برچسب یا تگ (Tag) چیست و راهنمای استفاده و تاثیر تگ‌ها بر سئو
اصول برچسب گذاری و استفاده از Tag در سایت

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

راهنمای جامع و اصولی برچسب گذاری و استفاده از Tag در سایت

کاربرد برچسب یا تگ در زندگی روزمره ما مشخص است. با استفاده از این ابزار که معمولا تکه‌ای کاغذ است، می‌توانیم ماهیت اشیاء و غیره را مشخص کنیم. برچسب گذاری و تگ در سایت نیز کاربردی نسبتا مشابه دارد. همه ما هشتگ‌هایی که در محتواهای شبکه‌های اجتماعی به کار می‌روند را دیده‌ایم. همچنین به احتمال زیاد به محتواهایی در سایت‌ها نیز برخورده‌اید که در پایان آن‌ها چند تگ یک یا چندکلمه‌ای دیده می‌شوند. آیا تا به حال به هدف و کاربرد این برچسب‌ها فکر کرده‌اید؟

درحالی‌که بسیاری از افراد تگ‌ها را صد درصد مفید می‌دانند، برخی دیگر نیز معتقد هستند که درباره استفاده از آن‌ها باید محتاط بود. در این مقاله، ضمن تعریف تگ در سایت، تفاوتش را با دسته‌بندی شرح داده و مزایای استفاده از آن را مرور می‌کنیم. در ادامه به ارائه باید و نبایدهایی می‌پردازیم که هنگام استفاده از تگ‌ها باید به آن‌ها توجه کنیم. اگر به دنبال استفاده اصولی از برچسب‌گذاری و تگ در سایت خود هستید، این مقاله همه آنچه را که به نیاز دارید، به شما ارائه خواهد کرد.

برچسب یا تگ (Tag) چیست؟

مواقعی وجود دارد که چندین مطلب در سایت شما از جهاتی به یکدیگر شباهت دارند، اما در یک دسته قرار نمی‌گیرند. اگر همین مطالب را طبقه‌بندی کنیم و دسترسی و استفاده کاربر به آن‌ها را راحت‌تر کنیم، اقدام مفیدی انجام داده‌ایم. اینجاست که برچسب‌گذاری یا تگ‌ها اهمیت پیدا می‌کنند. برای مطالبی که دارای یک موضوع یا ویژگی مشابه‌اند یک برچسب تهیه می‌کنیم و بر روی تمام آن‌ها می‌چسبانیم.

برچسب‌ها در سراسر وب، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و انجمن‌های آنلاین برای سازمان‌دهی محتواها استفاده می‌شوند. آن‌ها کلمات یا عباراتی هستند که محتوای یک وب‌سایت یا پست در شبکه‌های اجتماعی را توصیف می‌کنند و می‌توانند به متن، عکس، ویدیو، محصولات یا مقالات متصل شوند. استفاده از برچسب‌ها، جستجوی اطلاعات در صفحات شما را برای موتورهای جستجو و برای کاربران آسان‌تر می‌کنند. هدف از این کار معمولا انجام بهینه‌تر بازاریابی محتوایی با یافتن محتوای متناسب‌تر با نیاز کاربر و جمع‌آوری داده از مخاطبان است. این اطلاعات نیز درنهایت و به‌منظور بهبود بازاریابی محتوایی، تجزیه‌وتحلیل می‌شوند.

برچسب‌ها چه تفاوتی با دسته‌بندی‌ها دارند؟

دسته‌بندی‌ها برای تقسیم‌بندی عمومی‌تر و گسترده‌تر محتواهای یک سایت استفاده می‌شوند. آن‌ها موضوعات را با عناوین کلی یا فهرست موضوعی طبقه‌بندی می‌کنند. همین‌طور دسته‌بندی‌ها به‌صورت سلسله مراتبی ایجاد می‌شوند و شما می‌توانید برای هرکدام از آن‌ها، زیرمجموعه تولید کنید. اهمیت دسته‌بندی‌ها در تعیین چارچوب اصلی وب‌سایت شماست. به‌وسیله آن‌ها کاربران می‌توانند جهت کلی خود را در سایت شما پیدا کنند.

اما برچسب گذاری و تگ در سایت برای توصیف جزییات خاص پست‌ها و محصولات شما ایجاد می‌شوند. آن‌ها با استفاده از عبارات شاخص، محتوای شما را طبقه‌بندی می‌کنند و برخلاف دسته‌بندی‌ها، سلسله مراتبی نیستند. برچسب‌ها از سوی دیگر، یک ابزار مفید برای پیشنهاد دادن محتواهای مشابه به خوانندگان هستند و می‌توانند با دقت بسیار بالایی، مخاطب را به سمت محتواهای موردنظرش راهنمایی کنند.

چرا باید از برچسب یا tag استفاده کنیم؟

تاکنون مزیت استفاده از برچسب گذاری و تگ در سایت را برای کاربران وب توضیح دادیم. اما این کار، مزایای متعددی نیز برای سایت دارد که همگی آن‌ها به افزایش رتبه در موتورهای جستجو و درنتیجه به بهبود نرخ کلیک روی صفحات تگ‌گذاری‌شده منجر می‌شوند. در ادامه، سه دلیل اصلی استفاده از تگ را شرح می‌دهیم.

  • بهبود سئو سایت
    هر تگ یک صفحه در سایت ایجاد می‌کند، موتورهای جستجو می‌توانند این صفحه را ایندکس کنند. حتی اگر برای یک کلمه یا عبارت کلیدی یک مقاله جداگانه ننوشته یا آن را در دسته‌بندی‌های سایت نداشته باشید باز هم بتوانید با بهینه کردن صفحه تگ برای آن کلمه یا عبارت کلیدی، در نتایج گوگل رتبه کسب کنید. استفاده درست از برچسب‌ها نه ‌تنها مشکلی برای سئو سایت ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند تاثیرات مثبتی هم داشته باشد.
  • سامان‌دهی به ‌سایت و بهبود تجربه کاربری
    به‌مرورزمان که محتوای بیشتری در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید اهمیت سامان‌دهی به آن‌ها برجسته‌تر می‌شود. برچسب گذاری به شیوه صحیح وب‌سایت شما را منظم‌تر کرده و جستجوی درون سایت را آسان‌تر می‌کند.

برچسب‌ها امکان دسته‌بندی دقیق‌تر مطالب را فراهم می‌کنند تا خوانندگان شما به‌راحتی بتوانند از میان تعداد زیادی مقاله با موضوعات مختلف محتوایی که به دنبالش هستند را پیدا کنند.

از سوی دیگر برچسب‌ها مطالب مشابه در وب‌سایتتان را به یکدیگر مربوط می‌کنند بدین ترتیب کاربران به‌راحتی می‌توانند به مطالب مرتبط دیگر با یک موضوع خاص دسترسی داشته باشند.

  • شناسایی محتوای پربازدید
    استفاده از برچسب‌گذاری و تگ در سایت‌، درعین‌حال فرصت ردیابی آنها را در سایت برای شما فراهم می‌کند تا دریابید کدام‌ یک از موضوعاتی که منتشر کرده‌اید، بیشترین خواننده را دارند. به این وسیله می‌توانید درک بهتری از نیازهای مخاطبین خود پیدا کنید و تمرکز کسب‌وکار خود را بر حوزه‌ای بگذارید که بیشترین بازخورد مثبت را از آن دریافت کرده‌اید.

نحوه استفاده صحیح از برچسب یا تگ (Tag) در سایت

برای جذب ترافیک بیشتر و بهبود سئو سایت لازم است اصول و نحوه صحیح برچسب گذاری و تگ در سایت را بدانید. این اصول شامل تعداد تگ‌ها، میزان مشابهت، محبوبیت و مواردی از این دست است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • استفاده از برچسب برای دسته‌بندی جزئی
    هنگام برچسب‌گذاری محتوا تفاوت برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها را در نظر بگیرید. از دسته‌بندی برای تقسیمات کلی‌تر و از برچسب‌ها برای گروه‌بندی جزئی‌تر استفاده کنید. در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا هر پست باید یک دسته‌بندی داشته باشد که نشان‌دهنده حوزه تخصصی است که برند شما در آن زمینه فعالیت می‌کند. اما برچسب‌ها باید مضامینی را شامل شوند که به‌طور ویژه در آن محتوا به آنها پرداخته شده است.
  • استفاده از تگ‌های مشابه برای محتواهای مشابه
    یکی از نکات مهم برچسب‌گذاری و تگ در سایت این است که اگر برای یک محتوا از تگی خاص استفاده می‌کنید، برای محتواهای مرتبط با آن نیز همان تگ را به کار ببرید. به‌این‌ترتیب، آن تگ به‌عنوان پلی بین دو محتوا عمل کند. می‌توان تگ‌ها را برای مقالات و دسته‌بندی‌ها استفاده کرد. به‌این‌ترتیب، کاربر با کلیک بر روی آن تگ می‌تواند به محتواهای بیشتری در رابطه با موضوع موردنیازش دست پیدا کند.
  • احتیاط در ایجاد برچسب‌های جدید
    ایجاد برچسب‌های جدید و متفاوت ممکن است وسوسه‌برانگیز باشد؛ اما ممکن است ‌سایت شما را دچار اختلال کند. بسیاری از پلتفرم‌های محتوا مانند وردپرس به ازای هر برچسب یا دسته‌بندی، یک URL جدید ایجاد می‌کنند. اگر می‌دانید که قرار نیست از یک برچسب خاص در آینده دوباره استفاده کنید با ایجاد آن، صفحه جدیدی به وب‌سایت خود اضافه کرده‌اید که فقط شامل یک محتواست. چنین URL های ضعیفی، صفحات بی‌استفاده‌ای هستند که بر سئوی سایت شما اثر منفی می‌گذارند. داشتن صفحات متعدد بدون استفاده، باعث می‌شود گوگل، سایت شما را کم‌ارزش تشخیص دهد.
  • تولید محتوای مفید و منحصربه‌فرد برای هر برچسب
    بهترین روش استفاده از برچسب‌گذاری و تگ در سایت استفاده از تگ‌هایی است که می‌توانند بازدیدکنندگان جدیدی را به وب‌سایت بیاورند. برای رسیدن به این هدف باید برای هر برچسب، محتوای منحصربه‌فرد و مفیدی تولید کنید. به لندینگ‌پیج هر برچسب، توضیحات مفید و کافی با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که URL‌ هر برچسب، تگ عنوان، متا دیسکریپشن و عنوان اصلی منحصربه‌فرد خود را دارد. کلیه اقدامات سئو داخلی را برای صفحات برچسب‌ها نیز انجام دهید و آنها را به صفحات باارزشی تبدیل کنید که در هدایت مخاطبان موثر هستند و فقط صفحاتی نیستند که به‌طور تصادفی با ایجاد یک برچسب فکرنشده ایجاد شده‌اند.
  • استفاده از تگ های محبوب
    معیار دیگر برای انتخاب تگ‌ها، میزان جستجوی هریک از آن‌هاست. با استفاده از ابزارهای سئو مانند MOZ ،Google Trends و Ahrefs می‌توانید به میزان جستجوی هریک از عبارات و کلمات کلیدی که می‌خواهید به تگ اختصاص دهید پی ببرید. تگ‌ها را برای کلمات کلیدی ایجاد کنید که سرچ بالایی دارند. از آنجایی که هر تگ یک صفحه جدید به سایت اضافه می‌کند باید برای ایجاد هر یک از آنها دلیل کافی و قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد. ایجاد صفحه جدید برای کلمه‌ کلیدی که سرچ مناسبی ندارد تنها باعث اتلاف بودجه خزش می‌شود. چنانچه نیاز دارید صفحات تگی ایجاد کنید که کلمات آنها سرچ قابل توجهی ندارند باید آن‌ها را نوایندکس کنید.

اشتباهات رایج در استفاده از تگ یا برچسب‌ها

اشتباهات رایج در استفاده از تگ یا برچسب‌ها و تاثیر آن بر سئو

مانند دیگر تکنیک‌های سئو و تولید محتوا در استفاده از برچسب گذاری و تگ در سایت نیز اشتباهات رایجی وجود دارند که عدم توجه به آن‌ها، تاثیرات منفی بر سئوی وب‌سایت شما خواهد داشت. در ادامه این اشتباهات را معرفی می‌کنیم.

  • استفاده از تگ‌های زیاد

    یکی از تصورات غلط و رایج این است که هرچه از برچسب‌های بیشتری استفاده کنیم، احتمال گرفتن رتبه بالاتر از گوگل بیشتر می‌شود. این در حالی است که خزنده‌های گوگل برای ایندکس کردن هر سایت و صفحه، مدت‌زمان مشخصی را اختصاص می‌دهند. با استفاده زیاد از برچسب گذاری و تگ در سایت، بودجه خزش، صرف صفحات جدید و غیر اصلی‌تان خواهد شد. ایجاد تگ‌های زیاد و بی‌هدف باعث تولید صفحات زامبی و بی‌ارزش در سایت خواهد شد. بااین‌حال، هیچ تعداد استانداردی برای تگ‌ها نه از سوی گوگل و نه هیچ موتور جستجوی دیگری اعلام نشده است. تنها نکته مهم این است که در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

  • استفاده از برچسب‌های طولانی

    برچسب باید تا حد ممکن کوتاه اما قوی و گویا باشد. بنابراین، برای برچسب گذاری و تگ در سایت عبارات بلند و جمله‌مانند، دوری کرده و حداکثر از ترکیبات دو یا سه‌کلمه‌ای استفاده کنید.

  • تکرار تگ‌ها

    از ایجاد برچسب‌های مشابه یا حتی بسیار شبیه به یکدیگر با معانی مشابه، خودداری کنید. با این کار، فرصت بهینه‌سازی و کسب رتبه برای دیگر صفحات را از دست می‌دهید. به‌عنوان‌ مثال تنها یکی از تگ‌های «سئو» و «بهینه‌سازی سایت» را باید ایجاد کنید. برای اینکه بتوانید تصمیم بگیرید کدام مناسب‌تر است، میزان سرچ کلمات را با هم مقایسه کنید. توجه داشته باشید که هر صفحه را می‌توان برای بیش از یک کلمات کلیدی بهینه کرد؛ یعنی می‌توانید صفحه تگ «سئو» را ایجاد کنید و کلمه «بهینه‌سازی سایت» را هم بر روی همین صفحه کار کنید و صفحه تگ را برای هر دو کلمه بهینه کنید (دقیقا مشابه کاری که برای دیگر صفحات سایت می‌کنید و یک صفحه را برای چندین کلمه کلیدی بهینه می‌کنید)

  • استفاده از تگ‌های بسیار خاص

    با استفاده از تگ‌های بسیار خاص که تنها برای یک مقاله کاربرد دارند، نمی‌توانید پیوندی منطقی بین محتواهای خود برقرار کرده و کاربر را هرچه بیشتر در وب‌سایتتان نگه دارید. هنگام ایجاد یک برچسب جدید، بررسی کنید که چند صفحه از سایت شما می‌توانند این برچسب را داشته باشند. اگر قرار است فقط یک صفحه آن را برچسب را داشته باشد، اصلا آن را نسازید.

  • استفاده از برچسب مشابه با عنوان

    یکی دیگر از اشتباهات رایج در برچسب گذاری این است که تگ‌های بسیار مشابه با کلمات کلیدی دیگر صفحات ایجاد کنیم. این اشتباه، منجر به اتفاقی به نام کنیبالیزیشن (cannibalization‌) می‌شود که در طی آن، برای یک کلمه کلیدی بیش از یک صفحه در سایت وجود دارد. به‌این‌ترتیب، صفحات سایتتان با یکدیگر رقیب خواهند شد و گوگل نیز در رتبه‌دهی به صفحات دچار سردرگمی می‌شود.

با تگ‌های اشتباهی که ایجاد کرده‌ایم چه کنیم؟

به‌عنوان یک کارشناس سئو یا مدیر سایت، ممکن است متوجه شوید استراتژی غلطی در برچسب گذاری و تگ در سایت داشته‌اید. در این صورت، با طی کردن مراحل زیر می‌توانید اشتباهات انجام‌شده را تصحیح کرده و تگ‌‌های سایت را بهینه کنید:

  1. با توجه به مواردی که در بالا توضیح دادیم مشخص کنید که چه تگ‌هایی باید حفظ و کدام یک از آنها باید حذف شوند. توجه داشته باشید در تصمیم‌گیری خود برای حفظ یا خذف تگ‌ها، میزان ورودی ارگانیک هر صفحه تگ را در سرچ کنسول بررسی کنید. در بررسی میزان ورودی هر تگ، رتبه فعلی آن را هم در نظر بگیرد. شاید اگر صفحه تگی در حال حاضر ورودی قابل توجهی ندارد، بخاطر رتبه آن باشد ولی پتانسیل بهبود رتبه و افزایش ورودی را داشته باشد.
  2. صفحات تگی که ورودی قابل توجهی برای سایتتان ندارند را حذف کنید.
  3. صفحات تگی که ورودی قابل توجهی دارند ولی با دیگر صفحات سایت کنیبال شده‌اند، باید به لندینگ اصلی آن کلمه ریدایرکت 301 شوند (لندینگ اصلی می‌تواند صفحه اصلی، صفحه گروه محصول، محصول، گروه مقاله، مقاله، یک صفحه تگ دیگر و … باشد). چنانچه صفحه تگ دارای محتوای ارزشمندی باشند، باید پیش از ریدایرکت، محتوای آن با محتوای لندینگ اصلی ادغام شود.

جمع‌بندی

برچسب گذاری و تگ در سایت ، یکی از ابزارهایی است که از آن برای تمایز محتواهای وبلاگ و درعین‌حال، برقراری ارتباط منطقی بین آن‌ها استفاده می‌شود. این کدهای کوچک به موتورهای جستجو کمک می‌کنند که سریع‌تر، محتوای شما را مورد ارزیابی قرار داده و درنتیجه در بودجه زمانی اختصاص داده‌شده برای بررسی سایتتان صرفه‌جویی می‌کنند. مزایای تگ‌ها را می‌توان به‌طور خلاصه در سه مبحث سئو، سامان‌دهی وب‌سایت و شناسایی محتواهای پرطرفدار خلاصه کرد.

استفاده از برچسب گذاری و تگ در سایت ، درست مانند دیگر ابزارهای سئو باید به‌اندازه و با در نظر گرفتن نکاتی باشد که در این مقاله آن‌ها را مرور کردیم. تعیین تگ‌های اندک، به‌اندازه کافی عمومی، متمایز و کوتاه برای هر محتوا و درعین‌حال، استفاده از تگ‌های مشترک برای محتواهای مشابه از مهم‌ترین این نکات بودند. درصورتی‌که با مطالعه این مقاله، متوجه شده‌اید که در تگ‌گذاری محتواهایتان اشتباهاتی داشته‌اید. مراحل گفته‌شده در بخش انتهایی مقاله را قدم‌به‌قدم دنبال کرده و به برچسب‌گذاری بهینه‌تری انجام دهید.

برچسب یا Tag برای توصیف جزئیات خاص پست‌ها و محصولات ایجاد می‌شود. اگر با وجود شباهت بین چندین مطلب نمی‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی اصلی سایت قرار داد، باید از برچسب‌گذاری یا تگ استفاده کرد. برچسب‌‌ها نوعی دسته‌بندی‌ با کلمات مهم هستند که نباید با کلمات کلیدی اصلی اشتباه گرفته شوند.

با هر تگ، یک صفحه در سایت ایجاد می‌شود. هر صفحه حاوی مطالبی است که موتور جستجو می‌تواند آن را برای نمایش در نتایج ایندکس کند. کلماتی که در سایت مطلب جداگانه‌ای ندارند ولی به‌عنوان تگ استفاده می‌شوند، می‌توانند در نتایج گوگل رتبه بگیرند. استفاده درست از برچسب‌ها به ساماندهی و بهبود تجربه کاربری و در نهایت به سئوی سایت کمک کند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام
    ممنونم از این مطالب قوی و در عین حال روان بلاگ تریبون
    دست مریزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.