سئو تکنیکال چیست؟ جامع‌ترین چک لیست ۲۰۲۴ Technical Seo
سئو تکنیکال

به‌ روزرسانی شده در ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

|

راهنمای جامع سئو تکنیکال ۲۰۲۴

کسانی که برای مدتی است در زمینه تولید محتوا متنی فعالیت دارند، می‌توانند ادعا کنند که تا حدودی موارد مربوط به سئو داخلی را به ‌خوبی می‌دانند. اما سئو تکنیکال یا سئو فنی از مواردی است که شاید به‌ندرت کسی به سمت آن رفته باشد و بخواهد در این زمینه فعالیت کند. پیشوند تکنیکال ممکن است ما را ترسانده باشد؟ یا شاید این تصور بر ما غالب شده باشد که سئو تکنیکال که حالا اهمیت زیادی هم ندارد؟

کاری به دلایل دوری جستن از سئو تکنیکال نداریم، مسئله هرچه که بود، گذشته. در این مطلب می‌خواهیم به قلب ماجرا بزنیم و یک راهنمای جامع سئو تکنیکال و فاکتورهای مربوط به آن را ارائه کنیم. اما پیش از هرچیز باید بدانیم که سئو تکنیکال چیست و چرا اهمیت دارد؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا سوء تفاهم‌های خودتان را برطرف کنید.

سئو تکنیکال (Technical Seo) چیست؟

اگر تاکنون در سایت خود به مسائلی مانند متا توضیحات و یا بک لینک‌ها توجه داشته‌اید، شاید اکنون زمان خوبی باشد تا دید خود را کمی وسعت بدهید. این موارد تنها چیزهایی نیستند که در دیده شدن سایت شما و بهبود عملکرد سایت در نسبت با موتورهای جستجوگر اهمیت دارند. مجموعه دیگری از تاکتیک‌ها مانند سئو تکنیکال نیز وجود دارند که در زیر چتر سئو قرار می‌گیرند.

سئو تکنیکال فرآیندی است که در آن شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما با الزامات فنی موتورهای جستجوی مدرن مطابقت دارد. سئو فنی اغلب با هدف بهبود رتبه بندی ارگانیک مورد توجه قرار می‌گیرد. به بیان دیگر سئو تکنیکال به تمام کارهایی اشاره دارد که شما انجام می‌دهید تا سایت شما را برای موتورهای جستجوگر قابل فهم کند. سئو فنی، استراتژی محتوا، و استراتژی‌های لینک‌سازی همگی در این جهت استفاده می‌شوند تا به صفحات شما کمک کنند رتبه بالایی در جستجو داشته باشند.

زمانی که شما وبسایت خود را از نظر فنی بهینه‌سازی می‌کنید و در حال ارتقای آن هستید، درواقع به سئو تکنیکال توجه کرده‌اید.
به‌دست آوردن مهارت در سئو تکنیکال نیز ممکن، اما تسلط بر آن کمی دشوارتر است. زیرا سئو فنی کمتر به مسائل بصری سایت می‌پردازد. اما این را باید بدانید که علاوه بر بهتر کردن رابطه وب‌سایت و موتور جستجو، یکی دیگر از هدف‌های سئو تکنیکال لذت بردن مخاطب از وب‌سایت شما است.

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم، ممکن است شما نیز از آن دسته افراد باشید که یا از روی تنبلی یا از روی ضروری ندانستن سئو تکنیکال به آن توجه نکرده‌اید. اما ما قصد داریم به شما بگوییم که چرا سئو تکنیکال مهم است.

سئو تکنیکال در ترافیک ارگانیک شما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. محتوای شما ممکن است کامل‌ترین و مفیدترین محتوای موجود باشد و به‌خوبی نیز نوشته شده باشد. اما اگر یک موتور جستجوگر نتواند آن را کرال (Crawl) کند و یا به اصطلاح امکان خزش سایت شما پایین باشد، تنها تعداد کمی از کاربران آن را خواهند دید.

در واقع یک وب‌سایت، بدون سئو تکنیکال مانند یک درخت پر بار است که کسی نیست تا از میوه‌های آن لذت ببرد. بدون سئو فنی قوی، کسی نمی‌تواند از محتوای غنی و مفید شما بهره‌مند شود. ممکن است شما بهترین سایت را با بهترین محتوا داشته باشید. اما اگر سئو فنی شما به‌درستی مورد توجه قرار نگرفته باشد چه؟ در این‌صورت شما قرار نیست در رنکینگ جایی داشته باشید. یعنی هرچه دسترسی گوگل به محتوای خود را آسان‌تر کنید، شانس بیشتری نیز برای رتبه‌بندی خواهید داشت.

تفاوت سئو تکنیکال و سئو داخلی و خارجی

یکی از دسته‌بندی‌های رایج در مورد سئو، تقسیم‌ کردن آن به سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است. پیش از این سئو تکنیکال را تعریف کردیم، حالا برای آن‌که موضوع برایمان روشن‌تر شود سئو داخلی و سئو خارجی را تعریف می‌کنیم تا شناخت تفاوت‌ انواع سئو برای ما آسان شود.

● سئو داخلی

سئو داخلی یا سئو درون صفحه‌ای به محتوایی اشاره دارد که به موتورهای جستجوگر و مخاطبان شما اطلاعاتی را منتقل می‌کند. این اطلاعات ممکن است شامل این باشد که صفحه شما در مورد چیست. همچنین اطلاعاتی مانند متن جایگزین تصویر، استفاده از کلمه کلیدی، توضیحات متا، تگ‌های H1، نام‌گذاری URL و لینک سازی داخلی از دیگر مواردی هستند که توسط سئو داخلی منتقل می‌شوند. شما بیشترین کنترل را روی سئو داخلی دارید، چرا که سئو داخلی در مورد وب‌سلیت شما است و شما به آن تسلط دارید.

● سئو خارجی

سئو خارجی به موتورهای جستجوگر می‌گوید که صفحه شما چقدر محبوب و مفید است. سئو خارجی این کار را از طریق بک لینک‌ انجام می‌دهد. کمیت و کیفیت بک لینک باعث افزایش رتبه صفحه می‌شود.

● سئو تکنیکال

توجه به سئو تکنیکال و مشکلات فنی‌ای که سئو سایت را تحت تاثیر قرار می‌د‌دهد، در نهایت با این هدف انجام می‌گیرد که رنکینگ صفحه در موتورهای جستجوگر مانند گوگل را افزایش دهیم. سئو فنی از مهم‌ترین مراحل سئو است و همان‌طور که دیدیم با سئو داخلی و خارجی تفاوت دارد.

فاکتورهای سئو تکنیکال

مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال

فاکتورهای سئو تکنیکال دارای اهمیت زیادی هستند. همان‌طور که پیش از این گفتیم، سئو تکنیکال به کراول شدن سایت و ایندکس آن مرتبط است. فاکتورهای سئو تکنیکال می‌توانند در رنکینگ وب‌سایت شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشند. در ادامه مهم‌ترین فاکتورهای سئو فنی را نام برده‌ایم و هرکدام را توضیح داده‌ایم.

● دامنه مورد نظر خود را بازرسی کنید.

دامنه شما یک URL است که افراد برای ورود به سایت شما تایپ می کنند. نام دامنه وب‌سایت شما بر اینکه افراد چقدر راحت می‌توانند شما را از طریق جستجو پیدا کنند، تأثیر دارد. دامنه‌ای که برای سایت خود استفاده می‌کنید باید اصولی را دربر بگیرد.
از مهم‌ترین مواردی که لازم است رعایت کنید، کوتاه بودن و گویا بودن دامنه سایت است. به‌هیچ وجه برای دامنه خود از کلماتی که برای مخاطب معنایی ندارند و یا به محتوای شما مربوط نیستند استفاده نکنید. همچنین از دامنه‌های بلند و نازیبا نیز پرهیز کنید. کمی خلاقیت و ارتباط فرمی و محتوایی در انتخاب دامنه به شما کمک زیادی خواهد کرد.

● امنیت سایت خود را ارتقا دهید

با پیاده‌سازی SSL می‌توانید به امنیت سایت خود کمک کنید. ممکن است پیش از این نیز این اصطلاح را شنیده باشید. چرا که SSL بسیار مهم است. SSL یا Secure Sockets Layer یک لایه حفاظتی بین وب سرور (نرم افزار مسئول انجام درخواست آنلاین) و یک مرورگر ایجاد می‌کند و در نتیجه سایت شما را ایمن می‌کند.
وقتی کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت یا تماس را به وب‌سایت شما ارسال می‌کند، احتمال هک شدن آن اطلاعات کمتر است زیرا شما برای محافظت از آ‌ن‌ها SSL را پیاده کرده‌اید.

● بهینه‌سازی سرعت صفحه

آیا می‌دانید بازدیدکنندگان وب‌سایت شما چه مدت منتظر بارگذاری وب سایت خواهند بود؟ اگر در پاسخ بگویید تنها شش ثانیه. لازم است که کمی ناامیدتان کنم، برخی از داده‌ها نشان می‌دهند که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک به پنج ثانیه، نرخ پرش 90 درصد افزایش پیدا می‌کند. پس شما یک ثانیه را هم نباید از دست بدهید. بنابراین بهبود زمان بارگذاری سایت باید در اولویت باشد.
سرعت سایت فقط برای تجربه کاربر و نرخ تبدیل مهم نیست – بلکه یک فاکتور رتبه‌بندی مهم است.

● چک لیست خزیدن

خزیدن پایه و اساس استراتژی فنی سئوی شما است. ربات‌های جستجو برای جمع‌آوری اطلاعات سایت شما صفحات شما را مورد خزش یا کرال قرار می‌دهند.
اگر به نوعی جلوی خزش این ربات‌ها گرفته شده باشد، آن‌ها نمی‌توانند صفحات شما را ایندکس یا رتبه‌بندی کنند. اولین قدم برای پیاده سازی سئوی فنی این است که اطمینان حاصل کنید تمام صفحات مهم شما قابل دسترسی هستند و پیمایش و کرال کردن آن‌ها آسان است.

چک لیست قابل کرال بودن یا خزش پذیری صفحات به این ترتیب است:

  1. یک سایت مپ XML ایجاد کنید: گوگل برای یافتن URL سایت شما همچنان به سایت مپ نیاز دارد. در واقع، اخیراً یکی از نمایندگان گوگل اعلام کرده است که سایت مپ «دومین منبع مهم» برای یافتن URL ها است. اگر می‌خواهید بررسی کنید که سایت مپ شما خوب است یا نه، به بخش گزارش «نقشه‌های سایت» در ابزار کنسول بروید.
  2. بودجه خزش یا crawl budget خود را به حداکثر برسانید: crawl budget در واقع تعداد صفحاتی از سایت شما است که موتور جستجوی گوگل طی زمان مشخصی خزش و ایندکس می‌کند. بودجه خزش تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما و رنکینگ آن دارد. پس بسیار مهم است که آن را بهبود ببخشید. از آن‌جایی که بودجه خزش محدودیت دارد، باید مطمئن شوید که مهم‌ترین صفحات خود را برای خزیدن در اولویت قرار داده‌اید.
  3. ساختار سایت خود را بهینه کنید: وب سایت شما چندین صفحه دارد. این صفحات باید به گونه‌ای سازماندهی شوند که به موتورهای جستجو اجازه دهد به راحتی آن‌ها را پیدا کرده و کراول کنند. اینجاست که ساختار سایت شما ، که اغلب به‌عنوان معماری اطلاعات وب سایت شناخته می‌شود، اهمیت پیدا می‌کند. همان‌طور که یک ساختمان مبتنی بر طراحی معماری است، معماری سایت شما نیز نحوه سازماندهی صفحات سایت شما است. معماری سایت باید بر اساس اهمیت صفحات شکل بگیرد. صفحات مهمتر به صفحه اصلی نزدیکتر باشند و صفحات سایت شما باید فقط چند لینک از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  4. تگ کنونیکال: تمامی صفحات سایت باید دارای تگ کنونیکال باشند. URL‌های متعارف یا کنونیکال برای صفحاتی که محتوای بسیار مشابهی دارند، ضروری است. با استفاده از تگ کنونیکال می‌توانید به گوگل اطلاع دهید که کدام نسخه از صفحه محصول شما «اصلی» است و کدام نسخه‌ها غیر اصلی هستند.
  5. از robots.txt استفاده کنید: ممکن است بخواهید ربات‌های خاصی را به‌طور کلی از خزیدن در سایت خود منع کنید و یا از خزیده شدن برخی از صفحات از طریق ربات‌ها جلوگیری کنید. متأسفانه، برخی از ربات‌ها با اهداف مخرب وارد سایت می‌شوند. اگر متوجه این رفتار بد شدید، از robots.txt برای جلوگیری از ورود ربات‌های مخرب به وبسایت خود استفاده کنید و جلو خزیده شدن برخی از صفحات را برای جلوگیری از هدر رفت بودجه خزش از طریق این فایل بگیرید.
  6. پیاده سازی hreflang برای وب سایت‌های بین المللی: آیا سایت شما برای کشورها و زبان‌های مختلف، نسخه‌های گوناگونی دارد؟ اگر چنین است، تگ hreflang می‌تواند کمک بزرگی باشد.

● چک لیست ایندکس شدن مطالب

همان‌طور که ربات‌های جستجوگر در وب‌سایت شما می‌خزند، ایندکس کردن صفحات را نیز آغاز می‌کنند. پس از ایندکس شدن، صفحه شما واجد شرایط رتبه‌بندی در SERP می‌شود. در اینجا چند عامل وجود دارد که می‌تواند به ایندکس شدن صفحات شما کمک کند:

  1. دسترسی ربات‌های جستجو به صفحات خود را آسان کنید.
  2. محتوای تکراری را حذف کنید.
  3. تغییر مسیرهای خود را بررسی کنید.
  4. عملکرد سایت خود در گوشی موبایل را بررسی کنید.
  5. خطاهای HTTP را رفع کنید:
  6. رفع خطای صفحات 404 از موارد بسیار مهم است. صفحات خطای 404 به کاربران می‌گویند صفحه‌ای که درخواست کرده‌اند وجود ندارد، یا حذف شده یا URL اشتباهی را تایپ کرده‌اند.

● چک لیست رندرپذیری

یک سایت بر اساس سهولت در رندر شدن، قابل دسترسی خواهد بود. در ادامه فاکتورهای مهم در رندرپذیری سایت را می‌خوانیم.

  1. عملکرد سرور: همان‌طور که در بالا گفتیم، وقفه‌های زمانی سرور و ارورها باعث ایجاد خطا در HTTP می‌شود که مانع از دسترسی کاربران و ربات‌ها به سایت می‌شود.
  2. وضعیت HTTP: مشابه عملکرد سرور، خطاهای HTTP از دسترسی به صفحات وب شما جلوگیری می‌کند.
  3. زمان بارگذاری و اندازه صفحه: اگر بارگذاری صفحه شما بیش از حد طول می‌کشد، نرخ پرش تنها مشکلی نیست که باید نگران آن باشید. تأخیر در زمان بارگذاری صفحه می‌تواند منجر به خطای سرور شود.
  4. صفحات یتیم (Orphan Pages): هر صفحه در سایت شما باید دست‌کم به یک صفحه دیگر نیز پیوند داده شود. وقتی صفحه‌ای لینک داخلی نداشته باشد، به آن صفحه یتیم می‌گویند.
  5. عمق صفحه: عمق صفحه به این مسئله اشاره دارد که یک صفحه چند کلیک از صفحه اصلی شما فاصله دارد.

● چک لیست رنکینگ یا رتبه‌بندی (Ranking)

اکنون به سراغ فاکتورهای موضوعی‌تری می‌رویم. رتبه‌بندی صفحات شما را فاکتورهای مختلفی از سئو داخلی و سئو خارجی تعیین می‌کنند. سئو تکنیکال نیز از دیگر موارد مهم در رتبه‌بندی است. به یاد داشته باشید که همه این عناصر با هم کار می‌کنند تا یک سایت سئو پسند ایجاد کنند. اگر تاکنون از سئو تکنیکال در رنکینگ وب‌سایت خود غافل بودید، چک لیست زیر برای شما است:

  1. پیوند داخلی و خارجی: لینک‌ها ربات‌های جستجوگر و کاربران را به محتوای مرتبط و با اهمیت در صفحه انتقال می‌دهند. به طور کلی، لینک دادن می‌تواند خزیدن، ایندکس کردن و توانایی شما برای رتبه بندی را بهبود می‌بخشد.
  2. کیفیت بک لینک: بک لینک‌ها یا لینک‌هایی از سایت‌های دیگر به سایت شما، برای سایت شما رای اعتماد جمع می‌کنند. آنها به ربات های جستجو می‌گویند که وب سایت خارجی A معتقد است صفحه شما با کیفیت است و ارزش خزیدن را دارد.
  3. خوشه‌های محتوا: خوشه‌های محتوا محتوای مرتبط را به هم لینک می‌دهند تا ربات‌های جستجو به‌راحتی بتوانند همه صفحاتی را که در یک موضوع خاص متعلق به شماست، پیدا کنند، بخزند و فهرست کنند.

● چک لیست قابلیت کلیک

در حالی که نرخ کلیک (CTR) با رفتار جستجوگر ارتباط دارد، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود قابلیت کلیک روی SERP ها انجام دهید. در حالی که توضیحات متا و عناوین صفحه با کلمات کلیدی بر CTR تأثیر می‌گذارند، ما بر روی عناصر فنی تمرکز می‌کنیم. چرا که شما برای خواندن نکاj مربوط به سئو تکنیکال اینجا هستید.

  1. از داده‌های ساختار یافته استفاده کنید.
  2. از امکانات SERP غافل نشوید.
  3. فیچر اسنیپت (Featured Snippe) را ارتقا دهید.
  4. گوگل دیسکاور (Google Discover) را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

سئوی فنی، سئو داخلی و سئو خارجی با هم کار می کنند تا قفل ترافیک ارگانیک را باز کنند. تکنیک‌های درون صفحه و خارج از صفحه اغلب مواردی هستند که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، اما سئو فنی نقش مهمی در رساندن سایت شما به رتبه بالای نتایج جستجو دارد و می‌تواند محتوای شما را به مخاطبان ایده آل برساند. از این تاکتیک‌های فنی برای تکمیل استراتژی سئوی خود استفاده کنید و نتایج را مشاهده کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.