سختی کلمات کلیدی (Keyword difficulty) و روش‌های تخمین آن
سختی کلمات کلیدی

به‌ روزرسانی شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

آشنایی با ابزارها و روش‌های تخمین سختی کلمات کلیدی

بیایید از واژه و مفهوم سختی آغاز کنیم. «سختی» یکی از پرکاربردترین واژه‌ها در زندگی روزمره است. این واژه می‌تواند معانی گوناگونی داشته باشد. مثلا وقتی می‌گوییم «سختی آب» مقصودمان وجود برخی از مواد در آب آشامیدنی است که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. در این مواقع اصطلاحا گفته می‌شود که این مواد آب را «سخت» می‌کنند! هم‌چنین سختی می‌تواند برای مفهوم زبر بودن یک شیء یا ابزار مورد استفاده قرار گیرد! با این حال ما در این‌جا به پرکاربردترین معنای این واژه-که به مفهوم مورد نظر ما در این مقاله نیز نزدیک‌تر است- می‌پردازیم. وقتی که یک دانشجو از درجه سختی یک امتحان یا میزان سختی ورود به یک رشته و دانشگاه سخن می‌گوید معمولا می‌دانیم که مقصود او چیست. مقصود اینست که همگان نمی‌توانند به راحتی از این آزمون سربلند بیرون بیایند یا وارد این دانشگاه شوند. مفهوم دیگری که بلافاصله با این معنا از سختی به ذهن متبادر می‌شود مفهوم رقابت است. سختی ورود به یک رشته یا دانشگاه به معنای وجود رقابت بالا بر سر آن است! مقصود از سختی کلمه کلیدی هم مفهومی مانند همین است. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که سختی کلمه کلیدی چیست، چرا دانستن آن در سئو مهم است، روش‌های تعیین آن چیست و با چه ابزارهایی می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد.

سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) چیست؟

سختی کلمه کلیدی که همچنین به عنوان رقابت کلمه کلیدی یا دشواری کلمه کلیدی نیز شناخته می‌شود یکی از معیارهای سئو است. دشواری کلمه کلیدی به شما می‌گوید که رتبه‌بندی برای یک کلمه کلیدی به صورت تخمینی تا چه میزان دشوار است. چنانچه که از نام این مفهوم بر می‌آید هر چه سختی کلمه کلیدی بالاتر باشد رقابت بر سر آن بیشتر، و رتبه‌بندی آن در SEPR اول دشوارتر است. عوامل داخلی و خارجی بسیاری وجود دارند که بر درجه سختی کلمات کلیدی تاثیر می‌گذارند. این مفهوم معمولا با دو معنای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولی مشخص‌کننده سختی کلمه کلیدی به عنوان یک معیار کمی است و با عددی در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ مشخص می‌شود. و دومی دشواری کلمه کلیدی را به عنوان یک اصطلاح کلی با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌های داخلی و خارجی آن مد نظر قرار می‌دهد. تمامی ابزارهای رایج در مرحله تحقیق کلمه کلیدی، به شما عددی مابین ۰ تا ۱۰۰ به عنوان سختی کلمه کلیدی ارائه می‌کنند. اما سازوکار محاسبه هر کدام از ابزارها می‌تواند از دیگری متفاوت باشد. بنابراین اگر سختی کلمه کلیدی را در ابزارهای متفاوت بررسی کنید به نتایج متفاوتی خواهید رسید. یکی از روش‌های رایج برای محاسبه سختی در Ahrefs، بررسی ده صفحه برتر رتبه‌بندی برای کلمه کلیدی انتخابی شماست. در این روش بررسی می‌شود که چند وبسایت به هر کدام از ده نتیجه برتر لینک دارند. هرچه صفحات با رتبه برتر با کلمه کلیدی شما لینک‌های بیشتری داشته باشند، امتیاز KD (سختی) آن بالاتر در نظر گرفته می‌شود. این روشی ساده و بسیار کاربردی است که امتحان خود را پس داده است!

چرا دانستن میزان سختی کلمات کلیدی در سئو مهم است؟

به دست آوردن سختی بخش بسیار مهمی از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است. دشواری کلمات کلیدی در کنار مفاهیمی مانند حجم جستجوی ماهانه و غیره به شما کمک می‌کنند تا بهترین کلمات کلیدی را برای سئو انتخاب کنید. هیچ بازاریابی دوست ندارد که کلمات کلیدی‌اش شانسی برای رتبه‌بندی نداشته باشند. اما متاسفانه در بسیاری از اوقات این اتفاق می‌افتد. اولین اصل هر استراتژی (به خصوص استراتژی سئو) در طراحی برنامه‌ایست که با توجه به منابع موجود، امکان پیروزی داشته باشد! برای انجام هر کاری باید هزینه کرد. سختی کلمه کلیدی به شما نشان می‌دهد که برای رتبه‌بندی به چه منابعی نیاز دارید. به این ترتیب می‌توانید از ابتدا تعیین کنید که آیا سرمایه‌گذاری بر روی این موضوع خاص برای شما به‌صرفه هست یا نه.

روش های تعیین میزان سختی کلمه کلیدی

همان‌طور که پیش‌تر گرفتیم سختی کلمه کلیدی در سئو تا حد زیادی به اندازه‌گیری میزان جستجو و کیفیت بک‌لینک‌های ده نتیجه صفحه اول موتور جستجو باز می‌گردد. حجم جستجو در سئو بیانگر تعداد جستجوهایی است که ماهانه برای کلمه کلیدی شما انجام می‌شود. به طور کلی هر چه حجم جستجوی کلمه کلیدی بالاتر باشد احتمال بیشتری وجود دارد که میزان سختی کلمه کلیدی بیشتر باشد. به این نکته توجه کنید که هرگز نمی‌توانید پاسخ تمامی سوالات خود را از ابزارهای رایج سئو دریافت کنید. این ابزارها صرفا برای ارائه یک تصویر اولیه و یک نمای کلی سریع به وجود آمده‌اند. پس لازم است که از تجزیه و تحلیل SERP نیز غافل نشوید. علاوه بر معیار سختی، همیشه به نتایج SERP و وبسایت‌های واقعی که برای کلمه کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند نیز نگاه کنید. همچون‌ همیشه به شما توصیه می‌کنیم که در این مرحله نیز شجاع باشید!‌ هرگز از سختی زیاد واهمه نداشته باشید! معیار دشواری کلمه کلیدی به تنهایی نباید شما را از تلاش برای رتبه‌بندی منصرف کند. شما می‌توانید محتواهای برجسته، استثنایی و باکیفیتی تهیه کنید که تخصصی‌تر هستند و یا موضوع را به روشی بسیار عمیق‌تر پوشش می‌دهند. هم‌چنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که از بک‌ لینک‌ باکیفیت برای ارتقای سئو استفاده کنید. یکی دیگر از مباحث مهم در سئو که با سختی کلمه کلیدی در ارتباط است مفهوم «قصد در سئو» است. به طور معمول مخاطبان به سه هدف مختلف وارد موتور جستجو می‌شوند. هدف نخست دسته افرادی هستند که قصد خرید یک محصول یا گرفتن یک خدمت را دارند. دسته دوم افراد برای رسیدن به یک مقصد و صفحه خاص جستجو می‌کنند و دسته آخر هم صرفا برای کسب اطلاعات سراغ موتورهای جستجو می‌روند. بهینه‌سازی کلمه کلیدی با سختی‌های مختلف برای هر سه نوع هدف جستجو مهم است. صفحات مهم شما باید بتوانند از طریق کلمه کلیدی مناسب مخاطب را به سمت اهداف تجاری شما هدایت کنند. شما هم‌چنین باید بتوانید برای کاربران دسته سوم کلمات کلیدی اطلاعاتی را بهینه‌سازی کنید. این کلمات می‌توانند در عین ضعیف‌تر بودن، به برند و محصولات شما نزدیک باشند. بنابراین تعیین سختی کلمه کلیدی در هر کدام از این مراحل می‌تواند به استراتژی سئوی شما کمک کند. ابزار اندازه گیری سختی کلمات کلیدی

با چه ابزارهایی میتوان سختی کلمات کلیدی را اندازه گیری کرد؟

فراموش نکنید که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی متنوعی وجود دارند و به شما توصیه می‌کنیم که سختی کلمه کلیدی را بیشتر در یک ابزار با هم مقایسه کنید چرا که نتایج در ابزارهای گوناگون می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. ما در این بخش تعدادی از مشهورترین ابزارهای محاسبه سختی کلمه کلیدی را به شما معرفی کرده‌ایم.
  • SEMRush: این ابزار تنها برای تعیین سختی کلمه کلیدی مفید نیست بلکه به شما لیستی از کلمات کلیدی پیشنهاد می‌کند. شما از طریق این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی دم‌دراز و ایده‌های گروه تبلیغات را کشف کنید و هم‌چنین روند سالانه کلمات کلیدی را مشاهده کنید، به مجموعه‌ای از ابزار کامل تحقیق کلمات کلیدی دست پیدا کنید و سختی کلمه کلیدی مورد نظر خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • KWFinder: این محصول Mangools از مشهورترین توسعه‌دهنده‌های ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. این پلتفرم برای یافتن کلمات کلیدی با سختی‌های متفاوت بسیار مفید است. هم‌چنین محیط کار با این ابزار، منحصر به فرد و آسان است. شما می‌توانید از طریق این پلتفرم، آمارهای لازم را مشاهده کنید و گزینه‌هایی از لیست کلمات کلیدی قدرتمند انتخاب کنید. KWFinder مجهز به فیلترهایی برای اصلاح لیست پیشنهادات کلمات کلیدی نیز هست.
  • Ahrefs: این ابزار نیز یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و تعیین سختی کلمه کلیدی است که امروزه در دسترس بازاریابان قرار دارد. این پلتفرم گزارش مفصلی از کلمه کلیدی به کاربر ارائه می‌دهد و برای ارائه معیارهای کلیک منحصر به فرد به داده‌های جریان کلیک متکی است. از مزایای این پلتفرم می‌توان به دقت در اندازه‌گیری سختی کلمه کلیدی، ارائه کلمات کلیدی پیشنهادی متنوع، پشتیبانی از ۱۷۱ کشور جهان و غیره را نام برد.
  • Google Keyword Planner: یک ابزار ساده کلمه کلیدی است که چند ویژگی اساسی را ارائه می‌دهد. این پلتفرم با وجود عدم کارایی در بسیاری از موارد اما هم‌چنان یکی از دقیق‌ترین منابع داده‌های کلمات کلیدی در بازار را ارائه می‌کند. یکی از مزیت‌های آن این ست که داده‌هایش مستقیما از گوگل به دست می‌آیند. برخی از متخصصان معتقند که این پلتفرم بهترین نتیجه را به خصوص برای وبسایت‌های تجاری به دست می‌دهد. هم‌چنین لازم به ذکر است که اشاره کنیم استفاده از این پلتفرم بر خلاف بسیاری از دیگر ابزارها کاملا رایگان است!
  • GrowthBar: یک ابزار عالی برای بازاریابان و وبلاگ‌نویسانی است که عجله دارند! شما از طریق استفاده از این پلتفرم هم‌چنین می‌توانید پیشنهاداتی برای تولید طرح کلی محتوا دریافت کنید و به الگوهایی برای تولید خطوط کلی محتوا با کلمات کلیدی، سرصفحه‌ها، تصاویر، لینک‌ها و موارد دیگر دست پیدا کنید! این پلتفرم هم‌چنین سختی کلمه کلیدی و رتبه‌بندی را به نحوی دقیق معین می‌کند و به خصوص برای افزایش سرعت در کار، پلتفرمی کار-راه-انداز و قوی است!
جمع‌بندی دنیای بازاریابی دیجیتال مفاهیم متنوعی به فعالان خود عرضه کرده است. سختی کلمه کلیدی یکی از همین مفاهیم است که روش‌های محاسبه خاص خود را دارد. برای رتبه‌بندی و ارتقای سئوی وبسایت شما باید بتوانید کلمات کلیدی مناسبی را هدف قرار دهید. با این همه استفاده مفید از تمامی این کلمات به سادگی نیست. در این مقاله مشاهده کردیم که هر چه سختی کلمه کلیدی بیشتر باشد رقابت برای رتبه‌بندی به کمک آن نیز افزایش پیدا می‌کند. اما نباید در این مرحله از کار مایوس شوید! ما به شما راه‌کارهایی برای استفاده از کلمات کلیدی با سختی بالا ارائه کردیم. در بسیاری از موارد ارائه محتوای استثنایی و با کیفیت بالا یکی از کلیدهای موفقیت است. شما ازین طریق می‌توانید در نردبان رتبه‌بندی با سرعت بیشتری صعود کنید. تحلیل نمودارها و اندازه‌های سختی کلمه کلیدی نیز قطعا تصویر مفیدی برای استراتژی سئو در اختیار شما قرار می‌دهد. بسیاری از ابزارهایی که در این مقاله آن‌ها را به شما معرفی کردیم امکان‌هایی نظیر تخمین سختی و نمودارهای تصویری و حتی پلتفرم‌های پیشنهادی محتوا را به بازاریابان عرضه می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به نیازها و میزان پیشرفت کار خود، از هر کدام از این ابزارها نهایت استفاده را ببرید.

سختی کلمه کلیدی یا Keyword Difficulty ارزیابی دشواری رتبه‌بندی یک کلمه خاص در نتایج جست‌وجوهای ارگانیک گوگل است. از میزان سختی کلمه باید تشخیص داد که یک کلمه کلیدی چقدر سرچ می‌شود و چقدر باید روی سئو آن فعالیت کرد تا در نتایج جست‌وجو رتبه بگیرد.

معیار سختی کلمه کلیدی، دشواری رتبه‌گرفتن سایت در یک کلمه خاص را تخمین می‌زند. سختی کلمه کلیدی در ابزارهای رایج تحقیق کلمات کلیدی با عددی در مقیاس 0 تا 100 مشخص می‌شود. برای سنجش میزان دشواری کلمات می‌توان از ابزارهای Ahref، KwFinder و Semrush استفاده کرد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.