان کلماتی و عباراتی هستند که ما برای به دست آوردن اطلاعات در یک زمینه خاص، آن‌ها را در گوگل و سایر موتورهای جستجوگر، جستجو می‌کنیم.

تحقیق برای به دست آوردن کلمات کلیدی یا همان کیورد ریسرچ (Keyword Research) مهم‌ترین قدم، پیش از آغاز تولید محتواست. شما باید بدانید چه کلمات کلیدی در صنعت‌تان بیش از سایر کلمات جستجو می‌شوند و سپس، روی همان کلیدواژه‌ها شروع به تولید کردن محتواهای جذاب و باارزش کنید.

تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ چیست؟

کیورد ریسرچ فرآیندی است که در طی آن می‌توانید اصطلاحاتی که افراد با استفاده از آن‌ها، در موتورهای جستجوگر به یک هدف خاص می‌رسند را پیدا کنید‌. کیورد ریسرچ می‌تواند سوالاتی که مردم از موتورهای جستجو می‌پرسند، محبوبیت این سوالات، سختی رتبه‌بندی آن‌ها و… را کشف کند. این موارد، اطلاعاتی هستند که برای تولید محتوا مناسب به شما کمک زیادی خواهند کرد.

دلیل اهمیت تحقیق و یافتن کلمات کلیدی

کیورد ریسرچ بینش ارزشمندی به شما می‌دهد که دریابید مخاطبان‌تان چه سوالاتی را در گوگل جستجو می‎کنند. بینشی که‌ از این طریق به دست می‌آورید،‌ می‌تواند به استراتژی محتوا و همچنین استراتژی بازاریابی شما کمک زیادی کند. با این حال‌، ممکن است خود کلمه کلیدی به اندازه‌ای که تصور می‌کنید، برای سئو مهم نباشد.

ما مدام می‌شنویم که سئو در طی ۱۰ سال گذشته چقدر پیشرفت کرده است و چگونه کلمات کلیدی غیر مهم توانسته‌اند کمک کنند تا سایت‌های فراوانی در جایگاه بهتر گوگل قرار بگیرند.

این موضوع تا حدی درست است؛ استفاده از عبارات کلیدی‌ای که دقیقا منطبق با جستجوی کاربران هستند، از نظر یک متخصص سئو مهم‌ترین عامل در رتبه‎‌بندی وب‎سایت‌ها نیست. بلکه هدف اصلی، کلمه کلیدی است و اینکه آیا یک محتوای ارزشمند برای آن کیورد وجود دارد یا نه.

اما این بدان معنا نیست که تحقیق در مورد کلمه‌های کلیدی فرایندی منسوخ شده است. بگذارید کمی توضیح بدهیم:

کیورد ریسرچ به شما‌ می‌گوید که افراد به چه موضوعاتی اهمیت‌ می‌دهند و با فرض اینکه شما از ابزار ‌سئوی مناسب استفاده‌ می‌کنید‌، این موضوعات در بین مخاطبان شما چقدر محبوب هستند. با تحقیق در مورد عبارات کلیدی می‌توانید بفهمید که هر ماه حجم بالایی از جستجوهای سایت شما شامل چه موضوعاتی می‌شوند.

وقتی کوئری مناسب حوزه خودتان را پیدا کردید (یعنی کلماتی که بیشترین جستجو را در میان کاربران دارند)، به راحتی می‌توانید محتوای مناسب با آن را تولید کرده و توجه کاربران را به سایت خودتان جلب کنید.

چطور متناسب با استراتژی سئوی سایت‌مان کیورد ریسرچ انجام دهیم؟

در این بخش بررسی می‌کنیم که چطور می‌توانیم با تحقیق درست کلمات کلیدی، استراتژی سئو سایت را بهبود دهیم و محتواهای سایت خود را منطبق بر کیوردهایی تهیه کنیم که کاربران زیادی به دنبال آن‌ها هستند.

مرحله ۱: لیستی از موضوعات مهم و مرتبط با صنعت خود را انتخاب کنید

۵ تا ۱۰ مبحثی که می‌دانید در کسب‌وکار شما مهم هستند را انتخاب کنید، سپس از این مباحث کلی، موضوعات و کلمات کلیدی‌ را استخراج کنید.

اگر شما یک وبلاگ نویس عادی هستید‌، می‌توانید از این کلمات برای نوشتن موضوعات جدید در بلاگ سایت‌تان استفاده کنید. خودتان را جای مخاطبان‌تان قرار دهید؛ مخاطبان هدف شما در چه نوع موضوعاتی جستجو‌ می‌کنند؟ مثلا اگر شرکتی مانند HubSpot بودید، احتمالا کاربران شما برای پیدا کردن مطالبی با موضوع بازاریابی به سراغ سایت شما می‌آمدند. در چنین شرایطی، موضوعات اصلی و کلی این سایت شامل موارد زیر بودند:

  • اینباند مارکتینگ (21K)
  • وبلاگ نویسی (19K)
  • بازاریابی ایمیلی (30K)
  • لید جنریشن (17K)
  • سئو (214K)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (71K)
  • تجزیه و تحلیل بازاریابی (6.2K)
  • اتوماسیون‌های بازاریابی (8.5K)

این اعداد را در پرانتز سمت راست هر کلمه کلیدی مشاهده‌ می‌کنید؟ این اعداد نشان‌دهنده جستجوی ماهانه ‌آن‌هاست. این داده‌ها به شما امکان‌ می‌دهد اهمیت این موضوعات را برای مخاطبان خود اندازه‎گیری کرده و همچنین برای موفقیت در این کلمه کلیدی، چندین موضوع فرعی مختلف را هم ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عناوین فرعی‌، به سراغ مرحله ۲ خواهیم رفت.

مرحله ۲: برای هر دسته از موضوعات، چند کلمه کلیدی پیدا کنید

اکنون که چند موضوع اصلی دارید و می‌خواهید روی ‌آن‌ها تمرکز کنید‌، وقت آن است که برخی کلمات کلیدی موجود در آن دسته‌‎ها را شناسایی کنید. این‌ها عبارات کلیدی هستند که فکر‌ می‌کنید برای رتبه‌بندی ‌آن‌ها در SERP (صفحات نتایج موتور جستجو) مهم است زیرا مشتری هدف شما احتمالا در جستجوی این عبارت‌هاست.

به عنوان مثال‌، ما موضوع آخر، یعنی اتوماسیون‌های بازاریابی را انتخاب کرده و کلمات‌ کلیدی‌ که ممکن است کاربران جستجوی‌شان کنند را پیدا می‌کنیم. این کلمات می‌توانند موارد زیر باشند:

  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
  • نحوه استفاده از نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی
  • اتوماسیون بازاریابی چیست؟
  • چگونه تشخیص دهم که آیا به نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی نیاز دارم یا خیر؟
  • اتوماسیون بازاریابی ایمیلی
  • برترین ابزارهای اتوماسیون
  • و…

هدف این مرحله تهیه لیست نهایی عبارات کلیدی شما نیست. شما فقط‌ می‌خواهید با عباراتی روبه‌رو شوید که فکر‌ می‌کنید مشتریان بالقوه‌تان ممکن است از ‌آن‌ها برای جستجوی محتوای مربوط به آن موضوع خاص استفاده کنند.

اگرچه هر روز تعداد بیشتری از کلمه‌های کلیدی توسط ‌گوگل رمزگذاری‌ می‌شوند‌، یک روش هوشمند دیگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی این است که بفهمید ‌وب‌سایت شما در حال حاضر روی چه کلماتی بالا می‎آید.

برای این کار‌، شما به یک نرم افزار تجزیه و تحلیل ‌وب‌سایت مانند ‌گوگل آنالتیکس یا سرچ کنسول نیاز دارید که می‌تواند ترافیک سایت شما را بررسی کند و ببیند کاربران از چه راه‌هایی به سایت‌تان وارد شده‌اند. به منابع ترافیک ‌وب‌سایت خود سر بزنید و بخش ترافیک ارگانیک را به‌طور دقیق بررسی کنید تا عبارات کلیدی‌ای که مردم را به سایت شما وارد می‌کنند را شناسایی کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی جدید از سرچ کنسول

این کار را برای همه موضوعات مرتبط به کسب‌وکارتان تکرار کنید و به یاد داشته باشید‌، اگر در تهیه اصطلاحات مربوط به جستجوهای کاربران مشکلی ندارید‌، همیشه‌ می‌توانید به سراغ همکاران خود که با مشتری‌ها سروکار دارند، بروید – کسانی که در بخش فروش یا خدمات هستند – و از ‌آن‌ها بپرسید که چه نوع شرایطی برای مشتریان خود دارند یا با چه سوالات مشترکی مواجه می‎شوند. این‌ها اغلب نقطه شروع بسیار خوبی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی هستند.

مرحله ۳: بررسی کنید که هدف چگونه بر کیورد ریسرچ تأثیر می‌گذارد؟ و بر این اساس تحلیل کنید

همان‌طور که قبل‌تر توضیح دادیم، در حال حاضر قصد و هدف کاربر یکی از مهم‌ترین عوامل توانایی شما برای دریافت یک رتبه و جایگاه خوب در موتورهای جستجوی مختلف مانند ‌گوگل است. امروزه مهم‌ترین کار این است که صفحه وب شما به مشکلی بپردازد که جستجوگر به دنبال حل آن بوده، نه اینکه صرفا حاوی کیوردهایی باشد که او استفاده کرده است. با این حساب، فکر کنید که این موضوع چگونه بر کیورد ریسرچی که انجام‌ می‌دهید تأثیر دارد؟

متأسفانه کیوردها می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند. از آنجا که هدف در جستجو برای رتبه‌بندی سایت شما بسیار مهم است‌، باید در تفسیر کلمات کلیدی مورد نظر خود بسیار احتیاط کنید.

مثلا شما در حال جستجوی کلمه کلیدی «چگونه یک وبلاگ راه اندازی کنیم» برای مقاله‌ای که‌ می‌خواهید ایجاد کنید هستید. «وبلاگ» در اینجا می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. ما به یک پست با محتوای متنی، وبلاگ می‌گوییم. به صفحه‌ای در وب‌سایت که بلاگ پست‌ها در آنجا نمایش داده می‌شوند هم وبلاگ می‌گوییم. آیا کاربر می‌خواهد یاد بگیرد که چگونه یک پست وبلاگ منفرد را شروع کند و محتوایی برای بخش بلاگ سایت خود بنویسد؟ یا می‌خواهد بداند که چگونه دامنه ‌وب‌سایتش را برای اهداف وبلاگ نویسی راه اندازی کند؟ اگر استراتژی محتوای شما فقط افراد علاقه‌‎مند به مورد دوم را هدف قرار داده است‌، باید قبل از انتخاب کلمه کلیدی، از قصد کاربران اطمینان حاصل کنید.

برای تأیید اینکه هدف کاربر از سرچ یک عبارت چیست‌، بهتر است خودتان این کلمه کلیدی را به سادگی وارد یک موتور جستجو کنید و ببینید چه نوع نتیجه‌ای پیدا‌ می‌کند. مطمئن شوید که نوع فرمت نتایج ‌گوگل با آن فرمت محتوایی که می‌خواهید برای کلمه کلیدی ایجاد کنید‌، ارتباط نزدیکی دارد.

مرحله ۴: در مورد عبارات جستجوی مرتبط هم تحقیق کنید

مرحله چهارم، یک مرحله خلاقانه است که ممکن است قبلا هنگام انجام کیورد ریسرچ به آن فکر کرده باشید. اگر تا حالا این کار را انجام نداده‌اید، باید به شما بگوییم که این کار، روشی عالی برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر است.

اگر می‌خواهید کلمه‌های کلیدی بیشتری پیدا کنید که افراد ممکن است در مورد یک موضوع خاص جستجو کنند‌، نگاهی به عبارات جستجوی مرتبط بیندازید که هنگام وارد کردن کلمه کلیدی اصلی در ‌گوگل ظاهر‌ می‌شوند. وقتی عبارت خود را تایپ کنید و به پایین نتایج ‌گوگل بروید‌، متوجه برخی پیشنهادات مربوط به جستجوی کلمه کلیدی اصلی خود خواهید شد. این کلمات کلیدی‌ می‌توانند ایده‌هایی برای کلمات کلیدی دیگری ایجاد کنند که ممکن است بخواهید از آن‌ها هم در مطلب‌تان استفاده کنید.

مثلا در گوگل جستجو می‌کنیم: «یوزپلنگ ایرانی» و پس از مشاهده لینک‌هایی که گوگل معرفی کرده، در پایین صفحه هم با عبارات کلیدی مرتبط روبه‌رو می‌شویم که نشان می‎دهد افرادی که این کیورد را سرچ کردند، به سراغ چه کلمات کلیدی دیگری رفته‌اند.

پیدا کردن کلمات کلیدی

مرحله ۵: از ابزارهای کیورد ریسرچ برای بالا رفتن دقت کارتان استفاده کنید

ابزارهای مربوط به کیورد ریسرچ مانند Ahrefs‌ ،SEMrush ،Alexa، KWFinder‌ می‌توانند به شما کمک کنند تا کیوردهای بیشتری را بر اساس جستجوهای کاربران پیدا کنید. این کار ممکن است کلمات دیگری به شما بدهد که اصلا فکرش را هم نکرده بودید!

چگونگی انتخاب و پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای ‌وب‌سایت

وقتی لیست کاملی از کلمه‌های کلیدی مرتبط با صنعت و کسب‌وکارتان را پیدا کردید، وقت آن رسیده که استراتژی مناسبی برای استفاده از آن‌ها تعیین کنید. برای این کار به مراحل زیر نیاز دارید:

مرحله ۱: سه عامل اصلی برای انتخاب بهترین کلمه‌های کلیدی را بشناسید

قبل از انتخاب کلمات کلیدی و سفارش تولید محتوا بر اساس آن، لازم است آن‌ها را بر اساس ۳ مورد زیر، دسته‌بندی کنید:

  • مرتبط بودن کلمات کلیدی 

‌گوگل محتوا را از نظر ارتباط درجه بندی‌ می‌کند. اینجاست که مفهوم و نیت جستجو مطرح‌ می‌شود. محتوای شما فقط درصورتی که برای نیازهای جستجوگران مفید باشد، توسط یک کلمه کلیدی رتبه‌‎بندی‌ می‌شود. علاوه بر این‌، محتوای شما باید بهترین منبع موجود برای جستجوی کاربران باشد تا بتوانید رتبه بهتری در گوگل کسب کنید.

  • آتوریتی (Authority)

‌گوگل وزن بیشتری به منابعی خواهد داد که آن‌ها را معتبر ارزیابی‌ می‌کند‌. این بدان معنی است که شما باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر بکنید و این کار از طریق غنی‌سازی سایت با محتوای مفید‌، تبلیغ این محتوا برای به دست آوردن سیگنال‌های اجتماعی و بک لینک انجام شود. اگر در فضای صنعت خودتان معتبر شناخته نشوید یا نتایج صفحه اول گوگل برای‌ یک کلمه کلیدی، شامل منابع سنگینی باشد که‌ نمی‌توانید با ‌آن‌ها رقابت کنید (مانند Forbes یا The Mayo Clinic)‌، شانس کمتری برای قرار گرفتن در صدر لینک‌های گوگل دارید‌، مگر اینکه محتوای‌تان واقعا استثنایی باشد.

  • میزان سرچ ماهانه عبارت کلیدی (volume)

ممکن است در نهایت بتوانید برای یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول گوگل قرار بگیرید‌، اما اگر کسی هرگز آن کیورد را جستجو نکند‌، هیچ فایده‌ای برای شما ندارد و هیچ بازدیدی هم از سایت‌تان صورت نمی‎گیرد. محبوبیت عبارت کلیدی یا volume توسط MSV (میزان جستجوی ماهانه) اندازه‌گیری‌ می‌شود‌، که به معنای تعداد دفعات جستجوی کلمه کلیدی در هر ماه در میان همه مخاطبان است.

مرحله ۲: کیوردهای اصلی (Head) و لانگ تیل یا دم دراز را در هر دسته از موضوعات‌تان بررسی کنید

اگر تفاوت بین اصطلاحات کیوردهای اصلی و دم دراز را‌ نمی‌دانید‌، اجازه دهید این دو موضوع را برای‌تان توضیح دهیم:

کیوردهای Head  کلمات کلیدی‌ای هستند که معمولا کوتاه‎تر و عمومی‌‎ترند. بسته به اینکه در کجا استفاده شوند، طول ‌آن‌ها می‌تواند یک تا سه کلمه باشد. از طرف دیگر‌، کلمات کلیدی دم دراز، کیوردهایی هستند که معمولا شامل بیشتر از ۳ کلمه می‎شوند. مثلا «سئو چیست» یک کیورد اصلی است، در حالی که «روش‌هایی برای چاق شدن صورت» می‌تواند یک کلمه کلیدی دم دراز باشد.

شما باید ترکیبی از کلمه‌های کلیدی اصلی و دم دراز را به شکل همزمان داشته باشید، زیرا این کار روی استراتژی‌های کوتاه و بلند مدت شما تاثیرات مختلفی می‎گذارد. دلیل این امر این است که کلمات کلیدی اصلی یا همان Headها به طور معمول بیشتر جستجو‌ می‌شوند‌، که باعث‌ می‌شود رقابت روی آن‌ها خیلی بیشتر و گرفتن رتبه در گوگل هم روی این کیوردها بسیار دشوارتر از کلمات کلیدی دم دراز باشد. خودتان کلاه‌تان را قاضی کنید و ببینید جستجو روی کدام یک از کیوردهای زیر می‌تواند سخت‌تر باشد؟!:

  1. چگونه‌ یک بلاگ پست خوب بنویسیم؟
  2. وبلاگ نویسی

اگر پاسخ شما گزینه ۲ است، کاملا درست‌ می‌گویید. اما ناامید نشوید. در حالی که کلمات کلیدی اصلی به طور کلی بیشترین حجم جستجو را دارند (به معنی پتانسیل بیشتر برای ارسال ترافیک به سایت)‌، باید به شما این مژده را بدهیم که ترافیکی که از کیورد «چگونه‌ یک بلاگ پست خوب بنویسیم؟» دریافت خواهید کرد، معمولا مطلوب‌تر خواهد بود.

اما چرا؟

وقتی کسی دنبال یک مطلب خاص می‌گردد، احتمالا بیشتر از دیگرانی که چیزهای عمومی را جستجو می‌کنند، واجد شرایط دریافت محصولات یا خدمات است. از آنجا که کلمات کلیدی دم دراز، مشخص‌تر هستند‌، معمولا راحت‎تر‌ می‌توان حدس زد افرادی که آن کلمات کلیدی را جستجو‌ می‌کنند دقیقا به دنبال چه چیزی می‌گردند. از طرف دیگر‌، شخصی که کیورد اصلی «وبلاگ نویسی» را جستجو‌ می‌کند‌، می‌تواند آن را به دلایل کلی و غیر مرتبط با کسب‌وکار شما جستجو کرده باشد.

بنابراین لیست‌ کلمات کلیدی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ترکیبی خوب از کیوردهای اصلی و کلمات کلیدی دم دراز دارید. شما باید سعی کنید که ابتدا در کلمات کلیدی دم دراز و با گذشت زمان، در کیوردهای اصلی هم به صفحه اول نتایج گوگل راه یابید.

مرحله ۳: ببینید رتبه رقبای شما برای این کلمه‌های کلیدی چگونه است؟

صرف اینکه رقیب شما کاری را انجام‌ می‌دهد به معنای این نیست که شما هم باید دقیقا همان کار را انجام دهید. کلمه‌های کلیدی نیز همین طور هستند. صرف مهم بودن یک کلمه کلیدی برای رقبا‌، به معنی مهم بودن آن برای شما نیست. با این حال، پی بردن به اینکه جایگاه رقبای شما در این کیوردها چگونه است، یک راه عالی برای کمک به شماست تا لیست کلمه‌های کلیدی خود را ارزیابی کنید.

اگر رقیب شما برای برخی از کلمه‌های کلیدی که در لیست شما نیز قرار دارند، در گوگل جایگاه بالاتری دارد، قطعا منطقی است که برای بهبود رتبه خود تلاش کنید. با این حال‌، مواردی که به نظر‌ می‌رسد برای رقبای‌تان مهم نیستند را نادیده نگیرید. این‌ می‌تواند یک فرصت عالی برای‌تان باشد تا پیش از آن‌ها بتوانید جایگاه‌تان را روی آن کلمات در گوگل تثبیت کنید.

درک تعادل میان کیوردهایی که به دلیل رقابت ممکن است کمی دشوارتر باشند با سایر کیوردهای آسان‌تر، به شما کمک‌ می‌کند تعادل مشابهی در ترکیب کلمات کلیدی دم بلند و اصلی داشته باشید. فراموش نکنید هدف این است که در نهایت باید لیست بهینه‌ای از کیوردهایی داشته باشید که به شما کمک می‌کند تا هر چه زودتر جایگاه خود را در گوگل پیدا کرده و همچنین بتوانید به سمت اهداف بزرگ‌تر و چالش‌برانگیزتر ‌سئو حرکت کنید.

اما شما چطور می‌توانید بفهمید که رقبای‌تان روی چه کلمات کلیدی‌ای در گوگل یا سایر موتورهای جستجو رتبه دارند؟

جدا از جستجوی دستی کلمه‌های کلیدی در یک مرورگر ناشناس و دیدن اینکه رقبای شما در چه موقعیت‌هایی قرار دارند‌، Ahrefs  امکان می‌دهد تا تعدادی گزارش رایگان اجرا کنید و بهترین کلمات کلیدی دامنه‌ای که وارد می‌کنید را مشاهده کنید. این راهکار، یک روش سریع برای پیدا کردن انواع کیوردهایی است که رقبای شما روی آن‌ها رتبه دارند.

مرحله ۴: از Keyword Planner گوگل برای بهینه‌ کردن لیست کلمه‌های کلیدی خود استفاده کنید

اکنون که ترکیبی مناسب از کلمه‌های کلیدی را به دست آورده‌اید‌، وقت آن است که لیست‌های خود را با داده‌های بهینه‌تر، محدود کنید. شما برای انجام این کار ابزارهای زیادی در اختیار دارید‌، اما بگذارید یکی از بهترین ابزارهای موجود در این زمینه را به شما معرفی کنیم:

ترکیبی از دو ابزار کاربردی Google’s Keyword Planner و Google Trends.

در Keyword Planner‌، می‌توانید حجم جستجو و برآورد ترافیک را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود دریافت کنید. سپس‌، اطلاعاتی را که از Keyword Planner پیدا کرده‌اید را بگیرید و از Google Trends برای پر کردن جاهای خالی لیست‌تان استفاده کنید.

از Keyword Planner برای پرچم‌گذاری همه کلمات کلیدی لیست خود استفاده کنید که دارای حجم جستجوی بسیار کم (یا بسیار زیاد) هستند. این کار به شما کمک می‌کند تا ترکیب خوب و مناسبی از انواع کیوردها را حفظ کنید. اما قبل از اینکه کیوردی را از این لیست حذف کنید‌، سابقه روند و پیش‌بینی‌های ‌آن‌ را در گوگل ترندز بررسی کنید. اینجاست که می‌توانید ببینید برخی کیوردهای با جستجوی کم، ممکن است دقیقا همان چیزی باشند که باید همین حالا روی آن سرمایه‌گذاری کنید تا از مزایای آن‌ها‌ در آینده بهره ببرید.

بهترین کلمه‌های کلیدی برای جستجوگرها

خوب است بدانید که هیچ کلمه کلیدی «بهترینی» برای جستجوگرهایی مثل گوگل وجود ندارد‌. کلماتی که توسط مخاطبان شما بسیار جستجو‌ می‌شوند، دقیقا همان بهترین کیوردها هستند. با در نظر گرفتن این موضوع‌، شما‌ می‌توانید یک استراتژی طراحی کنید که کمک می‌کند تا صفحات سایت خود را در رتبه‌های بهتری قرار داده و میزان بازدیدتان را افزایش دهید.

بهترین کلمات کلیدی برای استراتژی ‌سئوی شما به مرتبط بودن‌، آتوریتی و volume آن بستگی دارد. شما‌ می‌خواهید کلمات کلیدی‌ای که بسیار جستجو می‌شوند را پیدا کنید تا بتوانید رقابت‌تان را بر این اساس پیش ببرید.

برای این کار باید سعی کنید محتوای شما کامل‌تر و معتبرتر از محتوای ۳ لینک اول گوگل روی آن کلمه کلیدی خاص باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا جایگاه بهتری در موتورهای جستجو پیدا کنید.

تبریک‌ می‌گوییم! حالا شما لیستی از کلمه‌های کلیدی را در اختیار دارید که به شما کمک‌ می‌کند روی موضوعات مناسب برای کسب‌وکار خود تمرکز کنید و از این طریق بتوانید پیشرفت‌های کوتاه و بلند مدت به دست آورید.

حواستان باشد که هر چند ماه یک بار این کلمات کلیدی را دوباره ارزیابی کنید (هر سه ماه یک بار می‌تواند زمان خیلی مناسبی باشد، اما برخی از مشاغل دوست دارند این کار را در بازه‌های کمتر یا بیشتری انجام دهند). با کسب اعتبار بیشتر درSERP‌، خواهید فهمید که‌ می‌توانید کلمات کلیدی بیشتر و مفیدتری را به لیست خود اضافه کنید تا جایگاه شما در گوگل یا سایر موتورهای جستجو، تثبیت شود.

اشتباهاتی که در حین جستجوی کلمات کلیدی ممکن است مرتکب شوید!

Keyword research یا جستجوی کلمات کلیدی یکی از وظایف اصلی مارکترهای سئو است. اما بر اساس مطالعاتی که انجام شده، بیشتر افراد از این بخش به راحتی می‌گذرند و توجه لازم را به آن ندارند. جستجوی کلمات کلیدی به عنوان یکی از سه کار سختی که یک متخصص سئو باید انجام دهد، شناخته شده است. (لینک‌سازی و تولید محتوا در رتبه اول و دوم قرار دارند). به همین خاطر طبیعی است که بسیاری از وب سایت‌ها، بدون انجام تحقیقات مناسب و بررسی‌های دقیق بر روی کلمات کلیدی، استراتژی محتوای خود را تدوین کنند.

اما به هرحال، جستجوی کلمات کلیدی سئو کاری است که باید به بهترین شکل انجام شود. و گاهی بعضی اشتباهات در طی این فرآیند، می‌توانند ضررهای جبران ناپذیری به برند شما وارد کند. می‌خواهیم چند اشتباه رایج در این زمینه، که می‌بایست از آنها جلوگیری کنید را بررسی کنیم.

  1. فراموش کردن قصد و نیت کاربر از جستجو کلمه کلیدی

درباره search intent یا همان نیت جستجو پیشتر در تریبون مطلبی منتشر کردیم و به تفصیل درباره اهمیت آن توضیح دادیم. اما به عنوان اولین اشتباه رایجی که در حین جستجوی کلمات کلیدی سئو پیش می‌آید نیز، باز باید به سراغ آن برویم. یکی از بزرگترین اشتباهات در حین تدوین استراتژی محتوا برای سایت این است که کلمات کلیدی را بدون توجه به قصد و نیت کاربران از جستجوی آنها در نظر بگیریم.

اگر شما روی رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی‌ای تمرکز کنید که نیاز کاربر شما نیست، تمام زحمات‌تان به باد رفته است. مثلاً فرض کنید محتوایی با کلمه کلیدی چگونه چرخ گوشت خود را تعمیر کنیم؟ تولید کرده‌اید. این مطلب در نتایج جستجوی مرتبط با این کلمه کلیدی نیز دیده می‌شود. اما کسب و کار شما در اصل فروش چرخ گوشت‌های نو است. کاربر وقتی به مطلب شما می‌رسد، نه تنها نیازش برطرف نمی‌شود، بلکه تجربه بدی برای او ایجاد شده است.

او به دنبال رسیدن به راه حلی است که شما ارائه نمی‌دهید و به جای آن تبلیغ محصولی را می‌کنید که مورد نیازش نیست. یا حداقل به هدف رسیدن به آن، جستجو را انجام نداده است. Search intent مشخص می‌کند که آیا کلمه کلیدی انتخابی شما، با محتوایی که قرار است تولید کنید، تناسب دارد یا نه. در غیر این صورت، نباید اصرار داشته باشید که به خاطر پیدا کردن این کلمه کلیدی در ابزارهای جستجوی keyword، باید حتماً محتوایی درباره آن در وب سایت منتشر شود. هزینه نکردن برای تولید بعضی از محتواها، به نفع کسب و کار شماست.

  1. توجه نکردن به صفحه نتایج جستجو

بارها در مقالات مختلف و موضوعات مرتبط با آموزش سئو و جستجوی کلمات کلیدی گفته‌ایم که صفحه نتایج جستجوی گوگل را فراموش نکنید! SERP یا همان صفحه نتایج جستجو هرچیزی که بخواهید را در اختیار شما می‌گذارد. از کلمات کلیدی‌های پرجستجو تا استراتژی‌های گوگل برای رنکینگ سایت‌ها.

بسیاری از افراد زمان زیادی را صرف کار کردن با ابزارهای مختلف سئو می‌کنند غافل از اینکه چیزی که دنبالش هستند را می‌توانند در همان صفحه ساده نتایج جستجوی گوگل پیدا کنند. وقتی به دنبال یک کلمه کلیدی می‌گردید، می‌توانید در صفحه نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید و متوجه شوید که چه محتوایی از نظر موتورهای جستجو و البته کاربران، باب میل است.

ممکن است محتوایی که شما با یک کلمه کلیدی مشخص تولید کرده‌اید، محتوای بلاگ باشد. در حالی که کاربر به دنبال صفحه نقد و بررسی محصول می‌گردد. اینجاست که بررسی کردن لینک‌های اول صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌تواند به کمک‌تان بیاید. شما باید کلمه کلیدی‌ای را انتخاب کنید، که می‌توانید محتوای مورد نیاز کاربر برای آن را تولید کنید. همیشه تولید محتوای بلاگ، برای سئو کردن یک کلمه کلیدی کافی نیست. انواع مختلفی از محتواها وجود دارند که گوگل با توجه به قصد و نیت کاربر از جستجو، به او نشان خواهد داد.

  1. بررسی نکردن حجم جستجو

مطمئناً منظور ما از جستجوی کلمات کلیدی سئو پیدا کردن اصطلاحاتی است که بیشترین ترافیک را نصیب وب سایت شما می‌کند. در این بین معیارهایی چون حجم جستجو می‌تواند ارزش یک کلمه کلیدی را نشان دهد. اما ممکن است برای کسب و کار شما به طور خاص، بالاترین حجم جستجو، به معنای بالاترین درخواست کاربران از یک کلمه کلیدی نباشد.

باید علاوه بر در نظر گرفتن میزان جستجوی یک کلمه کلیدی، جامعه مخاطب خود را نیز مدنظر قرار دهید. فقط روی search volume تمرکز نکنید. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که روی ترافیک سایت تأثیرگذارند. در نکته بعدی، به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

  1. نادیده گرفتن کلمات کلیدی طولانی

یکی از مشکلاتی که بر اثر تمرکز زیاد بر روی حجم جستجوی یک کلمه کلیدی پیش می‌آید، این است که کلمات کلیدی طولانی را فراموش می‌کنید. در حالی که کلمات کلیدی طولانی، که search volume پایینی هم دارند، می‌توانند بیشتر به هدف کسب و کار شما نزدیک باشند. به این معنا که کاربرانی وجود دارند که با جستجوی این کلمات کلیدی، به دنبال خریدن محصول یا گرفتن خدماتی هستند که وب سایت شما ارائه می‌کند.

پس همیشه نیازی نیست که به سراغ ارزشمند‌ترین کلمات کلیدی یا کوتاه‌ترین‌ها بروید. بعضی از کلمه کلیدی‌ها چندان رقابتی نیستند. اما می‌توانند ترافیک خوبی برای وب سایت شما به همراه داشته باشند.

  1. صحبت نکردن با مردم واقعی

یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در حین جستجوی کلمات کلیدی مرتکب می‌شوند این است که بیش از اندازه به ابزارها و اعداد و ارقام اعتماد می‌کنند. در کنار اصول سئو و بررسی صفحه نتایج جستجو، شما باید با مردم واقعی هم حرف بزنید. نیازهای آنها را ببینید و کلید واژه‌هایی که آنها در طی مکالماتشان استفاده می‌کنند را نیز مدنظر قرار دهید.

ممکن است ادبیاتی که جامعه مخاطب شما با آن صحبت می‌کند، با چیزی که شما می‌شناسید کاملاً تفاوت داشته باشد. تنها با برقراری ارتباط با مردم است که می‌توانید مطمئن شوید که به دنبال چه چیزی می‌گردند.

  1. اضافه کردن کلمات کلیدی بعد از نوشتن یک مقاله

احتمالاً شما هم طی سال‌های فعالیت خود در حوزه سئو، چنین جمله‌ای را شنیده‌اید: ” امکانش هست که این مقاله رو سئو کنید؟” متأسفانه استفاده از کلمات کلیدی برای بعضی‌ها، صرفاً تکرار آن در بخش‌های مختلف مقاله است. کاری ربات‌وار که نتیجه خوبی هم در پی نخواهد داشت. حتی نویسندگان محتوایی هستند که آشنایی کافی به مبحث سئو و ارزش محتوا ندارند. و صرفاً متن را با کلمات کلیدی پر می‌کنند.

شما به عنوان یک متخصص سئو باید به این قضیه آگاه باشید. تا بتوانید با گروه و تیمی کار کنید که از همان ابتدا محتوایی بر مبنای کلمه کلیدی ایجاد کنند. نه اینکه بعد از تمام شدن محتوا، در بخش‌های مختلف آن کلمه کلیدی را بگنجانند.

کلمه کلیدی می‌بایست پایه و اساس یک محتوا باشد و تمام موارد سئو، تبلیغات کلیکی و استراتژی محتوا بر اساس آن ساخته شود. تنها در این صورت است که وب سایت شما می‌تواند محتوایی ارزشمند در اختیار کاربران قرار دهد. و در نتیجۀ ایجاد یک تجربه کاربری خوب، در صفحه نتایج جستجو، رنکینگ خوبی کسب کند.

  1. نشناختن رقبا

معمولاً کسب و کارها اطلاعات خوبی درباره رقبای خود در حوزه فعالیتشان دارند. یا ممکن است دورادور نام برند یا شرکت رقیب خود را بدانند. اما همیشه این رقبا، همان‌هایی نیستند که در صفحه نتایج جستجو، به عنوان رقیب کسب و کار شما شناخته می‌شوند.

مهم است که به عنوان یک متخصص سئو یا صاحب یک کسب و کار اینترنتی، رقبای خود را در سطح اینترنت شناسایی کنید. بدانید که وب سایت‌های رقیب روی چه کلمات کلیدی کار می‌کنند و چه رنکینگی دارند. با داشتن این اطلاعات، می‌توانید جستجو کلمات کلیدی را دقیق‌تر انجام دهید.

  1. ندانستن اینکه جامعه مخاطب شما در کجا بیشتر فعال است

جستجوی کلمات کلیدی لزوماً نباید در سطح کل اینترنت انجام شود. حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص در یوتیوب ممکن است با چیزی که در موتور جستجوی گوگل یا حتی در مدیوم می‌بینید تفاوت داشته باشد. شما باید با توجه به اینکه مخاطبین‌تان از چه پلتفرمی استفاده می‌کنند، تحقیقات خود را انجام دهید. محدوده جستجوی خود را گسترش دهید و همگام با کاربران خود قدم بردارید.

  1. بررسی نکردن میزان سختی کلمات کلیدی

بسیاری از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی گزینه‌ای در گزارشات خود در اختیار شما می‌گذارند به نام سختی کلمه کلیدی. که قرار است نشان دهد که برای رتبه گرفتن در این کلمه کلیدی چه میزان باید تلاش کنید. اما بسیاری این معیار را نادیده می‌گیرند.

اگر در کسب و کاری تازه وارد شده‌اید و رقبای شما از سال‌ها قبل روی وب سایت و سئوی آن کار کرده‌اند، احتمالاً شانسی برای کلمات کلیدی با درجه سختی بالا نخواهید داشت. البته گاهی پیش می‌آید که به خاطر معیارهای دیگر سئو، مانند بک لینک یا سرعت سایت، وب سایتی تازه کار می‌تواند رقیب خود را کنار بزند. پس بهتر است این نکات را گوشه ذهن خود داشته باشید و در عین حال به بهترین شکل سایت را بهینه کنید و با قدرت پیش بروید.

سخن پایانی

کلمات کلیدی نقطه اتصال شما به مخاطب هدفتان است؛ چرا که وقتی مخاطبان بخواهند در موتورهای جستجو شما را پیدا کنند و با شما ارتباط بگیرند، باید نیاز، خواسته و علاقه‌شان را در قالب کلمات کلیدی بیان کنند. اگر توانسته باشید در کلمات کلیدی اصلی که مخاطب آن‌ها را جستجو می‌کند، رتبه خوبی در نتایج کسب کنید، مخاطب شما را می‌بیند و انتخابتان می‌کند. بنابراین انجام تحقیق کلمات کلیدی را در تعیین استراتژی محتوا جدی بگیرید و هرچند وقت یکبار، کلمات جدیدی را در استراتژی سئوی سایت خود قرار دهید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.