نحوه استفاده از پادکست برای لینک سازی
استفاده از پادکست برای لینک سازی

به‌ روزرسانی شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

استفاده از پادکست برای لینک سازی

لینک‌سازی در دنیای بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است. اما داشتن بک‌ لینک از یک وبسایت دارای اعتبار دامنه بالا کار بسیار سختی است. ممکن است شما نیز تا امروز کارهای مختلفی برای ارتقای کسب‌و‌کار خود از طریق لینک‌ سازی خارجی انجام داده باشید. برای مثال بسیاری از افراد برای بلاگرهای برتر مقالاتی را به صورت رایگان ارسال می‌کنند تا صرفا از این طریق بک‌لینک دریافت کنند! حالا برای یک لحظه صبر کنید. تا حالا به فکرتان رسیده است که از طریق پادکست‌ها لینک‌سازی کنید؟

حدود دو ملیون پادکست در جهان وجود دارد! این به معنای آنست که شما حتما می‌توانید پادکست‌هایی را مرتبط با کسب‌و‌کار خود پیدا کنید! اما اصلا چگونه می‌توانید لینک صفحه خود را در یک برنامه صوتی قرار دهید؟ در ابتدای امر به نظر ناممکن می‌رسد. اما نگران نباشید. ما در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که لینک‌سازی از طریق پادکست چیست؟ چه مزایایی دارد و چگونه باید این کار را انجام دهیم.

لینک سازی از طریق پادکست چیست؟

دو روش کلی برای لینک‌سازی از طریق پادکست وجود دارد. در روش نخست شما پادکست کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی می‌کنید و آن را در ارتباط با صفحات و وبسایت خود قرار می‌دهید. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک پادکست به خوبی نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید! هم‌چنین از این طریق می‌توانید با افراد فعال در حوزه کسب‌و‌کار خود ارتباطات مفیدی برقرار کنید.

داشتن پادکست می‌تواند بین شما و دیگران میان‌بر بزند! سعی کنید اطلاعات مفیدی در پادکست خود در اختیار شوندگان قرار دهید. می‌توانید به تنهایی صحبت کنید و یا از قالب مصاحبه استفاده کنید اما اگر به فکر لینک‌سازی باشید، ما روش مصاحبه را به شما بیشتر توصیه می‌کنیم.

مصاحبه می‌تواند پادکست شما را صمیمانه‌تر و طبیعی‌تر از وقتی که به تنهایی صحبت می‌کنید، جلوه بدهد. در انتهای گفتگو از فرد مصاحبه‌شونده درخواست کنید لینک شما را در صفحه خود قرار دهد. این کار بسیار معمول است! به هر حال ممکن است ساختن پادکست مقداری هزینه‌بر و زمان‌بر باشد و در کوتاه‌مدت نتوانید از آن استفاده کنید. بنابراین به شما روش دوم را معرفی می‌کنیم که ساده‌تر است.

ساده‌ترین راه لینک‌سازی از طریق پادکست مهمان شدن در پادکست‌های دیگران است. در ابتدا پادکست‌های مرتبط با کار خود را پیدا کنید. به آن‌ها پیغام بدهید و با آن‌ها ارتباط بگیرید. بهتر است در ایمیلی که برای پادکست ارسال می‌کنید، به جای تمرکز بر خودتان، از علایق مخاطبان پادکست آغاز کنید.

در ایمیل خود تعریف و تمجید بیش از حد نکنید! حتی مهم هم نیست بگویید که پادکست را از کجا پیدا کرده‌اید!‌ به آن‌ها پیشنهاد بدهید که می‌توانید در یکی از قسمت‌های پادکست که به یکی از پست‌های وبلاگ شما ارتباط دارد، مهمان باشید! بسیاری از پادکست‌ها از حضور شما استقبال خواهند کرد. در مرحله بعدی شما باید از گردانندگان پادکست بخواهید که لینک صفحه شما را در صفحه پادکست خود قرار بدهند و یا آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند! از این طریق می‌توانید به ترافیک مرغوب و ارزشمندی دست پیدا کنید.

مزایای لینک سازی از طریق پادکست چیست؟

لینک‌سازی از طریق پادکست مزایای زیادی دارد. شنوندگان پادکست معمولا تمرکز و درگیری بیشتری نسبت به خوانندگان وبلاگ‌ها دارند. بسیاری از آن‌ها مخاطبان وفادارتری هستند و علاقه دارند تمامی قسمت‌های یک پادکست را گوش بدهند! پس شما از طریق پادکست با مخاطبانی اصیل و جدید مواجه می‌شوید و با این اوصاف احتمال آن‌‌که آن‌ها وبسایت و صفحه شما را جستجو کنند، زیادتر است. چرا که شنوندگان پادکست بر خلاف خوانندگان، توجه زیادی را صرف شنیدن می‌کنند!

یکی دیگر از مزایای فوق‌العاده‌ لینک‌سازی از طریق پادکست آنست که در این کار هنوز دست زیاد نشده است! بیشتر کسب‌و‌کارها هنوز از پلتفرم‌های متنی و بصری برای بازاریابی استفاده می‌کنند و به وبلاگ و تصاویر خود اهمیت بیشتری می‌دهند. بنابراین اگر شما لینک‌سازی از طریق پادکست را در تاکتیک‌های بازاریابی خود بگنجانید دارای یک مزیت بسیار بزرگ در سئو خواهید بود.

در نهایت فراموش نکنید که پادکست‌ها نه تنها ترافیک ارزشمندی برای صفحه شما ایجاد می‌کنند که میزان جستجوی برند شما را نیز افزایش می‌دهند. گوگل هم با مشاهده افزایش جستجوی برند شما، هوای رتبه‌بندی وبسایت‌تان را خواهد داشت! چه چیزی از این بهتر؟
تا این‌جا به شما گفته‌ایم که لینک‌سازی از طریق پادکست و مزایای آن چیست. اما ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم که چگونه باید از طریق پادکست لینک‌سازی کنیم. بگذارید در بخش نهایی مراحل این کار را به شما توضیح بدهیم.

چگونه از طریق پادکست لینک سازی کنیم؟

لینک‌سازی از طریق پادکست کار بسیار ساده‌ایست! ما این کار را برای شما در ۴ بخش خلاصه کرده‌ایم. در بخش نخست شما باید پادکست‌های مرتبط به کسب‌و‌کار خود را پیدا کنید:

1. در اولین گام یک لیست بزرگ از پادکست‌های بالقوه مرتبط با کار خود ایجاد کنید.

یک صفحه بزرگ خالی ایجاد کنید و به تدریج پادکست‌ها را در قلب آن قرار دهید! برای این منظور مثل همیشه می‌توانید در گوگل جستجوی کنید. با جستجو در گوگل پادکست‌های مرتبط زیادی را مشاهده خواهید کرد. هر پادکست مرتبطی که دیدید را در برگه یادداشت کنید!
یکی دیگر از راه‌های مفید استفاده از اپلیکیشن Apple Podcsts است. آن را باز کنید و موضوع خود را در آن جستجو کنید. برای مشاهده همه پادکست‌های مرتبط دکمه see all را فشار دهید! و پادکست‌های مرتبط را انتخاب کنید.

2. در این مرحله باید پادکست‌های جستجوشده را دسته‌بندی کنید!

همه پادکست‌های فهرست شما ارزش معرفی ندارند و طبعا برخی از آن‌ها در اولویت خواهند بود. شما باید اولویت‌ها را به درستی تعیین نمایید تا زمان هدر ندهید!
در اینجا یک فرآیند ساده برای بررسی وجود دارد:

چگونه پادکست مناسب برای لینک سازی انتخاب کنیم؟

 

توصیه می‌کنیم که با اطلاعات لینک ها شروع کنید. برای این منظور Ahrefs یک ابزار تجزیه و تحلیل گروهی (Batch Analysis tool) تعریف کرده است که می‌توانید از آن استفاده کنید! کافیست وبسایت‌ها، داده‌ها و رتبه‌بندی دامنه‌ها را جای‌گذاری کنید و آن‌ها را با لیست خود ادغام کنید.

دامین آتوریتی یکی از معیارهای اولویت‌بندی شماست. هر چه DR بالاتر باشد آن را در اولویت بالاتری قرار بدهید! البته لازم نیست وبسایت‌های با رتبه‌بندی دامنه پایین را به کل حذف کنید. بگذارید آن‌ها در انتهای لیست باقی بمانند. هیچ فرصتی را از خود دریغ نکنید!

به یاد داشته باشید که لینک سازی تنها مزیت مهمان بودن در پادکست نیست. اگر به یک پادکست برخورد کردید که لینک نداشت، اما مخاطبان زیادی داشت، ممکن است ارزشمند باشد.

3. در این مرحله باید مهمان پادکست شوید.

برای این منظور خوب است که با دستورالعمل‌های میزبان خود آشنا شوید و ببینید که بهترین راه برای مهمان شدن چیست! بر خلاف انتظار، این مرحله دشواری نیست. بسیاری از پادکست‌ها یک فرم پیش‌نویس مهمان دارند و می‌توانید از طریق آن‌ اقدام کنید! در غیر این‌صورت باید به طریقی به دارنده پادکست وصل شوید. ایمیل یکی از مرسوم‌ترین این راه‌هاست. در ایمیلی که ارسال می‌کنید خوبست به موارد زیر اشاره کنید:

این‌که چه کسی هستید، برای چه کسی کار می‌کنید و چرا می‌توانید مهمان خوبی برای پادکست باشید! حتما بگویید که می‌خواهید درباره چه موضوعی صحبت کنید و چرا سخنان شما بدیع و متفاوت و هم‌چنین در راستای تخصص شماست. در صورت امکان یکی از مطالب یا سخنرانی‌های پیشین خود را به ایمیل ضمیمه کنید. این کار می‌تواند تاثیر مثبتی بر دارنده پادکست داشته باشد.

4. مرحله آخر ضبط پادکست است.

بخش سنگین کار در این مرحله بیشتر بر دوش میزبان است تا شما! با این حال بهتر است شما هم برخی نکات را رعایت کنید. مهم‌ترین نکته اینست که وقت‌شناس باشید و در موعد مقرر برای ضبط حاضر شوید! هم‌چنین حواستان به نکات زیر هم باشد:

یک میکروفون خوب تهیه کنید!
مطمئن شوید که اتصال اینترنت خوبی دارید!
از قبل برای حضور در یک مکان ساکت برنامه‌ریزی کنید.

پادکست ها راهی عالی برای به دست آوردن لینک ها و برندینگ شما هستند. اگر محتوای مرتبط دیگری را نیز در طول پادکست ذکر کنید شاید بتوانید آن را در معرض مخاطبان وسیع‌تری قرار دهید، و این ممکن است منجر به بک لینک‌های بیشتر نیز شود.

جمع‌بندی

بازاریابان همواره در حال جستجو برای روش‌های نوین بازاریابی هستند. همان‌طور که در مقالات دیگری خاطرنشان کرده‌ایم لینک‌سازی یکی از بهترین راه‌های افزایش رتبه‌بندی سایت شماست. راه‌های زیادی برای رتبه‌بندی وجود دارد که لینک‌سازی از طریق پادکست یکی از آن‌هاست. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش افزایش ترافیک ارزشمند است. شما هم‌چنین می‌توانید با لینک‌سازی از طریق پادکست جستجو برای نام یا برند خود را افزایش دهید. این کار کمک بسیاری به سئوی سایت شما می‌کند.

هم می‌توانید خودتان پادکست بسازید و هم می‌توانید مهمان پادکست‌های دیگران شوید. هر کدام ازین روش‌ها مزیت‌های خاص خود را دارد. برای مهمان شدن در پادکست‌های دیگران باید زمینه‌های مشترکی پیدا کنید و با دارنده پادکست ارتباط بگیرید. بسیاری از پادکست‌ها پذیرای مهمانان زیادی هستند. بعد از حضور شما در پادکست به عنوان یک مهمان، لینک شما در صفحه پادکست قرار می‌گیرد. هم‌چنین می‌توانید از دارنده پادکست درخواست کنید که لینک شما را در صفحات رسانه‌های اجتماعی خود هم به اشتراک بگذارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های این روش کم‌رقابت‌تر بودن آن نسبت به دیگر روش‌های مرسوم است. از آن‌جایی که بیشتر بازاریابان در حال تمرکز بر محتوای متنی و بصری هستند و کم‌تر کسی به محتوای صوتی و پادکست توجه می‌کند، شما می‌توانید با حضور در پادکست‌های پرمخاطب، سئوی خود را به خوبی افزایش بدهید! اکنون شما با یکی از راه‌های مفید و موثر بازاریابی در دنیای دیجیتال آشنا شده‌اید و می‌توانید آن را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید! پیشنهاد می‌کنیم که حتما امتحانش کنید! ما در تریبون نیز خدمت تبلیغات در پادکست برای شما فراهم کردیم که میتوانید در راستای برندسازی و دریافت لینک از طریق پادکست از آن استفاده کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.