بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟ تکنیک‌ها و نحوه اجرا آن
بازاریابی ویروسی

به‌ روزرسانی شده در ۲۷ آبان ۱۴۰۲

|

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی؛ تکنیک‌ها و چگونگی انجام آن

نحوه انتقال ویروس از بدن یک فرد به بدن فرد دیگر، به سرعت اتفاق می‌افتد و موجب مریضی فرد دوم می‌شود. در بحث بهداشت عمومی، این مورد چیزی نیست که فردی به آن علاقه داشته باشد ولی در بحث بازاریابی قضیه فرق می‌کند. انتقال سریع همان چیزی است که افراد در بازاریابی ویروسی به دنبال آن هستند. این نوع از بازاریابی که به آن وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) نیز گفته می‌شود، یکی از معروف‌ترین استراتژی‌ها برای رشد یک برند یا شناساندن یک محصول یا خدمت، به جامعه محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی بازاریابی ویروسی، تاریخچه، انواع، تکنیک‌ها، مزایا و معایب آن پرداخته‌ایم و در انتها چندین نمونه معروف آن را نیز بیان کرده‌ایم. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با این استراتژی محبوب هستید، خواندن این مقاله را از دست دهید.

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟

بازاریابی ویروسی که به وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) نیز معروف است، زمانی رخ می‌دهد که استراتژی یک کسب‌وکار برای بازاریابی این باشد که مخاطب‌های خود را به بازاریابی محصولات یا خدمات خود تشویق کند. از آن جایی که در این روش محتوا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و این انتقال به منتشرشدن ویروس در محیط اطراف شباهت دارد، ویروسی یا وایرال نام گرفته است.

می‌توان گفت اساس بازاریابی ویروسی، انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان است ولی به دلیل گسترش فناوری، امروزه از اینترنت برای توزیع دیجیتال محتوای ویروسی استفاده می‌شود. در گذشته بازاریابی ویروسی کاری سخت محسوب می‌شد ولی امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی، این امر را راحت‌تر از گذشته کرده است. به طور مثال شما می‌توانید یک ویدئو خنده‌دار مرتبط به کسب‌وکار خود بسازید و با پخش در شبکه‌های اجتماعی و وایرال شدن آن، برند خود را تبلیغ کنید.

در بسیاری از مواقع بازاریابی ویروسی یک حرکت مخفی محسوب می‌شود، زیرا کمپین‌های بازاریابی جوری اجرا می‌شوند که بسیاری از مخاطبان متوجه نشوند که محصول یا خدمتی به آن‌ها فروخته شده است. اکثر مخاطبان از دیدن یک ویدئو یا خواندن یک پیغام مرتبط به یک تبلیغ خوششان آمده و آن را برای دیگران می‌فرستند و به این شکل موجب وایرال شدن آن تبلیغ می‌شوند.

تاریخچه بازاریابی ویروسی

به طور دقیق مشخص نیست که اصطلاح بازاریابی ویروسی اولین بار از کجا نشات گرفته است. در سال ۱۹۹۶، فردی به نام جفری ریپورت که یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده تجارت هاروارد بود، در مقاله‌ای که برای «Fast Company» نوشته بود، از این اصطلاح استفاده کرد.

در همان سال، یک شرکت استارتاپی کوچک به نام «Hotline»، برای تبلیغ سرویس ایمیل جدید خود به نام «Hotmail»، بودجه کافی نداشت و به همین دلیل به دنبال روشی با هزینه کم برای تبلیغ سرویس جدید خود بود. از این رو تصمیم گرفت در تمامی ایمیل‌های خود عبارت «Hotmail رایگان خود را در www.hotmail.com دریافت کنید» را اضافه کند. با این روش افراد بسیاری با این سرویس آشنا شدند و در عرض یک سال، تعداد کاربران سرویس «Hotmail»، از ۲۰هزار نفر به بیش از ۱میلیون نفر رسید.

انواع بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی عاطفی (Emotional Viral Marketing)

ویروس عاطفی دربرگیرنده محتواهای عاطفی است که واکنش‌هایی چون خنده، خشم یا گریه را برای مخاطب به همراه دارد. ویژگی مهم این نوع از بازاریابی ویروسی این است که افراد نمی‌توانند محتوای شما را نادیده بگیرند و به دلیل احساسی که از آن می‌گیرند، محتوای مورد نظر را با افراد دیگر به اشتراک می‌گذارند.

در کنار این که احساسات مثبتی چون شوخی و تفریح می‌تواند مخاطب را به اشتراک‌گذاری محتوا تحریک کند، احساسات منفی چون گناه، عصبانیت و غم هم می‌تواند چنین اثری داشته باشد.

یکی از نمونه‌های بازاریابی ویروسی عاطفی، کمپین تبلیغاتی #Like a Girl (مثل دخترها) بود که برنده جایزه امی نیز شده است. این کمپین به این منظور ایجاد شد که با تکرار عبارت توهین‌آمیز مشهور «مثل دخترها» توجه عموم مردم را جلب کند و آن‌ها را نسبت به این داغ اجتماعی خشمگین کند تا از این طریق، خود را ملزم به کمک به این تغییر ببینند.

بازاریابی ویروسی مشوق (Incentivized Viral Marketing)

یکی از معروف‌ترین نوع‌های بازاریابی ویروسی، روش مشوق یا انگیزه است. در این روش شرکت‌ها برای افزایش مشتریان و به دنبال آن رشد فروش خود، در ازای معرفی شرکت یا محصولات آن، پاداشی مانند یک بن تخفیف یا ارسال رایگان را در نظر می‌گیرند و به کمک این پاداش، مشتریان را به تبلیغ برند خود تشویق می‌کنند. تا به امروز کمپین‌های بسیاری از «ارسال و معرفی به یک دوست» برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود بهره برده‌اند.

به طور مثال شرکت ایرانسل برای افزایش نصب برنامه ایرانسل من از همین روش بهره برده است. این شرکت پیامی را مشخص کرده که در صورت ارسال لینک دانلود به دوستانتان و نصب برنامه توسط آن‌ها، حجم مشخصی از اینترنت همراه را به عنوان یک هدیه از طرف ایرانسل دریافت خواهید کرد.

بازاریابی ویروسی مهندسی‌شده (Engineered Viral Marketing)

در استفاده از روش بازاریابی ویروسی مهندسی‌شده، محتوای تولیدشده به صورت تصادفی ویروسی نمی‌شود بلکه همه چیز برنامه‌ریزی‌شده و حاصل ماه‌ها تلاش خواهد بود. محتوا در این روش طبق یک استراتژی دقیق تولید می‌شود تا واکنش مخاطب را برانگیزد. گفتنی است بیشتر کمپین‌های بازاریابی موفق که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر عموم جامعه داشته‌اند، از روش مهندسی‌شده برای وایرال شدن محتوای تولیدی خود بهره برده‌اند.

بازاریابی ویروسی شانس و اقبال (Lucky Viral Marketing)

درست است که اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد، ولی در برخی مواقع شانس و اقبال هم به کمک می‌آید. ممکن است تبلیغ طراحی‌شده توسط شما در زمان مورد نظر شما جواب خوبی ندهد ولی پس از مدتی، شرایطی به وجود بیاید که تبلیغ مذکور، نظر مخاطبان بسیاری را جلب کند و به طور ناگهانی تاثیر شگرفی بر بازاریابی برند شما داشته باشد.

بازاریابی ویروسی زنجیره‌ای (Pass-along Viral Marketing)

از رایج‌ترین انواع بازاریابی ویروسی، نوع زنجیره‌ای آن است. در این روش کاربر پیام را به دیگران منتقل می‌کند و آن افراد نیز پیام را با دیگر آشنایان خود به اشتراک می‌گذارند. به این طریق زنجیره‌ای شکل می‌گیرد که در آن هر کاربر در حال اشتراک‌گذاری پیام و ارسال آن به افراد دیگر است. یکی از جوامعی که از این روش استفاده‌های بسیاری می‌کنند، جوامع دینی هستند.

بازاریابی ویروسی پرسروصدا (Buzz Viral Marketing)

در هنگام استفاده از روش بازاریابی ویروسی پرسروصدا، همهمه و سروصدایی برای جلب توجه اکثر افراد جامعه ایجاد می‌شود. به دلیل پخش‌شدن گسترده آن در جامعه، ممکن است برخی افراد خود تبلیغ را ندیده یا نخوانده باشند ولی از محتوای آن آگاه باشند.

به طور مثال ممکن است دیده باشید برخی از فیلم‌ها قبل از انتشار، به عمد شایعه‌هایی را در رابطه با خود فیلم یا بازیگرها پخش می‌کنند تا سروصدا ایجاد کنند و توجه عموم مردم را جلب کنند.

اهمیت و کاربرد بازاریابی ویروسی

در بازاریابی ویروسی، ایجاد محتوایی که مردم را علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری آن با دوستانشان کند، مورد اهمیت است. شما محتوا را تولید می‌کنید و تا حد امکان آن را به اشتراک می‌گذارید و پس از آن منتظر می‌مانید تا محتوای تولیدشده مورد توجه واقع شود و کاربران شروع به وایرال کردن آن کنند. از این رو می‌توان گفت کاربرد بازاریابی ویروسی در این است که به کمک پیامی که بین افراد مختلف پخش می‌شود، تمایل به خرید یک محصول یا خدمت را در بین افراد ایجاد کرد.

از آن‌جایی که بازاریابی ویروسی شباهتی به تبلیغات عادی ندارد، می‌تواند در جلب توجه افرادی که به پیام‌های تبلیغاتی اعتماد ندارند، به خوبی عمل کند. زیرا در چنین مواقعی کاربر تنها تصور می‌کند که محتوایی را به اشتراک گذاشته است و در حال تبلیغ برای یک برند نیست.

استراتژی‌های بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

در بازاریابی ویروسی به دنبال تولید محتوایی هستیم که مردم آن را به اشتراک بگذارند. برای انجام این کار استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • شبکه‌های اجتماعی

از قوی‌ترین استراتژی‌های وایرال مارکتینگ، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. امروزه کاربران بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک استفاده می‌کنند و به همین دلیل این رسانه‌ها بستر خوبی برای بازاریابی ویروسی محسوب می‌شوند. زمانی که یک محتوا اعم از عکس یا ویدئو در این شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، در صورتی که برای مخاطبین جذاب باشد، به احتمال بالایی وایرال می‌شود.

  • ویدئو

استفاده از ویدئو برای ساخت محتوا یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی ویروسی است. برخلاف متن یا عکس، ویدئو فرصت آن را دارد که محصول یا خدمت مورد نظر را در زمان کافی معرفی کند و موجب آشنایی مخاطب با آن شود. به طور معمول نیز ویدئوها طرفداران بیشتری دارند و برای مخاطبان نسبت به عکس و متن، جذابیت بیشتری دارند. بهتر است ویدئو به شکلی خاص و سرگرم‌کننده ساخته شود تا احساسات مخاطب را درگیر کرده و او را علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری ویدئو با دوستان و آشنایانش کند.

  • جایزه و مسابقه

ارائه یک جایزه ویژه یا برگزاری یک مسابقه تحت عنوان نام برند شما می‌تواند یکی از بهترین استراتژی‌های وایرال مارکتینگ محسوب شود. افراد علاقه‌مند به شرکت در مسابقه، برای این که برنده جایزه مسابقه شوند، محتوای تولیدشده توسط شما را به اشتراک می‌گذارند و به این طریق موجب وایرال شدن برند یا محصول جدید شما خواهند شد. در صورتی که مسابقه مدت‌زمان زیادی طول بکشد، اشتراک‌گذاری محتوا نیز بیشتر خواهد بود.

  • محتوای سریالی

محتوای سریالی موجب درگیرشدن بیشتر کاربر با کمپین شما می‌شود. از این رو بهتر است به جای استفاده از محتواهای یک‌بارمصرف، از یک سری محتوا که به شکل سریالی تولید و پخش می‌شوند استفاده کنید تا تاثیر بیشتری را مشاهده کنید.

  • ساخت محتوای آمیخته با طنز

محتواهایی که طنزآمیز باشند، به طور معمول توجه بیشتری را از مخاطبان می‌گیرند. به همین دلیل توجه به این استراتژی می‌تواند بسیار موثر باشد. به طور مثال یک ویدئو تبلیغاتی بامزه و خلاقانه می‌تواند اشتراک‌گذاری بالایی را به دست آورد و آگاهی از برند شما را در سطحی قرار دهد که تبلیغات دیگر قادر به این کار نخواهند بود.

در تریبون بخوانید : نحوه تولید محتوای ویروسی

تکنیک‌های بازاریابی ویروسی

از آن جایی که شیوه جذب مشتری به صورت ویروسی دارای اشکال مختلفی است و ویروس‌ها نیز در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند، بازاریابی ویروسی تکنیک‌های مختلفی را شامل می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • ارزشی (Value)

برخی از ویروس‌ها در دسته ارزشی قرار می‌گیرند. با استفاده از این تکنیک، شرکت محصولی که کیفیت خوبی داشته و دارای ارزش بالایی است را معرفی کرده و مخاطب را علاقه‌مند به استفاده از آن می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این روش کیفیت محصول است و در صورتی که محصول تولیدشده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، انگیزه مخاطب برای تبلیغ آن از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است که این تکنیک به بازاریابی دهان به دهان شباهت بالایی دارد.

  • مارپیچی (Spiral)

این تکنیک بر ارائه نظر مشتری بر اساس تجربیاتی که از محصول یا خدمات شما دارد، استوار است. در این روش مشتری باید تجربه کاملی از استفاده از محصول یا خدمات شما داشته باشد تا بتواند اطلاعات خود را منتشر کرده و از این طریق به تبلیغ بپردازد. برای استفاده از این تکنیک بهتر است سیاست‌های مخصوصی اخذ شود تا تاثیرگذاری آن افزایش یابد.

  • حیله‌ای (Incentive)

در استفاده از این تکنیک، فرد در ازای معرفی محصول به افراد، پاداش یا هزینه‌ای را از سوی کسب‌وکار دریافت می‌کند. در صورتی که کیفیت محصول قابل قبول نباشد، این تکنیک موجه و قابل قبول نخواهد بود. از آن جایی که این روش نیاز به بودجه دارد، می‌تواند ریسکی نیز محسوب شود. به طور مثال زمانی که برای تبلیغات محصول یا خدمات از یک اینفلوئنسر استفاده می‌شود تا به معرفی محصول بپردازد و دنبال‌کنندگانش را علاقه‌مند به استفاده از محصول کند، از تکنیک بازاریابی ویروسی حیله‌ای بهره برده شده است.

  • ناخوشایند (Vile)

این تکنیک یکی از تکنیک‌های بازدارنده محسوب می‌شود و به این صورت است که شخص با معرفی یک محصول، افراد دیگر را از انتخاب‌های اشتباه دور می‌کند. در این روش فرد به صورت هشداری عمل می‌کند و به این طریق ارزش محصول به اشتراک‌گذاشته‌شده را بالا می‌برد. همچنین در کنار این موارد به تخریب محصولات بی‌ارزش نیز می‌پردازد.

روش‌های انتقال محتوا در بازاریابی ویروسی

در صورتی می‌توانید در امر وایرال مارکتینگ موفق شوید که راه‌های انتقال محتوا در این استراتژی را به خوبی یاد بگیرید. از این رو لازم است بدانید که ویروس‌ها از چه راه‌هایی بهتر تکثیر می‌شوند و چگونه همه‌گیرتر می‌شوند. در ادامه با روش‌های انتقال محتوا در بازاریابی ویروسی آشنا خواهید شد.

  • روش کلمه به وب (WOW)

در روش کلمه به وب که با اصطلاح WOW نیز نشان داده می‌شود، از وب‌سایت‌هایی که اطلاعات شما را به ایمیل دریافت‌کنندگان ارسال می‌کنند، استفاده می‌کنید و به این طریق به تبلیغ برند خود می‌پردازید.

  • روش کلمه به ایمیل

در روش کلمه به ایمیل، جوک و تصویر را از طریق ایمیل به افراد مختلف ارسال می‌کنید و به این شیوه به تبلیغات می‌پردازید. گفتنی است این روش قدیمی محسوب شده و امروزه افراد از آن برای انتقال تبلیغات بهره نمی‌برند.

  • روش دهان به دهان

از موثرترین روش‌های انتقال محتوا در بازاریابی ویروسی، روش دهان به دهان است. در این روش تبلیغ محصول مورد نظر خود را از طریق اخبار و شایعات انجام می‌دهید و با انتقال این اخبار به صورت دهان به دهان، موفق به تبلیغ محصول خود خواهید شد.

  • روش بازگشتی

برخی از برندها برای بازگشت مشتری و خرید دوباره، مزایا و پاداش‌هایی را در نظر می‌گیرند و به این طریق برند خود را مردمی نشان می‌دهند.

  • روش ارزیابی تبلیغات

در روش ارزیابی تبلیغات، تبلیغاتی که در گوگل و شبکه‌های اجتماعی وایرال شده‌اند بررسی می‌شوند و به این طریق نیاز جامعه شناسایی می‌شود. پس از آن از اطلاعات به‌دست‌آمده در اجرای بازاریابی ویروسی به بهترین صورت، می‌توان استفاده کرد.

چه مواردی باعث وایرال‌شدن محتوای شما می‌شوند؟

  • تمرکز روی موضوعات ترند (Trend)

برای وایرال شدن محتوا، تمرکز روی انتخاب موضوع بسیار مهم است. یکی از مواردی که در انتشار گسترده محتوا کمک بسیاری می‌کند، استفاده از موضوعات جنجالی و ترند روز است. به طور مثال اگر در زمان برگزاری یک رویداد فرهنگی بزرگ هستید، تولید محتوا در آن راستا می‌تواند به ویروسی شدن محتوای شما کمک کند.

خوب است بدانید که برای چک کردن موضوعات ترند، می‌توانید از سایت گوگل ترندز بهره ببرید. کافی‌ست موضوع مورد نظر خود را در این سایت تایپ کنید. در صورتی که نمودار نمایش‌داده‌شده، صعودی باشد، یعنی موضوع مورد نظر شما ترند است و علاقه به آن نیز در حال افزایش است.

  • شناخت مخاطبان

برای وایرال شدن محتوای تولیدشده، شناخت مخاطبان بسیار مهم است. باید مخاطبانی که می‌خواهید روی آن‌ها تاثیر بگذارید را به خوبی بشناسید تا بتوانید بهترین محتوای ممکن را تولید کنید. به طور مثال اگر مخاطبان شما علاقه بسیاری به استفاده از اینستاگرام دارند و بیشتر آن‌ها در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند، لازم است با توجه به نوع محتوا در این شبکه اجتماعی، محتوای خود را تولید کنید.

  • نوشتن عنوان ویروسی

زمانی که محتوای شما در هر شبکه اجتماعی اعم از اینستاگرام، توییتر، لینکدین و … به اشتراک گذاشته می‌شود، اولین چیزی که مخاطب با آن برخورد دارد، عنوان محتواست. محتوای تولیدی شما هر چقدر هم مفید و کاربردی تلقی شود، اگر دارای عنوان خوبی نباشد، مخاطبان را به خود جذب نخواهد کرد. پس توجه به نوشتن عنوان ویروسی و جذاب برای وایرال شدن محتوا بسیار مهم است.

بعنوان مثال یکی از مواردی که در این امر می‌تواند کمک کند، استفاده از براکت در عنوان مقاله است. طبق گزارش HubSpot، اگر از براکت در عنوان مقاله استفاده شود، امکان کلیک روی آن بیشتر می‌شود. به طور مثال زمانی که در انتهای عنوان از [2023] استفاده شود، نشان‌دهنده به‌روز بودن مقاله بوده و به همین دلیل مخاطبان علاقه بیشتر به خواندن آن پیدا خواهند کرد.

  • استفاده از قلاب

در ابتدای محتوای تولیدشده خود، چه به صورت یک مقاله یا چه به صورت یک ویدئو، حرفی از کسب‌وکار خود به میان نیاورید. اکثریت کاربران تنها ابتدای مقاله را می‌خوانند یا فقط چند ثانیه اول ویدئو را می‌بینند و به همین دلیل لازم است در ابتدای محتوای تولیدشده از قلاب استفاده شود. به طور مثال می‌توانید در ابتدای محتوا از یک جمله اغراق‌آمیز استفاده کنید تا مخاطب را به خواندن یا دیدن ادامه محتوا تشویق کنید.

  • استفاده از طراحی منحصر به فرد

در صورتی که به دنبال ساخت ویدئو برای تولید محتوای خود هستید، بهتر است از کاورهایی جذاب برای جلب توجه مخاطب در ابتدای ویدئو استفاده کنید. یک طراحی منحصر به فرد می‌تواند تاثیر به‌سزایی را بر وایرال شدن یک محتوا داشته باشد. همچنین استفاده از عکس با طراحی جالب در کنار متن، موجب دیده شدن بیشتر محتوا خواهد شد.

  • استفاده از اینفلوئنسرها

برای ویروسی شدن یک محتوا استفاده از اینفلوئنسرهای محبوب امری مهم محسوب می‌شود و می‌توان گفت در برخی مواقع بدون وجود اینفلوئنسرها، وایرال شدن محتوا اتفاق نمی‌افتد.

در تریبون بخوانید : اخبار و تیتر زرد

مزایا و معایب بازاریابی ویروسی

مزایای بازاریابی ویروسی

  • کاهش هزینه‌ها

بازاریابی ویروسی به طرز عجیبی مقرون به صرفه بوده و تا حدی هزینه‌های بازاریابی شما را کاهش می‌دهد. در این روش، مشتریان احتمالی، پیام بازاریابی شما را پخش می‌کنند و به همین دلیل مجبور به پرداخت هزینه‌های بسیار برای تبلیغ محتوای خود و ویروسی کردن آن نخواهید بود.

  • تبلیغاتی نبودن

در وایرال مارکتینگ، خود کاربر در رسانه‌های اجتماعی تصمیم به اشتراک‌گذاری محتوا و دیده‌شدن برند شما می‌کند، از این رو این روش تا حد زیادی احتمال تبلیغاتی بودن نام برند شما را کاهش خواهد داد.

  • رشد کسب‌وکار

با استفاده از بازاریابی ویروسی می‌توانید در مدت زمان کمی حجم زیادی از ترافیک را به دست آورید. به این طریق سریع‌تر از چیزی که در بازاریابی سنتی اتفاق می‌افتد، می‌توانید کسب‌وکار خود را گسترش دهید.

  • افزایش شهرت برند

از آن‌جایی که در این نوع از بازاریابی، کاربران علاقه به اشتراک‌گذاری محتوای تولیدشده با اطرافیانشان دارند، کاربران بسیاری ارتباط شخصی با برند شما ایجاد می‌کنند. به این طریق شهرت برند در بین مخاطبان بیشتر خواهد شد.

  • جذب نسل جوان

جذب نسل جوان با استفاده از روش‌های سنتی بازاریابی سخت است. به همین دلیل می‌توان با استفاده از وایرال مارکتینگ جوانانی که زمان زیادی را در اینترنت می‌گذارند را جذب خدمات کسب‌وکار خود کرد.

معایب بازاریابی ویروسی

  • محدودیت در کنترل

زمانی که یک محتوا ویروسی می‌شود، کنترل آن از دست شما خارج می‌شود و اگر این وایرال شدن به جای نتیجه مثبت، نتیجه منفی به همراه داشته باشد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر نمی‌توانید کار زیادی انجام دهید. در این حالت بازاریابی ویروسی می‌تواند برای برند خطرناک باشد.

  • محدودیت در تعریف مخاطب

دسترسی گسترده به طیف عظیمی از مخاطبان موجب می‌شود که محدوده مخاطبان به درستی قابل تعریف نباشد و به همین دلیل ممکن است بخش بزرگی از آن‌ها محتوای شما را دوست نداشته باشند. در نتیجه این امر امکان آسیب رسیدن به نام تجاری شما وجود خواهد داشت.

  • قابل تکرار نبودن کمپین ویروسی

برخی از کمپین‌های تبلیغاتی را می‌توان در یک دوره طولانی تکرار کرد ولی کمپین ویروسی قابل تکرار نیست. البته ممکن است بتوان از یک نسخه بازسازی‌شده آن استفاده کرد ولی تکراری بودن مشکل‌ساز بوده و از طرف مخاطب رد می‌شود.

نمونه‌های موفق وایرال مارکتینگ

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری در رابطه با بازاریابی ویروسی، بررسی نمونه‌های موفق آن است، پس بیاید نگاهی به موفق‌ترین نمونه‌های وایرال مارکتینگ داشته باشیم.

  • چالش سطل یخ (The Ice Bucket Challenge)

در سال 2014 چالشی در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان چالش سطل یخ اتفاق افتاد که در طی آن داوطلبان باید پاهای خود درون آب یخ قرار می‌دادند و یک سطل آب یخ نیز بر روی سرشان خالی می‌کردند. هدف از انجام این چالش افزایش آگاهی از بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که به بیماری لو گهریگ (ALS) نیز معروف است، بود. احساس سرمای به‌وجود‌آمده در حین این چالش و بی‌حسی اندام‌ها، شباهت زیادی به وضعیت افراد مبتلا به این بیماری داشت. این چالش توسط سلبریتی‌های معروف بسیاری انجام شد و به یکی از ویروسی‌ترین چالش‌ها در سطح اینترنت تبدیل شد.

  • تی ان تی (TNT)

در سال 2012 شبکه تلویزیونی تی ان تی برای معرفی خود یک دکمه بزرگ و قرمزرنگ را طراحی کرد و در یکی از خیابان‌های خلوت بلژیک قرار داد و در کنار آن نوشت: «اگر می‌خواهید صحنه هیجان‌انگیزی ببینید، دکمه را فشار دهید». با فشار دادن دکمه، صحنه جالبی به نمایش درمی‌آمد. این ویدئو به قدری جذاب بود که در کمتر از یک هفته توانست بیش از ۲۳میلیون بازدید را به دست آورد.

  • بحران مرغ KFC

در دوره‌ای بحران مرغ معروفی در لندن به وجود آمد که باعث تعطیل شدن ۹۰۰ شعبه KFC شد. این شرکت به طور آشکار این کمبود را پذیرفت و بابت آن از مشتریان خود عذرخواهی کرد. این آگهی از طرف طرفداران این رستوران بازخوردهای مثبت بسیاری به دست آورد و موجب برداشته شدن نگاه منفی از این برند معروف شد.

  • الکسا توسط آمازون

دستیار صوتی الکسا توسط آمازون وویسی را منتشر کرد که قطعه تاثیرگذاری بود و توانست ۴۷ میلیون بازدید را به همراه داشته باشد. این مورد یکی از موفق‌ترین نمونه‌های بازاریابی ویروسی بود و کمتر کسی است که یک‌بار با آن مواجه نشده باشد.

  • حالا ماه شدم ببک

در ایران نیز از این شیوه بازاریابی استفاده‌های بسیاری شده است. شرکت ببک با استفاده از یک تبلیغ انیمیشنی ساده و تنها با یک جمله ساده «حالا ماه شدم» توانست سال‌های بسیاری در ذهن مخاطبان باقی بماند.

جمع‌بندی

بازاریابی ویروسی می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک بسیاری کند. در این نوع بازاریابی همه چیز به مخاطبان بستگی داشته و با وجود آن‌هاست که این استراتژی می‌تواند موفق شود. وایرال مارکتینگ از روش‌های سنتی بازاریابی فاصله‌هایی داشته و به همین دلیل برای جذب جوانانی که زمان زیادی از روز را به گشت‌وگذار در اینترنت می‌پردازند، کمک بسیاری خواهد کرد.

این نوع از بازاریابی از انواع مختلفی تشکیل شده و دارای تکنیک‌های مختلفی است که با توجه به نوع کسب‌وکار می‌توان از هر کدام برای معروف‌تر شدن برند خود استفاده کرد. گفتنی است وایرال مارتینگ در کنار مزایای خوبی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است که می‌تواند بازاریابی دیجیتال شما را مورد تهدید قرار دهد. در نتیجه لازم است قبل از شروع این استراتژی، همه چیز را به خوبی بررسی کرده و با توجه به پتانسیل برند خود، از این نوع بازاریابی بهره ببرید.

آیا تا به حال از بازاریابی ویروسی استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) روشی از بازاریابی است که محتوا توسط خود افراد دست‌به‌دست می‌شود. چون محتوا مانند یک ویروس با سرعت زیاد میان مردم پخش می‌شود، به وایرال یا انتشار ویروسی شناخته شده است.

جذب مشتری به سبک بازاریابی ویروسی بسته به پیام کمپین و موقعیت به اشکال مختلفی انجام می‌شود:
بازاریابی ویروسی عاطفی
بازاریابی ویروسی انگیزشی
بازاریابی ویروسی مهندسی‌شده
بازاریابی ویروسی شانس و اقبال
بازاریابی ویروسی زنجیره‌ای
بازاریابی ویروسی پرسروصدا

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.