عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها به چه علت است؟ 12 علت رایج برای نمایش داده نشدن ریچ اسنیپت ها
علل رایج برای عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها

به‌ روزرسانی شده در ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

|

12 علت رایج برای عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها

اگر شما هم با عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ ها در صفحه نتایج جستجو مشکل دارید، این مقاله مناسب شماست. با تریبون همراه باشید تا ۱۲ علت رایج عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها در SERP را با هم مرور کنیم.

در صفحه نتایج جستجوی ارگانیک قبلاً، ۱۰ لینک ساده آبی با توضیحی کوتاه درباره هرکدام نمایش داده می‌شدند. اما امروزه اطلاعات بیشتر و ویژگی‌های بیشتری دارند. ویژگی‌های جستجو مانند ریچ اسنیپت‌ها و فیچر اسنیپت‌ها، توجه کاربران گوگل را از آن لینک‌های قدیمی ساده، دور کرده‌اند. اما چطور می‌توان از این ویژگی‌ها به نفع سایت استفاده کرد؟ با به کارگیری داده‌های ساختار یافته یا اسکیما. این نشانه گذاری‌ها به سایت اضافه می‌شوند تا به موتورهای جستجو کمک کنند که جزئیات بیشتری در نتایج جستجوها به کاربران نشان دهند. گوگل و البته کاربران آن، این ریچ اسنیپت‌ها را دوست دارند و بازخورد خوبی به آنها نشان می‌دهند. نمایش دستور آشپزی، امتیاز یک محصول یا پاسخ سوالات در صفحه اصلی نتایج جستجو، از این دسته اطلاعات هستند.

دلایل احتمالی برای مشکل عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها

راه‌های زیادی برای قرار دادن داده‌های ساختاریافته برای نمایش یک فیچر اسنیپت وجود دارد. می‌توانید از JSON-LD، RDFa و میکرودیتاها استفاده کنید. سایت Schema.org هم یک لغت‌نامه بسیار قدرتمند در این زمینه دارد که می‌تواند راهنمای خوبی برای شروع کار باشد. اما با توجه به تمام این مراحل و ملاحظات، باز هم در ادامه ممکن است با مشکل عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها مواجه شوید. بیایید بررسی کنیم که این اتفاق چه عللی می‌تواند داشته باشد.
  1. نمایش ریچ اسنیپت‌ها صد در صد قطعی نیست

بیشتر وبمسترها فکر می‌کنند که چون کد را به وب سایت خود اضافه کرده‌اند، گوگل به طور اتوماتیک باید شروع به نمایش ریچ اسنیپت‌ها کند. در حالی که اینگونه نیست. گوگل حق این را دارد که کل داده‌های ساختاریافته شما را نادیده بگیرد. به علاوه که گوگل تنها انواع خاصی از داده‌های ساختاریافته را پشتیبانی می‌کند. پس هر آن چیزی که در سایت schema.org می‌بینید لزوماً در صفحه نتایج جستجو دیده نخواهد شد. انواع داده‌های ساختاریافته‌ای که توسط گوگل پشتیبانی می‌شوند تا امروز، در لیست زیر قرار دارند:
  • مقاله یا Article
  • کتاب یا Book
  • نشانگر موقعیت سایت یا Breadcrumb
  • لیست چرخان بالای صفحه نتایج یا Carousel
  • درس یا Course
  • نقد و بررسی یا Critic Review
  • مجموعه داده یا Dataset
  • امتیازدهی کارمندان یا EmployerAggregateRating
  • حقوق تخمینی یا Estimated Salary
  • رویداد یا Event
  • بررسی سریع یا Fast Check
  • سوالات رایج یا FAQ
  • فعالیت‌های خانگی یا Home Activities
  • چگونگی یا How-to
  • لایسنس تصویر یا Image License
  • ارسال شغل یا Job Posting
  • آموزش شغل یا Job Training
  • کسب و کارهای محلی یا Local Bussiness
  • لوگو
  • فیلم
  • پادکست
  • محصول
  • پرسش و پاسخ یا Q&A
  • دستور آشپزی یا Recipe
  • اسنیپت بازبینی یا Review Snippet
  • کادر جستجوی لینک‌های سایت یا SiteLinks Search Box
  • اپلیکیشن
  • قابل خواندن یا Speakable
  • محتوای عضویت یا پرداخت شده (Subscription and Paywalled Content)
  • ویدیو
  1. داده‌های ساختاریافته‌ای که استفاده کرده‌اید استانداردهای کیفیت را رعایت نکرده است

ممکن است دلیل عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها این باشد که داده‌های ساختار یافته‌ای که نشانه‌گذاری کرده‌اید، استانداردهای گوگل را تأمین نکرده‌اند. بعضی از این استانداردهایی که گوگل انتظار دارد این موارد هستند:
  • ارائه اطلاعات به روز
  • ارائه اطلاعات اوریجینال که توسط شما یا کاربران‌تان تولید شده باشد.
  • نشانه‌گذاری نکردن اطلاعات نامرتبط
  • اشاعه ندادن فعالیت‌های غیرقانونی یا هر چیزی که به نحوی می‌تواند به دیگران آسیبی برساند.
  1. داده‌های ساختار یافته شما مرتبط نیست یا گمراه کننده است

اگر محتوایی را نشانه‌گذاری کردید که قرار نیست تجربه بهتری برای کاربران بسازد، احتمالاً گوگل آن را نمایش نخواهد داد. پس لازم است تا داده‌ای که مشخص می‌کنید، به موضوعی که در آن صفحه قرار گرفته است، مرتبط باشد. به خاطر داشته باشید، اسکیما قرار است توضیح بیشتری درباره محتوای صفحه شما به کاربر بدهد.
  1. داده‌های نشانه‌گذاری شما حاوی ناسزا است

داده‌ای که مشخص می‌کنید، خصوصاً داده‌های ساختاریافته نقد و بررسی، نباید به هیچ وجه شامل کلمات ناپسند و ناسزا باشد. حتی برای سایت‌های بزرگسالان.
  1. داده‌های ساختار یافته شما به اشتباه نشانه گذاری شده‌اند

یکی از رایج ترین علل عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها همین مسأله است. بعضی اوقات کوچکترین تغییری در محل قرارگیری کدها ممکن است به این منجر شود که گوگل نتواند آن را بخواند. سایت اسکیما، می‌تواند کد هر نوع داده ساختاریافته‌ای که می‌خواهید را در اختیار شما قرار دهد. اما طبق اصول از پیش تعریف شده، این نوع کدها باید در ادامه یک “T” باشند، به نشانه اینکه توضیحات هستند. یک ارور رایج هم این است که المان‌های سایت اسکیما به درستی کدنویسی نشده اند. تمام ویژگی‌های مرتبط با یک موجودیت باید در محل مناسبی از کدهای HTML قرار بگیرند. تصویر زیر این قضیه را با مثال توضیح می‌دهد: عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها یک حالت رایج دیگر از این ارور‌ها که می‌تواند باعث عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها شود، تگ‌های باز HTML است. هر تگ HTML می‌بایست همانگونه که باز می‌شود، بسته نیز شود. اگر این قائده به درستی رعایت نشود، گوگل ممکن است نتواند اطلاعات شما را بخواند.
  1. از چند زبان نشانه‌گذاری مختلف استفاده می‌کنید

شما هم می‌توانید از سیستم کدگزاری RDF یا JSON-LD استفاده کنید هم از سیستم‌هایی مانند میکرودیتا. اما در هر صورت مهم است که فقط یکی از آنها را انتخاب نمایید. تلفیق اینها باهم می‌تواند سردرگمی ایجاد کند و در نتیجه به عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها منجر شود.
  1. برای هر صفحه از نشانه‌گذاری سازمانی استفاده می‌کنید

وقتی می‌خواهید در صفحه نتایج، ریچ اسنیپت‌های سایت دیده شوند، نباید از هیچ نشانه‌گذاری سازمانی دیگری استفاده کنید. جان مولر از گوگل عنوان کرده است فرقی ندارد که نشانه‌گذاری‌ها کجا باشد، فقط نباید در تمام صفحات استفاده شود.
  1. گوگل سایت شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد نمی‌بیند

ممکن است محتوای نقد و بررسی که در سایت قرار می‌دهید از قسمت ریچ اسنیپت‌های صفحه نتایج جستجو حذف شود. چرا که گوگل به دامنه شما اعتماد ندارد. مطمئن شوید که سایت شما روی HTTPS تنظیم شده و تمام محتواها نیز بر روی صفحات HTTPS قرار می‌گیرند.
  1. نشانه گذاری ناپیوسته دارید

اگر از جاوا اسکریپت برای تنظیم داده‌های ساختار یافته سایت استفاده می‌کنید، ممکن است بسته به این که بخش JavaScript فعال یا غیر فعال است، اطلاعات نشانه‌گذاری شده‌تان نمایش داده نشود. به داده‌های ساختار یافته در دو بخش view source و inspect element نگاه کنید. آیا داده‌ها تفاوتی می‌کنند؟ ممکن است ارور یا مشکلی وجود داشته باشد.
  1. محتوای شما به کاربر نمایش داده نمی‌شود

اگر سایتی تعداد صفحات کمی داشته باشد، ممکن است ریچ اسنیپت‌های آن نمایش داده نشود. اگر گوگل یا کاربران نمی‌توانند اطلاعات شما را ببینند، بررسی کنید که کدها پشت یک رویداد کلیک یا کد CSS مخفی نشده باشند.
  1. گوگل نمی‌تواند تغییراتی که روی محتوا داده‌اید را ببیند

مهم است که نقشه سایت XML، ویژگی <lastmod> را برای صفحاتی که قرار است دوباره ایندکس شوند، به گوگل اعلام کند. البته می‌توانید به طور مستقیم از طریق URL inspector در سرچ کنسول، گوگل را مجبور به دوباره کرول کردن صفحات سایت کنید.
  1. زمان کافی از اقدامات شما نگذشته است

گوگل محتوای نشانه گذاری شده را سریعاً پیدا نمی‌کند. احتمالاً دفعه بعدی که سایت را کرول می‌کند آنها را ببیند. حتی بعد از آن موقع هم ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا ریچ اسنیپت‌ها در صفحه نتایج دیده شوند. پس نیازی نیست از همان اول نگران عدم نمایش ریچ اسنیپت‌ها باشید.

چگونه مطمئن شویم که قرارگیری نشانه‌گذاری‌ها به دقت انجام شده است؟

چند ابزار هست که می‌تواند شما را مطمئن کند تمام موارد مورد نیاز گوگل را انجام داده‌اید. مانند:
  • Rich Results Status Reports
  • The Rich Results Test : این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که یک صفحه یا یک کد HTML را بررسی کنید و اشکالات احتمالی آنها را متوجه شوید.
  • Data Highlighter: این راهنما از گوگل می‌تواند شما را با طریقه کار کردن با آن آشنا کند.
اخیراً هم گوگل استفاده از ابزار Structured Data Testing را پشتیبانی کرده است. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد علت عدم نمایش ریچ اسنیپت را برای شما توضیح دهد. اگر همچنان سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

Rich snippet خلاصه اطلاعات مهم از یک صفحه وب است و‌ معمولا از کدهای اسکیما مارک‌آپ درون صفحه ساخته می‌شود.

ریچ اسنیپت‌ توجه کاربران را بیشتر از حالت معمولی به نتایج گوگل جلب می‌کند و باعث دریافت کلیک بیشتر نسبت به رقبا می‌شود.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

6 پاسخ

  1. باسلام. ممنون از مطالب مفیدتون
    یک سوال داشتم، من داده هایی را در سه فرمت جی سان-ال دی، مایکرودیتا و آر دی اف ای نشانه گذاری کردم و روی سایت قرار دادم تا بررسی کنم کدام بهتر عمل میکنند. بعد سایت را به موتور کاوش معرفی کردم(سایت مپ) و دو ماه از معرفی گذشت و تقریبا مطالب نمایه شده ولی بصورت ساختارمند، ریچ اسنیپت ها نمایش داده نمیشود. علت را متوجه نمیشوم
    حتی درستی نشانه گذاری را در ابزار تست داده های ساختارمند گوگل چک کردم. البته لازم به ذکر است سایت به سه موتور کاوش گوگل، بینگ و یاندکس معرفی شد. ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام روزتون به خیر
    همونطور که در متن هم گفته شده “نمایش ریچ اسنیپت‌ها صد در صد قطعی نیست” و گوگل ممکن هست که نادیده گرفته باشه اون رو. مورد دیگه هم این هستش که کد اسکیمایی که استفاده کردید ممکنه با صفحه مورد نظرتون همخوانی نداشته باشه. مثلا بر روی صفحه اصلی سایت اسکیمای FAQ کار نمیکنه.

  3. سلام خسته نباشین من یک review و ریچ اسنیپت واحد برای سایت درست کردم همه صفحات سایت بجز صفحه اصلی نمایش میده ستاره هارو تو گوگل ولی صفحه اصلی رو ستاره هاشو تو گوگل نشون نمیده جریان چی هست؟

    1. سلام امیرجان
      وقتت به خیر
      بسیاری از ریچ اسنیپت‌ها برای صفحه اصلی نمایش داده نمیشوند. مثل ریتینگ، FAQ و….

  4. سلام من ستاره هم نمایش داده میشود اما یهو دیدم تو سرچ گوگل ستاره ها به نمایش در نمیاد کار خاصی هم نکردم.

    1. سلام
      احتمالا اسکیمای Review از صفحاتی که این اسکیما را داشتند حذف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.