ترویج محتوا (Content Promotion) چیست + انواع روش‌ها ترویج محتوا
انواع روش های ترویج محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۱۵ اسفند ۱۴۰۲

|

ترویج محتوا و انواع روش‌های آن

فرض کنید یک محتوای وبلاگی قانع‌کننده تهیه کرده‌اید. محتوایی که پیام‌های کلیدی سازمان شما را منتقل می‌کند، با بیانی ساده با مخاطبان هدف شما صحبت می‌کند و حاوی حقایق و فرم مناسبی است. احتمالا زحمت زیادی برای تهیه این محتوا کشیده‌اید و زمان و هزینه زیادی صرف آن کرده‌اید. با این حال اگر نتوانید مخاطب مناسب را برای این محتوا جذب کنید، تمامی تلاش و انرژی‌ شما هدر خواهد رفت.

محتوای قانع‌کننده سنگ بنای هر طرح تجاری و یکی از عناصر بازاریابی مدرن است. شما می‌توانید هر محتوایی شامل وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی، ویبنارها یا مقالات راهبران فکری را تولید کنید. اما مصرف‌کنندگان تنها برای محتواهای باارزش و باکیفیت ارزش قائل می‌شوند.

اگرچه دنیای تجارت ارزش تولید محتوا را به رسمیت می‌شناسد اما هنوز درک درستی از ترویج محتوا وجود ندارد. در واقع تنها درصد کمی از متخصصان بازاریابی تصور می‌کنند که می‌توانند محتوا را به مخاطبان هدف خود برسانند. ترویج محتوا راه حل این مشکل است. در این مقاله ما پس از تعریف مفهوم «ترویج محتوا»، تاکتیک‌ها و ابزارهای مناسب برای این کار را به شما معرفی می‌کنیم. هدف از ترویج محتوا ساخت شبکه و برقراری ارتباط با مخاطبان هدف شماست.

ترویج محتوا چیست؟

پیش از هر چیز لازم است ترویج محتوا را تعریف کنیم. ترویج محتوا به فرآیند توزیع پست‌های وبلاگ و دیگر منابع از طریق ارتباط با کانال‌های پولی یا ارگانیک گفته می‌شود. این کار ممکن است شامل تبلیغات پولی، استفاده از اینفلوئنسرها، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل و غیره باشد. هدف از ترویج محتوا بیشینه‌سازی مخاطبان شماست که می‌تواند تاثیر مثبتی روی کسب‌و‌کار شما داشته باشد. به‌خصوص در دنیایی که حجم بالایی از محتواها روزمره در حال تولید و عرضه شدن هستند.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم،‌ تولید یک محتوای باکیفیت کافی نیست. شما باید بتوانید از بیشترین تعداد کانال‌ها برای رسیدن به حداکثر میزان مخاطب استفاده کنید. باید از این طریق مخاطبان هدف یعنی آن دسته از مخاطبان که به محصول یا خدمات شما علاقه دارند را پیدا کنید. به خصوص اگر برای تبلیغات خود پول پرداخت می‌کنید اصلا به‌صرفه نیست که محتوای شما مسیر اشتباه را طی کند. ترویج محتوا باید کاری کند که بتوانید به مخاطبان علاقه‌مند اتصال پیدا کنید.

چرا ترویج محتوا اهمیت دارد؟

در تجارت هر کسی به فکر استفاده بهینه از منابع و زمان است. هیچ کسب‌و‌کاری به منابع و زمان بی‌نهایت دسترسی ندارد. شما باید بتوانید از طریق استفاده از ابزارهای مختلف بازدهی کار خود را حداکثر کنید. ترویج محتوا یکی از مهم‌ترین همین ابزارهاست.

محتواهای باکیفیت شامل انتقال پیام تجاری شما به مخاطبان، آموزش و متقاعد کردن آن‌ها برای خرید از شماست. ترویج محتوا باید بتواند بیشینه تقاضا را برای محتواهای باکیفیت شما ایجاد کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالان به طور متوسط هفته‌ای ۷.۵ ساعت در هفته صرف کشف، خواندن و تماشای محتوای آنلاین می‌کنند. ترویج محتوا می‌تواند محتواهای شما را در کانال‌های معتبری قرار بدهد که مخاطبان بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند. ایجاد اعتماد یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی و یکی از اهداف ترویج محتوا است.

شما باید محتواهایی تولید کنید که بتواند ذهن مخاطبان هدف خود را درگیر کند. باید محتواهای جذاب، داستان‌گونه، لیست-محور و با پرسش و پاسخ طراحی کنید. ترویج محتوا می‌تواند این ساختارهای بهینه را به مخاطبان تشنه آن وصل کند. کار ترویج محتوا آن است که مخاطب فرضی شما در هنگام تولید محتوا را به یک مخاطب واقعی در دنیای واقعی ارتقا می‌دهد.

تفاوت ترویج محتوا با توزیع محتوا چیست؟

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد از تفاوت میان ترویج محتوا و توزیع محتوا اطلاع نداشته باشید. مهم‌ترین تمایز بین این دو مفهوم در انتخاب روشی است که بر اساس آن شما مخاطبان خود را هدف قرار می‌دهید و به آن‌ها اطلاعات می‌دهید.

اگر استراتژی شما به دنبال ترویج محتوا باشد هدف شما اشتراک‌گذاری محتوا در یک فضای انبوه است به نحوی که همگان به آن دسترسی پیدا کنند. در واقع شما در ترویج محتوا به دنبال هدف‌گذاری بلندمدت و عمیق نیستید، بیش‌تر می‌خواهید محتوای شما بترکاند و همه از آن صحبت کنند!

تفاوت توزیع محتوا و ترویج محتوا در همین هدف‌گذاری است. شما در توزیع محتوا به جای آن‌که محتوای خود را با همه به اشتراک بگذارید و بخواهید آن را همگانی کنید، سراغ افرادی می‌روید که از قبل آن‌ها را انتخاب کرده‌اید. این افراد کسانی هستند که می‌توانند تعامل بیشتری با محتوای شما داشته باشند و شما پیش‌تر نام‌ آن‌ها را در یک لیست ثبت کرده‌اید. توزیع محتوا بر خلاف ترویج محتوا به دنبال مخاطب‌های خاص اما موثر می‌گردد. شما با توزیع محتوا از قبل مسیر و هدف محتوا را تعیین کرده‌اید. در ترویج محتوا اما باید منتظر شوید تا ببینید سرنوشت محتوای انفجاری شما به کجا خواهد کشید! البته اگر اصول ترویج محتوا را رعایت کنید، کار شما احتمالا به ثمر خواهد نشست.

روش‌های مختلف ترویج محتوا

این بخش را برای آن‌که بتوانیم مفصل‌تر به ترویج محتوا بپردازیم به سه بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول درباره آماده‌سازی و ترویج محتوا پیش از انتشار، بخش دوم درباره ترویج محتوا در روز انتشار و بخش سوم درباره بعد از انتشار است. در هر کدام از این سه بخش ما روش‌ها و نکاتی را که برای بهینه‌سازی ترویج محتوا می‌تواند به شما کمک کند جمع‌آوری کرده‌ایم.

  • ترویج محتوا پیش از انتشار

یکی از راه‌های توصیه‌شده برای ترویج محتوا پیش از انتشار پرسیدن یک سوآل مرتبط با محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. شما در گام نخست باید بتوانید محتوای خود را اجتماعی کنید. از ابتدا باید ارزیابی کنید که آیا مردم با پست شما درگیر می‌شوند و آیا توانسته‌اید دیالوگ ایجاد کنید یا خیر. و این‌که آیا نظرات آن‌ها درک شما از موضوع و روش ترویج محتوا را عمیق‌تر خواهد کرد یا نه؟

یکی دیگر از راه‌ها نشانه‌گذاری پست یا محتوا با یک عبارت کلیدی است. هرگز اهمیت موتورهای جستجو را دستکم نگیرید. ترویج محتوا می‌تواند از ابتدا بر اساس کلمات کلیدی داغ گسترش پیدا کند. بهتر است که این کلمات را در هدر و متن چندین بار استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های آماده‌سازی ترویج محتوا استفاده از عبارت‌های گیرا و مرتبط با موضوع محتوای شماست. می‌توانید در مراحل اولیه تولید محتوا، لیستی از این عبارت‌ها تهیه کنید و بعد در قسمت‌های مختلف پست خود آن را بگنجانید.

از نقل‌قول‌های افراد متخصص و اینفلوئنسرها برای ترویج محتوا استفاده کنید. گروه‌های مرجع در هر جامعه‌ای نقش بسیاری در شکل‌دهی به سلایق و انتخاب‌های افراد دارند. متخصصان یکی از همین گروه‌های مرجع هستند. با گسترش شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسرها هم به گروه‌های مرجع جامعه اضافه شده‌اند. دنیای اینفلوئنسرها ارتباط نزدیکی با ترویج محتوا دارد. یک بار که از طریق آن‌ها اقدام کنید، متوجه خواهید شد!

یکی دیگر از راه‌هایی که برای تولید محتوای باکیفیت ارائه می‌شود، استفاده از نمودارها و گرافیک اصلی است. نمودارها و تصاویر می‌توانند مخاطبان اصلی شما را هدف قرار داده و از این طریق به فرآیند ترویج محتوا کمک کنند. فراموش نکنید که تنها یک تصویر اضافه نکنید. هر جا که کلید اسکرول تمام می‌شود یک تصویر جدید جای‌گذاری کنید. این شگرد به ترویج محتوای پست شما کمک خواهد کرد.

  • ترویج محتوا در روز انتشار

بیشتر بازاریابان محتوا تلاش خود را در این نقطه متمرکز می‌کنند. آن‌ها از بازاریابی ایمیلی و تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و معمولا تنوع چندانی در روش‌های ترویج محتوا ندارند. با این حال همه چیز بهتر پیش خواهد رفت اگر شما مراحل ترویج محتوا قبل از انتشار را هم به شکلی مناسب سپری کرده باشید. حالا بیایید ببینیم که در روز انتشار باید چه کار کنید.

توییتر یکی از فضاهای مناسب برای ترویج محتوا در روز انتشار است. اگر می‌خواهید روی پست شما بیشتر کلیک شود می‌توانید از چند شگرد استفاده کنید. برای ترویج محتوای بهتر از یک عدد، یک مزیت ویژه، یک سوال، یک نقل قول، یک هشتگ و … استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید مشارکت‌کنندگان و نظردهندگان را هم منشن کنید.

اگر یک صفحه تجاری در لینکدین دارید، می‌توانید از آن هم برای ترویج محتوا استفاده کنید. می‌توانید هم از توییتر و هم از لینکدین استفاده کنید یا این‌که پست خود را اول در صفحه شخصی خود و بعدتر در صفحه تجاری بارگذاری کنید.

از ویديوهای یک دقیقه‌ای برای ترویج محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. مطالعات نشان داده است که ویدئو یکی از موثرترین راه‌ها برای تبلیغ محتوا در رسانه‌های اجتماعی است. نکات زیر را در تهیه ویدئو رعایت کنید: زیرنویس بگذارید. هشتگ و کد رهگیری کمپین را روی لینک اضافه کنید. ویدئو می‌تواند تاثیر پست شما را ده‌ها برابر کند.

یکی از راه‌های ترویج محتوا در دنیای امروز درخواست تعامل سریع است. اگر یک ویدئو خیلی زود لایک و کامنت بگیرد و یا اشتراک‌گذاری شود، آن الگوریتم اجتماعی به احتمال زیاد به افراد بیشتری نشان داده خواهد شد. ممکن است عجیب به نظر برسد. اما نباید در ترویج محتوا هیچ چیز عجیب و غریبی را نادیده بگیرید!

یکی دیگر از راه‌ها برای ترویج محتوا اشتراک‌گذاری مجدد با منشن‌های جدید است. منشن اجتماعی یکی از بهترین‌ راه‌ها برای دیده شدن محتوای شماست. شما می‌توانید لیستی از کسانی که می‌توانید منشن کنید تهیه کنید. تمامی افرادی که در هنگام اجتماعی کردن این موضوع با آن‌ها تعامل داشته‌اید، افرادی که درباره محتوا نظر داده‌اند، افرادی که نقل قولی به مقاله اضافه کرده‌اند، افرادی که شما در مقاله از تحقیقات آن‌ها یاد کرده‌اید. تمامی این افراد فرصت‌هایی برای ترویج محتوا هستند. از هیچ کدام از این فرصت‌ها نگذرید!

توییت‌هایی برای چند روز بعد از انتشار آماده کنید. این توییت‌ها باید در زمان‌های پرترافیک بارگذاری شوند. حداقل از چهار توییت استفاده کنید. انتشار توییت‌ها در روز دوم، روزهای بعد و هفته بعدی به ترویج محتوا کمک خواهد رساند.

  • ترویج محتوا پس از انتشار

شما برای حفظ تاثیر اجتماعی محتوای خود باید بتوانید ترویج محتوا را در ۶ تا ۱۲ ماه آینده ادامه بدهید. اگر نقاط ثقلی را در پست خود مشخص کرده‌اید که مخاطبان می‌توانند مستقیم‌ به آن متصل شوند، برای آن‌ها این امکان را فراهم کنید. اگر مقاله شما مربوط به روزهای تعطیل یا ایام مشخصی است برای آن روز برنامه‌ریزی کنید. توجه کنید که ترویج محتوا در این مرحله منشن‌های زیادی را در بر نمی‌گیرد چرا که شما در مرحله انتشار به اندازه کافی همگان را منشن کرده‌اید!

در اهمیت ویدئو هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. اگر پست شما حاوی نوشته بود، برای ترویج محتوا پس از انتشار نسخه ویدئویی آن را بسازید. حتی می‌توانید صرفا یک ارائه کوچک از مقاله خود را با وب‌کم ضبط کنید. هم‌چنین می‌توانید از اپ‌هایی مانند Camtasia، Youtube و غیره استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های ترویج محتوا پس از انتشار منشن کردن آن در مقالات مرتبط دیگران است. هر فرصتی برای مشارکت در محتوای خارج از سایت، فرصتی برای ترویج محتوا است. هنگام همکاری با دیگران هرگز فرصت منشن و لینک دادن به محتوای خود را فراموش نکنید. می توانید از نقل قول مشارکت‌کننده و ابزارهای دیگری استفاده کنید.

اشتباهات رایج در ترویج محتوا

تا این‌جای کار شما با تعریف ترویج محتوا، اهمیت‌ آن و روش‌های انجام آن آشنا شده‌اید. در این بخش به اختصار به اشتباهات رایج در ترویج محتوا اشاره می‌کنیم.

ترویج محتوا باید مشتری-محور باشد و نه فروش-محور. هیچ‌وقت کسی را برای خرید محصول یا خدمات خود زور نکنید. این کار می‌تواند مشتریان را از اهداف شما دور کند. شما باید به نحوی غیرمستقیم ترویج محتوا کنید. درگیر کردن عاطفی مشتریان یکی از روش‌های رایج است. پس ظریف برخورد کنید تا موفق شوید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج سردرگمی شما در تعیین هدف نهایی ترویج محتوا است. آیا می‌خواهید خود را به عنوان یک مرجع معرفی کنید؟ آیا هدف‌تان معرفی برند است؟ آیا می‌خواهید تحقیقات خود را معرفی کنید؟ هر کدام از این موضوع‌ها می‌توانند استراتژی ترویج محتوا را تغییر بدهند پس لازم است به آن‌ها توجه کنید.

فراموش نکنید که مخاطبان شما هر کدام از سبک‌های یادگیری و سطوح تعامل ویژه‌ای برخوردار هستند. برای ترویج محتوا باید از ابعاد متنوع استفاده کنید. مقاله‌های قدیمی، فیلم‌ها، اینفوگرافیک‌ها یا کتاب‌های الکترونیکی هر کدام می‌توانند به رشد کسب‌و‌کار شما کمک کنند.

در آخر هم باید توجه کنید که در هر مرحله از ترویج محتوا حتما باید بازخورد بگیرید. پیش از انتشار، روز انتشار و پس از آن، همواره در تعامل با مخاطبان خود باشید. فرمول‌ها و اصولی که در کتاب‌ها و مقالات می‌خوانید هرگز نخواهند توانست شما را کاملا به اهداف تجاری خود برسانند. بیشترین درس را همواره از مشتریان بیاموزید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما به اصول ترویج محتوا، ‌اهمیت آن و مهم‌ترین روش‌های اجرای آن اشاره کردیم. ترویج محتوا یکی از مهم‌ترین مفاهیم بازاریابی برای ارتباط شما با مشتریان خود است. محتواهای باکیفیتی که ارائه می‌کنید اگر به درستی ترویج محتوا نشوند، منابع و سرمایه شما را هدر خواهند داد.

روش‌های متنوعی برای ترویج محتوا وجود دارد که ما در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌آیم. هم‌چنین باید توجه کنید که ترویج محتوا و توزیع محتوا دو استراتژی مجزا هستند. هدف از ترویج محتوا بیشینه‌سازی کمیت مخاطبان شماست در حالی‌که در توزیع محتوا شما از ابتدا مخاطبان هدف خود را گلچین کرده‌اید.

هیچ کسب‌و‌کاری امروزه نباید از اهمیت ترویج محتوا غافل شود. اگر به اطراف خود نگاه کنید، متوجه حضور شگردهای متنوع ترویج محتوا در فضای مجازی پیرامون‌تان خواهید شد. ما در این مقاله هم‌چنین به برخی از خطاهای رایج در ترویج محتوا اشاره کردیم. اکنون الگویی عملی برای ترویج محتوا در اختیار شماست که می‌توانید آن را بر اساس روش‌های پیشنهادی و اجتناب از خطاهای رایج  به بهترین نحوی به کار ببندید.

در ترویج محتوا شما به دنبال بیشینه‌سازی مخاطبان هستید. شما تلاش می‌کنید علی‌رغم روش‌های همیشگی، فضای انبوهی از مخاطبان را از طریق تبلیغات پولی، اینفلوئنسر مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، پوش نوتیفیکشن و ایمیل مارکتینگ پیدا کنید و پیام خود را همگانی کنید.

تفاوت اصلی میان ترویج محتوا و توزیع محتوا، شناسایی مخاطب و نحوه‌ ارسال محتوا به آن‌هاست. در استراتژی ترویج محتوا سعی می‌کنید تا محتوا را به افراد بیشتری نشان دهید و آن را به دفعات زیاد به اشتراک بگذارید. در استراتژی توزیع محتوا، هدف شما کاملاً متفاوت است. به جای انتشار بی‌هدف محتوا، شما سعی می‌کنید با برنامه‌ریزی و شناسایی دقیق، محتوا را در اختیار افرادی خاص قرار دهید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.