فیچر اسنیپت (Featured Snippet) چیست و نقش آن در سئو
انواع مدل‌های فیچر اسنیپت گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۷ آبان ۱۴۰۲

|

انواع مدل‌های فیچر اسنیپت گوگل و نحوه ایجاد آن

تا به حال فکر کرده‌اید که به جای اینکه در صفحه نتایج گوگل فقط لینک نمایش داده شود، موارد مرتبط دیگری که متناسب با نیاز مخاطبان است نشان داده شود؟ گوگل این امکان را برای سایت‌ها فراهم کرده تا بتوانند در راستای نیاز کاربران تولید محتوا کنند و به شکلی متفاوت آن‌ها را در صفحه نتایج جستجو قرار دهد تا زودتر به نتیجه دلخواه برسند.

به عنوان مثال تصور کنید که کاربر در جستجوی خود به دنبال آدرس فلان رستوران می‌گردد؛ در این شرایط قاعدتا علاقه‌ای به خواندن متن ندارد و می‌خواهد که هرچه سریعتر با نقشه آن مواجه شود. گوگل به دلیل اینکه کاربران کمترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کند، فیچر اسنیپت را راه‌اندازی کرد.

در این مطلب قصد داریم فیچر اسنیپت و جوانب مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم و با جزئیات بیشتری به آن بپردازیم.

فیچر اسنیپت چیست؟

احتمالا شما هم در هنگام جستجوی برخی از کلمات کلیدی، با تصویر بالا مواجه شده‌اید. این ویژگی که اغلب قبل از لینک اول ظاهر شده و با توجه به نیازی که کاربران دارند، شکل آن مشخص می‌شود فیچر اسنیپت (Feature Snippet) نام دارد.

اوایل این قابلیت در وب انگلیسی فقط وجود داشت؛ اما رفته رفته در سایر زبان‌ها اجرا شد و الان در وب فارسی هم نمونه‌های مختلفی از آن وجود دارد. برای مثال می‌توانید عبارت «سن اکبر عبدی» را جستجو کنید تا قبل از هر مطلب یا لینکی با سن او مواجه شوید و پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

نمونه فیچر اسنیپت

یا عبارت «رستوران‌های شمال تهران» را جستجو کنید تا قبل از هرچیزی نقشه گوگل را ببینید و آدرس این رستوران‌ها برای شما نمایش داده شوند. در ادامه بیشتر در مورد این قابلیت توضیح خواهیم داد.

آیا در وب فارسی فیچر اسنیپت داریم؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آید که آیا این ویژگی در وب فارسی هم تاثیرگذار است یا نه؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان اینگونه گفت که تمامی ویژگی‌های فیچر اسنیپت در حال حاضر برای کاربران وب فارسی فعال نیست و فقط تعداد محدودی نشان داده می‌شوند.

اما این اتفاق تقریبا طبیعی است، چراکه مخاطبان فارسی خیلی کمتر از زبان‌های دیگر هستند و اضافه‌شدن قابلیت‌های مختلف در اولویت‌های بعدی گوگل دارد. بنابراین می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، تمامی امکانات فیچر اسنیپت برای کاربران فارسی فعال شود و نتایج جستجوی بهینه‌تری داشته باشیم.

محتوای فیچر اسنیپت‌ها از کجا می آیند؟

برای اینکه از مزایای فیچر اسنیپت برای کسب‌وکار خود استفاده کنید، دکمه یا بخش خاصی وجود ندارد که با فعال کردن آن بتوانید از این قسمت در نتایج گوگل بهره‌مند شوید. در واقع این محتواها، بخشی از محتوای بلاگ‌هایی هستند که در رتبه برتر قرار دارند (خصوصا رتبه اول). بنابراین اگر قصد استفاده از این ویژگی را دارید، بهتر است خود را به صفحه اول گوگل برسانید تا شانس شما برای دیده‌شدن در این بخش بیشتر شود.

انواع فیچراسنیپت‌هایی که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند؟

فیچر اسنیپت‌ها با توجه به سرچ کاربران ممکن است متفاوت باشند. در ادامه انواع فیچر اسنیپت‌هایی که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

فیچر اسنیپت Paragraph یا Definition Box

در فیچر اسنیپت نوع پاراگراف، گوگل یک متن چند جمله‌ای در مورد موضوع موردنظر را نمایش می‌دهد. اصولا این نوع زمانی مشاهده می‌شود که در مورد چیستی یک موضوع یا پیدا کردن راه‌حلی برای یک مسئله در گوگل جستجو می‌کنند.
به عنوان مثال اگر در مورد نحوه پخت یک غذا در گوگل جستجو کنید، محتوایی بین ۴۰ الی ۶۰ کلمه به شما نشان داده می‌شود که به‌صورت خلاصه دستورپخت را توضیح داده است.

فیچر اسنیپت Numbered list یا Ordered List

نوع بعدی فیچر اسنیپت‌ها، لیست‌هایی از اعداد هستند که نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. هنگامی که در مورد موضوعی سرچ کنید که جواب آن متشکل از مراحل مختلفی باشد، در فیچر اسنیپت لیستی از مراحلی که باید انجام شود، خواهید دید.

فیچر اسنیپت Table

گاهی اوقات هدف کاربران این است که در یک نگاه تمام اطلاعاتی را که می‌خواهند به دست آورند؛ اینجاست که فیچر اسنیپت جدول وارد می‌شود تا این نیاز را برطرف کند. به عنوان مثال اگر در مورد قیمت سهام بورس یا قیمت جهانی طلا و از این دست موارد جستجو کنید، تمام اطلاعات را در قالب جدول خواهید دید و دیگر احتیاجی نیست که وارد سایتی شوید.

فیچر اسنیپت Table

فیچر اسنیپت Unordered List یا Bullet list

ممکن است نتیجه جستجوی شما یک لیست از موضوعات مختلف باشد که در قالب لیست‌های شماره‌دار نمی‌گنجد؛ در این شرایط فیچر اسنیپت بولت تمامی این موارد در کنار هم قرار می‌دهد تا راحت‌تر بتوانید آن‌ها را در ذهن خود دسته‌بندی کنید.
مثلا با جستجوی عبارت «Types of content»، این مدل از فیچر اسنیپت در نتایج حضور دارد و انواع محتوا را در یک نگاه به شما نشان می‌دهد.

نمونه فیچر اسنیپت Bullet list

فیچر اسنیپت Video

نمایش این فیچر اسنیپت معمولا از ویدئوهای داخل یوتیوب است و مشخص‌شده که در هر بخش از ویدئو در مورد چه موضوعی صحبت می‌شود. این فیچر اسنیپت به کاربران کمک می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن ویدئوی مربوط به جستجوی خود را مشاهده کنند.
به عنوان مثال اگر «بررسی گلکسی اس 22 اولترا» را سرچ کنید، با ویدئوهای نقد و بررسی این موبایل مواجه می‌شوید که از جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار داده‌اند و می‌توانید هر بخشی از آن که موردنظرتان است را انتخاب کرده و ببینید.

نمونه فیچر اسنیپت video

تاثیر و اهمیت فیچر اسنیپت‌ها در سئوی سایت چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تکنیک های اضافه کردن سایت به فیچر اسنیپت گوگل برویم، اجازه بدهید کمی در مورد اهمیت این قابلیت در سئوی سایت صحبت کنیم.

1. فرصت برندسازی

در نگاه اول شاید به نظر برسد که فیچر اسنیپت‌ها به سایت شما آسیب می‌زنند؛ چراکه با وجود آن‌ها کاربران تمایل کمتری به کلیک روی سایت دارند؛ اما این نکته را درنظر باید درنظر بگیرید که اگر شما در آن جایگاه حضور نداشته باشید، این شانس را در اختیار کسب‌وکار دیگری قرار می‌دهید. همچنین حضور در فیچر اسنیپت‌ها با اینکه احتمال دارد ورودی سایت شما را کاهش دهد ولی به برندسازی کسب‌وکار شما کمک می‌کند.
البته برخی از فیچر اسنیپت‌ها ممکن است به جذب مخاطب بیشتر کمک کنند و ورودی سایت شما را افزایش دهند تا دیگر نگرانی‌های مربوط به کلیک کم را هم نداشته باشید.

2. بهبود سئوی سایت
با اجرای تکنیک‌های مربوط به فیچر اسنیپت و قرار گرفتن در این قسمت، می‌توانید بالاتر از رتبه یک قرار بگیرید و تا حد زیادی جایگاه خود را تثبیت کنید. گوگل برای این سایت‌ها ارزش و اعتبار بالایی درنظر می‌گیرد.

3. شنیده‌شدن در بخش جستجوی صوتی
در آینده‌ای نه‌چندان دور جستجوی صوتی هم جایگاه خود را در میان افراد پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که ابزارهای صوتی اغلب پاسخ کاربران را از بخش نتایج جستجوی کاربران بر می‌دارد و حضور در این بخش برای ایجاد آگاهی بیشتر از برند شما بسیار مفید است.

تاثیر و اهمیت فیچر اسنیپت

روش‌های بهینه کردن محتوا برای فیچر اسنیپت گوگل

برای اینکه بتوانید در بخش فیچر اسنیپت گوگل نمایش داده شوید، نیاز به بهینه‌سازی محتوا دارید. محتواها اگر در پایگاه‌های داده زبان انگلیسی وجود داشته باشند، در همه انواع فیچرها ظاهر می‌شوند. بهتر است محتوای خود را با توجه به اطلاعاتی که در فیچر اسنیپت‌ها نمایش داده می‌شود بنویسید و از عناوین سوالی استفاده کنید که به تعریف یک مفهوم می‌پردازند. از مدل‌های موجود در وب انگلیسی ایده بگیرید و به عنوان الگویی برای بهره‌مندی از این ویژگی استفاده کنید.

گوگل در حال تست چه فیچر اسنیپت‌هایی است؟

گوگل اخیرا در حال تست چهار فیچر اسنیپت جدید است:

  • from the web
  • other site says
  • latest from the web
  • review from the web

در ادامه توضیحات مختصری در خصوص این چهار فیچر اسنیپت از زبان «جناب علیرضا ناجی» قرار داده‌ایم:

فیچر اسنیپت from the web و فیچر اسنیپت other site says بجای نمایش یک متا از یک سایت، از منابع مختلف و از چندین سایت در قالب پیوندها و توضیحات ارائه می‌شود.

فیچر اسنیپت from the web داده ها را بصورت یک ساب تایتل از داخل محتوا گرفته و مستقیما با پیوندهایی به داخل آن صفحه عرض می‌کند. در اینجا تگ H1 و تایتل صفحه نقش اساسی برای ارتباط کوئری را با داده‌های داخل محتوا بر عهده دارند. پس عنوان محتوا برای کوئری نتایج و ساب‌تایتل‌ها برای ورود به فیچر اسنیپت در این ویژگی جدید نقش دارند.

فیچر اسنیپت جدید from the web در serp

فیچر اسنیپت other site says دقیقا همان عملکرد فیچر اسنیپت from the web را دارد اما بجای ساب‌تایتل‌ها و H3ها در صفحه، بخشی از محتوای داخل صفحه انتخاب می‌شود. در فیچر اسنیپت from the web فقط عنوان‌های داخلی به سرپ می‌آمدند اما در فیچر اسنیپت other site says بخشی از محتوا به سرپ می‌آید

ویژگی جدید other sites say در serp

فیچر latest from the web برای سایت‌های خبری و خبرگزاری‌هایی که در تاپ‌استوری حضور پررنگ‌تری دارند به نمایش در می‌آید و المان کاروسلی است.

فیچر review from the web نظرات و رویوهای سراسر وب را از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری و در پروفایل تجاری، پروفایل نقشه و یا لوکال‌پک نمایش می‌دهد.

کلام پایانی

استفاده از فیچر اسنیپت هرچند هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده؛ اما با گسترش این ویژگی و ورود انواع آن به وب فارسی در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌عنوان یکی از اقدامات سئویی برای افزایش اعتبار استفاده خواهد شد. بنابراین بهتر است که از همین حالا برای فیچر اسنیپت‌ها برنامه داشته باشید و در استراتژی‌های خود جایی برای آن باز کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و خوشحال می‌شویم که تجربیات شما در مورد استفاده از فیچر اسنیپت‌های مختلف گوگل را در قسمت نظرات مشاهده کنیم.

فیچر اسنیپت قطعه‌های ویژه از اطلاعات یک صفحه وب است که اغلب قبل از لینک اول نتایج قرار می‌گیرد و با توجه به نیازی که کاربران دارند، شکل آن مشخص می‌شود. فیچر اسنیپت معمولاً در پاسخ سؤالاتی که با «What is…»، «چه کسی»، «چرا»، «چه زمانی» و «چه چیزی» ظاهر می‌شوند و شفاف‌ترین پاسخ را به کاربر می‌دهند

باتوجه به جستجوی کاربران، انواع مختلفی از فیچر اسنیپت‌ در نتایج SERP گوگل نمایش داده می‌شود:

  • فیچر اسنیپت پاراگراف
  • فیچر اسنیپت لیست
  • فیچر اسنیپت جدول
  • فیچر اسنیپت بولت
  • فیچر اسنیپت ویدئو

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.