راهکارها و روش‌های کسب درآمد از طریق پادکست
کسب در آمد از طریق پادکست

به‌ روزرسانی شده در ۲ آذر ۱۴۰۲

|

روش‌های کسب درآمد از تولید پادکست

استفاده از روش‌های جدید تولید و توزیع محتوا در سال‌های اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. از طرفی استقبال مخاطبان از کانال‌های جدید مثل محتوای ویدیویی و صوتی می‌تواند دلیلی برای این اتفاق باشد. اما مثل شروع هر کار دیگری ممکن است سوالاتی در ذهن شما به وجود آید. اینکه برای شروع به چه وسایلی نیاز دارید؟ از چه طریقی می‌توانید درآمد کسب کنید؟ تا چه اندازه می‌توان از درآمد خود را افزایش داد؟ و…
در این مطلب قصد داریم که به سوالات شما در زمینه تولید پادکست پاسخ دهیم و روش‌های مختلفی از کسب درآمد آن را با شما به‌ اشتراک بگذاریم. پس اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید حتما تا انتها همراه ما باشید.

وسایل مورد نیاز جهت تولید و کسب درآمد از پادکست

برای شروع کار خود، نیازی نیست منتظر تجهیزات و لوازم حرفه‌ای باشید. قبل از هرکاری باید موضوع پادکست خود را مشخص کنید. موضوعی که بتوان به جنبه‌های مختلف آن در طول قسمت‌های متعدد پرداخت و از زوایای گوناگون آن را بررسی کرد.
جدای از انتخاب موضوع بد نیست که کمی بیشتر پادکست گوش کنید تا با این جنس کار بیشتر آشنا شوید و مخاطبان آن را بهتر بشناسید. حالا کافی است که یک میکروفون داشته باشید و ضبط اولین قسمت پادکست خود را شروع کنید.

بعد از اینکه اولین قسمت را ضبط کردید، احتمالا توپوق‌های زیادی در طول اجرا زده‌اید و چندین بار مجبور به قطع و وصل کردن میکروفون شده‌اید؛ با نرم‌افزاری مثل Adobe Audition می‌توانید تمامی اصلاحات لازم را انجام دهید و صدا را قبل از انتشار، به شکل مطلوبی در آورید.

در ابتدای مسیر به کسب درآمد از این طریق فکر نکنید و محتوای باکیفیتی را تولید کنید که مخاطبان را جذب کند. بعد از اینکه به تعداد مطلوبی شنونده رسیدید، می‌توانید به کسب درآمد از این طریق فکر کنید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.

روش‌های کسب درآمد از طریق پادکست

روش‌های زیادی برای کسب درآمد از طریق پادکست وجود دارد که بسته به استراتژی پادکست خود و برنامه‌ریزی که دارید، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهید شد.

  • افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش روشی است که در دنیای بازاریابی دیجیتال بسیار رواج دارد. در این روش شما می‌توانید با معرفی محصولی از یک شرکت یا کسب‌وکار، به‌ازای فروش آن محصول درصدی را دریافت کنید.
استفاده از افیلیت مارکتینگ می‌تواند یک معامله دو سر سود را برای شما و کسب‌وکار تبلیغ‌دهنده رقم بزند؛ چراکه به‌نوعی برای فروش این محصول شریک هستید و هرچه مخاطبان بیشتری آن را خریداری کنند، به نفع هردوی شماست.

  • تبلیغات اسپانسرینگ

اسپانسرینگ متداول‌ترین نوع تبلیغات در پادکست است. احتمالا در پادکست‌های مختلفی جمله «اسپانسر این ایپزود پادکست…» را شنیده باشید. در این شیوه کسب‌وکارها برای معرفی خود در یک پادکست بهایی را می‌پردازند و گوینده با توجه به مخاطبان هدف خود و افرادی که او را دنبال می‌کنند، خدمت، محصول یا خود کسب‌وکار را در ابتدا، وسط یا انتهای پادکست در حد یک دقیقه معرفی می‌کند.

برای استفاده از این شیوه، پادکست‌ها با توجه به میزان بازدیدی که دارند هزینه متغیری را دریافت می‌کنند ولی به‌صورت کلی این نوع از کسب درآمد از تولید پادکست بسیار ساده‌تر از سایر روش‌های آن است.
دوره‌ها

علاوه بر کسب درآمد از طریق پادکست، می‌توانید با برگزاری دوره‌های مرتبط با حوزه پادکست خود یا آموزش تولید آن، پول دربیاورید. در ایران تعداد کمی از پادکسترها هستند که این زمان و هزینه را متقبل شوند و دوره برگزار کنند. در حقیقت می‌توان گفت که هنوز این شیوه در ایران به اندازه کافی جا نیفتاده است.

  • کراود فاندینگ و دونیت

کسب درآمد به این شیوه بیشتر در تولیدکنندگان محتوای ویدیویی و استریمرها دیده می‌شود؛ اما تولیدکنندگان پادکست هم می‌توانند این شیوه را برای درآمدزایی انتخاب کنند. اگر مخاطب پادکست شما قشر نوجوان و طرفداران بازی و گیم هستند، این شیوه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

  • محتوای پریمیوم

جدای از انتشار محتوای صوتی در پادگیرهایی مثل castbox، می‌توانید برخی از محتواهای خود را به صورت پولی یا اشتراکی به فروش برسانید. مثلا اگر در پادکست قرار است 10 اپیزود حول یک موضوع منتشر کنید، 7 تای آن را به‌صورت رایگان در اختیار شنوندگان قرار دهید و 3 قسمت آخر را به صورت پریمیوم با قیمتی که برای تعداد زیادی از افراد قابل خرید باشد، به فروش برسانید.

  • سخنرانی عمومی

برخی از پادکسترهای حرفه‌ای در دنیا، گاهی اوقات پادکست‌های خود را به صورت زنده و با حضور تماشاچیان اجرا می‌کنند و از قبل برای آن بلیط‌فروشی انجام می‌دهند. این تقریبا یک راه جدید برای کسانی است که از طریق پادکست قصد دارند درآمد داشته باشند.

معمولا این شیوه برای پادکست‌هایی که مخاطبان زیادی دارند و از محبوبیت بالایی برخوردارند، مناسب است. اگر پادکست شما هنوز رشد کافی را نکرده و کاربران زیادی شما را دنبال نمی‌کنند، بهتر است به شیوه‌های دیگر کسب درآمد از پادکست فکر کنید و این روش را کنار بگذارید.

کدام روش بالاترین کسب درآمد را از طریق پادکست را در پی دارد؟

براساس تحقیقات، بیشترین آمار درآمد مربوط به روش اسپانسرینگ است. این روش به دلایل مختلفی موفق شده که این جایگاه را به دست آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به کم دغدغه بودن و تاثیرگذاری بیشتر آن اشاره کرد. همچنین برخی از پادکست‌ها برای هر اپیزود خود چند اسپانسر را درنظر می‌گیرند تا درآمد بیشتری داشته باشند.

اگر حوزه کسب‌وکار شما با موضوع پادکست هم‌سو و هم‌راستا باشد، با احتمال بیشتری مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند و جذب می‌شود. بنابراین نتیجه بهتری را برای کسب‌وکاری که اسپانسر شده دربرخواهد داشت.

میزان کسب درآمد از طریق تولید پادکست چقدر است؟

متر و معیارهای مختلفی برای اندازه‌گیری میزان درآمد یک پادکست و هزینه‌هایی که دریافت می‌کند، وجود دارد؛ اما به صورت حدودی می‌توان گفت که از هر اپیزود برای هر 30 ثانیه (به ازای هر 1000 نفر شنونده) 500 الی 600 و برای هر 1 دقیقه (به ازای هر 1000 نفر شنونده) 800 الی 900 هزارتومان دریافت می‌شود. (اعداد براساس آمار منتشر شده در تحقیقات کشور آمریکاست).
البته در ایران به دلیل اینکه هنوز بازار تبلیغات در پادکست به درستی شکل نگرفته و قیمت‌ها نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند، ممکن است این اعداد بالا و پایین شوند؛ اما رنج حدودی قیمت‌ها در همین بازه هستند.

کلام آخر

ممکن است با توجه به موضوع پادکست خود هرکدام از این روش‌ها را برای کسب درآمد انتخاب کنید اما نکته‌ای که نباید از یاد ببرید این است که تبلیغات تمام محتوای پادکست شما را تحت تاثیر قرار ندهند. اینکه تبلیغات جایگزین محتوای مفیدی شوند که شما به مخاطبان خود ارائه می‌کنید می‌تواند در بلند مدت باعث ریزش مخاطبان شما شود و رفته رفته طرفداران خود را از دست خواهید داد.
ما در این مطلب سعی کردیم روش‌‌های متداول کسب درآمد از پادکست را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر شما هم روش دیگری می‌شناسید خوشحال می‌شویم که آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید تا خوانندگان مطلب جامع‌تری را مطالعه کنند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.