مهارت‌های تولید کننده محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۲ اسفند ۱۴۰۲

|

با وظایف و مهارت‌های تولید کننده محتوا آشنا شوید

مهارت های تولید کننده محتوا چیزهایی نیستند که بتوانید به‌آسانی از آن عبور کنید. ممکن است تصور کنید که تولید محتوا نیاز به مهارت خاصی ندارد. با برعکس، فکر کنید که کار تولید محتوا بسیار دشوار است. ما می‌گوییم این کار، دشوار اما قابل یادگیری است. چگونه؟ با کسب مهارت های تولید کننده محتوا.

باوجود تحولاتی که در دنیای دیجیتال جریان دارد، همچنان برای تولید محتوای خوب روش‌هایی وجود دارد. یک تولید کننده محتوا نیاز دارد تا مهارت‌هایی را بیاموزد یا در خود تقویت کند. آن‌چه یک محتوا را موفق می‌کند، حجم زیادی از برنامه‌ریزی، استعداد و مهارت های تولید کننده محتوا است.

امروزه می‌بینیم که کسب‌وکارهای اینترنتی به‌سرعت درحال گسترش هستند. همچنین ‌استفاده از اینترنت، مشاغل جدیدی را نیز تولید کرده‌ است. می‌توانیم بگوییم در این مطلب درمورد یکی از مهم‌ترین کارها در حوزه کسب‌وکار آنلاین صحبت خواهیم کرد. پشت پرده تمام آن‌چه شما روی مانیتور خود می‌بینید تولید محتوایی است که توسط افراد ماهر در تولید محتوا صورت می‌گیرد.

اما آیا تمام محتواها جذاب و سودمند هستند؟ بگذارید به این سوال پاسخی ندهیم. اما می‌خواهیم بر آن‌دسته از مهارت های تولید کننده محتوا تمرکز کنیم که به ما اطمینان می‌دهد خروجی کار یک محتوای مفید و باارزش خواهد بود.
در ادامه نکاتی را می‌خوانید که برای تبدیل شدن به تولید کننده محتوای ماهر و حرفه‌ای باید بدانید.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا کسی است که برای اهداف مختلفی از جمله آموزش و سرگرمی، محتوایی را تولید می‌کند. این محتوا می‌تواند نوشتاری، تصویری، صوتی و یا ویدئویی باشد. مبحث تولید محتوا به‌طور ویژه مربوط به محتوای دیجیتال است، چرا که اغلب محتوای تولید شده در اینترنت مورد مصرف کاربران قرار می‌گیرد.

برای این‌که بتوانیم درک درستی از تولید کننده محتوا به‌دست بیاوریم، لازم است بدانیم محتوا چیست؟‌ برای کسب‌وکارهای متفاوت، تولید محتوا می‌تواند شامل فعالیت‌هایی مانند ایجاد خبرنامه، محتوای بازاریابی دیجیتال، بروشور، مقاله، محتوای رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات، سرمقاله و موارد دیگر باشد.

به‌مرور نقش محتوا و مهارت های تولید کننده محتوا در دنیای دیجیتال پررنگ‌تر می‌شود. صاحبان کسب‌وکارهای با تجربه دریافته‌اند که چگونه یک محتوای جذاب و باکیفیت می‌تواند توجه مخاطب را به‌سوی آنان جلب کند و تعامل مشتری و صاحبان کسب‌وکار را افزایش دهد.

تولید کنندگان محتوا می‌توانند از پلتفرم‌های مختلفی برای ارائه محتوای خود استفاده کنند. با توجه به جامعه هدف و مخاطبان، محتوا می‌تواند به‌طور پادکست، اینفوگرافیک، متنی در وبلاگ و یا در شبکه‌های اجتماعی در دسترس افراد قرار بگیرد. میزان موفقیت در هرکدام از این پلتفرم‌ها نیز به مهارت های تولید کننده محتوا بستگی دارند.

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟

آن دسته از تولیدکنندگان محتوا موفق می‌شوند که بر ارتقای مهارت های خود تمرکز کنند. همچنین داشتن اطلاع و دانش کافی از آن‌چه کارفرما و مدیران از یک کارشناس تولید محتوا و مهارت های تولید کننده محتوا انتظار دارند، بسیار مهم و کلیدی است. در ادامه به وظایف کارشناس محتوا می‌پردازیم. این وظایف برای ما مشخص خواهند کرد که مهارت های تولید کننده محتوا شامل چه مواردی است.

  • به‌روز و درجریان اتفاقات جدید باشید
    حوزه تخصصی شما هرچه باشد، باید در آن زمینه آگاه باشید. برای این کار آخرین اخبار را بدانید و جریان‌های مختلف را دنبال کنید. اگر کمی از مسائلی که در حوزه کاری شما جریان دارند، عقب بمانید، قافیه را باخته‌اید. تولید محتوای خوب نیازمند آن است که شما در حوزه خود، به مسائل اشراف کافی داشته باشید.
  • کارفرما و رقبای کاری را به‌درستی بشناسید
    همچنین لازم است شما چشم‌انداز مشخص و روشنی از وضعیت کسب‌وکاری که از آنها سفارش تولید محتوا می‌گیرید، داشته باشید. برای مثال بدانید که اندازه آن کسب‌وکار چقدر بزرگ و یا کوچک است و چه رقبایی دارد یا در بین رقبای خود چه رتبه‌ای دارد.
  • مخاطب خود را بشناسید
    هرچه مخاطبان یا مشتری خود را بهتر بشناسید، می‌توانید ارتباط بهتری با آنان برقرار کنید. محتوایی که تولید می‌کنید باید با مخاطب شما تناسب کافی داشته باشد. همچنین با کمک نوع محتوایی که تولید شده است، میزان تعامل مشتری با کسب‌وکار را ارتقا دهید. برای مثال درمورد برخی از مخاطبان، تولید محتوای تصویری تاثیرگذاری بیشتری را خواهد داشت. این درحالی است که برخی از مخاطبان تنها با محتوای نوشتاری می‌توانند ارتباط برقرار کنند.
  • از ابزارهایی استفاده کنید که در تولید محتوای عالی به شما کمک می‌کند
    تولید محتوا فقط کنار هم گذاشتن کلمات نیست. همان‌طور که پیش‌از این نیز اشاره کردیم، انواع محتوا می‌تواند شامل مطالبی که در صفحات شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، بروشور و یا ویدئو باشد. هرکدام از این موارد ابزار خود را دارند. یکی از مهارت های تولید کننده محتوا این است که برای تولید محتوا از جدیدترین ابزارها استفاده کنید. برای مثال زمانی‌که قالب‌های آنلاین، به‌طور رایگان در دسترس شما قرار دارند و طراحی گرافیکی با استفاده از این ابزارها بسیار آسان است، نیازی نیست که خود شما تمام کارها را از صفر شروع کنید.
  • نوشتن را تمرین کنید
    تمرین و داشتن تفکر خلاق از مهم‌ترین وظایف یک نویسنده و تولیدکننده محتوا است. تمرین و نوشتن مداوم به شما کمک خواهد کرد تا در تولید محتوا موفقیت بیشتری کسب کنید و بتوانید محتوایی تولید کنید که جذاب و تاثیرگذار باشد. مهارت های تولید کننده محتوا در نگارش متن‌های متنوع و برای مخاطبان متکثر، بسیار مهم است.
  • ترویج محتوا
    وظایف یک تولید کننده محتوا به تولید محتوا محدود نمی‌شود. پس از آن‌که محتوای خود را تولید کردید و آن‌را در اختیار مشتری و یا کارفرما قرار دادید، نیاز است تا با استفاده از روش‌های ترویج‌گری و ابزار موجود که به مهارت های تولید کننده محتوا وابسته است، محتوای خود را علاوه بر مخاطبان بالقوه، به دست دیگران نیز برسانید.

مهارت‌های لازم برای تولیدکننده محتوا

محتوای خوب، محتوایی است که در نهایت موجب رونق و گسترش کسب‌وکار می‌شود. کسی که محتوای خوبی را تولید می‌کند، کسی است که تمام وظایف خود را به‌درستی انجام می‌دهد و مهارت های تولید کننده محتوا را جدی گرفته است. برای آن‌که بتوانید یک تولید کننده محتوای ماهر باشید، نیاز است تا مهارت‌هایی را به‌دست آورده و یا در خود بهبود ببخشید. در ادامه می‌توانید در مورد این مهارت‌ها و روش افزایش توانایی خود در این مهارت‌ها بیاموزید و استراتژی محتوای خود را تقویت کنید.

  • مهارت‌های تولید محتوا
    تعداد کمی از تولیدکنندگان محتوا می‌توانند محتوایی را ایجاد کنند که نتایجی فوق‌العاده را برای کسب‌وکارشان به ارمغان آورد. برای بهبود مهارت های تولید کننده محتوا و حذف اشتباهات، باید دستور زبان را به‌خوبی بیاموزد. ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به نویسندگان کمک کنند تا محتوای نوشته شده خود را تصحیح کنند.
  • مهارت‌های ویرایشی
    برای آن‌که محتوای نوشتاری شما عالی به‌نظر برسد باید از طریق ویرایش صیقل داده شود. حتی برای نویسندگان بزرگ نیز، به‌ندرت پیش می‌آید که در اولین تلاش خود، نسخه‌ای نهایی و بی‌نقص از متن را ارائه دهند. به همین دلیل است که تولیدکنندگان محتوا باید یاد بگیرند چگونه محتوای خود را قبل از انتشار ویرایش کنند. در طول فرآیند ویرایش، یکی دیگر از مهارت های تولید کننده محتوا آن است که اشتباهات دستوری را در محتوای خود بررسی کند. علاوه بر این، ویرایش به‌عنوان یکی از مهارت های تولید کننده محتوا، تضمین می‌کند که محتوای شما در انتقال پیام خود به مخاطب موفق باشد.
  • مهارت درک قیف فروش
    درست مانند سایر کانال‌های بازاریابی، هدف نهایی بازاریابی محتوا این است که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را افزایش داده و آن‌ها را به مشتریان کسب‌وکار تبدیل کند. برای رسیدن به این هدف، تولیدکنندگان محتوا از قیف‌ بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند که شامل مراحل مختلف یک خرید است. مهارت های تولید کننده محتوا شامل داشتن درکی عمیق از این موارد است:
    • بالای قیف فروش (TOFU)
    • وسط قیف فروش (MOFU)
    • پایین قیف فروش (BOFU)
  • نیازهای مخاطبان در مراحل مختلف قیف فروش متفاوت است.
    زمانی که مهارت های تولید کننده محتوا در این موارد تقویت شود، می‌تواند محتوایی ایجاد کند که موجب جذب بیشتر بازدیدکنندگان شود.
  • مهارت برنامه‌ریزی
    رسیدن به موفقیت در تولید محتوا نیازمند برنامه‌ر‌یزی است. درنتیجه مهارت های تولید کننده محتوا در زمان‌بندی و ثبات کاری بسیار مهم است.
    علاوه بر شناخت مخاطبان، تولید کننده محتوا باید یک تقویم داشته باشد که به انتشار مداوم محتوا کمک کند. ابزاری مانند Trello می‌تواند در این مورد از مهارت های تولید کننده محتوا به او کمک کند. همچنین به این‌ترتیب تولیدکننده محتوا می‌تواند با اعضای تیم خود به آسانی همکاری کند.
  • مهارت تحقیق
    تحقیق کردن از دیگر مهارت های تولید کننده محتوا است. تولیدکنندگان محتوا باید در حین نوشتن یک محتوا تحقیق کنند. در نتیجه، آنها می‌توانند اطلاعات مهمی مانند مطالعات، نظرسنجی‌ها، مطالعات موردی را که در رابطه با موضوع مورد نظر آنان در دسترس هستند، بیابند.
  • مهارت سئو
    موتورهای جستجو یکی از بزرگترین منابع ترافیک ارزشمند برای وب سایت‌ها هستند. برای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر، نویسندگان محتوا باید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند و مهم‌تر از آن، مهارت های تولید کننده محتوا در مورد بهینه سازی کلمات کلیدی است، که خریداران بالقوه ممکن است آن‌ها را جستجو کنند. با توجه به این موارد، تولیدکنندگان محتوا به مهارت‌های SEO نیاز دارند.
    مهارت های تولید کننده محتوا در زمینه سئو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

کسب‌وکارها می‌توانند برای این منظور یا مشاوران سئو را استخدام کنند و یا برای تولیدکنندگان محتوای خود دوره‌های سئو برگزار کنند تا مهارت های تولید کننده محتوا را در این زمینه افزایش دهند.

  • مهارت ترویج محتوا
    تولید محتوا بخشی از معادله بازاریابی محتوا است. اما تبلیغ محتوا نیز قسمت دیگری است که افراد کمی به آن توجه می‌کنند.
    تولیدکنندگان محتوا علاوه بر این‌که باید برای تولید محتوا زمان صرف کنند، بخشی از زمان کار خود را نیز لازم است صرف تبلیغ آن کنند.
    پلتفرم‌های رایج برای تبلیغ محتوای شما شامل رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌های وبلاگ نویسی و ایمیل است. با تبلیغ محتوای خود و دسترسی دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی و مشترکین ایمیل به آن محتوا، ترافیک محتوای خود را افزایش خواهید داد.
    یکی دیگر از مهارت های تولید کننده محتوا، دسترسی به افراد است.
  • مهارت‌های نرم افزاری
    نویسندگان محتوا برای پیشرفت در عصر تکنولوژی به مهارت‌ها‌ی فنی نیاز دارند. زیرا تولید محتوا و ارتقاء آن نیازمند ابزارهای مهمی است.
    به عنوان مثال، اگر نیاز است که برای کار خود محتوای ویدئویی تولید کنید، باید به پریمیر مسلط باشید. همچنین برای ارائه محتوای متنی خوب، لازم است در مجموعه آفیس مهارت کافی را کسب کرده باشید.

همان‌طور که می‌بینید تولید محتوا در حال رشد است و برای جذب مخاطبان بیشتر به کسب‌وکار شما و تبدیل آن‌ها به مشتری ضروری است. به همین ترتیب، مهارت های تولید کننده محتوا باید جدی گرفته شود و بیاموزند با چشم‌انداز در حال تغییر تولید محتوا و کسب‌وکار همگام شوند.

دستمزد تولید کننده محتوا چقدر است؟

دستمزدی که برای تولید محتوا پرداخت می‌شود توسط عوامل متعددی متغیر خواهد بود. برای مثال، نوع محتوای تولید شده می‌تواند در میزان دستمزد دخالت داشته باشد و اغلب دستمزد تولید محتوای متنی، صوتی و تصویری یکسان نیستند.
همچنین سابقه کار و کیفیت نمونه کارهایی که تولید کنندگان محتوا ارائه می‌دهند نیز در دستمزد تولید محتوا مانند هر شغل دیگری تاثیرگذار است.
مهارت های تولید کننده محتوا از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و هرچه فرد در بهبود این مهارت‌ها تلاش بیشتری داشته باشد، مستحق دستمزد بیشتری است.

چرا صاحبان کسب و کارها به تولیدکننده محتوا نیاز دارند؟

اگر آن‌چه که تا حالا خوانده‌اید، شما را متقاعد نکرده است که چرا صاحبان کسب و کارها به تولیدکننده محتوا نیاز دارند در ادامه موارد دیگری را ذکر می‌کنیم که ممکن است از آن بی اطلاع باشید.

  • تولیدکنندگان محتوا در کار خود وارد هستند
    اگر محتوای با کیفیت می‌خواهید، استخدام تولیدکننده محتوا یک الزام است. شما به کسی نیاز دارید که محتوای خشنی که می‌خواهید به دیگران عرضه کنید را به محتوای نهایی زیبایی تبدیل کند. همچنین مهارت های تولید کننده محتوا به یاری کسب‌وکار می‌آید تا اطمینان حاصل شود که در صفحه نتایج جستجو رتبه بالایی خواهد داشت.
  • تولیدکننده محتوا ترویجگر محتوا است
    هر تولیدکننده محتوایی باید قالب‌بندی اولیه SEO و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را بداند. تولید کننده محتوا می‌تواند محتوای مورد نیاز را متناسب با هر پلتفرمی تولید کرده و در اختیار دیگران قرار دهد.
    با استفاده از مهارت های تولید کننده محتوا یک کسب‌وکار می‌تواند در بازارهای جدید نفوذ کند.
  • تولیدکنندگان محتوا یادآوری می‌کنند
    یکی از بهترین راه‌ها برای رشد و حفظ مخاطب، ارسال محتوای ثابت و منظم است. راه اندازی یک کسب‌وکار و یا وبلاگ کار آسانی نیست.
    تولیدکنندگان محتوا فراتر از ویراستاران هستند زیرا انتظار دارند محتوا به‌موقع آماده باشد و اگر تولید محتوا به‌موقع انجام نشود، محتوای شما نیز به‌موقع بالا نمی‌رود.
    بنابراین اگر شما یکی از صاحبان کسب‌وکار هستید و هنوز برای کسب‌وکار خود یک تولیدکننده محتوا استخدام نکرده‌اید اکنون وقت آن است. و اگر می‌خواهید مهارت های تولید کننده محتوا را کسب کنید، زودتر اقدام کنید.

سخن پایانی

تولید محتوا کار آسان و ساده‌ای نیست. برای کسانی که می‌خواهند از اینترنت استفاده کنند و کسب‌وکار خود را رونق بدهند، شاید نیاز باشد تولید محتواهای متنوعی را نیز داشته باشند. برای این کار لازم است از افرادی کمک گرفته شود که هرکدام مهارت‌های خاصی در تولید محتوا دارند.
توجه به انتخاب تولید کنندگان محتوا و مهارت‌های آنان برای صاحبان کسب‌وکار مهم و کلیدی است. در این‌صورت باید بهترین تصمیم را برای انتخاب تولید کننده محتوا بگیرید. اگر شما صاحب یک کسب‌وکار هستید، باید ببینید که کدام مهارت برای کسب‌وکار شما سودمند است. و اگر یک تولید کننده محتوا هستید، باید مهارت‌های خود را در زمینه‌ای که به آن علاقه دارید، تقویت کنید.

محتوا چیزی است که برای اهداف مختلفی از جمله آموزش و سرگرمی به انواع گوناگونی (نوشتاری، تصویری یا صوتی) را تولید می‌شود. برای آن‌که بتوانید یک محتوا تولید کنید، نیاز است تا مهارت‌هایی را به‌دست آوردید.

• مهارت‌های نوشتاری
• مهارت‌های ویرایشی
• مهارت درک قیف فروش
• مهارت برنامه‌ریزی
• مهارت تحقیق
• مهارت سئو
• مهارت ترویج محتوا
• مهارت‌های نرم افزاری

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.