شوک محتوایی

به‌ روزرسانی شده در ۷ خرداد ۱۴۰۲

|

شوک محتوایی و روش‌های غلبه بر آن

مارک دبلیو. شفر Mark W. Schaefer می‌گوید که ما دچار شوک محتوایی یا Content shock شده‌ایم. اما این شوک محتوایی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ اصلا چرا مهم است و باید با آن آشنا شویم؟ بگذارید با مثالی ماجرا را کمی روشن کنیم. فرض کنید که چیزی، برای مثال رنگ آبی، ترند سال شود. پس از آن ممکن است لباس‌های آبی، ماشین آبی، کتاب آبی، کیک آبی، دیوارهای آبی و هرچیز آبی دیگری ببینید. جهان یکسره آبی شود و هیچی جز آبی قابل مشاهده نباشد. راستش را بخواهید هرقدر هم که مثل من از رنگ آبی خوشتان بیاید، چنین جهانی که تنها رنگ آن آبی باشد، کمی حال بهم‌زن خواهد بود. در این مثال شما با شوک رنگ آبی مواجه شده‌اید. به‌طور تقریبی و با اغراق کم‌تری، هرچه که مد شود، همین سرگذشت را خواهد داشت. در این وضعیت خلاقیت و متمایز بودن کمی دشوار می‌شود. شوک محتوایی نیز وضعیتی است که در سیل محتواهای تولید شده، هیچ محتوایی دیگر دیده نمی‌شود. چرا که همه درحال تولید محتوا هستند. پس باید چه کنیم؟ با ما همراه باشید.

شوک محتوا چیست؟

حتی اگر با اصطلاح «شوک محتوا» آشنا نباشید، به احتمال زیاد آن را از نزدیک تجربه کرده‌اید. شوک محتوا، در واقع، اضافه بار اطلاعات است. این موضوع به حجم بی‌سابقه‌ای از محتوا اشاره دارد که به‌صورت روزانه ارائه می‌شود و ما از مصرف آن ناتوان هستیم. شوک محتوا فرآیندی است که در آن محتوای زیادی تولید شود. این افزایش در حجم تولید محتوا منجر به کاهش کیفیت محتوا در سراسر اینترنت می‌شود. در میان اخبار جعلی، محتوای بی‌کیفیت و اطلاعات نادرست، موتورهای جستجو برای تعیین این‌که کدام سایت‌ها قابل اعتمادتر هستند، با مشکل مواجه می‌شوند. کاربران به سمت مقالاتی هدایت می‌شوند که هم توسط موتورهای جستجو و هم صفحات رسانه‌های اجتماعی باارزش قلمداد نمی‌شوند. شوک محتوا زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف‌کنندگان از اطلاعات اشباع می‌شوند و بنابراین به آنچه که روی اینترنت می‌خوانند، می‌شنوند یا می‌بینند، توجه کمتری می‌کنند.

دلیل بوجود آمدن شوک محتوایی چیست؟

برای سال‌ها، بازاریابی محتوا در دوران طلایی خود بود. سازمان‌هایی که محتوای خوب و منحصربه‌فرد می‌نوشتند، به‌راحتی می‌توانستند رتبه خوبی در جستجو داشته باشند و در جذب اجتماعی نیز تا حدی موفق باشد. نیروی محرکه دوران طلایی بازاریابی محتوا، کمینگی در محتوا بود. در این حالت مردم می‌خواستند محتوایی بیشتر از آن‌چه که در دسترس بود مصرف کنند. بنابراین وقتی یک محتوای جدید می‌آمد که به حل مشکل آن‌ها کمک کند، به آن توجه می‌کردند، به اشتراک می‌گذاشتند و از محتوای خودشان به آن پیوند می‌دادند. اما بعد اوضاع خراب شد…با مشاهده موفقیتی که در بازاریابی محتوا به‌دست آمده بود، حتی شرکت‌های کوچک نیز خواستار وارد شدن به کار تولید محتوا شدند. هجوم انبوه محتوا باعث افزایش عرضه محتوای «خوب» برای کاربران شد، در حالی که تقاضای کاربران برای آن محتوا رو به کاهش بود. عرضه محتوا از تقاضای مصرف کنندگان برای محتوا پیشی گرفت و شوک محتوایی پدید آمد.

چگونه رخ دادن شوک محتوایی را بررسی کنیم؟

اگر شما نیز در زمینه سئو و تولید محتوا فعال هستید و با دیجیتال مارکتینگ سر و کار دارید، باید بدانید که آیا شوک محتوا گریبان‌گیر شما هم شده یا نه؟ گاهی ممکن است محتوایی را روی وبسایت خود گذاشته باشید که از نظرتان یک محتوای بی‌نقص است. لابد با خود می‌گویید حتما این یکی گل می‌کند. اما زمان می‌گذرد و محتوای شما نه حتی به‌درستی دیده هم نمی‌شود. این همان شوک محتوایی است. در این وضعیت دیگر اهمیتی ندارد که محتوای شما چه اندازه عالی باشد. سیل محتوا همه را با خود می‌برد و نمی‌گذارد که کسی بر روی محتوای خاصی متمرکز شود. این‌که در چنین وضعیتی محتوای شما نادیده گرفته شوند، اصلا عجیب نیست. اما چه علائمی برای این بیماری که ما آن را شوک محتوا نام‌گذاری کرده‌ایم وجود دارد؟ کاهش میزان کلیک، افزایش میزان پرش و کاهش نرخ تبدیل علائمی هستند که به شما می‌گویند دچار این شوک شده‌اید. چگونه بر شوک محتوایی غلبه کنیم؟

چگونه بر شوک محتوایی غلبه کنیم؟

برای غلبه بر این شوک هیچ فرمول طلایی مشخصی وجود ندارد. هیچ راه‌حل سریعی وجود ندارد که محتوای شما را به‌طور ناگهانی برجسته کند. اما در ادامه 5 روش را طرح کرده‌ایم که به‌نظر می‌رسد دانستن آن در بازاریابی محتوای مدرن ضروری است.
  • اولین پرنده‌ای که سر می‌رسد، باشید

هنوز جاهای بی‌شماری وجود دارد که هیچ‌کس در دنیای محتوا به آن‌ها ورود نکرده است. همین حالا شروع کنید و جایگاه خود را به‌عنوان مرجع باز کنید. حتی اگر در زمینه‌ای کار می‌کنید که در حال حاضر مملو از محتوای خوب است، و رقیبان زیادی دارید، می‌توانید جایگاه هدفمندی را کشف کنید و خود را برای کسب جایگاه آماده کنید. رویکرد دیگر این است که به دنبال کانالی باشید که فضایی برای رشد داشته باشد. برای مثال، شاید هیچ کس در صنعت شما در اینستاگرام کار قابل توجهی انجام نداده باشد.

  • خوب تبلیغ کنید

بهترین محتوایی که تا کنون ایجاد شده باشد هم بدون تبلیغات و پروموت شدن، بی‌فایده است. تبلیغ مؤثر محتوا، ضروری است. یک استراتژی تبلیغاتی خوب می‌تواند بر محتوای نه‌چندان عالی هم غلبه کند، اما برعکس آن صادق نیست. البته، محتوای خوب که به‌خوبی هم تبلیغ می‌شود بهترین گزینه برای شماست.

به‌خاطر داشته باشید که اجزای خاصی از محتوای شما به ترویج طبیعی آن کمک می‌کند. برای مثال به عناوین و تصاویر مورد استفاده خود بیشتر دقت کنید. همچنین می‌توانید از یک محتوای موفق و اسپین‌آف‌ (بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر) آن بهره ببرید. این‌گونه شوک محتوا را نه یک دردسر که یک چالش خواهید دید.

  • بدانید که مخاطب شما چه می‌خواهد

این‌که محتوای شما به‌طور واقعی نیازی را تامین کند و گره از مشکلی باز کند، یک برد محسوب می‌شود. اگر تنها محتوا را تولید کنید، هرقدر هم که خوب باشد، اگر گره از کار کسی باز نکند، بی‌استفاده خواهد ماند.

  • منحصر به فرد باشید

ایجاد محتوای منحصر به فرد به شما کمک می کند دیجیتال مارکتینگ خود را از بقیه متمایز کنید. این ناگفته نماند که برخی از وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها در تولید محتوا برای موضوعاتی که کاربران قبلا صدها بار دیده و خوانده‌اند، گیر کرده‌‌اند.

بنابراین، محتوایی که ایده‌ها و افکار اصلی مانند مطالعات موردی و روندهای آتی را ارائه می‌کند، چیزی است که سازندگان محتوا باید به آن توجه کنند. با انتشار محتوایی در مورد یک ایده انقلابی و دگرگون کننده، می‌توانید ترازو را به نفع خود تغییر دهید و درحالی که از شوک محتوا در این فرآیند گذر می‌کنید، سر و صدایی را که سایت شما شایسته آن است ایجاد کنید.

  • صداقت بهترین سیاست است

شفافیت با مخاطبان، برای شما روشی بی‌نظیر است. به این ترتیب می‌توانید اعتماد کافی را ایجاد کنید. صداقت جنبه انسانی‌تری برای محتوای شما ایجاد می‌کند که مخاطبان شما در درازمدت قدردان آن خواهند بود.

پیامدهای شوک محتوا

شوک محتوا می‌تواند برای خیلی از افراد پیامدهای ناگواری به‌همراه داشته باشد. بیایید اول از مخاطبان یا مصرف‌کنندگان محتوا آغاز کنیم. این افراد آنقدر در محتوا غرق می‌شوند و با اطلاعات غلط احاطه می‌شوند، که دیگر امکان تشخیص درست و غلط را از دست می‌دهند. علاوه‌بر این سطحی شدن سلیقه مخاطبان، بخش دردناک ماجراست. اما برای بازاریابان دیجیتال؛ این شوک باعث می‌شود تمام زحماتی که افراد حرفه‌ای برای محتوای خود کشیده‌اند، هدر برود. چرا که یا محتوای آنان روی اینترنت گم می‌شود، و یا کاربران اعتماد خود به محتواها را از دست می‌دهند. بنابراین می‌بینید که شوک محتوا یک بازی دوسرباخت است. اما همان‌طور که گفتیم راه‌های هم برای غلبه بر آن وجود دارد. جمع‌بندی همان‌طور که تعریف کردیم شوک محتوایی نتیجه تولید و انتشار بیش از اندازه محتوای بی‌کیفیت است. اما در همین دنیای دیجیتال آشفته هم می‌توان مانند ستاره درخشید. شما باید به‌عنوان یک دیجیتال مارکتینگ، پیش از هرچیز بررسی کنید که در این تله گرفتار نشده باشید. همچنین علاوه بر دانش فنی خود، قدرت خلاقیت خود را نیز به‌کار بگیرید. خودتان را جای کاربری بگذارید و ببینید که چه چیزی می‌تواند نظر او را جلب کند. با راه‌کارهای ارائه شده و کمی خلاقیت، کار شما کمی آسان خواهد شد.

شوک محتوایی ریشه در مفهوم عرضه و تقاضا دارد. هنگامی که عرضه مطالب در مقایسه با تقاضا افزایش می‌یابد، مصرف‌کنندگان محتوا از اطلاعات اشباع می‌شوند و به آنچه که می‌خوانند، می‌شنوند یا می‌بینند، توجه کمتری می‌کنند.

معیار سختی کلمه کلیدی، دشواری رتبه‌گرفتن سایت در یک کلمه خاص را تخمین می‌زند. سختی کلمه کلیدی در ابزارهای رایج تحقیق کلمات کلیدی با عددی در مقیاس 0 تا 100 مشخص می‌شود. برای سنجش میزان دشواری کلمات می‌توان از ابزارهای Ahref، KwFinder و Semrush استفاده کرد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.