کلاستر کانتنت

به‌ روزرسانی شده در ۷ خرداد ۱۴۰۲

|

نحوه تولید محتوای خوشه‌ای یا کلاستر کانتنت و اهمیت آن

درست است که محتوا پادشاه است؛ اما برای پادشاهی باید نحوه استفاده از قدرت و جایگاه حاکمیت را بلد بود. منظورمان این است که نباید به صرف تولید و انتشار هر محتوایی انتظار معجزه سئو و ارتقای رتبه گوگل را داشت، بلکه انتخاب تکنیک استراتژی تولید محتوا در کنار نگارش و انتشار آن دو بال قدرت برای پادشاهی محتواست. تولید محتوای خوشه‌ای (Content Cluster) یکی از متد‌های جدید و آزمون شده تولید محتوای بلاگ است که با پرداختن به موضوعات تخصصی و نیج (Niche)، به محتواهای ستونی (Content Pillar) شاخه‌ و برگ می‌دهد تا در طولانی مدت، نتیجه پربار آن را در دریافت رتبه‎‌های برتر برای کلمات کلیدی کسب‌وکارتان مشاهده کنید. در این مقاله می‌خواهیم با زیروبم تولید محتوای کلاستر آشنا شویم و چگونگی رسیدن به صدر صفحه نتایج جست‌وجو با استفاده از این روش را یاد بگیریم.

محتوای خوشه‌ای یا محتوا تاپیک کلاستر (topic cluster) چیست؟

در ابتدا باید بدانید که کارکرد ساختار محتوای خوشه‌ای با تولید محتوای ستونی معنا پیدا می‌کنند. این دو مدل تولید محتوا تکمیل‌کننده یکدیگر هستند تا به رشد رتبه و بهبود سئو سایت کمک کنند. محتوای خوشه‌ای دسته‌ای از محتواهای فرعی مرتبط با کسب وکار هستند که مانند خوشه‌های واقعی به یک محتوای اصلی در سایت لینک می‌شوند. به این محتوای اصلی، محتوای پیلار یا ستونی گفته می‌شود و معمولاً روی یک کلمه کلیدی جامع با میزان جست‌جوی زیاد تمرکز می‌کند؛ اما هر کدام از محتواهای خوشه‌ای با هدف تمرکز روی کلمات کلیدی خاص و طولانی‌ تولید می‌شوند تا به طور مفصل‌تر درباره موضوعی به کاربران اطلاعات دقیق‌تری داده شود.

برای مثال، فرض کنید که کار شما در حوزه تبلیغات و مارکتینگ است. موضوعی که می‌خواهید تمرکز موضوعی اصلی را روی آن قرار دهید، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. اگر در نظر بگیریم این کلمه کلیدی همان پیلار شماست؛ پس یکی از محتواهای فرعی لینک‌شده به آن می‌تواند بازاریابی اینستاگرام یا خوشه‌های موضوعی دیگری، مثل بازاریابی اینستاگرام برای کسب‌و‌کارهای کوچک و تبلیغات در اینستاگرام باشد.

تمام محتواهای کلاستر به محتوای پیلار لینک می‌شوند. هر چه بلاگ‌های خوشه‌ای سایت رتبه بهتری در نتایج گوگل داشته باشند، اعتبار بیشتری را به محتوای پیلار منتقل می‌کنند؛ درنتیجه این استراتژی به افزایش ترافیک روی کلمات کلیدی اصلی و سخت و سئو آن کمک می‌کند.

مزایای محتوای خوشه‌ای یا کلاستر چیست؟

وقتی درباره استراتژی بلند مدت محتوای خوشه‌ای برای بدست‌آوردن رتبه خوب در نتایج گوگل صحبت می‌‌ شود، بد نیست چیزی شبیه به بازی دومینو را در نظر بگیرید. هر دومینو تعداد جست‌وجوی یک کلمه کلیدی را نشان می‌دهد. اولین دومینو کوچک‌‌ترین مهره در بازی است. وقتی ضربه‌‌ای کوچک به آن می‌‌زنید، به‌آرامی دومینوی بزرگتری را هل می‌دهد تا آن هم مهره بعدی و بعدی خود را هل بدهد و تمام دومینوها به زمین بریزند.

درباره محتواها هم چنین اتفاقی می‌افتد. شما یک محتوای ستونی با یک کلمه کلیدی اصلی دارید. خوشه‌‌های موضوعی حکم مهره‌های دومینو را دارند که با اولین ضربه و قطار شدن تمام دومینوها، طرح کلی تکمیل می‌‌شود. برای پیداکردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوای ستونی حتماً باید ابزارهای کیورد ریسرچ و پیشنهادهای گوگل کمک بگیرید تا ساختار درختی محتواهای خود را ایجاد کنید.

همچنین، کلمات کلیدی جزئی‌تر با تعداد جست‌وجوی کمتر را برای موضوع محتوای کلاستر در نظر بگیرید تا با تولید محتوا و سئو این کلمات کلیدی در طولانی مدت، به اعتبار صفحه محتوای ستونی کمک کنید.

دلیل اهمیت خوشه‌بندی محتوا

در گذشته، با پرکردن بی رویه کلمات کلیدی در محتوا (کیورد استافینگ) امکان افزایش بازدید و دریافت رتبه وجود داشت؛ با هوشمندترشدن ربات‌های گوگل دیگر کار از تخمین تعداد کلمه‌های کلیدی در متن گذشته و باید به ارتباط منطقی و کاربردی محتوا با عبارت جست‌وجوشده توجه کرد؛ چرا که گوگل بیش از هر زمان دیگری، به هدف هر جست‌وجوی مخاطب اهمیت می‌دهد. خزنده های گوگل با بررسی محتواهای خوشه‌ای سایت، می‌توانند حیطه فعالیت کسب‌وکارتان را تشخیص دهند. هرچه قدر که خوشه‌های محتوایی شما کامل‌تر باشند، گوگل شما را به عنوان محتوای بهتر به خوانندگانش معرفی خواهد کرد. در واقع گوگل می‌تواند متوجه شود که شما تمام جنبه‌های یک موضوع را به طور تخصصی در سایت خود پوشش داده‌اید.

نحوه تولید محتوای کلاستر

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، محتوای کلاستر به‌خودی‌خود ساختاری مستقل نیست و بدون نوشتن محتوای پیلار و ایجاد لینک بین آن‌ها نمی‌توانید نتیجه دلخواه را بگیرید؛ پس در اولین قدم باید موضوع اصلی خود را انتخاب کنید و محتوای صفحه پیلار را مطابق به آن بسازید؛ سپس با پیدا‌کردن موضوعات فرعی با کلیدواژه‌های طولانی (لانگ تیل کیورد) شروع به تولید خوشه‌ها می‌کنید. اینکه محتواهای کلاستر باید چند کلمه داشته باشند را از ذهن خود بیرون کنید و سعی کنید جامع و کامل بنویسید تا متن مقاله پاسخ‌گوی تمام سوالات احتمالی خوانندگان باشد. همچنین بعد از تولید محتوای کلاستر در بلاگ، بخش خلاصه‌ای از موضوع را به محتوای پیلار اضافه کنید. با این روش هم فرصت لینک‌دهی به محتوای کلاستر را ایجاد می‌کنید و هم محتوای پیلار را به‌روزرسانی می‌کنید.

نحوه لینک‌سازی داخلی در محتوای خوشه‌ای چگونه باید باشد؟

دلیل انتخاب استراتژی تولید محتوای کلاستر این است که این روش به خزنده‌های موتور جست‌وجوی گوگل کمک می‌کند تا موضوع و حوزه کسب‌وکارتان را درک کند؛ پس برای لینک سازی بین محتوای پیلار و کلاستر این گونه عمل کنید که از محتواهای پیلار، به زیر مجموعه‌ها یعنی محتواهای کلاستر، لینک‌های رفت‌و‌برگشتی بسازید. ایجاد پیوند بین محتواهای خوشه‌ای با موضوع‌های مرتبط را نیز فراموش نکنید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت استراتژی تولید محتوای خوشه‌ای در کنار محتوای پیلار، سازمان‌دهی و مدیریت مقاله‌های ‌سایت است. با این روش می‌توانید از تولید محتواهای کم‌ارزش و کم‌اهمیت دوری کنید و روی موضوعات اصلی حوزه کسب‌وکارتان تمرکز کنید و با برنامه‌ای دقیق پیش بروید. ارزش ساختار محتوایی سایت شما با تولید محتوای ستونی و خوشه‌ای تا چندین برابر بیشتر از محتوای پراکنده افزایش خواهد یافت.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.