محتوای تالیفی چیست؟ صفر تا صد محتوا تالیف شده و کاربرد آن
محتوای تالیفی

به‌ روزرسانی شده در ۱۵ اسفند ۱۴۰۲

|

محتوای تالیفی چیست؟ صفر تا صد محتوا تالیف شده و کاربرد آن

محتوای تالیفی اصطلاحی است که با بهینه‌سازی موتور جستجو و سئو ارتباط تنگاتنگی دارد. زمانی که می‌گوییم یک محتوا تالیفی است، یعنی دست اول و منحصربه‌فرد است و در هیچ جای دیگری نمی‌توانید مانند ان را ببینید. محتوای تالیفی در رتبه بندی جستجو نقشی کلیدی دارد. زیرا الگوریتم‌های جستجو به محتوای منحصر‌به‌فرد (unique content) امتیاز بالایی می‌دهند.

بالاترین و موثرترین قدرتی که می‌توان برای یک تبلیغ درنظر گرفت، منحصر به فرد بودن است و این تک و خاص بودن با تالیف محتوا امکان‌پذیر می‌شود. اما خلق هیچ شاهکاری آسان نیست. محصول، نام تجاری و بازاریابی شما تنها در صورتی در مسیر درست و سودآوری خواهند بود که به‌طور معناداری از رقبای خود متمایز باشید. اما اغلب، محتوایی که بازاریابان محتوا تولید می‌کنند ترکیبی از محتوای رقبای آن‌ها است. بنابراین بیایید بررسی کنیم که چرا این نوع محتوا بسیار اهمیت دارد و برای برجسته کردن محتوای خود از چه فرآیندی می‌توانید‌ استفاده کنید.

تألیف محتوا چیست؟

محتوا انواع گوناگونی دارد و هرکسی به روشی محتوای مورد نیاز وبسایت یا صفحات اجتماعی خود را تولید می‌کند. برخی از بازاریابان از محتوای کپی استفاده می‌کنند، که این بدترین نوع محتوا است. برخی دیگر از ترجمه متون زبان‌های دیگر استفاده می‌کنند و برخی ترکیبی از این روش‌ها را می‌پسندند.

و اما محتوای تالیفی… این سخت‌ترین و البته جذاب‌ترین نوع تولید محتواست.

تالیف محتوا به‌معنای آن است که صفر تا صد محتوایی که پیش روی شما است، توسط مولف آن انجام شده است. این به‌معنای استفاده نکردن از منابع دیگر و یا نداشتن تحقیق کافی نیست. بلکه تمام این‌ها به خدمت محتوای تالیفی درآمده و لحن و رنگ دیگری گرفته است.
تالیف محتوا را می‌توان در مقابل محتوای کپی قرار داد. هرقدر که محتوای کپی فیک و دروغین است، محتوای تالیفی اصیل و منحصربه‌فرد است.

ویژگی‌های محتوای تالیفی

ویژگی‌های محتوای تالیفی

قبل از این‌ هم گفتیم زمانی‌که در مورد محتوای تالیفی صحبت می‌کنیم، با یک Uique content روبرو هستیم. اما به‌جز متمایز بودن، این نوع محتوا چه ویژگی دیگری دارد؟

  • تحقیقات گسترده: برای هر محتوایی که تالیف شده باشد، بی‌شک زمان زیادی برای تحقیقات گذاشته شده است. اگر غیر از این باشد، آن محتوا نه تنها معتبر نخواهد بود، که ارزشی هم ندارد.
  • رنکینگ بالا: از آن‌جا که این محتوا کپی نیست و در هیچ وبسایت دیگری نیز نمی‌توان مانند آن را یافت، در ارتقای سئو بسیار موثر خواهد بود.
  • خلاقیت: دیگر هرکسی می‌داند که در دیجیتال مارکتینگ خلاقیت چه اندازه اهمیت دارد. و در این محتوا خلاقیت به بالاترین حد خود می‌رسد. چرا که شما کلمه به کلمه متن را خودتان و با بینشی که با زحمت کسب کرده‌اید، می‌نویسید.
  • امکان آپدیت: یکی از مشخصه‌های علم امکان نقض خود است. این محتوا نیز اگر درست و با دقت نوشته شده باشد، از چنین امکانی برخوردار است. شما به‌عنوان مولف، می‌توانید در متن خود به‌راحتی دست ببرید، آن را آپدیت کنید تا با علم روز سازگاری بیشتری داشته باشد و همیشه کارآمد باشد.

یک مولف موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

حتما همه می‌خواهند در کار خود بهترین باشند. اما این‌که در بهترین نوع تولید محتوا، بهترین باشید یک بلند پروازی جذاب است. خب کار که نشد ندارد. در ادامه 5 ویژگی یک مولف موفق را می‌خوانیم:

  • دانش و اطلاعات کافی: هرکسی در زمینه‌ای تخصص دارد. برخی می‌توانند در مورد آشپزی مطالب خوبی بنویسند، در حالی‌ که عده‌ای می‌توانند بنویسند چه اتفاقی برای گوشی‌های هوشمند در سال 2040 خواهد افتاد. پیش از هرچیزی تخصص و علاقه‌مندی خود را بیابید.
  • تحقیق: در مورد محتوایی که تالیف می‌کنید، باید به‌روز باشید. مدام بخوانید و بیاموزید و تا جایی که می‌توانید از مطالب روز عقب نمانید.
  • نگارش: این‌که بدانید چه می‌خواهید بنویسید، با این‌که چه می‌نویسید متفاوت است. محتوای تهیه شده به سبک تالیفی باید روان و خوانا باشد و اصول نگارشی در آن رعایت شده باشد. در غیر این‌صورت، اعتبار محتوای شما نیز زیر سوال خواهد رفت.
  • خلاقیت: بله، باز هم خلاقیت، اما این‌بار در مورد مولف موفق…مولف موفق کسی است که در خرج خلاقیت خسیس نباشد. ذهن خود را آزاد بگذارید و خیال‌پردازی کنید. سپس محتوایی را تالیف کنید که از زبان خود خود شما نوشته شده باشد. به این ترتیب متوجه خواهید شد که چگونه امضای شما در تمام محتواهایی که تالیف کره‌اید، وجود دارد.
  • تمرین، تمرین، تمرین: هیچ مهارتی بدون تمرین به‌دست نخواهد آمد. پس مدام بنویسید و نظر دیگران را بخواهید. در این مسیر حتما موفقیت خود را خواهید دید.

چرا تالیف محتوا مهم است؟

شاید شما هم تا به حال به خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای اروپایی برخورد کرده باشید. صنعت خودروسازی چین از کپی محصولات مشهور اروپایی و آمریکایی آغاز کرد. آن‌ها یک مدل از فورد یا آئودی را کپی می‌کردند و با نام‌های چینی به بازار عرضه می‌کردند. واضح است که این خودروها هرگز جایگاه خودروهای اصلی را در بازار پیدا نمی‌کردند و از لحاظ کیفیت به پای آن‌ها نمی‌رسیدند.

باطری‌های موبایل و لپتاپ هم چنین وضعیتی در بازار دارند. اگر باطری شما خراب شود و به بازار مراجعه کنید با دو نمونه «های-کپی» و «اورجینال» مواجه می‌شوید که دومی از اولی گران‌تر است. محتوا هم دقیقا از چنین منطقی تبعیت می‌کند!

محتواهای بااصالت به شما جایگاهی یگانه و ويژه می‌بخشند که به سادگی قابل جایگزینی نیست. موتورهای جستجو هم مانند مشتریان متوجه ارزش محتوای بااصالت می‌شوند! این محتوا به شما کمک می‌کند که در چشم مخاطبان متمایز و ویژه به نظر آیید. اگر وبسایت شما مملو از محتواهای کپی باشد هیچ دلیلی ندارد که یک مخاطب آن را با وبسایت مشابه دیگری جایگزین نکند! پس محتوای تالیفی ارزش بالایی برای جذب و نگه‌داری مخاطبان دارد.

تاثیر محتوای تالیفی بر سئو سایت

مهم‌ترین دلیل مزیت این نوع محتوا به محتوای کپی در سئوی بهتر آنست. موتورهای جستجو مانند یک معلم سر جلسه امتحان با محتواها برخورد می‌کنند! به وبسایت‌هایی که از روی دست یکدیگر بنویسند نمره‌ی کم‌تری تعلق می‌گیرد و هر چه محتوا مرتبط‌تر و باکیفیت‌تر باشد، نمره‌ی سئوی آن بالاتر است!
تالیف محتوا بهترین راه تولید محتواهای متمایز و باکیفیت است. موتورهای جستجو هم از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که ارزش کار تالیفی را در نسبت با محتوای کپی تشخیص می‌دهد. محتوای تالیفی می‌تواند شما را به جایگاه مرجع و منبع یک موضوع ارتقا دهد. موتورهای جستجو هم به گونه‌ای کار می‌کنند که مراجع باکیفیت را در صدر لیست جستجو قرار دهند! پس اگر می‌خواهید در امتحان گوگل رفوزه نشوید و هم‌چنان صدرنشین باشید به فکر یک تیم تولید محتوای قدرتمند و خلاق باشید که بتواند برای ما محتواهای تالیفی تولید کند!

تکنیک‌های مهم تالیف محتوا

در این بخش ما شما را با مهم‌ترین تکنیک‌های تالیف محتوا آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید:

۱) مخاطب هدف را در نظر داشته باشید

تمامی افرادی که می‌خواهند محتوای تالیفی تولید کنند باید مخاطب هدف خود را در ذهن داشته باشند. حتی قبل از راه‌اندازی هر کاری باید به ماهیت مخاطب فکر کنید. یک مخاطب هدف ممکن است گسترده باشد و یا ممکن است محدود و مشخص باشد. با تعریف مخاطب می‌توانید درک صحیح‌تری از شیوه صحیح تولید محتوا داشته باشید. برای این منظور بد نیست به انجمن‌هایی مراجعه کنید که مخاطبان احتمالی شما در آن‌جا نظرات خود را ابراز می‌کنند. می‌توانید از نظرات مردم بهترین بهره را ببرید!

۲) ایده تولید کنید

یکی از بهترین راه‌های شروع طوفان فکری مفاهیم یا ایده‌هاست! می‌توانید با یک کاغذ و خودکار و پیاده‌سازی سریع ایده‌ها آغاز کنید و به ایده‌هایی فکر کنید که ممکن است دیگران به آن بی‌توجه باشند! اگر تعدادی کاغذ مچاله شد نگران نباشید. باید بارهای بار طوفان فکری کنید تا به محتواهای باکیفیتی برسید که به رتبه‌بندی شما کمک کند!

۳) از هر موضوع کوچکی الهام بگیرید

زندگی روزمره سرشار از ایده‌های جدید برای نوشتن یا پست و یا ایجاد یک ویدئوست. این ایده‌ها ممکن است در هر لحظه نابهنگامی به ذهن شما خطور کنند! بهترین روش حمل یک دفترچه یادداشت کوچک است که جرقه‌های ذهنی خود را در آن ثبت کنید! همانند هنرمندان و نویسندگان بزرگ قدر الهامات کوچک را برای ساختن کارهای بزرگ بدانید!

۴) تحقیق کنید

فرض کنید زمان زیادی برای ایجاد یک پست صرف کنید و بعد متوجه شوید که شخصی دقیقا مشابه کار شما را انجام داده‌ است. واقعا ضدحال است! پس پیش از شروع به تولید محتوای تالیفی حتما زمانی را به خواندن محتواهای مشابه اختصاص دهید! موضوع مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و نتایج را مشاهده کنید. مطالعه نتایج می‌تواند گام نخست کار شما باشد!

۵) محتوای تعاملی ایجاد کنید

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های تولید محتوای تالیفی توجه به تعامل مخاطبان با شماست. باید با لحن و به شیوه‌ای بنویسید که مخاطب را در وبسایت نگه دارید. یک محتوای تالیفی خوب حتما باید به گونه‌ای تولید شود که بتواند اعتماد مخاطبان را جلب کند و مراجعه مجدد آن‌ها به وبسایت شما را تضمین کند. پس لازم است شما نیازهای مخاطبان و شگردهای تولید محتوای تالیفی را در کنار یکدیگر قرار دهید و به نقشه راهی برای تالیف محتوا دست پیدا کنید!

جمع‌بندی:

محتوای تالیفی در مقایسه با محتوای کپی مانند یک جنس اصل در مقابل کپی آن است! واضح است که اولی ارزش بیشتر از دومی دارد. به خصوص که در دنیای بازاریابی دیجیتال راه رسیدن به هر محتوا تنها یک کلیک است و موتورهای جستجو هم وبسایت‌ها را به ترتیب ارزش و کیفیت محتواها اولویت‌بندی می‌کنند.

داشتن یک تیم تولید محتوای خلاق و یا سفارش تولید محتوا به شرکتی حرفه‌ای و قدرتمند برای تالیف محتوا ضروری است. تیم شما باید مخاطبان هدف و نیازهای آن‌ها را شناسایی کند و از تکنیک‌های تالیف محتوا بیشترین بهره را ببرد. بعد از طی این مراحل مشاهده خواهید کرد که چگونه موتورهای جستجو دسترنج زحمات شما را پاس خواهند داشت! مهم‌ترین مزیت محتوای تالیفی در بهبود سئوی وبسایت است. ما در این مطلب به شما توضیح دادیم که محتوای تالیفی چیست و چگونه می‌توانید آن را تولید کنید. اکنون زمان آن رسیده است که به فکر جذب یک تیم محتوای قدرتمند برای تالیف محتوای باکیفیت و ارزشمند باشید!

کلمه‌به‌کلمه محتوای تالیفی توسط نویسنده نگارش می‌شود. نویسندگان برای نوشتن محتوای تالیفی از منابع گوناگونی برای دریافت اطلاعات و بالابردن دانش خود استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی محتوای تالیفی این است که از هیچ محتوای دیگری کپی نمی‌شود و نویسنده پس از مطالعه فراوان، از ایده و خلاقیت خود برای نگارش محتوا استفاده می‌کند. در تولید محتوای تالیفی باید تحقیق همه‌جانبه، شناخت پرسونای هدف، ساختاربندی درست محتوا و رعایت لحن و نگارش را در نظر بگیرید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.