بهترین ابزارهای بررسی و آنالیز بک لینک رقبا

به‌ روزرسانی شده در ۷ آذر ۱۴۰۲

|

معرفی ابزارهای حرفه‌ای بررسی و تجزیه و تحلیل لینک های خارجی سایت

تجزیه‌ و تحلیل بک لینک‌های سایت یکی از کارهایی است که سئوی یک سایت را سرپا نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید در رتبه‌بندی و جذب ترافیک سایت خود عملکرد بهتری داشته باشید، باید بتوانید با آنالیز بک لینک‌های سایت خود، از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید و برای دریافت بک لینک‌های بهتر، رقبای خود را بررسی کنید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا به‌طور کامل با ابزارهای کاربردی بررسی بک لینک‌‌ها سایت آشنا شوید.

چرا باید آنالیز بک لینک رقبا را جدی بگیریم؟

با اطمینان می‌توانیم بگوییم شما هم تا کنون با سئو سایت و مسائل مربوط به آن روبرو بوده‌اید. در این‌صورت می‌دانید که سئو سایت چه اندازه اهمیت دارد. آنالیز بک لینک رقبا یکی از مهم‌ترین موارد در سئو سایت است. لازم است شما رقبای خود را بیابید و آنان را آنالیز کنید. آنالیز بک لینک رقبا شامل اطلاع پیدا کردن از این است رقبای شما در کدام سایت‌ها بک لینک دارند، تعداد این بک لینک‌ها چه قدر است و لینک بیلدینگ یا لینک سازی را با چه روشی انجام می‌دهند.

موتورهای جستجوگر لینک‌ها را به‌عنوان شاخصی در نظر می‌گیرند که اعتبار سایت را تعیین می‌کند. تجزیه و تحلیل بک لینک ها به شما درک بهتری می‌دهد تا بدانید توانایی سایت شما در رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجوگر چگونه است. همچنین آنالیز بک لینک به شما کمک می کند تا لینک‌های بد و لینک های اسپم را شناسایی کنید. لینک‌های بد شامل لینک‌های غیرطبیعی یا لینک‌هایی هستند که از سایت‌های اسپم می‌آیند. این لینک‌ها می‌توانند منجر به جریمه گوگل شوند، اما یافتن آن‌ها باعث می‌شود سایت شما معتبر بماند.

با این حال، سایت خود شما تنها سایتی نیست که باید آن را آنالیز کنید. شما همچنین باید آنالیز بک لینک را در سایت‌های رقبای اصلی خود نیز انجام دهید. آنالیز بک لینک رقبا به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که پیشی گرفتن از آنان چقدر دشوار خواهد بود. همچنین از این طریق لینک‌های بالقوه‌ای را که ممکن است از دست داده باشید، به شما نشان داده خواهد شد.

با آنالیز بک لینک رقبای خود یک امکان مهم دیگر هم کسب می‌کنید. شما می‌توانید از این طریق متوجه شوید که کدام سایت‌ها برای لینک بیلدینگ مناسب‌تر هستند و باید در دستور کارتان قرار بگیرند.

اما جذاب‌ترین بخش آنالیز بک لینک رقیبان شما ایده‌هایی است که برای استراتژی ساخت لینک به دست می‌آورید. به این ترتیب رقیبان شما به سکوی پرتابی برای کسب‌وکارتان تبدیل می‌شوند.

از آن‌جایی که اغلب، سایت‌ها بک لینک زیادی دارند، شاید بهتر باشد کار خود را با دو رقیب بزرگ و اصلی خود شروع کنید. اگر سعی کنید ۱۰ رقیب برتر خود را تجزیه و تحلیل کنید، ممکن است در بک لینک ها غرق شوید. پس لقمه بزرگ‌تری برندارید. گاهی یک شروع کوچک تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد.

هدف از بررسی بک لینک‌های سایت چیست؟

بک لینک‌ها اعتبار یک سایت هستند و نیاز است به‌طور مرتب بررسی شوند تا از سلامت آن‌ها مطمئن باشید. با آنالیز بک لینک‌ها می‌توان تا حد زیادی از وضعیت سایت اطلاع پیدا کرد و برای رشد یا بهبود وضعیت فعلی، به دنبال ایده و راه‌حل گشت. بررسی بک لینک‌های یک سایت با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • ارزیابی کیفیت لینک‌های سایت

موتورهای جستجوگر لینک‌ها را به‌عنوان شاخص اعتبار سایت در نظر می‌گیرند. با آنالیز بک لینک‌های سایت خود، متوجه خواهید شد که از چه منابعی لینک دریافت کرده‌اید و چقدر توانسته‌اید در نگاه گوگل معتبر، قابل‌اعتماد و ارزشمند باشید. از طرفی، با آنالیز پروفایل لینک‌های سایت می‌توانید بک‌ لینک‌های اسپم و بی‌کیفیت را هم شناسایی کنید؛ چرا که بک لینک‌های بی‌کیفیت از سایت‌های اسپم یا نامربوط، به‌شدت در رتبه‌بندی آسیب‌رسان هستند و اعتبار یک سایت را زیر سوال می‌برند. بنابراین باید با درخواست حذف بک‌ لینک‌ها، گوگل را در جریان آسیب‌زا و مخرب‌بودن آن‌ها بگذارید.

  • تحلیل بک لینک سایت رقیب

آنالیز بک لینک رقبا شامل اطلاعاتی مانند این می‌شود که رقبای شما از کدام سایت‌ها لینک گرفته‌اند، تعداد این بک لینک‌ها چه قدر است و لینک سازی را با چه روشی انجام می‌دهند. با آنالیز بک لینک رقبا می‌توان متوجه شد که برای رقابت با کسب‌وکارهای هم‌صنف خودتان چه قدر باید در لینک‌سازی تلاش کنید. جذاب‌ترین بخش آنالیز بک لینک رقبا، ایده‌هایی است که برای استراتژی ساخت لینک به دست می‌آورید. به این ترتیب رقیبان شما به سکوی پرتابی برای کسب‌وکارتان تبدیل می‌شوند. از آن‌جایی که اغلب سایت‌ها بک لینک زیادی دارند، شاید بهتر باشد با ۲ رقیب بزرگ و اصلی خود شروع کنید و به مرور تعداد بیشتری را برای جذب لینک و استراتژی‌های جدیدتر بررسی کنید.

ابزارهای بررسی بک لینک‌های سایت چه اطلاعاتی به ما می‌دهند؟

تعداد معیارها و آمار ابزارهای آنالیز بک لینک با یکدیگر متفاوت هستند و هیچ ابزاری هم به‌طور دقیق نمی‌تواند اطلاعات تمام بک‌ لینک‌های یک سایت را کشف کند. از طرفی، چون نوع اطلاعات در ابزارها بسیار متنوع است، بهتر است برای شروع روی معیارهای زیر تمرکز کنید:

  • بررسی فالو و نوفالوبودن بک لینک‌ها

با تجزیه و تحلیل لینک‌های ورودی به سایت می‌توان ویژگی فالو یا نوفالو بودن بک لینک‌ها را بررسی کرد. این امکان وجود دارد تا در بیشتر تمام ابزارهای آنالیز بک لینک (Semrush ،OpenLinkProfiler Ahrefs ،SEO SpyGlass و Free backlink checker و…) آدرس سایت یا صفحه‌ای را وارد کنید و بررسی کنید که کدام لینک‌ها فالو یا نوفالو هستند. برای مثال در ابزار LinkMiner می‌توانید دامنه یا یک URL خاص را وارد کنید و فیلتر Do/Fallow را فعال کنید تا بتوانید این دو مشخصه را با برچسب‌های NF یا DF در هر ردیف بک لینک ببینید.

ابزارهای آنالیز بک لینک های فالو و نوفالو

  • تعداد رفرینگ دامین‌ها (Referring Domain)

رفرینگ دامین‌ها به تعداد سایت‌های یکتا و منحصربه‌فردی می‌گویند که به سایت شما لینک می‌دهند و با تعداد کل بک لینک‌های سایت تفاوت دارند. در حالی که رفرینگ دامین‌‌ها تعداد دامنه‌های مجزایی هستند که به سایت شما لینک داده‌اند، بک لینک‌ها تعداد کل لینک‌های ورودی به سایت را شامل می‌شود. برای مثال اگر از ۴ سایت متفاوت و از هرکدام ۲ لینک دریافت کنید، رفرینگ دامین شما برابر ۴ و تعداد کل بک لینک‌ها برابر ۸ می‌شود. یکی از گزارش‌های خوب ابزار ahref و Semrush، نمایش لینک‌های دریافتی به تفکیک تعداد دامنه‌های منحصربه‌فرد است. تصویر زیر، این قابلیت را در ابزار اچرف نشان می‌دهد.

گزارش‌ ابزار ahref از تعداد رفرینگ دامین‌ها

رفرینگ دامین (Referring Domain) در سرچ کنسول با نام Top Linking Sites نام‌گذاری شده است و تمام دامنه‌هایی را که به سایت شما لینک شده باشند، با جزئیات بیشتری نمایش می‌دهد.

بخش Top Linking Sites در سرچ کنسول

  • تعداد کل بک لینک‌ها به هر دامنه یا یک URL

کل بک لینک‌ها به تعداد کل لینک‌های ورودی یک دامنه یا یک صفحه خاص گفته می‌شود. ابتدایی‌ترین نیازی که تمام ابزارهای آنالیز بک لینک می‌توانند آن را برای متخصصان سئو برطرف کنند، نمایش تعداد کل بک لینک‌هاست. معمولاً ابزارهای SEMRush ،LinkMiner ،Ahrefs و MozPro اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری درباره مجموعه بک لینک‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند.

آنالیز تعداد بک لینک و Referring Domain

  • بررسی انکر تکست لینک‌ها

زمانی که بخواهید جزئیات بیشتری از بک لینک‌ها را بررسی کنید باید به سراغ انکر تکست هر لینک بروید. البته گاهی لینک‌های ورودی هیچ متنی ندارند و با یک URL به سایت مقصد داده می‌شوند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید لینک‌های اسپم را شناسایی کنید این است که ببینید آیا انکر تکست لینک به محتوای صفحه سایت شما مرتبط می‌شود یا خیر. در این صورت، کار شما برای حذف این لینک‌های غیرمرتبط و اسپم شروع خواهد شد. ابزارهایی مانند SEMRush ،SEO SpyGlass ،Seobility ،Ahrefs و Link Explorer، انکر تکست هر لینک ورودی سایت شما را نشان می‌دهند.

  • اعتبار دامنه و صفحه سایت لینک‌دهنده

یکی از اطلاعاتی مفیدی که با ابزارهای آنالیز بک لینک‌ می‌توانید به آن پی ببرید، اعتبار دامنه‌ یا صفحه‌ای است که به شما لینک داده است. سایت‌هایی که تعداد زیادی لینک خارجی باکیفیت دارند مانند wikipedia.com، اعتبار دامنه بالایی دارند. بنابراین کیفیت بک لینک‌های دریافتی خود را می‌توانید با این شاخص‌ها هم بررسی کنید. این دو معیار در ابزار ahref به ترتیب Domain Rating و URL Rating و در ابزار MOZ به ترتیب Domain Authority و Page Authority نامیده می‌شوند.

  • بررسی بک لینک‌های شکسته سایت

بک لینک شکسته به لینکی گفته می‌شود که آدرس آن به دلیل حذف یا انتقال به آدرس دیگر، تغییر کرده است و خطای ۴۰۴ را نشان می‌دهد. این لینک‌ها اعتبار و ارزش منتقل‌شده از سایت مبدا را از بین می‌برند و فرایند کرال خرنده‌های گوگل را هم سخت‌تر می‌کنند. ahref یکی از ابزارهای قدرتمند در شناسایی لینک‌های شکسته است که صفحه ۴۰۴ را همراه با جزئیات کامل (آدرس صفحه، دامنه سایت، انکرتکست و …) نشان می‌دهد.

بررسی بک لینک‌های شکسته سایت با ابزار AHREFS

  • بررسی پسوند‌های کشوری (ccTLDs)

پسوند‌های کشوری (ccTLDs) نوعی از پسوند دامنه (Top Level Domain) هستند که نشان می‌دهند یک دامنه به چه کشوری تعلق دارد. برای مثال ir. برای ایران و fr. برای فرانسه است. با این تعاریف، زمانی که در حال بررسی بک لینک‌های سایت هستید، باید به بخش ccTLDs دامنه‌ هر لینک هم نگاهی بیندازید. برای مثال اگر سایت شما از یک کشور خارجی (فرانسه) ورودی دارد، پس دیدن بک لینک‌هایی با پسوند دامنه فرانسه اصلاً غیرطبیعی نیست؛ اما اگر متوجه شدید پسوند برخی از دامنه‌ها برایتان ناآشناست، باید موضوع را دقیق‌تر بررسی کنید تا گرفتار لینک و سایت‌های اسپم نشده باشید.

آیا از سرچ کنسول می‌توان برای آنالیز بک لینک‌های سایت استفاده کرد؟

بخش گزارش لینک‌ها (Links) یکی از قسمت‌های ابزار سرچ کنسول است که وضعیت لینک‌های داخلی (Internal links) و خارجی (External links) سایت را گزارش می‌دهد. شما برای آنالیز بک لینک‌های سایت باید داده‌های مرتبط با لینک‌های External را بررسی کنید. مطابق با تصویر زیر، شما می‌توانید مجموعه بک لینک‌های سایت را بر اساس هر دامنه یا بر اساس تک صفحه (URL) در این بخش ببینید:

  • Top Linked Pages: صفحاتی از سایت شما که بیشترین تعداد لینک را دارند.
  • Top linked Sites: سایت‌هایی که بیشترین لینک را به سایت شما داده‌اند.

گزارش بک لینک ها در سرچ کنسول

برای دیدن لینک‌های بیشتر روی «More» کلیک کنید. تصویر زیر لیست Top linked Sites را نشان می‌دهد:

  • Linking pages: تعداد صفحاتی که از یک دامنه به سایت شما لینک شده‌اند.
  • Target page: هر دامنه به چه تعداد از صفحات سایت شما لینک داده است.

بخش Top Linking Sites در سرچ کنسول

اگر روی هر کدام از سایت‌ها که کلیک کنید، جزئیات دقیق‌تری مطابق با تصویر زیر می‌بینید. برای مثال، یکی از دامنه‌ها (linking site)، در مجموع 254346 لینک به 4 صفحه از این سایت موردنظر داده است. اینکه این تعداد لینک، به کدام صفحات داده شده‌اند و هرکدام چند لینک خارجی دارند نیز در همین تصویر مشخص است.

گزارش Top Linking Site در سرچ کنسول

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، گزارش دیگری از بخش لینک‌های سرچ کنسول به صفحات برتر (Top Linked Pages) از نظر بک لینک مربوط می‌شوند. شما می‌توانید گزارش صفحات دارای بیشترین بک لینک را بر اساس لینک‌های ورودی (Incoming links) یا دامنه سایت‌ها (Linking sites) مرتب کنید.

مطابق تصویر زیر، اگر روی نتیجه هر صفحه کلیک کنید، می‌توانید گزارش سایت‌هایی (Top sites linked to this page) را ببینید که به صفحه موردنظر (Target page) بک لینک داده‌اند.

گزاش Top sites linked to this page در سرچ کنسول

بهترین ابزارهای آنالیز بک لینک رقبا

استراتژی سئوی سایت تا حد بسیار زیادی به فعالیت‌های سایت رقبای شما بستگی دارد، مخصوصاً بخش لینک سازی خارجی. با وجود ابزارهای متنوع آنالیز بک لینک، دست شما برای کشف استراتژی لینک‌سازی رقیب و بک لینک‌های آن باز است. در ادامه به معرفی ابزارهای برتر برای آنالیز بک لینک رقبا می‌پردازیم.

۱. آنالیز بک لینک‌‎های سایت با Ahref

کاربران می‌توانند هم به‌صورت رایگان و هم با خرید اکانت پولی از ahref استفاده کنند. در حالی که می‌توانید یک نمای کلی از وضعیت دامنه سایت خود را در نگاه اول ببینید، می‌توانید برای جزئیات بیشتر بررسی بک لینک‌ها وارد بخش «Backlink Profile» شوید.

آنالیز بک لینک‌‎های سایت با Ahref

۲.نرم افزار تخصصی آنالیز بک لینک سایت Majestic SEO

Majestic SEO ابزار تخصصی تجزیه‌وتحلیل بک لینک‌هاست و بر خلاف ابزارهای شناخته‌شده این حوزه، فقط برای آنالیز بک لینک‌های سایت کاربرد دارد و برای تحقیق کلمات کلیدی یا بررسی سئوی داخلی سایت هیچ ابزاری ارائه نمی‌دهد. این ابزار در نسخه پریمیوم، از معیارهای جدید برای بررسی پروفایل بک لینک یک سایت استفاده می‌کند و داده‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد.
برای مثال نمایش نمودار پراکندگی لینک‌های پروفایل سایت (Link Profile Charts) و تعداد لینک‌های دریافتی از مجموعه سایت‌های Seed یا سایت‌های تحت نظارت انسان (Trust Flow)، شاخص‌هایی هستند که در ابزارهایی دیگری نمی‌توانید آن‌ها را ببینید.

آنالیز بک لینک سایت با ابزار Majestic SEO

۳.بررسی لینک‌های خارجی سایت با SEMrush

این ابزار از نظر بسیاری از کارشناسان سئو، در نوع خود بی‌نظیر است. سمراش این قدرت را دارد تا بک لینک‌های یک سایت را بر اساس صنعت، کشور، TDL، اتریبیوت‌های مختلف لینک، انواع انکرها، امتیاز اعتبار و سابقه دریافت لینک در ۵ سال گذشته، بررسی کند. همچنین می‌توانید از سمراش برای پیداکردن دامنه‌هایی که رقبا از آن لینک دارند ولی شما ندارید، استفاده کنید.

بررسی لینک‌های خارجی سایت با SEMrush

۴.تحلیل لینک‌های سایت با Ubersuggest

این ابزار متعلق به سایت نیل پاتل است و بیشترین کاربرد را در زمینه تحقیق کلمات کلیدی دارد. با این حال، کسب‌وکارها می‌توانند بک لینک‌های سایت خود و رقبا را با این ابزار تحلیل کنند. گزارش بخش Backlinks ابزار Ubersuggest شامل موارد زیر می‌شود:

  • امتیاز دامنه (domain score)
  • تعداد کل بک لینک‌ها
  • تعداد رفرینگ دامین‌ها (referring domains)
  • معرفی دامنه‌های جدید برای دریافت لینک
  • نمودار تاریخچه دریافت بک لینک‌ها

تحلیل لینک‌های سایت با Ubersuggest

۵.تحلیل‌ بک لینک‌های سایت با LinkMiner

شرکت Mangools در کنار ابزارهای سئو مانند KWFinder، ابزار LinkMiner را به‌طور خاص برای بررسی بک لینک‌های سایت ارائه کرده است شما این امکان را دارید تا نمایش بک لینک‌های سایت خود را بر اساس انواع زیر مرتب کنید:

  • All links: فهرستی از لینک‌های جدید و قدیمی ایندکس‌شده
  • New links: لینک‌های به‌روزشده در ۳۰ روز گذشته
  • Lost links: لینک‌های حذف‌شده

یکی از ویژگی‌های کاربردی LinkMiner این است که شما می‌توانید لینک سایت‌های رقبا را به لیست علاقه‌مندی‌های خود اضافه کنید تا همیشه آن‌ها را برای آنالیز بک لینک‌هایشان داشته باشید.

۶.آنالیز سایت با ابزار link explorer

ابزار link explorer در گذشته با نام open site explorer در سایت ماز فعال بوده است؛ اما در حال حاضر امکانات جدید و ویژه‌ای برای بررسی بک لینک‌های سایت به آن اضافه شده است. شما می‌توانید گزارش کاملی از تعداد کل بک لینک‌ها (Inbound Links)، تعداد دامنه‌های لینک‌شده (Linking Domain)، اعتبار دامنه (Domain Authority)، اعتبار صفحات (page authority) و اطلاعات مهم دیگر را در این ابزار ببینید.

۷.مانیتورینگ بک لینک‌های جدید سایت با BuzzSumo

BuzzSumo یک ابزار همه‌کاره برای بررسی فعالیت‌های بازاریابی آنلاین سایت است. این ابزار با امکانات زیر، می‌تواند در تحلیل لینک‌های سایت به شما کمک کند:

  • در صورتی که لینکی به سایت شما داده شود، از آن مطلع خواهید شد.
  • از وجود برند منشن‌های مرتبط با کسب‌وکار خود باخبر می‌شوید.
  • رشد ارگانیک سایت خود را از طریق محتواهایی بررسی کنید که بسیار پربازدید هستند.
  • با لینک‌هایی که به محتواهای شما داده می‌شود، استراتژی سایت خود را بهینه کنید.

این ابزار امکانات دیگری در بازاریابی محتوایی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم دارد. شما این فرصت را دارید تا ۳۰ روز به‌صورت رایگان از Buzzsumo استفاده کنید.

۸.ابزار رایگان آنالیز بک لینک سایت Open link Profiler

نسخه رایگان ابزار OpenLinkProfiler اطلاعاتی را به شما گزارش می‌دهد که باید در آنالیز لینک‌های یک سایت بدانید. برای افرادی که تمایل ندارند اکانت پریمیوم تهیه کنند، امکانات این ابزار برای آن‌ها کافی است. اطلاعاتی که در نسخه رایگان این ابزار به شما داده می‌شود:

  • رتبه‌بندی دامنه و صفحات (Domain rating and URL rating)
  • تعداد بک لینک‌ها و لینک‌های خارجی (Quantity of backlinks and external links)
  • تعیین رتبه در موتورهای جستجو (Determine ranking in search engine)
  • تعداد رفرینگ دامین‌ها (Number of referring domain)
  • رتبه OpenLinkProfiler
  • تخمین ترافیک ارگانیک سایت
  • صفحات لینک‌شده (Links to target)
  • مجموع لینک‌های فالو (Total followed links)

۹.ابزار رایگان Monitor Backlinks برای بررسی بک لینک‌های سایت

در نسخه رایگان Monitor Backlinks پایه‌ترین اطلاعات مرتبط با آنالیز بک لینک‌های یک سایت به شما گزارش می‌شود. با خرید اکانت پولی آن، این امکان را دارید تا برای لینک‌های از دست‌رفته سایت خود و بک لینک‌های جدید سایت رقیب ایمیل دریافت کنید.

سخن پایانی

ابزارهای آنالیز در سئو می‌توانند دقیق‌ترین و کامل‌ترین اطلاعات را در کمترین زمان در اختیار مدیران سایت قرار دهند. از آنجایی که بک لینک‌ در استراتژی سئوی سایت نقش بسیار تاثیرگذاری دارد، پس بررسی آن‌ها یک ضرورت مسلّم در سئو و بهینه‌سازی سایت است. به پیشنهاد این مقاله، از نسخه رایگان ابزارها استفاده کنید و ببینید کدام ابزار اطلاعات بیشتر و موثق‌تری را به شما ارائه می‌دهند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.