اسکیمای FAQ چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲۴ تیر ۱۴۰۲

|

اسکیما FAQ و نحوه برنده شدن در سئو با افزودن اسکیما پرسش و پاسخ

هر محتوایی که در سایتی منتشر می‌شود، از دل سوالی بیرون آمده است تا به دست کاربری برسد. در واقع کاربران همیشه با دستی پر از سوال وارد گوگل می‌شوند تا به جواب نهایی و قطعی برسند. تا همین چند سال پیش، برای پیداکردن مطلبی باید در بین صفحات زیاد می‌گشتید تا پاسخ سوال‌هایتان را لا‌به‌لای محتواها پیدا کنید. اما حالا گوگل کار را برایتان راحت کرده است و بدون اینکه روی لینک یا صفحه‌ای کلیک کنید، جواب‌ها را خلاصه و مستقیم روبه‌روی چشمانتان قرار می‌هد. روشی که شما با آن می‌توانید پرسش‌وپاسخ‌های مهم کاربران را در نتایج جستجو به کاربران نشان دهید، اسکیما FAQ نام دارد. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با نحوه اضافه‌کردن اسکیما پرسش‌وپاسخ به صفحات سایت و تاثیر آن در رقابت با سایت‌های دیگر آشنا شوید.

اسکیما پرسش و پاسخ (FAQ) چیست؟

اسکیما کدهایی برای درک بهتر ربات‌های گوگل از محتوای استفاده‌شده در هر بخش از صفحات است. صفحات حاوی پرسش و پاسخ‌ را در وب می‌توان با استفاده از نوع خاصی اسکیما به‌نام FAQ نشانه‌گذاری کرد. شما با اسکیما سوالات متداول یا FAQ (Frequently Asked Questions)، محتواهای مرتبط با سوال و جواب را در یک صفحه نشانه‌گذاری می‌کنید تا برای حضور در Rich result واجد شرایط شوند. در نهایت سایت شما با استفاده از این اسکیما به شکل متمایزی (همراه با دو پرسش و پاسخ در زیر لینک صفحه) در نتایج گوگل به کاربران نمایش داده می‌شود. نمایش اسکیما FAQ در دو نسخه دسکتاپ و موبایل در دسترس است.

نحوه‌ی نمایش اسکیمای FAQ در نتایج گوگل

نمایش اسکیما FAQ در نتایج گوگل چگونه است؟

اسکیما FAQ به کدهای HTML یک صفحه وب اضافه می‌شود تا سوالات و پاسخ‌هایشان را برای گوگل مشخص کند. زمانی که موتورهای جستجو در صفحه‌ای با سوالات متداول می‌خزند، لیست پرسش‌ها و پاسخ‌ها در «rich snippet» و درست در پایین لینک صفحات با منوی کشویی نمایش داده می‌شوند.

مزایای نمایش اسکیما FAQ در نتایج گوگل

ظاهری متمایز در نتایج جستجو: یکی از دلایل محبوبیت اسکیماها این است که نتایج جستجو با ظاهری جذاب و متفاوت از نتایج دیگر به کاربر نمایش داده می‌شود. اسکیما پرسش‌وپاسخ باعث می‌شود تا لینک سایت شما با در اختیارداشتن فضای بیشتر، در مقایسه با دیگر سایت‌ها متمایز باشد و بیشتر به چشم کاربران بیاید. در نتیجه احتمال کلیک روی آن نیز بیشتر می‌شود.

افزایش ترافیک و سرنخ بیشتر: با استفاده از اسکیما FAQ، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره محتوای صفحه در اختیار کاربران قرار دهید. در نتیجه، کاربران با مشاهده پاسخ‌هایشان در زمان کمتر، بیشتر تمایل پیدا می‌کنند تا روی لینک سایت کلیک کنند و وارد سایت شوند و به این ترتیب موجب افزایش نرخ کلیک یا CTR خواهند شد.

بهبود رتبه سایت: اسکیماها به‌طور مستقیم به بهبود رتبه‌بندی صفحات کمک نمی‌کنند و روی سایر فاکتورهای رتبه‌بندی تاثیر می‌گذارند. استفاده از اسکیما FAQ باعث می‌شوند تا الگوریتم‌ها به محتوای پرسش و پاسخ‌ها در صفحه دسترسی بهتری پیدا کنند و با نمایش آن‌ها در نتایج گوگل و جلب توجه کاربر موجب افزایش ورودی و صعود رتبه‌های سایت شما شوند.

ورود به نتایج جستجوی صوتی گوگل: با اضافه‌شدن قابلیت جستجوی صوتی در گوگل، دستیارهای صوتی پاسخ کاربران را از روی سوالات متداول می‌خوانند. با وجود چنین امکانی، احتمال دیده‌شدن محتواهای سایت شما در نتایج جستجوی صوتی بسیار بیشتر خواهد شد.

اسکیما FAQ را برای چه نوع صفحاتی استفاده کنیم؟

بیشتر افراد فکر می‌کنند اسکیما سوالات متداول فقط در صفحه پرسش‌وپاسخ سایت کاربرد دارد. اما واقعاً این طور نیست و شما می‌توانید برای بیشتر صفحات سایت مانند مقالات، لندینگ‌ها و صفحات کتگوری یا خدمات هم از این ویژگی استفاده کنید. در واقع اگر فکر می‌کنید هر کدام از این صفحات، محتوای خاص و ارزشمندی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و در کل حرفی برای گفتن با مخاطب دارد، می‌توانید آن صفحه را با این اسکیما برای مخاطب خاص‌تر کنید.

آیا اسکیما سوالات متداول یک فاکتور رتبه‌بندی است؟

وجود استراکچر دیتا در صفحات سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند و همین باعث می‌شود تا رتبه‌بندی صفحات در نتایج بهبود پیدا کند. در واقع نشانه‌گذاری محتوا با کمک هر نوع اسکیما، به طور غیرمستقیم در روند بهبود رتبه‌بندی نقش دارد.

هر کدام از اعضای تیم جستجوی گوگل در گفتگوهای سئویی و توئیترهای شخصی‌شان تاکید دارند که اسکیما FAQ برای برجسته‌کردن سوالات متداول کاربرد دارد؛ اما عاملی برای رتبه‌بندی صفحات سایت نیست. در این خبر، از زبان گوگل گفته شده است که هر کاری که به موتور جستجوی گوگل کمک کند تا اطلاعات دقیق‌تری درباره صفحات سایت شما به دست آورد و بهترین پاسخ را به جستجوهای کاربران بدهد، در نتیجه در رقابت با سایر سایت‌ها در رتبه‌بندی، جایگاه بهتری خواهید داشت.

باید و نبایدهای استفاده از اسکیما FAQ

  • زمانی فقط از اسکیما FAQ استفاده کنید که صفحه موردنظر، مجموعه‌ای از سوالات متداول را در خود جای داده باشد. برای مثال، صفحات پرسش‌های متداول و صفحه پشتیبانی محصول.
  • از صفحاتی با سوالات متداول (FAQ) برای اهداف تبلیغاتی استفاده نکنید. سعی کنید مخاطب با خواندن این بخش یک چیز جدید به دست بیاورد.
  • برای اینکه FAQ در نتایج جستجو نمایش داده شود، باید محتوای آن دقیقاً مشابه با سوالات و پاسخ‌های داخل صفحه باشد.
  • اگر سوالات متداول شامل محتواهای خشونت‌آمیز، فحاشی، آزاردهنده، غیرقانونی و خطرناک باشد، به احتمال زیاد در نتایخ غنی نمایش داده نمی‌شود.
  • اگر سوالات متداول شما در چند صفحه از سایت تکرار شده باشد، باید فقط در یکی از صفحات از آن‌ها استفاده کنید.
  • محتوایی که در این بخش قرار می‎گیرد، نباید بی‌ارتباط به موضوع صفحه باشد. برای مثال، محتوای صفحه درباره آموزش تهیه قرمه سبزی است، سوالات متداول آن نمی‌تواند درباره طرز تهیه‌ی پیتزا باشد.

تفاوت اسکیما Q&A با FAQ

همانطور که می‌دانید تعداد اسکیماها برای نشانه‌گذاری انواع محتوا بسیار متنوع هستند. در این میان، دو اسکیما FAQ و Q&A از نظر کارکرد شباهت‌های زیادی دارند و بیشتر اوقات افراد آن‌ها را باهم اشتباه می‌گیرند. اسکیما Q&A (اسکیما پرسش‌وپاسخ) مربوط به یک صفحه است که یک پرسش اصلی در آن مطرح شده است و کاربران مختلف به آن سوال پاسخ داده‌اند، گوگل پاسخ‌هایی را که امتیاز بیشتری دریافت کرده باشند، در نتایج به‌صورت زیر نمایش می‌دهد.

اسکیما Q&A

اما کاربرد اسکیما FAQ (اسکیما سوالات متداول) فقط برای صفحاتی است که خود شما پرسش‌ها و پاسخ‌های مشخصی را به آن اضافه می‌کنید. اسکیما Q&A برای فروم‌ها، تالارهای گفتگو و صفحاتی که در آن کاربران می‌توانند به سوال کاربری دیگر پاسخ دهند، بسیار مناسب است. در حالی که، اسکیما FAQ در صفحات بلاگ و صفحات دسته‌بندی و لندینگ‌پیج‌ها دیده می‌شود.

روش‌های افزودن کدهای اسکیما FAQ به سایت

برای ایجاد اسکیما سوالات متداول در وردپرس می‌توان از افزونه‌ استفاده کرد یا کدهای آن را به‌طور دستی به صفحه اضافه کرد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • اضافه‌کردن کد اسکیما FAQ با افزونه

برای پیاده‌سازی اسکیما FAQ در وردپرس، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند schema pro استفاده کنید. کاربری راحت داشبورد این پلاگین به شما اجازه می‌دهد تا مجموعه سوالات متداول را به هر صفحه از سایت خود اضافه کنید.

  • اضافه‌کردن کد اسکیما FAQ به‌صورت دستی

برای اضافه‌کردن سوالات متداول در سایت‌های غیروردپرسی هم می‌توانید از کدهای آماده این اسکیما استفاده کنید و سوال و جواب را به کد اضافه کنید و آن را به کدهای صفحه اضافه کنید. تصویر زیر، نمونه‌ای از اسکیما FAQ است که سوالات و پاسخ‌ها به‌درستی در کدهای زیر جایگذاری شده‌اند. توجه داشته باشید متن سؤالات و پاسخ‌ها باید دقیقاً در صفحه موردنظر وجود داشته باشد تا برای نمایش آن‌ها مشکلی پیش نیاید.

نمونه کدهای اسکیمای FAQ

نحوه تست و بررسی خطاهای اسکیما FAQ

پس از اینکه کدهای اسکیما را ساختید و به صفحه موردنظر اضافه کردید، باید از درستی کدها هم مطمئن شوید. برای این کار یا به سراغ ابزار Rich result test بروید یا آدرس هر صفحه‌ای را که به آن FAQ اضافه کرده‌اید، یک‌ بار در قسمت url inspection سرچ کنسول وارد کنید و پس از زدن Test live URL وضعیت کدها، خطاها و ارورهای احتمالی را ببینید.

تست و بررسی خطاهای اسکیما FAQ

اگر کدهای اسکیما به صفحات اضافه شده باشند، گزارش وضعیت آن‌‌ها در بخش ویژه‌ای به نام FAQ در قسمت Enhancement در سرچ کنسول ظاهر خواهد شد. توجه کنید اگر سایتی اسکیما FAQ نداشته باشد یا گوگل نتوانسته باشد کدهای آن را در صفحه پیدا کند، ممکن است این گزینه در سرچ کنسول سایت شما فعال نشود.

گزارش اسکیمای FAQ در سرچ کنسول

چرا اسکیما FAQ در نتایج نمایش داده نمی‌شود؟

نکته‌ای که وبمستران باید بدانند این است که بعد از نشانه‌گذاری صفحات سایت با اسکیما، هیچ تضمینی وجود ندارد که محتواهای اسکیما در نتایج جستجو نمایش داده شوند. پرسش‌های متداول، مانند سایر انواع نتایج غنی، تنها در صورتی در جستجوی Google نمایش داده می‌شوند که واجد شرایط باشند.

جان مولر می‌گوید:
«نمایش Rich Results سوالات متداول دقیقاً مشابه با سایر انواع نتایج غنی است و گوگل با وجود شرایطی خاص تصمیم می‌گیرد تا محتوای اسکیما FAQ را در SERP نمایش دهد.»

  • مشکلات فنی اسکیما

در ابتدا باید موارد فنی پیاده‌سازی اسکیما سوالات متداول را بررسی کنید و از درستی تمام مراحل اجرایی آن مطمئن شوید. برای این کار شما می‌توانید تمام خطاها و هشدارهای مرتبط با نمایش اسکیماها را در سرچ کنسول مشاهده کنید و از نحوه رفع آن هم مطلع شوید.

  • رعایت دستورالعمل‌های گوگل

علاوه بر پیاده‌سازی بی‌عیب‌و‌نقص مراحل نشانه‌گذاری‌های اسکیما، برای اینکه FAQها به‌درستی در نتایج نمایش داده شوند، باید با قوانین و سیاست‌های گوگل هم مطابقت داشته باشد. در این مورد باید دقت کنید که تمام سوالات با پاسخ‌ها که در FAQ هستند، در خود صفحه موردنظر هم برای گوگل قابل مشاهده باشد.

  • میزان اعتماد گوگل به سایت

اگر نحوه نشانه‌گذاری محتوای سایت با اسکیما FAQ از نظر فنی درست باشد و با خط‌مشی‌های گوگل هم تناقض نداشته باشد، یک سوال باقی می‌ماند که آیا Google به محتوای سایت شما اعتماد دارد؟

جان مولر می‌گوید:
«این احتمال وجود دارد زمانی که گوگل به طور کامل و قطعی از کیفیت محتواهای سایت شما اطمینان نداشته باشد، نخواهد سوالات متداول صفحات را در نتایج جستجو نشان دهد؛ چون هنوز نتوانسته به سایت شما اعتماد کند.»

ابزارهای رایگان برای شناسایی سوالات کاربران

علاوه بر اینکه برای پیدا کردن سوالات رایج کاربران می‌توانید از ابزارهای سئو استفاده کنید، ابزارهای خاصی هم برای آن وجود دارد. بعضی از این ابزار و تکنیک‌ها به صورت رایگان و بعضی دیگر پولی هستند. اگر بتوانید برای کسب‌وکار خود در این حوزه سرمایه گذاری کنید، خروجی خوبی در آینده خواهید داشت.

  • سرچ کنسول گوگل

گوگل سرچ کنسول بهترین ابزار برای پیداکردن سوالاتی است که کاربران می‌پرسند.

  • Google People Also Ask

صفحه نتایج جستجوی گوگل بهترین مکان برای پیداکردن سوالات کاربران است. برای برخی از کوئری‌ها، قسمتی به عنوان «People also ask» نشان داده می‌شود که این بخش شامل سوالاتی است که کاربران دیگر درباره آن موضوع در موتور جستجوی گوگل سرچ کرده‌اند.

Google People Also Ask

  • Google Searches Related To

قسمت زیر نتایج جستجو یکی از روش‌هایی است که می‌توانید برای پیداکردن پیشنهاد‌های مرتبط با کلمات کلیدی و سوالات کاربران استفاده کنید. بسیاری از کلماتی که در بخش Google Related searches نشان داده می‌شود، با کلمات پیشنهادی باکس جستجو گوگل مشابه هستند.

Google Searches Related To

  • ابزار Also Asked

Also Asked ابزاری برای تحلیل کلمات کلیدی است که حول محور عبارت‌های جستجوشده کاربران در گوگل متمرکز شده است. وقتی کلمه کلیدی اصلی را در این ابزار وارد می‌کنید، خروجی آن نشان می‌دهد که افراد در ارتباط با یک کلمه کلیدی، چه سوالاتی از گوگل می‌پرسند و همان سوالات را برای انتشار یک مقاله یا FAQ استفاده کنید. شما می‌توانید داده‌های خروجی را به‌صورت فایل‌های CSV. یا PNG. دانلود کنید.

ابزار Also Asked

  • Knowledge Panel

پنل دانش (Knowledge Panel) در سمت راست صفحه‌ نتایج موتور جستجوی گوگل به کاربران نشان داده می‌شود. یکی از اطلاعات کاربردی این پنل بخشی به نام Questions & answers است و شما می‌توانید به سوالات مهم کاربران درباره موضوع مشخصی پی ببرید و پاسخ آن سوالات را در FAQ سایت خود قرار دهید. همچنین در انتهای کارت پنل دانش و در بخشی به نام People Also Search For، سوالات مرتبطی را که ممکن است کاربران درباره سؤال مشخص‌شده بپرسند، پیش‌بینی و پیشنهاد می‌شود.

Knowledge Panel

  • ابزار Google Trends

گوگل ترندز (Google Trends) به طور مستقیم سوالات رایج کاربران (FAQ) را در اختیار شما نمی‌گذارد؛ اما ابزاری رایگان برای بررسی جستجوهای ترند کاربران است. شما می‌توانید با استفاده از ویژگی Related (موارد مرتبط)، نتایج برتر هر کوئری را خروجی بگیرید.

بخش Related در ابزار گوگل ترندز

  • استفاده از google search operator

شما همیشه می‌توانید از گوگل به‌عنوان قدرتمندترین ابزار جستجو، برای پیداکردن جواب سوال‌هایتان استفاده کنید. شما می‌توانید با جستجوی حرفه‌ای گوگل به مجموعه‌ای از سوالات متداول کاربران دسترسی پیدا کنید. برای مثال، دستور زیر کمک می‌کند تا متداول‌ترین سوالات کاربران را در یک موضوع خاص در سطح وب پیدا کنید. عبارت مورد نظر خود را داخل intitle بنویسید و کلمات پرسشی را هم به شیوه زیر وارد کنید:

intitle:”طراحی سایت”intitle:who|what|when|where|whay|how

  • سایت‌های پرسش‌وپاسخ فارسی و انگلیسی

در سایت‌هایی مانند Quora ،Reddit و Porseshkadeh می‌توانید موضوعات مختلفی را که کاربران در قالب سوال مطرح می‌کنند، پیدا کنید و از آن‌ها در FAQ سایت خود استفاده کنید. شما باید همیشه نیم‌نگاهی به این سایت‌ها داشته باشید تا ببینید کاربران شما چه موضوعاتی را دنبال می‌کنند و در چه زمینه‌هایی سوال دارند.

ابزارهای پولی برای شناسایی سوالات کاربران

اگر قصد دارید برای این حوزه هزینه کنید، می‌توانید از ابزارهای سئویی پولی استفاده کنید تا امکانات بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد.

  • ابزار Answer the public

با این ابزار می‌توانید تمامی سوالات مشابه با سوالات خود را پیدا کنید و نتیجه نهایی را به شکل یک نمودار بصری و دسته‌بندی‌شده تحویل بگیرید. با استفاده رایگان این ابزار می‌توانید تعداد محدودی در روز کلمه کلیدی را در این ابزار جستجو کنید.

ابزار Answer the public

  • ابزار Keyword Tool

Keyword Tool یکی از محبوب‌ترین ابزارهای است که می‌توانید برای پیداکردن سوالات رایج کاربران در زمینه‌های مختلف استفاده کنید. بخش question برای پیداکردن آخرین سوالات پیرامون یک کلمه کلیدی مناسب است. بیشتر نتایج این سایت از طریق داده‌های گوگل ترندز جمع‌آوری می‌شود.

  • سایت‌های SEMRush ،Moz ،Ahref و Conductor

بیشتر ابزارهای محبوب سئو، امکانات ویژه‌ای برای پیداکردن FAQ در پلتفرم خود دارند. در این سایت‌ها شما با پرداخت هزینه می‌توانید به بخش‌های ویژه‌تری دسترسی پیدا کنید.

  • ابزار searchmetrics

سرچ متریک یک ابزار فوق‌العاده کاربردی برای پیداکردن انواع موضوعات ترند است. بخش سوالات یکی از امکانات ویژه این ابزار است که می‌توانید برای حوزه کسب‌وکار خود استفاده کنید.

  • ابزار Stat

Stat یک ابزار Rank Tracking کاربردی است که می‌تواند مجموعه‌ای از سوالات کاربران را به ازای هر کلمه کلیدی به شما نشان دهد.

سخن پایانی

شما چه روش‌هایی را برای پیداکردن سوالات کاربران می‌شناسید؟ آیا تا به حال محتواهایی را در سایت خود منتشر کرده‌اید که بر اساس سوالات کاربران باشد؟ آیا در سایت خود بخش FAQ راه‌اندازی کرده‌اید؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

استراتژی‌های مختلفی در حوزه سوالات رایج کاربران وجود دارد که می‌تواند در جهت بهبود موقعیت شما در صفحه نتایج جستجو موثر باشد. برای ایجاد محتوای بخش FAQ سایت نیاز به ابزارهایی دارید تا سوالاتی که کلمه‌ کلیدی‌های هدف شما را دارند را، استخراج کند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.