چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) و نحوه محاسبه آن
نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

به‌ روزرسانی شده در ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

|

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی و تاثیر آن بر سئو سایت

چگالی کلمات کلیدی می‌تواند ارتباط نزدیکی با ضرب‌المثل “از آن‌ور بام افتادن” داشته باشد؟ چگونه؟ توضیح می‌دهیم. در گذشته بین نویسندگان و کارشناسان محتوا رایج بود که حجم بالایی از کلمات کلیدی را در متن جا بدهند. آن‌ها حتی گاهی غیرهوشمندانه قطاری از کلمات کلیدی را در انتهای متن ردیف می‌کردند. آیا این روش جواب می‌داد؟ خب، بله.

اما حالا دیگر این روش نه تنها مورد قبول موتورهای جستجوگر نیست، بلکه ممکن است برای استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، دچار کیوورد استافینگ شوید. این مسئله نه تنها باعث می‌شود که مخاطبین خود را از دست بدهید، بلکه با قوانین موتورهای جستجو نیز مغایرات دارد و می‌تواند منجر به جریمه شدن کسب‌وکار شما شود.

سوی دیگر بام که احتمال افتادن از آن همچنان وجود دارد، بی توجهی به Keyword Density یا همان چگالی کلمات کلیدی است.
ما در این مطلب که می‌تواند راهنمای شما در مورد چگالی کلمات کلیدی باشد، اصول اولیه‌ای را پوشش خواهیم داد. همچنین به بررسی چرایی اهمیت چگالی کلمات کلیدی می پردازیم. علاوه بر این فرمول‌های کاربردی و ابزارهای ساده‌ای را که می‌توانند در بهبود استراتژی‌ استفاده از کلمات کلیدی در متن، کمک کننده باشند را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا در مورد این موضوع «سهل و ممتنع» بیشتر بدانید.

چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density) چیست؟

چگالی کلمه کلیدی که ترجمه‌ای از عبارت Keyword Density است با عنوان فراوانی کلمه کلیدی نیز شناخته می‌شود. اگر بخواهیم چگالی کلمات کلیدی را در یک جمله تعریف کنیم باشد بگوییم: تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی خاص در مقایسه با تعداد کل کلمات در یک صفحه وب پدیدار می‌شود. چگالی یا فراوانی کلمه کلیدی اغلب به‌صورت درصد یا نسبت گزارش می‌شود. هر چه این مقدار بالاتر باشد، یعنی کلمه کلیدی انتخابی شما بیشتر در صفحه شما ظاهر می‌شود.
به بیان دیگر چگالی کلمه کلیدی اندازه‌گیری تعداد دفعات نمایش یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب است که به صورت درصد بیان می‌شود. اندازه گیری چگالی کلمه کلیدی به شما می‌گوید که یک کلمه کلیدی X% در یک صفحه وب وجود دارد.
کلمات کلیدی بخش مهمی از استراتژی سئو شما هستند. درکنار محتوای مرتبط و طراحی بهینه وب سایت، رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی مناسب به سایت شما کمک می‌کند تا از سایرین متمایز شود و در صفحات جستجو (SERP) به بالای صفحات نتایج نزدیک‌تر شوید.

نحوه محاسبه چگالی کلمه کلیدی

محاسبه چگالی کلمات کلیدی با کمک اعداد و فرمول ساده‌ای که خواهیم گفت دشوار نیست. فقط کافی است تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در صفحه شما استفاده شده است را بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم کنید.

بگذارید مثال ساده‌ای بیاوریم. فرض کنید که صفحه شما دارای 1000 کلمه است و کلمه کلیدی شما 10 بار در این متن تکرار شده است.

Keyword Density =10/1000 = 0.01

عدد به‌دست آمده را در 100 ضرب کنید تا یک درصد بدست آورید. برای مثال بالا درصد چگالی کلمات کلیدی برابر است با 1%
فرمول دیگری نیز وجود دارد که گاهی اوقات برای ارزیابی استفاده از کلمه کلیدی استفاده می‌شود: TF-IDF.

این عبارت مخفف «فرکانس کلمه-فرکانس محتوای معکوس» است. هرکدام از این دو مورد جداگانه محاسبه می‌شوند و اعداد به‌دست آمده در هم ضرب می‌شوند.

TF = (تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در محتوا) / (تعداد کل کلمات محتوا)
IDF = لگاریتم (تعداد کل کلمات محتوا / تعداد کلمه کلیدی در کل محتوا)

هدف استفاده از این روش، ارزیابی فراوانی یک کلمه کلیدی در صفحات خاص (TF) در برابر تعداد دفعاتی است که این کلمه در چندین صفحه در سایت شما (IDF) ظاهر می‌شود. نتیجه این معیار سنجش به تعیین میزان مرتبط بودن کلمه کلیدی شما در صفحات خاص کمک می کند. فراوانی وزنی کلمه کلیدی معیار مناسبی برای سنجش میزان کلمات نسبت به کل محتوا در صفحه است.

IDF در مقادیر بین 0 و 1 اندازه گیری می‌شود و هر چه به 0 نزدیک‌تر باشد، کلمه‌ای بیشتر در صفحات شما ظاهر می‌شود و هر چه به 1 نزدیک‌تر باشد، بیشتر در یک صفحه نمایش داده می شود و هیچ صفحه دیگری وجود ندارد.
این ماهیت «معکوس» محاسبه است: مقادیر کمتر به معنای استفاده بیشتر از کلمه کلیدی است.

تاثیر چگالی زیاد کلمات کلیدی بر سئو چیست؟

ممکن است که تصور کنید می‌توانید به سادگی کلمات کلیدی زیادی را در محتوای خود جا بدهید و نتیجه فوق‌العاده‌ای نیز کسب کنید. در گذشته الگوریتم‌های موتورهای جستجوی قدیمی، چگالی کلمات کلیدی را به‌عنوان راهی برای تشخیص اینکه یک صفحه درباره چیست، مورد استفاده قرار می‌دادند. در آن زمان هر چه بیشتر یک کلمه کلیدی در صفحه ظاهر می‌شد، احتمال این‌که صفحه در مورد آن عبارت کلیدی باشد بیشتر بود.

اما موتورهای جستجو از آن روش رتبه‌بندی کلمات کلیدی عبور کرده‌اند.
امروزه استفاده بی‌هدف و افراطی از کلمات کلیدی اصلی بمباران کلمات کلیدی یا کیوورد استافینگ (Keyword stuffing) نامیده می‌شود. نتیجه کیوورد استافینگ سئو کلاه سیاه خواهد بود و می‌تواند منجر به جریمه شدن و حتی حذف کامل صفحه از SERP یا صفحات موتورهای جستجو شود.

بمباران کلمات کلیدی در محتوایی اتفاق می‌افتد که کیفیت پایینی دارد و فرکانس کلمات کلیدی در آن از حد متوسط نیز بیشتر است.
هدف از کیوورد استافینگ فریب دادن موتور جستجو، یعنی گوگل است. اغلب با بمباران کلمات کلیدی و بالا بردن چگالی کلمات کلیدی انتظار می‌رود که صفحه مورد نظر در صفحات نتایج موتور جستجو بالاتر از رقبا قرار بگیرد. اما باید بگوییم این تاکتیک کلاه سیاه دیگر جواب نمی‌دهد. در دوران پارینه سنگی اولین موتورهای جستجو، برندها و شرکت‌های سئو محتوای کم ارزشی می‌نوشتند و آن را با کلمات کلیدی و برچسب‌های کلیدواژه‌ای پر می‌کردند.

جای تعجب نیست که کاربران آن صفحات ناامید می‌شدند. پس از آن متخصصان موتورهای جستجو متوجه شدند که به رویکرد بهتری نیاز دارند.
اکنون دیگر بمباران کلمات کلیدی اثر معکوس دارد. موتورهای جستجو صفحات سایت‌هایی را که هنوز بر چگالی بالای کلمات کلیدی تاکید دارند را جریمه می‌کنند و رنکینگ آن‌ها را کاهش می‌دهند.

میزان مناسب چگالی کلمات کلیدی در متن چقدر است؟

هیچ قانون سخت و صریحی در مورد چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد و در نهایت می‌توان بر توصیه‌های همیشگی مانند «از کیوورد استافینگ فاصله بگیرید» تکیه کرد.
اما خب بسیاری از سئوکارها توصیه می‌کنند برای هر 100 کلمه از متن به‌طور تقریبی از 1 تا 2 کلمه کلیدی استفاده کنید. این یعنی Keyword Density در حدود 1-2٪ باشد.

محتوای شما ممکن است با چگالی کمی بیشتر یا کمی کمتر از این عدد، عملکرد مشابهی داشته باشد، اما در این مورد اتفاق نظر وجود دارد که گوگل و سایر موتورهای جستجو به‌خوبی به چگالی در حدود 0.5٪ نیز پاسخ می‌دهند.

لازم است باز تاکید کنیم که در مورد میزان مناسب چگالی کلمات کلیدی اختلاف نظرهایی وجود دارد.
برای مثال دوره آموزشی خود گوگل با توصیه یک محدودیت واقعی برای چگالی کلمات کلیدی بیان می کند:«تراکم کلمات کلیدی خود را زیر استاندارد 2 درصد نگه دارید».این بدان معنی است که 2٪ از کلمات در صفحه وب یا کمتر باید کلمات کلیدی اصلی باشند.

ترفندهای جلوگیری از زیاد شدن چگالی کلمات کلیدی در محتوا

برای جلوگیری از زیاد شدن چگالی کلمات کلیدی در محتوای خود لازم است ارزش انواع کلمات کلیدی را به نیز بدانید و در متن خود از آن‌ها استفاده کنید. منظور ما کلمات و عباراتی است که مشابه کلمه کلیدی اصلی شما هستند، اما با آن یکسان نیستند. اغلب به این کلمات، کلمات کلیدی فرعی می‌گوییم.

برای روشن شدن موضوع بگذارید مثالی بیاوریم. فرض کنید وب‌سایت شما در مورد کسب‌وکاری است که به تولید قاب عکس مربوط است. در حالی که باارزش‌ترین کلمه کلیدی شما برای SERP ها «تولید قاب عکس» است، استفاده از این کلمه کلیدی در تعداد صفحات ممکن به جای بهبود سئوی کلی موجب افت عملکرد آن می‌شود.

در عوض، انواع کلمات کلیدی دیگر را در نظر بگیرید. عباراتی که نزدیک به کلیدواژه اصلی شما هستند اما محتوای دیگر به‌طور دقیق از آن استفاده نکرده باشند. در مورد«تولید قاب عکس» شما می‌توانید از کلمات کلیدی دیگری مانند «فروش قاب عکس» و «ساخت قاب عکس»استفاده کنید. این کیووردها می‌توانند به افزایش رنکینگ صفحه شما کمک کنند و این رتبه‌بندی بدون نقض قوانین کیوورد استافینگ صورت می‌گیرد.

از دیگر راه‌کارهایی که برای جلوگیری از کیورد استافینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، ارتباط درست و منطقی بین کلمه کلیدی و کلیت محتوای شما است. اگر این مورد به‌درستی رعایت شده باشد، کاربر زمان بیشتری را در صفحه شما می‌گذراند که از نظر گوگل بسیار مهم است.

یک مورد مهم دیگر طول محتوایی است که شما در صفحه وب خود قرار می‌دهید. به توصیه خود گوگل، صفحاتی که تعداد کلمات آن‌ها از 300 کم‌تر باشد، اغلب رنکینگ پایین‌تری خواهند داشت و مورد قبول نیستند. به همین جهت و برای جلوگیری از بالا رفتن چگالی کلمات کلیدی بهتر است متن‌های شما طولانی‌تر باشند.
ابزارهای محاسبه چگالی کلمه کلیدی

چگونه کلمات کلیدی را در محتوا توزیع کنیم؟

در مورد چگونگی توزیع کلمات کلیدی در محتوا نیز مانند میزان چگالی کلمات کلیدی نظر واحدی وجود ندارد. برای مثال در همین زمینه گوگل در دوره‌های آموزشی خود می‌گوید: «کلمات کلیدی شما باید فقط یک بار و در مکان‌های زیر در هر صفحه در وب‌سایت شما استفاده شوند: عنوان اصلی صفحه، عنوان فرعی، پاراگراف اول و نتیجه گیری»

پس بهتر است در تمام بخش‌های متن خود از کلمات کلیدی استفاده کنید و آن را فقط به متن اصلی و یا نتیجه‌گیری محدود نکنید.
همچنین بهتر است برای جلوگیری از سر رفتن حوصله مخاطب و آزرده نشدن کاربران، پراکندگی کلمات کلیدی در محتوا را به‌خوبی رعایت کنید. هیچ کاربری دلش نمی‌خواهد در یک جمله 5بار با یک کلمه روبرو شود.

توجه به تنوع در کلمات کلیدی و استفاده از کلمات کلیدی فرعی نیز به خوش‌خوان شدن محتوا و حرفه‌ای شدن متن شما کمک خواهد کرد.

معرفی ابزارهای رایگان محاسبه چگالی کلمات کلیدی

شما می‌توانید با محاسبه تعداد کل کلمات و کلمات کلیدی در هر صفحه در وب‌سایت خود، چگالی کلمات کلیدی را به‌راحتی اندازه بگیرید. اما زمانی که وب‌سایت شما گسترش پیدا کرده باشد و حجم صفحات افزایش یافته باشد، به زمان و منابع زیادی نیاز دارد. این‌جا دیگر وقت حرفه‌ای شدن است.
ابزارهای محاسبه چگالی کلمات کلیدی به ساده‌سازی این فرآیند کمک می‌کنند. در ادامه برخی از این ابزارهای رایگان را با هم مرور می‌کنیم:

1. SEO Review Tools Keyword Density Checker

Keyword Density Checker یک ابزار رایگان تحت وب است. برای استفاده از آن می‌توانید به سادگی آدرس سایت یا متن صفحه خود را وارد کنید، سپس بخش «من ربات نیستم» را تکمیل کنید تا چگالی کلمه کلیدی را بررسی کنید. استفاده از این ابزار تجزیه و تحلیل عمیق روشی فوق العاده برای به‌دست آوردن یک نمای کلی از چگالی کلمه کلیدی است.

Keyword Density Checker برای کلمات کلیدی که به‌طور غیر عادی و به میزان خیلی زیادی در متن مورد استفاده قرار گرفته‌اند، یک رنگ هشداری دارد. بنابراین می‌توانید به راحتی ببینید کدام یک از کلمات کلیدی را باید حذف کنید. همچنین کلمات کلیدی را بر اساس تعداد کلمه تفکیک می‌کند و به شما امکان می‌دهد عبارات خاصی را حذف کنید.

2. SEOBook Keyword Density Analyzer

مشابه ابزار بالا، SEOBook Keyword Density Analyzer نیز رایگان است. اما برای استفاده از آن نیاز به یک حساب کاربری دارد. در کنار گزارش‌ تراکم کلیدواژه اصلی، این ابزار همچنین به شما امکان می‌دهد کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید، داده‌ها را برای پنج صفحه با رتبه برتر با استفاده از همان کلمه کلیدی جمع‌آوری کنید و سپس آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. در این‌صورت شما می‌توانید ببینید در کجای متن کلمه‌های کلیدی شما روی هم انباشته شده است.

3. Copywritely Keyword Density Checker

Copywritely، کلیدواژه‌های برتر شما را بر اساس چگالی نشان می‌دهد. این ابزار کمی محدودتر از بقیه است، اما برای شروع یک ابزار عالی است.
سادگی و کاربرپسند بودن Copywritely آن را به گزینه خوبی تبدیل می‌کند. اگر به دنبال بررسی سریع چگالی کلمات کلیدی در یک نگاه هستید این ابزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای استفاده از این ابزار و بررسی و تصحیح خطاهای محتوای خود می‌توانید یک حساب کاربری Copywritely باز کنید.

جمع‌بندی

ایجاد تعادل در چگالی کلمات کلیدی از قوانین مهم نوشتن محتوا است. برخی از سئوکاران بیش از اندازه به این مسئله اهمیت می‌دهند و برخی به‌کلی با کلمات کلیدی قهر کرده‌اند. هرکسی که به کسب‌وکار خود اهمیت می‌دهد می‌خواهد موقعیت صفحات خود در SERP را ارتقا بدهد و از سوی دیگر در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر آن بالا بالاها حضور داشته باشد. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، لازم است نکاتی ساده اما مهم را بدانید. در این مطلب علاوه بر تعاریف پایه در مورد چگالی کلمات کلیدی و بهترین شیوه کاربرد آن در محتوا، چند ابزار رایگان را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند در نهایت موجب پیشرفت شما باشد.

چنانچه نیاز به دریافت خدمات تولید محتوا دارید، ما در تریبون سفارش تولید محتوا شما را با بالاترین کیفیت آماده می‌کنیم.

چگالی کلمات کلیدی یا میزان فراوانی کلمات کلیدی به درصد تکرار کلمه کلیدی خاص به کل متن گفته می‌شود. در گذشته، شاخص کلمات کلیدی یکی از معیارهای سئو برای درک ربات‌های موتور جست‌وجو از موضوع صفحات بود؛ اما در حال حاضر، با پیشرفت تکنولوژی Semantic (درک معنایی)، چگالی زیاد کلمات کلیدی نه‌تنها کمکی به بهینه‌سازی نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود گوگل سایت شما را توسط الگوریتم‌ها جریمه کند.

برای محاسبه تراکم کلمات کلیدی در متن باید از فرمول 100 * (تعداد کل کلمات / تعداد تکرار کلمه کلیدی) استفاده کنید. این عدد را بین 1 تا 2 درصد درنظر بگیرید.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.