رویکرد تریبون به مسئولیت اجتماعی
رویکرد تریبون مسئولیت اجتماعی

به‌ روزرسانی شده در ۸ شهریور ۱۴۰۲

|

رویکرد تریبون به مسئولیت اجتماعی

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی یکی از شاخص‌های سنجش میزان موفقیت، محبوبیت و اعتبار سازمان‌ها ترقی می‌شود و می‌تواند هم‌زمان در ترازنامه‌های مالی، در کنار سودآوری‌های سالانه رفتارهای اقتصادی برند کسب‌وکارها لحاظ شود.

مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility) یا به اختصار ‌CSR به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برند کسب‌وکارها داوطلبانه برای رشد و پیشرفت جامعه و مراقبت از محیط زیست انجام می‌دهند. CSR به همان اندازه که در ساختن جامعه‌ای بهتر نقش دارد، در موفقیت برند کارفرمایی شرکت‌ها و تقویت ارتباطات درون‌سازمانی نیز اثر دارد. مقوله مسئولیت اجتماعی شرکتی به این موضوع اشاره دارد که فقط خریداران نهایی کالا و دریافت‌کننده خدمات نیستند که مشمول سود یا ضرر می‌شوند، بلکه آینده بسیاری از افراد به فعالیت کسب‌وکارها وابسته است و برندها در مقابل جامعه و محیط‌ زیست مسئول هستند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی بسته به نوع شرکت و صنعت اَشکال متفاوتی دارد. شرکت‌ها معمولاً با مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه و کمک به مسائل زیست‌محیطی به جامعه منفعت می‌رسانند و هم وجهه مثبت برند خود را ارتقا می‌دهند. مسئولیت اجتماعی شرکتی جنبه‌های مختلف فعالیت کسب‌وکارها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و تلاش می‌کند جواب سوالات زیر را درباره تولیدات و خدمات برندها پیدا کند:

  • چه اندازه شرکت در کاهش آلودگی‌های زیست‌‌محیطی نقش داشته است؟
  • آیا محصولات یا خدمات برندی باعث نقض حقوق انسانی شده است؟
  • آیا فعالیت‌های تجاری شرکت هم‌راستا با کاهش مصرف کاغذ بوده است؟
  • آیا شرکت توانسته در مدیریت و بهینه‌سازی مصرف گاز، برق و آب موفق عمل کند؟
  • آیا سازمان توانسته فرهنگ اخلاق‌مداری را در کسب‌وکار خود رعایت کند؟
  • آیا شرکت متناسب با حوزه کاری توانسته در ارتقا سطح رفاهی جامعه فعالیتی کند؟

تریبون در راستای مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی و اجرای آن همیشه یکی از دغدغه‌های تریبون بود؛ اما در سال ۱۴۰۰ پس از بررسی‌ها و ارزیابی‌های لازم، مسئولیت اجتماعی تریبون را بر اساس آموزش به افراد کم‌توان جسمی‌حرکتی بنا کردیم و نام آن را ریبون گذاشتیم. با توجه به نیاز شدید کسب‌وکارها به نیروهای متخصص محتوا و فراهم‌بودن بستر آموزش و وجود افراد باتجربه در تریبون، تصمیم گرفتیم دوره اول ریبون را با موضوع آموزش تولید محتوا شروع کنیم.

در این مسیر، تریبون تنها نبود. مذاکراتی با خیریه‌های مختلف انجام شد که در نهایت خیریه رعد با تریبون در این امر خیر همکاری خود را آغاز کرد. بعد از برگزاری جلسات مختلف برای چگونگی برگزاری دوره، قرار شد شرایط اولیه‌ای برای افرادی که می‌خواهند در دوره شرکت کنند ایجاد شود و مسئولیت غربالگری و ارزیابی‌ آن‌ها برعهده خیریه رعد باشد. در دوره اول، اساتید حرفه‌ای حوزه محتوا و همکاران تریبون برای برگزاری دوره آموزش همراه ما بودند. در انتهای این دوره حدود ۵ نفر از شرکت‌کنندگان، در بخش نویسندگان فریلنسر پلتفرم محتوای تریبون مشغول به فعالیت شدند و کسب درآمد را شروع کردند.

فعالیت‌های ریبون به همین جا ختم نشد. با تجربه‌ای که از برگزاری دور‌ه قبلی به دست آوردیم، تصمیم گرفتیم دوره دوم آموزش‌ ریبون (خرداد۱۴۰۱) را با هدف آموزش و تربیت کارشناس پشتیبانی و فروش برگزار کنیم. هدایت آموزش‌های فصل دوم ریبون بر عهده همکاران باتجربه تریبون بود تا به بهترین شکل افراد را حوزه پرطرفدار فروش و پشتیبانی آموزش دهند. در این دوره ۳۸ نفر در مصاحبه اولیه قبول شدند و ۳۰ ساعت کلاس آموزشی را ‌سپری کردند.

اهداف برگزاری دوره‌های ریبون، آموزش مهارت‌های تخصص با توجه به نیاز بازار‌ به افرادی است که به دلیل شرایط جسمانی نمی‌توانند شروع به کار کنند. باتوجه به رشد کسب‌وکارهای اینترنتی و نیازی شدید آن‌ها به نیرو‌های متخصص نیروی محتوا و امکان شرایط دورکاری در این حوزه، درآمدزایی و اشتغال افراد کم‌توان دیگر یک دغدغه نیست، بلکه فرصت‌های شغلی جدید و متنوع این صنعت راه کسب درآمد را برای بسیاری از افراد فراهم کرده است.

در تریبون بخوانید : ریبون مسئولیت اجتماعی تریبون

ما نیز در ریبون تلاش می‌کنیم به سهم خود از این صنعت همراه افراد کم‌توان جسمی‌حرکتی باشیم و شرایط را برای اشتغال و درآمدزایی آن‌ها فراهم کنیم. تریبون بسته به شرایط و توانایی‌های فردی شرکت‌کنندگان، امکان همکاری با افراد را خواهد داشت. همچنین، شرکت‌ها و همکاران ما می‌توانند در مسیر رشد و توانمندسازی افراد توان‌یاب برای برگزاری دوره‌های آموزشی و استخدام همراه ما باشند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *