آپدیت هسته گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۷ آبان ۱۴۰۲

|

آنچه مدیران سایت‌ها باید در مورد آپدیت هسته گوگل بدانند

گوگل هر روز یک یا چند تغییر برای بهبود نتایج جستجوی ما منتشر‌ می‌کند. بیشتر آن‌ها به ما کمک‌ می‌کنند تا به تدریج بتوانیم نتایج مرتبط‌تری برای جستجوهای‌مان پیدا کنیم.
گاهی اوقات‌، آپدیت‌هایی اتفاق می‌افتد که برای ما خیلی مهم است. این‌ها به‌روزرسانی‌هایی هستند که احساس‌ می‌کنیم اطلاعات قابل استفاده‌ای دارند که صاحبان سایت‌، تولیدکنندگان محتوا یا دیگران باید درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنند. وقتی این آپدیت‌های مهم انجام می‌شوند، ممکن است لازم باشد تغییراتی روی سایت‌تان انجام دهید چون در غیر این صورت، احتمال دارد جایگاه و رتبه سایت و صفحات شما دستخوش تغییر شوند.
گوگل چندین بار در سال‌، تغییرات گسترده‌ای روی الگوریتم‌ها و سیستم‌های جستجوی خود ایجاد‌ می‌کند و اسم آن‌ها را «آپدیت هسته گوگل» می‌گذارد. این آپدیت‌ها طوری طراحی شده‏اند تا اطمینان حاصل شود که گوگل می‎تواند ماموریت خود را برای ارائه محتوای مناسب و معتبر به کاربران انجام‌ دهد. این به‌روزرسانی‌های اصلی ممکن است روی گوگل دیسکاور هم تاثیر بگذارند.
گوگل در مورد آپدیت‌های اصلی خود اطلاع‌رسانی می‏کند، زیرا برخی سایت‌ها ممکن است در طول این به‌روزرسانی‌ها، افت یا افزایش رتبه داشته باشند و دلیلش را هم ندانند.

آپدیت هسته گوگل و ارزیابی مجدد محتوا

در حقیقت‌، هیچ چیزی در آپدیت هسته گوگل وجود ندارد که صفحات یا سایت‌های خاصی را هدف قرار دهد. تغییراتی که در این به‌روزرسانی انجام می‌شود، مربوط به بهبود نحوه ارزیابی محتوا توسط سیستم‌های گوگل است. این تغییرات ممکن است باعث شود صفحاتی که قبلا پاداش کمتری دریافت می‌کردند، بهتر عمل کنند و جایگاه بالاتری بگیرند.
بیایید با یک مثال نحوه کارکرد آپدیت‌های هسته گوگل را بررسی کنیم. فرض کنید لیستی از ۱۰۰ فیلم برتر در سال ۲۰۱۵ تهیه کرده‌اید. چند سال بعد در سال ۲۰۱۹، دوباره به سراغ همان لیست می‌روید. طبیعی است که این لیست تغییر خواهد کرد. برخی از فیلم‌های جدید و شگفت‏‌انگیزی که در سال ۲۰۱۵ وجود نداشتند‌، اکنون در این لیست جای می‎گیرند. همچنین ممکن است برخی از فیلم‌ها را مجددا ارزیابی کنید و متوجه شوید که آن‌ها سزاوار جایگاه بالاتری در لیست‌تان هستند.
لیست تغییر‌ می‌کند و فیلم‌هایی که قبلا در بالای لیست قرار گرفته‌ بودند، به پایین سقوط می‌کنند. چرا؟ چون فیلم‌های بهتری ساخته شده است!

پس از آپدیت هسته گوگل روی محتوا تمرکز کنید

پیشنهاد‌ می‌کنیم تمرکز خود را روی ارائه بهترین محتوای ممکن بگذارید. این همان چیزی است که الگوریتم‌های گوگل به دنبال پاداش دادن به آن هستند.
نقطه شروع این است که اگر فکر‌ می‌کنید محتوای باکیفیتی ارائه‌ می‌دهید‌، چگونه باید به ارزیابی آن بپردازید؟ ما این توصیه را با مجموعه جدیدی از سوالات به‌روز کرده‏‌ایم و لازم است همه این سوالات را درباره محتوای خودتان بپرسید:

سوالات مربوط به کیفیت محتوا

  • آیا محتوایی که داریم، اطلاعات اصلی‌، گزارش‌، تحقیق یا تجزیه و تحلیل ارائه‌ می‌دهد؟
  • آیا محتوا، توصیف اساسی‌، کامل یا جامعی از موضوع ارائه‌ می‌دهد؟
  • آیا محتوا، تجزیه و تحلیل دقیق یا اطلاعات جالبی را ارائه‌ می‌دهد که چندان واضح نیستند؟
  • اگر در محتوا از منابع دیگری استفاده شده، آیا از کپی یا بازنویسی محتوا آن منابع خودداری‌ می‌کند و در عوض ارزش بیشتری را ارائه‌ می‌دهد؟
  • آیا عنوان و/یا عنوان صفحه خلاصه‏‌ای توصیفی و مفید از محتوا ارائه‌ می‌دهد؟
  • آیا عنوان و/یا عنوان صفحه اغراق‌آمیز و شوکه‌کننده است؟
  • آیا این صفحه‌ای است که‌ می‌خواهید آن را بوکمارک کنید یا با یک دوست به اشتراک بگذارید؟

سوالات مربوط به تخصصی بودن محتوا

  • آیا محتوا اطلاعات را به گونه‌ای ارائه‌ می‌دهد که شما را وادار به اعتماد به آن کند‌؟ مانند منابع مشخص، شواهد مربوط به تخصص‌، سابقه نویسنده یا سایتی که آن را منتشر‌ می‌کند‌، مانند لینک‌هایی به صفحه نویسنده یا درباره سایت؟
  • اگر در مورد سایت تولیدکننده محتوا تحقیق کرده باشید‌، آیا تصور‌ می‌کنید مورد اعتماد است یا به عنوان یک مقام معتبر در حوزه خود شناخته شده است؟
  • آیا این محتوا توسط یک متخصص یا علاقه‌مند نوشته شده است که اشراف کامل روی موضوع دارد؟
  • آیا محتوا عاری از خطاهای واقعی است که به راحتی قابل تایید است؟
  • آیا در مورد مسائل حیاتی زندگی خود به این محتوا اعتماد خواهید کرد؟

سوالات مربوط به ارائه و تولید محتوا

  • آیا محتوا عاری از مشکلات املایی و نگارشی است؟
  • آیا محتوا به خوبی تولید شده یا به نظر‌ می‌رسد شلخته یا شتاب‌زده نوشته شده است؟
  • آیا محتوا به صورت انبوه توسط نویسنده‌های مختلف تولید شده یا برون سپاری‌ می‌شود؟
  • آیا محتوا دارای تبلیغات زیادی است که باعث منحرف شدن مخاطب یا تداخل با محتوای اصلی‌ می‌شود؟
  • آیا محتوا در نسخه موبایلی سایت هم به خوبی نمایش داده می‌شود؟

سوالات مربوط به تطبیق محتوا

  • آیا محتوا در مقایسه با سایر صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر می‎شوند، ارزش قابل توجهی دارد؟
  • آیا به نظر‌ می‌رسد که محتوای شما در خدمت منافع واقعی بازدیدکنندگان سایت است یا به نظر‌ می‌رسد فقط نوشته شده تا در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد؟
  • فراتر از پرسیدن این سوالات از خود‌، در نظر داشته باشید که از دیگران که به آن‌ها اعتماد دارید اما با سایت شما وابسته نیستند، بخواهید ارزیابی صادقانه ا زمحتوا به شما ارائه بدهند.

با دستورالعمل‌های رتبه‌دهندگان کیفیت و E-A-T آشنا شوید

یکی از منابع خیلی خوب برای تولید محتوا عالی، مرور دستورالعمل‌های رتبه‌دهندگان کیفیت جستجو است. رتبه‌دهندگان، افرادی هستند که به گوگل نشان‌ می‌دهند آیا الگوریتم‌های‌شان نتایج خوبی ارائه‌ می‌دهند یا خیر؟

این مهم است که درک کنیم رتبه‌‎دهندگان جستجو هیچگونه کنترلی بر نحوه رتبه‎‌بندی صفحات ندارند. داده‌های رتبه‌دهندگان مستقیما در الگوریتم‌های رتبه‎‌بندی گوگل استفاده‌ نمی‌شوند. گوگل از آن‌ها به عنوان یک بازخورددهنده استفاده می‌کند. بازخورد به او کمک‌ می‌کند تا بداند آیا سیستم‌هایش به درستی کار می‎کنند یا نه.
احتمالا پی بردن به اینکه رتبه‌دهندگان چگونه محتوای خوب را ارزیابی‌ می‌کنند‌، ممکن است به شما در بهبود محتوای‌تان کمک کند. این کار کمک می‌کند تا در نتایج جستجو بهتر عمل کنید و جایگاه بالاتری نصیب‌تان شود.

به طور خاص‌، رتبه‌دهندگان آموزش‌ می‌بینند که آیا محتوای مورد بررسی، دارای چیزی است که گوگل آن را E-A-T می‌نامد یا خیر. E-A-T مخفف تخصص‌، اعتبار و اعتماد است. خواندن دستورالعمل‌ها ممکن است به شما در ارزیابی نحوه عملکرد محتوای‌تان از منظر E-A-T و بهبودهایی که باید در آن انجام دهید، کمک کند.
توجه (مارس ۲۰۲۰): گاهی از گوگل سوال‌ می‌شود که آیا E-A-T یک عامل برای رتبه‌بندی است یا خیر. سیستم‌های خودکار گوگل از ترکیبی از سیگنال‌های مختلف برای رتبه‌بندی محتوای عالی و باکیفیت استفاده‌ می‌کنند. گوگل سعی می‌کند این ترکیب را با آن چیزهایی که کاربران را موافق یک محتوای عالی می‌کند مطابقت دهد‌، زیرا آن‌ها را بر اساس معیارهای الگوریتم E-A-T ارزیابی‌ می‌کنند. با توجه به این موارد‌، ارزیابی محتوای شخصی شما از نظر معیارهای E-A-T ممکن است به همسویی مفهومی آن با سیگنال‌های مختلفی که سیستم‌های خودکار گوگل برای رتبه‌بندی محتوا استفاده‌ می‌کنند‌، کمک کند.

نتیجه‌گیری

یک سوال متداول پس از آپدیت هسته گوگل این است که در صورت بهبود محتوا‌، چقدر طول‌ می‌کشد تا سایت بازیابی شود؟
با این حال‌ گوگل دائما الگوریتم‌های جستجوی خود را به‎روز‌ می‌کند‌. گاهی این آپدیت‌ها ، جزئی‌تر هستند. گوگل همه این موارد را اعلام‌ نمی‌کند زیرا عموما چندان قابل توجه نیستند. با این حال‌، در صورت انتشار‌، اگر بهبودی روی محتوا انجام شده باشد، صاحبان سایت‌ها می‌توانند محتوای خود را بازیابی کنند.
به خاطر داشته باشید بهبودهایی که صاحبان سایت‌ها ایجاد‌ می‌کنند، ضامن بازیابی نیست و همچنین صفحات، هیچگونه موقعیت ثابت یا تضمینی در نتایج جستجوی گوگل ندارند. اگر محتوای ارزشمندتری وجود داشته باشد‌، همچنان در سیستم‌های گوگل رتبه خوبی خواهد داشت.
درک این نکته نیز ضروری است که موتورهای جستجو مانند گوگل، مطالب را مثل انسان درک‌ نمی‌کنند. در عوض‌، گوگل به دنبال سیگنال‌هایی‌ست که‌ بتواند آن‌ها را در مورد محتوا جمع‌آوری کرده و درک کند که چگونه آن‌ها با نحوه ارزیابی افراد ارتباط دارند. نحوه لینک‌دهی صفحات به یکدیگر یک سیگنال شناخته شده است که گوگل از آن استفاده‌ می‌کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که گوگل از سیگنال‌های دیگری هم استفاده می‎کند که برای محافظت از یکپارچگی نتایج خود، حرفی از آن‌ها نمی‌زند.
گوگل می‌گوید: بدون شک هر فعالیتی که در جهت بهبود جستجو انجام می‌دهیم‌، بی‌عیب و نقص نیست. به همین دلیل است که ما به‌طور مرتب به‌روزرسانی‌ انجام می‌دهیم. ما بازخورد بیشتری دریافت‌ می‌کنیم‌، آزمایشات بیشتری انجام‌ می‌دهیم و برای بهبود سیستم‌های رتبه‌بندی خود، به کارمان ادامه‌ می‌دهیم. این کار در نهایت می‌تواند به این معنی باشد که محتوا در آینده بهبود‌ می‌یابد‌، حتی اگر مالک محتوا تغییری روی آن ایجاد نکند. در چنین شرایطی‌، پیشرفت‌های مستمر ما ممکن است چنین محتواهایی را مطلوب‌تر ارزیابی کند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.