ایده پردازی برای تولید محتوا و روش‌های آن
ایده پردازی برای تولید محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

|

آشنایی با روش‌ و چگونگی ایده پردازی برای تولید محتوا

اجازه بدهید صحبت در مورد ایده پردازی در بازاریابی محتوا را از دیگران شروع کنیم. افرادی که از شغل خود ناراضی باشند، کم نیستند. یکی از مشکلاتی که این جمعیت ناراضی بیان می‌کنند، یکنواخت بودن کارشان است. آن‌ها رویای داشتن شغلی را در سر می‌پرورانند که روزشان با ایده‌های جدید و هیجان انگیز سپری شود. اما دنیای دیجیتال این رویا را دست‌یافتنی کرده است.

دنیای دیجیتال تکامل یافته است و ما شاهد مشاغلی مانند بازاریابی محتوا، سئو، تجارت الکترونیک، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و … هستیم. این یعنی بسیاری از ما اکنون وقت خود را صرف تولید ایده‌های «خلاقانه» می‌کنیم.

اگر در دیجیتال مارکتینگ ایده‌های خلاقانه نداشته باشید، خسته‌کننده و حوصله‌سربر خواهید بود. در این‌صورت شانسی برای بقا نخواهید داشت و زمین را به رقبای خود واگذار خواهید کرد. اگر شما و یا کسب‌و‌کار شما در زمینه تولید محتوا خلاق و ایده پردازی در بازاریابی محتوا تازه کار هستید، داشتن چشم‌اندازی از خلاقیت و ایده‌پردازی می‌تواند برایتان دلهره آور باشد. هدف ما در این مطلب این است که شما را در کل فرآیند ایده پردازی در بازاریابی محتوا راهنمایی کنیم؛ ایده‌هایی که در رسیدن به اهدافتان به شما کمک می‌کنند.

ایده‌پردازی محتوا چیست؟

اول از همه باید بدانید که ایده پردازی در بازاریابی محتوا یک فرآیند است. اما چه فرآیندی؟ ایده‌پردازی فرآیند تولید ایده‌های تازه و خلاقانه است. این ایده‌ها باید بتوانند به راه‌حل‌های نوآورانه تبدیل شوند.

مفهوم ایده‌پردازی را نباید با طوفان فکری اشتباه گرفت. طوفان فکری در سال 1941 توسط مدیر تبلیغاتی الکس آزبورن ابداع شد، اما ایده‌پردازی، ریشه در عصر تبلیغات یا بازاریابی مدرن ندارد. این اصطلاح به سال 1818 و زمان توماس ادیسون بازمی‌گردد. یعنی زمانی که ایده‌های جدید اختراعات جدید بزرگی را با سرعت فوق‌العاده‌ای ایجاد کردند.

اگر دقیق‌تر به اطراف خود نگاه کنیم می‌بینیم که همه‌چیز از یک ایده‌پردازی موفق شروع شده است. هیچکس بدون تخیل و تصوری از کار خود، دست‌ به کار نمی‌شود. و اگر هم بشود باید زیادی خوش‌شانس باشد. ایده‌پردازی محتوا برای آن دسته از بازاریابانی محتوا که نمی‌خواهند بر شانس خود تکیه کنند، اولین مرحله از بازاریابی است.

اما در مورد دنیای دیجیتال باید این نکته را نیز اضافه کرد که ایده پردازی در بازاریابی محتوا به معنای اختراع ایده‌های تازه و «اولین» بودن نیست. در بازاریابی محتوا و به ویژه در سئو، تکمیل ایده‌های پیشین یک رویکرد محبوب است. برای تولید چیزی ارزشمند، لازم نیست اولین باشید. تاکتیک‌هایی مانند وارد شدن به جزئیات بیشتر، به روز کردن آن و افزودن دیدگاه جدید نیز ایده‌پردازی محسوب می‌شوند.

چرا باید ایده پردازی در بازاریابی محتوا را بیاموزیم؟

ما نمی‌خواهیم یک تختۀ سفید را با ایده‌های زیاد و پرشماری پر کنیم. بعید به نظر می‌رسد که برای اجرای تمام آن ایده‌ها وقت کافی داشته باشید. ما می‌خواهیم دست‌کم یک ایده بازاریابی کلیدی را شناسایی کنیم که می‌دانیم امکان توسعه آن وجود دارد. در این صورت پس از برگشتن به پشت میزتان می‌توانید آن را توسعه داده و عملی کنید. گاهی اوقات تنها به یک ایده نوآورانه نیاز است تا پیشرفت بعدی هم حاصل شود و البته گاهی اوقات، کسانی که در کسب‌وکار خود فعال هستند، برای شناسایی و توسعه ایده‌ها به کمی کمک نیاز دارند. این جایی است که فرآیند ایده پردازی در بازاریابی محتوا مورد نیاز است.

زمانی که در ایده پردازی دقت کافی داشته باشید و درواقع آن را بلد باشید، خودتان متوجه خواهید شد که چگونه مخاطب را جذب می‌کنید. داشتن ایده‌های جذاب و خلاقانه و بلد بودن ایده‌ پردازی محتوا به کسب‌وکار شما کمک بزرگی خواهد کرد. ترافیک سایت را بالا می‌برد، نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد و درنتیجه درآمد سایت بیشتر خواهد شد.

تکنیک‌های ایده پردازی محتوا

یک تکنیک خوب در ایده‌پردازی محتوا باید مواردی را رعایت کند و به سوالاتی پاسخ دهد. این سوالات را در ادامه بخوانید:

  • شما باید در ایده‌ پردازی به این سوال پاسخ بدهید که قصد دارید چه نکته‌ای را برای مخاطب خود بازگو کنید؟
  • ترکیب‌بندی متن یا محتوای شما به چه صورت است و به چه بخش‌هایی تقسیم می‌شود؟
  • لحن نوشته یا محتوای شما به چه صورت است؟

و در نهایت امکان بررسی مجدد و اصلاح را باز بگذارید.
این موارد باید بر اساس نوع کسب‌وکار شما و استراتژی بازاریابی شما در نظر گرفته شوند. پس از آن‌که به این سوالات پاسخ دادید و نکات مهم را یادداشت کردید، نوبت به تکنیک‌های ایده پردازی محتوا می‌رسد. در ادامه 7تکنیک کاربردی در ایده پردازی محتوا را معرفی می‌کنیم:

1- بارش افکار

در این روش تمام کارکنان می‌توانند شرکت داشته باشند. هرکسی در بخش مربوط به خود متوجه نکاتی می‌شود که می‌تواند به نوآوری خاصی منجر شود. در جلسه بارش افکار باید این امکان فراهم شود که همه هرچه می‌خواهند بگویند. ممکن است برخی از ایده‌ها خیلی دست نیافتنی باشند، یا ایده‌ای به‌نظر ساده و دم دستی بیاید. اهمیتی ندارد … در این تکنیک راه برای همه باز است.

2- دیاگرام عنکبوتی

در این روش با وسط گذاشتن یک مورد کلیدی، ایده‌هایی که حول آن شکل می‌گیرد، یادداشت می‌شود. این تکنیک نسبت به بارش افکار در مرحله بعدی قرار دارد. در بارش افکار شما هنوز ایده اولیه را ندارید. اما در دیاگرام عنکبوتی یا Mind Mapping یک ایده کلیدی و اولیه دارید که ایده‌پردازی، حول آن شکل می‌گیرد.

3- Check Trends

اگر در مورد کسب‌وکار خود هیچ ایده‌ای ندارید، تکنیک CT می‌تواند به شما کمک کند. در این روش شما با بررسی ترندهایی که به حوزه کسب‌وکار شما مرتبط است، می‌توانید به یک ایده اولیه دست پیدا کنید. پس از این مرحله، انجام دیاگرام عنکبوتی می‌تواند به ایده‌های فوق‌العاده‌ای منجر شود.

4- PDCA

این تکنیک مخفف چهار مرحله است:
PLAN
DO
CHEK
ACT
در این تکنیک شما بی‌گدار به آب نمی‌زنید. تکنیک PDCA برای کسب‌وکارهایی که ترجیح می‌دهند محتاط باشند، مناسب است. در این تکنیک برای اعمال خلاقیت و تغییر ابتدا بخش کوچکی از کسب‌وکار را هدف قرار می‌دهید. اگر پس از چک کردن، دیدید که ایده شما در آن بخش کوچک، درست کار می‌کند و نتیجه مطلوب را به شما می‌دهد، سپس آن را بر روی کل مجموعه نیز پیاده می‌کنید.

5- پنج چ

در این روش پنج سوال آماده داریم که باید به آن‌ها پاسخ دهید. چه چیزی؟ چرا؟ چگونه؟ چه وقت؟ چه کسی؟
با جواب دادن به این سوالات، در مورد ایده پردازی محتوا به مرور ذهن شما نسبت به ایده‌های جدید بازتر می‌شود. در این‌صورت می‌بینید که چگونه می‌توانید خلاقیت خود را به نمایش بگذارید.

6- Focus Group

در تکنیک Focus Group یا گروه کانونی، شما به‌طور رندوم تعدادی از افراد جامعه هدف محصول خود را دور هم جمع می‌کنید. آنان نظر خود را در مورد کالا یا خدمات شما می‌گویند و شما بر اساس نظرات آنان تغییراتی را اعمال می‌کنید. لازم است این گروه حس و دریافت خود را با صراحت برای شما بیان کنند. و البته شما مجبور نیستید نظرات آنان را بی‌چون و چرا بپذیرید.

7- کپی‌رایتینگ خلاقانه

هدف این روش رسیدن به یک جمله یا محتوای کوتاه و بامزه در مورد کسب‌وکار و برند شماست. برای مثال می‌توانید با حروف و کلمات برند و یا کسب‌وکار خود شوخی کنید و در نهایت یک محتوای جالب و جذب کننده درست کنید.

در تمامی تکنیک‌هایی که در بالا گفته شد، عنصر تعیین کننده و اصلی خلاقیت است. پس از خلاقیت چیزی که باید به آن توجه کنید، معجزه کار جمعی است. به هرحال ایده‌های خلاقانه یک جمع، بهتر از ایده‌های یک فرد است.

چگونه بهترین ایده برای محتوا را تشخیص دهیم؟

پس از آن‌که ایده‌های مختلفی را با استفاده از تکنیک‌هایی که گفته شد، روی کاغذ آوردید، حالا نوبت به انتخاب بهترین ایده می‌رسد. ممکن است تصور کنید انتخاب بهترین ایده دشوار است و مثل هندوانه در بسته می‌ماند. اما اگر بدانید که چطور باید این کار را انجام دهید، دیگر سخت نخواهد بود.

اول از همه وسواس را کنار بگذارید و واقع‌بین باشید. در این مرحله دیگر به تخیل کردن نیازی ندارید و باید پای خود را روی زمین واقعی کسب‌وکارتان قرار دهید.
پس از آن نوبت به هرس کردن می‌رسد. یعنی باید برخی از ایده‌ها را حذف کنید. اما کدام ایده‌ها؟

  • ایده‌های دست نیافتنی
  • ایده‌های نامرتبط
  • ایده‌های پرهزینه
  • ایده‌هایی که ریسک بالایی دارند
  • ایده‌هایی که هنوز خام هستند

این حذف کردن، به معنای آن نیست که ایده‌ها را به‌کلی کنار بگذارید. ممکن است به‌زودی به آن ایده‌های حذف شده نیاز پیدا کنید و به آن‌ها بازگردید. اگر اکنون برای برخی از ایده‌ها، زمان مناسبی نیست، شاید فردا مناسب باشد.

جمع‌بندی

ایده پردازی در بازاریابی محتوا و تولید محتوای خلاقانه می‌تواند یک کابوس باشد. اما اگر تکنیک‌های آن را بیاموزید و با اشتیاق انجامش بدهید، نه یک کابوس که بسیار هم لذت‌بخش خواهد بود. در این مطلب تکنیک‌هایی که برای شما آورده‎‌ایم که می‌تواند باعث جوشیدن چشمه خلاقیت شما و گروهتان شود. گاهی برای حرکت به سوی خلاقیت و ایده‌پردازی تنها یک حرکت کوچک کافی است. و ما برای شما این کار را انجام داده‌ایم.

یک بازاریاب محتوایی یا هر کسی که کارش نیاز به خلاقیت بالایی دارد باید بداند که ایده‌پردازی در بازاریابی محتوایی یک فرآیند برای تولید ایده کارهای نو و خلاقانه است. ایده‌ها باید به راه‌حل‌های نوآورانه برای استراتژی بازاریابی محتوایی تبدیل شوند.

• تکنیک طوفان فکری و دیاگرام عنکبوتی
• بررسی ترندهای حوزه فعالیت‌ برند
• تشکیلFocus Group یا گروه کانونی از مخاطبان
• رصد رقبا در گوگل و شبکه‌های اجتماعی
• استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.