تعیین میزان سرچ کلمات کلیدی در گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

|

چگونه میزان سرچ کلمات کلیدی در گوگل را بدست آوریم؟

بسیاری از مفاهیمی که به آن‌ها کم‌تر در بازاریابی دیجیتال توجه می‌شود می‌توانند برای بهبود سئو وبسایت شما نقشی بسزا ایفا کنند. بیشتر افراد به برخی از مفاهیم مانند نرخ کلیک یا هزینه به ازای کلیک توجه بسیاری می‌کنند. اما برای طراحی یک استراتژی بازاریابی قوی بعضی از اوقات بهتر است سراغ مفاهیمی بروید که توجه کم‌تری را برمی‌انگیزند اما در عین حال بسیار مهم هستند. حجم جستجو کلمه کلیدی یکی از همین مفاهیم است.

ما در این مقاله خواهیم خواند که حجم جستجو کلمه کلیدی چیست، چرا دانستن آن اهمیت دارد، چگونه آن را به دست می‌آوریم، چه کلماتی را باید هدف قرار دهیم، چگونه آن را در خدمت سئو قرار دهیم و ابزارهای استفاده از آن چیست.

حجم جستجو کلمه کلیدی چیست؟

همان‌طور که از نام حجم جستجوی کلمه کلیدی برمی‌آید منظور از این مفهوم حجم یا تعداد جستجوهای یک کلمه کلیدی خاص در یک بازه زمانی معین است. حجم جستجو کلمه کلیدی معمولا در یک بازه زمانی مشخص به طور میانگین محاسبه می‌شود و بازاریابان از آن برای طراحی ایده کلی و استراتژی خود بهره می‌برند. یکی از مباحثی که در بازاریابی اهمیت دارد رقابت‌پذیری یک عبارت جستجو و حجم کلی آن است که از طریق حجم جستجوی کلمه کلیدی می‌توان برآوردی از آن به دست آورد.

بررسی حجم جستجو کلمه کلیدی در بازه‌های زمانی مشخص به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چگونه کلمات کلیدی خاص در طول زمان باعث افزایش ترافیک می‌شوند. هرچند باید به این نکته توجه کنید که افزایش حجم جستجوی کلمه کلیدی ضرورتا به معنای افزایش ترافیک نیست. برخی از متخصصان بازه‌های یک‌ ساله و دیگران بازه‌های فصلی را برای تخمین خود به کار می‌گیرند. تعیین بازه‌های زمانی به این نکته بستگی دارد که کسب‌و‌کار شما برای شکار مخاطبان باید در چه زمان‌هایی دست به کار شود!‌ درست مانند دیگر شکارچیان طبیعت! باید ببینید که تعطیلات، مناسبت‌های خاص و غیره کدام یک می‌توانند مشتریان شما را به بهتر دام بیندازند.

چرا دانستن حجم جستجو کلمه کلیدی اهمیت دارد؟

این که بدانید کدام کلمات و عبارت‌ها بیشتر جستجو می‌شوند و یا به عبارت دیگر، حجم جستجوی کدام کلمات کلیدی بیشتر است، می‌تواند برای شما راهگشا باشد. بالا بودن حجم جستجوی یک کلمه کلیدی یعنی آن که در دیجیتال مارکتینگ رقابت سختی بر سر آن کلمه کلیدی وجود دارد. پس باید استراتژی محتوا خود را تغییر دهید. از سوی دیگر اگر تنها کلمات کلیدی با حجم جستجوی بسیار بالا را مد نظر قرار دهید، رقابت با سایت‌های بزرگ‌تر و به دست‌آوردن رتبه بالا، کار دشواری خواهد بود. متاسفانه بازار این‌گونه کار می‌کند. شما باید رقابت خود را در میدان کسب‌و‌کارهایی تعریف کنید که از لحاظ اندازه به شما شبیه باشند. چرا که به خصوص در ابتدای کار، در برابر غول‌های دنیای تجارت از شانس چندانی برخوردار نخواهید بود! اما نباید ناامید شود!

چگونه حجم جستجوی کلمات کلیدی را بدست آوریم؟

به دست آوردن حجم جستجو کلمه کلیدی کار دشواری نیست. در واقع صحبت بر سر یک محاسبه ساده است. این محاسبه در واقع حاصل تقسیم حجم بر زمان است! هم‌چنان‌که گفتیم این مفهوم می‌تواند به شما تصوری از ترافیک و شهودی از استراتژی بازاریابی محتوا بدهد، اما با هیچ‌کدام از این مفاهیم یکسان نیست. برای تعیین هر کدام از این مفاهیم، همه چیز بستگی به این دارد که شما در کدام مرحله از کار قرار دارید! امکانات، منابع و محدودیت‌های شما کدام است.

ابزارهای متنوعی وجود دارند که شما می‌توانید برای به دست آوردن حجم جستجو کلمه کلیدی از آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از این ابزارها خدمات خود را به صورت انحصاری برای مخاطبانی که اشتراک آن‌ها را خریداری می‌کنند عرضه می‌کنند. با این حال می‌توانید از امکانات رایگان آن‌ها نیز بهره ببرید. ماهیت تمامی این ابزارها به شما یک ارزیابی از مفهوم پایه‌ای حجم جستجو کلمات کلیدی می‌دهد، اما برخی از آن‌ها با ارائه تصاویر و نمودارها می‌توانند تصوری دقیق‌تر به شما ارائه کنند. ما این ابزارها را در بخش انتهایی این متن بررسی خواهیم کرد.

کلمات با چه حجم جستجویی را باید هدف قرار دهیم؟

سئوکاران و متخصصان بازاریابی دیجیتال معمولا به حجم جستجو کلمه کلیدی در مقایسه با معیارهایی مانند نرخ کلیک اهمیتی چندانی نمی‌دهند. با این حال ما به شما توصیه می‌کنیم که برای مطالعات پایه‌ای خود حتما از حجم جستجو کلمات کلیدی استفاده کنید. اما بیایید ببینیم که بهتر است برای این منظور کدام محدوده از حجم‌ها را هدف قرار دهید؟

حجم و رقابت دو عامل اصلی حجم جستجو کلمه کلیدی هستند. کلمات کلیدی با حجم بالاتر بالقوه بیشتر می‌توانند در معرض مخاطبان قرار بگیرند اما به همان میزان رقابت بر سر آن‌ها نیز شدیدتر است! این به نوبه خود رتبه‌بندی این عبارات را سخت‌تر می‌کند.

تعیین اهداف شما برای انتخاب اصطلاحات تا حد زیادی به موقعیت و اهداف شما باز می‌گردد. اگر صاحب یک وبسایت نوپا هستید ممکن است بهتر باشد با هدف قرار دادن کلمات کلیدی با حجم پایین که رقابت کم‌تری دارند نقطه‌ شروع مطمئن‌تری برای ایجاد اعتبار دامنه فراهم کنید. از طرف دیگر اگر صاحب یک سایت باسابقه و دارای رتبه‌بندی ارگانیک قوی‌تر هستید، ممکن است بخواهید برای حفظ برتری خود در قلمرو کم رقابت‌تر نیز تلاش کنید و استراتژی خود را بر این اساس تعیین کنید!

چگونه کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا را سئو کنیم؟

در دیجیتال مارکتینگ کلمات کلیدی از مهم‌ترین ابزارهای در دسترس هستند. انتخاب کلمه کلیدی نیز از مهم‌ترین کارهایی است که یک متخصص سئو باید انجام دهد. اما در مورد کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا، اوضاع کمی متفاوت است. در این مورد حتما تمامی متخصصان سئو به شما می‌گویند که رفتن سراغ کلمات کلیدی رقابتی کار پر ریسکی است. اما هر کار سختی نیز می‌تواند شدنی باشد! کلید انجام این کار در ایجاد محتوای واقعا خاص و استثنایی است!

واقعیت آن است که حتی وبسایت‌های پرمخاطب و قوی هم تعداد زیادی از مطالب را از روی دست یکدیگر کپی می‌کنند! ارائه‌ محتواهای باکیفیت و ارزشمند می‌تواند برگ برنده‌ شما در این کارزار باشد. باید به دنبال استثنایی‌ترین محتوای ممکن باشید. محتوایی برای اکنون و همیشه! به هیچ عنوان از آن غافل نشوید و برای همین منظور سعی کنید یک تیم تولید محتوای استثنایی برای کسب‌و‌کار خود تشکیل بدهید و یا سفارش تولید محتوا خود را به افراد متخصص بسپارید.
<ابزارهایی تعیین حجم جستجو کلمات کلیدی

با استفاده از چه ابزارهایی حجم جستجو کلمات کلیدی را بدست آوریم؟

ما در این بخش مهم‌ترین ابزارهای شناخت حجم جستجو کلمه کلیدی را برای شما فهرست می‌کنیم و در هر مورد توضیحاتی ارائه می‌کنیم. اطلاع از مشخصات هر کدام ازین ابزارها می‌تواند به شما برای طراحی استراتژی سئو کمک کند.

1) ابزار کلمه کلیدی رایگان WordStream

از طریق این ابزار می‌توانید با وارد کردن کلمه کلیدی یا حتی یک وبسایت یا URL، لیستی از حجم جستجو کلمات کلیدی را دریافت کنید! جذاب و آسان است! هم‌چنین می‌توانید هدف خود را بر اساس نوع حرفه و مکان فیلتر کنید تا به نتایج دقیق‌تری دست پیدا کنید!

2) SEMRush

SemRush یکی دیگر از ابزارهای قدرتمندی است که داده‌های مفید زیادی از جمله حجم جستجو کلمات کلیدی را به کاربران ارائه می‌دهد. SemRush فضای گرافیکی مناسبی برای ورود کلمه کلیدی به شما ارائه می‌دهد. از طریق این ابزار می‌توانیم میانگین تقریبی حجم جستجو و هم‌چنینPCP و رقابت‌پذیری پرس‌و‌جو را مشاهده کنیم. از طریق استفاده از این ابزار هم‌چنین می‌توانید به یک نمای کلی از نمودار نحوه تغییرات کلیدواژه در طول زمان و هم‌چنین کلمات کلیدی مرتبط و نزدیک با آن به دست پیدا کنید.

شما می‌توانید از امکانات رایگان این ابزار استفاده کنید اما توصیه می‌کنیم که اگر به عملکرد قوی‌تر و داده‌های عمیق‌تری نیاز دارید در طرح‌های اشتراکی ثبت نام کنید. همه چیز بستگی به نیاز شما و استراتژی بازاریابی‌تان دارد.

3) MOZ Keyword Explorer
Moz تعدادی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو و جستجو در کسب‌و‌کار را ارائه کرده است که زندگی را برای همه بازاریابان دیجیتال آسان‌تر کرده است! یکی از بهترین ابزارهای Moz برای سئوکارها، MOZ Keyword Explorer یا کاوشگر کلمات کلیدی آن است. این ابزار نیز به شما برای شناخت حجم جستجو کلمه کلیدی خدماتی ارائه می‌کند. شما از طریق این ابزار می‌توانید به شهودی از کلمات کلیدی مرتبط، میزان «سختی» آن‌ها، تجزیه و تحلیل SEPR و دیگر مباحث برسید. از این ابزار نیز می‌توانید به صورت رایگان استفاده کنید اما پیشنهاد می‌کنیم اگر به اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تر نیاز دارید بسته‌های اشتراکی آن را خریداری کنید!

4) Google Trends

این ابزار هرچند به صورت مشخص برای ارزیابی حجم جستجو کلمه کلیدی طراحی نشده است اما می‌توان برای این منظور هم از آن استفاده کرد. از طریق این ابزار می‌توانید به داده‌های جالبی مانند محبوبیت جغرافیایی، داده‌های رشد و کاهش برای عبارات خاص و موضوعات مرتبط دست پیدا کنید. مشخص کردن محدوده جغرافیایی با توجه به برنامه‌ای که برای کسب‌و‌کار خود دارید می‌تواند کمک شایانی به بازاریابی کند.

البته به این نکته نیز توجه کنید که از طریق مشخص کردن ترندها نمی‌توانید به درکی از رقابتی بودن عبارات جستجو دست پیدا کنید. در واقع گوگل ترندز به شما داده‌های جالبی برای شروع می‌دهد، اما به نظر بسیاری از سئوکاران و بازاریابان دیجیتال این داده‌ها به اندازه کافی فراگیر و یا جامع نیستند.

5) Google Keyword Planner

این ابزار نیز می‌تواند به شناخت حجم جستجو کلمه کلیدی کمک کند. Google Keyword Planner یک ابزار عالی است و طیف وسیعی از داده‌های مفید را ارائه می‌دهد. این ابزار که به همراه رابط Adwords کار می‌کند می‌تواند میانگین حجم جستجوی ماهانه در طول زمان را نمایش دهد. شما هم‌چنین می‌توانید پارامترهای زمانی را در آن تغییر دهید. اگر از کاربران فعال Adwords باشید می‌توانید به نحوی آسان اطلاعات مفید دیگری از نمودارهای ارائه شده توسط این نرم‌افزار دریافت کنید. در غیر این‌صورت یک نسخه‌ ساده و کوتاه‌شده از داده‌ها را خواهید دید و نمودارها و گراف‌ها برای شما به نمایش در نمی‌آید! در هر صورت نسخه مورد استفاده را با استفاده از نیازهای خود تعیین کنید.

جمع‌بندی

حجم جستجو کلمه کلیدی یکی از مفاهیم بااهمیتی است که کم‌تر مورد توجه سئوکاران قرار می‌گیرد. شما از طریق شناخت این مفهوم می‌توانید به بینشی موثر برای طراحی استراتژی بازاریابی خود برسید. ابزارهای گوناگونی برای این کار تعریف شده‌اند که به شما کمک می‌کنند به داده‌های پایه‌ای مفیدی برای انتخاب کلمات کلیدی محتوای خود دست پیدا کنید. نحوه استفاده شما از این مفهوم و تعیین اهداف به استراتژی کلی شما باز می‌گردد. حجم جستجو کلمه کلیدی می‌تواند تصویری از میزان ترافیک کلمات کلیدی به شما ارائه کند اما برای استفاده از آن نمی‌توانید مستقیما وارد عمل شوید. باید میدان رقابت خود و اهداف میان‌مدت و بلندمدت را مشخص کنید. اکنون شما می‌توانید برای بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی خود از ابزارهای معرفی‌شده در این مقاله استفاده کنید. منابع، سرمایه و زمان در هر کسب‌و‌کاری از محدودیت‌های خاص خود برخوردارند. مطالعه حجم ترافیک در طول زمان می‌تواند استراتژی بازاریابی شما را در طول زمان بهینه سازد و به شما در استفاده حداکثری از منابع و سرمایه‌های‌تان کمک برساند.

حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی معیاری ست که به شما می‌گوید به طور متوسط چند بار در ماه یک کلمه کلیدی خاص جست‌وجو می‌شود.

مهم‌ترین ابزارهای ارزیابی میزان حجم جست‌وجوی کلمات کلیدی شامل ابزارهای SEMRush، MOZ Keyword Explorer، Google Keyword Planner و Google Trends می‌شود.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام ابزار wordsteam که معرفی کردید حجم جستجوی کلمات کلیدی را فقط در کشور آمریکا و ایالت های آمریکا نشان می دهد ابزاری که حجم جستجو را در ایران و سایر کشور ها نشان دهد چیست؟

    1. سلام وقت‌بخیر
      میتونید از ابزار kwfinder استفاده کنید.
      تو این مقاله از سایت هم ابرازهای زیادی معرفی کردیم که می‌تونید از برخی از آنها با پیدا کردن حجم سرچ کلمات کلیدی استفاده کنید.
      https://www.triboon.net/blog/1093/free-seo-tools/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.