خوشه‌های موضوعی به چه کاری می‌آیند و چرا در سئو اهمیت دارند؟

0

 

در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که چطور استفاده از خوشه‌های موضوعی یا تاپیک کلاسترز (topic clusters) می‌تواند شما را به صدر صفحه نتایج جستجو برساند. با تریبون همراه باشید.

خوشه‌های موضوعی سال‌هاست که مبحث محبوبی در حوزه سئو و محتوا بوده است. اگر بتوانید از این تاکتیک به درستی استفاده کنید، نتیجه آن را در طولانی مدت خواهید دید. اما قبل از هرچیز بهتر است تعریفی از تاپیک کلاسترز داشته باشیم و سپس در ادامه از دلایل استفاده و چگونگی آن بیشتر بخوانیم.

تعریف تاپیک کلاسترز یا خوشه‌های موضوعی

به طور کلی، خوشه‌های موضوعی گروهی از محتواهای فرعی هستند که روی سایت شما وجود دارند و همگی به یک موضوع مشترک و اصلی لینک می‌شوند. که به این محتوای اصلی، محتوای پیلار یا ستونی گفته می‌شود. هر کدام از خوشه‌های موضوعی به طور مجزا، سعی در توضیح محتوای ستونی دارند. تصویر زیر به خوبی این ساختار را نشان می‌دهد:

خوشه‌های موضوعی

محتوای پیلار یا ستونی معمولاً روی یک کلمه کلیدی جامع با درجه جستجو بالا تمرکز می‌کند. در کنار آن، خوشه‌های موضوعی روی کلمات کلیدی زیرمجموعه با تعداد لغات بیشتر متمرکز می‌شوند. برای مثال فرض کنید که کار شما در حوزه تبلیغات و مارکتینگ است. موضوعی که می‌خواهید تمرکز اصلی را روی آن قرار دهید هم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. اگر در نظر بگیریم این کلمه کلیدی همان پیلار شماست، پس یکی از محتواهای فرعی لینک شده به آن می‌تواند بازاریابی اینستاگرام باشد. که باز می‌تواند خود خوشه‌های موضوعی دیگری با کلمات کلیدی: بازاریابی اینستاگرام برای کسب و کارهای کوچک، تبلیغات در اینستاگرام، چگونه در اینستاگرام دیده شویم و … داشته باشد.

تمام این تکه‌ها به محتوای پیلار لینک می‌شوند. از آنجایی که هدف سئو، گرفتن ترافیک بیشتر برای کلمات کلیدی اصلی است، هرچه این زیرمجموعه‌ها رنکینگ بهتری پیدا کنند، اعتبار بیشتری برای محتوای پیلار ایجاد می‌شود.

محتوای ستونی یا پیلار، چگونه به گوگل کمک می‌کند که وب سایت شما را بشناسد؟

محتوای ستونی قرار است هم به کاربر و هم به ربات‌های گوگل نشان دهد که تمرکز اصلی سایت شما روی چه موضوعی است. هدف اصلی استفاده از این تکنیک این است که در طولانی مدت بتوانید رنکینگ خوبی در کلمه کلیدی اصلی و مورد تمرکز سایت بدست بیاورید. در عین حال که گوگل و کاربران هم متوجه می‌شوند که هدف اصلی وب سایت شما چیست و چه ارزشی می‌خواهید به مخاطبین ارائه دهید.

فراموش نکنید که ساختن محتوای ستونی و زیر مجموعه‌هایش به معنای تمام شدن کار نیست. به طور مرتب می‌بایست محتواهای جدید به این صفحات اضافه کنید و تا جایی که ممکن است اطلاعات به روز به کاربران بدهید. مثال‌های جدید، نقل قول از منابع معتبر، نکته و ترفند و … مواردی هستند که می‌توانند ارزش محتوایی یک صفحه را بالا ببرند.

برویم سراغ اینکه چطور خوشه‌های موضوعی ایجاد کنیم؟ در قسمت قبلی اشاره کردیم که شما باید محتواهای زیرمجموعه را با کلمات کلیدی‌­ای ایجاد کنید که شانس بیشتری برای گرفتن سئو دارند. با این روش تعداد صفحات زیادی خواهید داشت که ترافیک خوبی دارند و همگی به یک صفحه اصلی یا همان ستون محتوایی سایت‌­تان اشاره می­کنند. اما برای بدست آوردن این کلمات کلیدی باید از کجا شروع کرد؟

یک ساختار درختی از موضوعات بسازید

وقتی درباره استفاده از خوشه‌­های موضوعی و یک استراتژی بلند مدت، برای بدست آوردن یک رتبه خوب در نتایج جستجوی گوگل صحبت می‌­کنیم، بد نیست چیزی شبیه به بازی دومینو را در نظر بگیرید. هر دومینو تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی را نشان می‌دهد. اولین دومینو کوچک‌­ترین مهره در بازی است. وقتی ضربه‌­ای کوچک به آن می­‌زنید، به آرامی دومینوی بزرگتری را هل می­‌دهد تا آن هم مهره بعدی و بعدی خود را هل بدهد و تمام دومینوها به زمین بریزند.

درباره محتواها هم چنین اتفاقی می‌افتد. شما یک محتوای ستونی با یک کلمه کلیدی اصلی دارید. خوشه‌­های موضوعی حکم مهره‌های دومینو را دارند که با اولین ضربه و قطار شدن تمام دومینوها، طرح کلی تکمیل می‌­شود. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوای ستونی، می­‌توانید از افزونه Keywords EveryWhere در گوگل کروم استفاده کنید.

با نصب این افزونه، هربار که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، دو پنل در کنار نتایج جستجو ظاهر می‌شود. یکی “کلمات کلیدی مرتبط” و دومی “دیگران نیز جستجو کرده‌اند”. برای مثال در تصویر زیر کلمه بازاریابی در گوگل جستجو شده است. همینطور که می‌بینید کلمه کلیدی‌های جزئی‌تر و مرتبط، توسط این افزونه لیست شده است.

البته کارکرد این افزونه در جستجوهای فارسی به کارآمدی زبان انگلیسی نیست. چرا که تعداد جستجوها در این موتور جستجو به زبان انگلیسی به مراتب بیشتر از زبان فارسی است و در نتیجه تحلیل‌ها و پیشنهادات آن دقیق‌تر و گسترده‌تر. اگر بخواهید می‌توانید روی یکی از کلمات کلیدی نتیجه کلیک کنید تا موارد مرتبط با آن را هم به شما نشان دهد. در تصویر زیر روی کلمه بازاریابی دیجیتال کلیک کرده‌ایم.

به همین سادگی با استفاده از این ابزار می‌توانید ساختار درختی محتواهای خود را ایجاد کنید و برای هرکدام کلمات کلیدی جزئی‌تر و با تعداد جستجوی کمتر در نظر بگیرید. بعد از تکمیل زیرشاخه‌ها، یک برنامه طولانی ‌مدت برای تولید محتوا و سئو کردن این کلمات کلیدی خواهید داشت که در نهایت به اعتبار صفحه محتوای ستونی کمک می‌کند.

نکته: زمانی که یک کلمه کلیدی را به زبان انگلیسی جستجو کنید، این افزونه، search volume یا تعداد جستجوی آن را هم به شما نشان می‌دهد. متاسفانه به دلیل کمتر بودن کاربران فارسی زبان، برای تعداد معدودی از کلمات کلیدی فارسی چنین قابلیتی وجود دارد. با این ویژگی می‌توانید استراتژی دقیق‌تر و مناسب‌تری با توجه به تعداد جستجو شده هر کلمه کلیدی، طراحی کنید.

قصد و نیت کاربر از جستجو را هنگام ایجاد خوشه‌های موضوعی در نظر داشته باشید

وقتی قرار است محتوایی ایجاد کنید، هر نوع محتوایی، کلید طلایی موفقیت این است که به کاربر فکر کنید. اینکه او به چه محتوایی نیاز دارد؟ چه ارزشی می‌توانید برای او ایجاد کنید؟ آیا محتوای شما پاسخ سوال کاربر را خواهد داد؟ این نکته‌ای مهم است که بسیاری از دیجیتال مارکترها به آن دقت نمی‌کنند.

مسأله اصلی تمام این تکنیک‌ها و فرآیندهای سئو این است که شما بتوانید کاربری که وارد گوگل می‌شود و دنبال چیزی می‌گردد را به وب سایت خود بکشانید و نیازش را برطرف کنید.

ارزشی که لینک‌سازی داخلی ایجاد می‌کند را دست‌کم نگیرید

اهمیت لینک‌سازی داخلی معمولاً به خوبی درک نمی‌شود. گوگل از ساختار لینک‌های داخلی سایت شما می‌تواند ارتباط صفحات و همچنین ارزش آن‌ها را بشناسد. هدف اصلی استفاده از ساختار خوشه‌های موضوعی نیز همین است. قرار است درک بهتری به مخاطب و موتورهای جستجو بدهید. بعد از تعیین استراتژی و تولید محتوا برای سطوح پایین‌تر، باید تمام محتواهای زیرمجموعه را به صفحه محتوای ستونی لینک بدهید. سعی کنید ساختار درختی‌ای که برای این تکنیک ایجاد کرده‌اید را در هنگام لینک‌دهی رعایت کنید.

اگر بتوانید استراتژی محتوای خود را به درستی برنامه‌ریزی کنید، تکنیک خوشه‌های موضوعی یکی از قدرتمندترین سلاح‌های شما برای سئو خواهد شد. با این ‌کار برای صفحه مورد نظر خود اعتبار بالایی ایجاد کرده‌اید و در صفحۀ نتایجِ جستجوی کلمه کلیدی‌های زیادی دیده خواهید شد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.