رپورتاژ نویسی اصولی | آموزش ۰ تا ۱۰۰ رپورتاژ نویسی | تریبون
نحوه نوشتن رپورتاژ و تاثیر آن بر کسب و کار

به‌ روزرسانی شده در ۷ اسفند ۱۴۰۲

|

نحوه نوشتن رپورتاژ و تاثیر آن بر کسب و کار

به اطراف خود نگاه کنید. مردم ساعت زیادی از شبانه‌روز مشغول کار هستند و در تلاش‌اند وضعیت زندگی خود را بهتر کرده و درآمد بیشتری کسب کنند. بسیاری از آنها به سختی پول به دست می‌آورند و از این رو نسبت به تبلیغات هر روزه‌ای که سعی دارند توجه آن‌ها را به خود جلب کنند، بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. با آگاهی از نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی مناسب می‌توانید توجه مردم را در این روزمرگی‌های شلوغ به خود جلب کنید. در ادامه قصد داریم نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی جامع و کامل در اختیار شما قرار دهیم.  در مطلب دیگری به سوال ” رپورتاژ آگهی چیست ” پاسخ داده شد. دقت کنید که محتوای رپورتاژ آگهی، یک متن ساده و پیش پا افتاده تبلیغاتی نیست، بلکه متن یا تصویری است که هدف شما را به مخاطب القا کرده و در قالب آموزش و یا اطلاع‌رسانی، محصول یا نکات کلیدی را پیرامون کسب و کار شما به کاربر معرفی می‌کند.

اگر بخواهید یک رپورتاژ آگهی مناسب تهیه کنید و آن را در وب سایت‌های خبری معتبر قرار دهید بهتر است به اصول سئو در تولید محتوای رپورتاژ، توجه کافی داشته باشید. در تهیه کردن یک متن رپورتاژ آگهی رعایت کردن برخی از نکات کلیدی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به نتایج درخشان دست پیدا کنید.

اگر بخواهیم رپورتاژ آگهی را به دسته‌های مختلف تقسیم بندی کنیم باید بیان کنیم که به صورت کلی به سه دسته تصویری، رپورتاژ ژورنالیستی و دفاعیه تقسیم بندی می‌شود. هر کدام از موارد گفته شده دارای ساختار کلی و منحصر به فردی است که شناخت هر کدام می‌تواند شما را در یک مسیر درست قرار دهد. اگر می‌خواهید رپورتاژ آگهی نگارش کنید و با اصول سئوی آن آشنا شوید بهتر است با ما همراه باشید.

اگر خواندن این متن از حوصله شما خارج است میتوانید این ویدئو را ببینید:

 

اصول و روش رپورتاژ نویسی چیست؟

در نوشتن رپورتاژ باید از هرگونه دروغ خودداری کنید. یک رپورتاژ آگهی می‌تواند نوعی بررسی بی‌طرفانه باشد که در آن قطعا محصول یا خدمات شما می‌تواند برنده مسابقه شود. این یعنی شما باید بر روی نکات مثبت محصول یا خدمات خود دست بگذارید و طوری آن را بزرگنمایی کنید که بیشتر به ذهن مخاطب نفوذ کند. به همین خاطر شما در مرحله ابتدایی، باید شخصیت و نیاز‌های مخاطب خود را درک کرده و به خوبی آنها را تجزیه و تحلیل کنید. این یعنی باید بدانید که مخاطب شما بیش از هر چیز به کدام بخش محصول یا خدمات شما نیاز دارد و بررسی خود را حول آن بخش به صورت مفصل انجام دهید تا مزیت شما نسبت به سایر رقبا کاملا مشخص شود. این به نوعی نگفتن بخشی از حقیقت خواهد بود و هیچ دروغی به مخاطب خود نمی‌گویید.

اگر در رپورتاژ تبلیغاتی خود به مخاطب دروغ بگویید، پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی شما اعتبار خود را از دست می‌دهد و دیگر به آن خبرگزاری یا پلتفرم اعتماد نخواهد کرد. به همین خاطر شما در ابتدا باید با لحنی کاملا دوستانه خودتان را در کنار مخاطب قرار دهید و از مشکلاتش با او صحبت کنید. به این طریق او احساس می‌کند که شما همانند یک دوست صمیمی هستید که می‌خواهید به او در حل این مشکلات کمک کنید. در نهایت باید به شکلی کاملا غیر مستقیم، محصول و خدمات خود را به عنوان راه حلی مناسب برای حل مشکل او معرفی نمایید. بدین شکل، مخاطب حتی احساس نمی‌کند که شما در حال تبلیغ محصول یا خدمات خودتان هستید و این باعث می‌شود که شما بتوانید به روح و ذهن مخاطب خود نفوذ کنید و فروش خود را به شکل چشم گیری افزایش دهید. در حال حاضر رپورتاژ آگهی یکی از موثرترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که تاثیر بسزایی نیز دارد.

آموزش نوشتن رپورتاژ آگهی

برای آموزش نوشتن رپورتاژ آگهی جذاب، مراحل زیر را گام به گام طی کرده و مخاطب را به مشتری تبدیل کنید.

گام اول: مخاطب خود را زیر ذره‌بین ببرید

اگر صاحب کسب‌وکار خود هستید و دستی در فرایندهای این چنینی دارید، قطعا واژه پرسونا برای‌تان آشنا است. ( به گوشتان خورده است.) پرسونا به زبان ساده، همان شخصیت مشتری‌ها و مخاطبان کسب‌وکار شماست. بررسی کنید رپورتاژ آگهی را برای چه پرسونایی می‌نویسید. سلیقه و شخصیت آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهید. به چه فکر می‌کنند؟ چه نیازهایی دارند؟ چه گروه سنی هستند؟ به چه موضوعاتی علاقه‌مندند؟ در انتخاب واژه‌های مناسب محتوای رپورتاژ آگهی خود، لحن و سلیقه پرسونای خود را در نظر بگیرید تا در نتیجه انتخاب درست و هدفمند واژه‌ها، بازده حداکثری دریافت کنید.

گام دوم: محل انتشار رپورتاژ را بررسی کنید.

اگر قصد دارید رپورتاژ آگهی شما موثر واقع شود و به هدف موردنظر دست یابد، لازم است در سایت‌های معتبر و پربازدید منتشر شود. اغلب سایت‌های پربازدید، قوانین و سبک خاص خود را دارند. از این رو لازم است محتویات سایت‌های منتشر‌کننده و دیدگاه‌هایی را که کاربران آن‌ها ثبت کرده‌اند، به دقت بررسی کرده و مخاطبان آن‌ها را ارزیابی کنید. سپس سایت‌هایی را برگزینید که مخاطبان آن‌ها با پرسونای کسب‌وکار شما بیشترین تناسب را داشته باشند.

فرض کنید پرسونای شما دانشجویان جویای کار هستند، در نتیجه باید رپورتاژ آگهی دائمی خود را در سایتی منتشر کنید که دانشجویان فعال بسیاری از آن سایت بازدید می‌کنند و یا محصول شما برای بانوان و یا مادران جوان است، در این حالت می‌توانید در سایت‌هایی که اغلب مخاطبان‌شان بانوان هستند، همانند نی‌نی‌سایت، رپورتاژ آگهی خود را منتشر کنید.

از آنجایی که هر سایت، قوانین و سبک خاص خود را دارد، لازم است قوانین سایت منتشرکننده را مطالعه کرده و در نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی خود مدنظر قرار دهید. برای مثال، تعداد لینک و نوع آن‌ها رسانه به رسانه متفاوت است. استفاده از تمام ظرفیت لینک‌‌سازی سایت مقصد یا تعدادی از آن‌ها‌، کاملاً به استراتژی سئو خود شما بستگی دارد. نکته دیگری که در مورد لینک‌ها وجود دارد، نوع آن‌هاست. لینک‌ها از نظر انتقال اعتبار، به دو دسته Follow و Nofollow تقسیم می‌شوند. بنا به برنامه‌ریزی خرید رپورتاژ آگهی باید تصمیم بگیرید چه زمانی و به چه تعداد لینک فالو و نوفالو برای بهبود وضعیت سایتتان نیاز است تا گوگل به روند لینک سازی شک نکند!

گام سوم: برای نوشتن تیتر جذاب زمان بگذارید

تیتر یکی از ارکان مهم رپورتاژ آگهی است و باید به حدی جذاب باشد که مخاطب را به مطالعه ادامه متن ترغیب کند. با رعایت چند نکته ساده زیر و کمی خلاقیت، می‌توانید تیتری درخور و گیرا بنویسید.

پرسونای خود را درنظر بگیرید

حال که آگاهی و اطلاعات مورد نیاز پیرامون لحن، سبک و شخصیت مخاطبان برند خود و سایت انتشارکننده رپورتاژ را به دست آورده‌اید، از آن در چیدمان و وزن‌دهی واژه‌ها کمک بگیرید و با لحنی متناسب با مخاطب، تیتری جذاب نوشته و او را به خواندن باقی رپورتاژ آگهی علاقه‌مند کنید.

موضوع اصلی را بیان کنید

تیتر باید گویای موضوع اصلی شما باشد و مخاطب را با آن آشنا کند. می‌توانید با ایجاد حس نیاز در مخاطب و طرح پرسش، تمایل او را به مطالعه باقی متن برانگیزید.

به مبهم و یا شفاف بودن تیتر دقت کنید

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، کاربر مشغول مطالعه یک خبر و یا متن آموزشی است و در نتیجه ابهام زیاد بازخورد منفی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مخاطب جبهه گرفته و متن را در همان ابتدا رها کند. البته بهتر است کمی ابهام در تیتر وجود داشته باشد تا سوال یا نیازی را در ذهن مخاطب به وجود آورده و او را به مطالعه بدنه اصلی تشویق کند.

از واج‌آرایی استفاده کنید

می‌توانید با به‌کار بردن کمی واج آرایی، در ذهن خوانده ریتم ایجاد کنید و تیتر خود را جذاب‌تر کنید.

از کلماتی مثل بهترین، فوق العاده و … استفاده نکنید

بهتر است تا حد امکان از به‌کارگیری این‌گونه کلمات بپرهیزید زیرا حس تبلیغاتی بودن محتوا را به مخاطب القا کرده و بسیار اغراق‌آمیز است و سبب می‌شود مخاطب با دیدگاهی تبلیغاتی بودن متن، آن را مطالعه کند.

گام چهارم: با نوشتن چکیده خوب، مخاطب را به مطالعه متن ترغیب کنید

در این مرحله خواننده تیتر شما را خوانده و ترغیب شده که متن را دنبال کند. حال زمان آن است که با نوشتن یک چکیده خوب او را به مطالعه ادامه متن تشویق کنید. قبل از اینکه کاربر وارد قسمت اصلی متن شود، بهتر است چکیده‌ای از کل محتوا بین ۳۰ تا ۴۰ کلمه در اختیار او قرار دهید. این مقدمه کاربر را برای ورود به متن اصلی آماده می‌کند. از آنجایی که تعداد لغات در این قسمت بسیار کم است، از بررسی و نوشتن جزییات بپرهیزید و اصل و عصاره‌ای از محتوای خود را به دور از هرگونه مبهم‌نویسی و با بیانی کاملا شفاف، مطرح کنید.

می‌توانید در این قسمت ادعای اصلی خود را مطرح کرده و در بدنه اصلی آن را اثبات کنید و یا به کاربر بگویید وقتی متن را تا انتها دنبال کند، به چه چیزی دست خواهد یافت. برای مثال اگر هدف شما تبلیغ و فروش محصولات لاغری است، می‌توانید بنویسید «در ادامه شما را با برخی از روش‌های لاغری بلندمدت آشنا خواهیم کرد.» و در حد ۳۰ تا ۴۰ کلمه شرح و بسط دهید.

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

گام پنجم: مخاطب را با نوشتن متنی جذاب و هدفمند، شیفته خود کنید

نکته بسیار مهمی که باید در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی قدرتمند به آن دقت شود، نوشتن بدنه اصلی مناسب است. کلمات باید طوری کنار هم چیده شوند که محتوایی ارزشمند و مفید در اختیار کاربر قرار گیرد و او را ترغیب کند مطالعه متن را تا انتها ادامه دهد و دعوت به عمل شما را مشاهده کند. اگر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد محتوای شما تبلیغاتی باشد و به معرفی برند، محصول و یا خدمات شما بپردازد، کافی و قابل قبول است. همچنین بهتر است مجموع تعداد کلمات به کار برده شده در رپورتاژ را به ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه محدود کنید.

موضوعی هوشمند و هدفمند انتخاب کنید

برای انتخاب موضوع می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و پیشنهادات گوگل استفاده کنید. به دنبال موضوعی باشید که علاوه بر جست‌وجو زیاد و تناسب با حوزه کاری‌تان، مطمئن باشید که می‌توانید محتوای کاربردی و ارزشمندی پیرامون آن برای مخاطبان خود تولید کنید.

احساس مخاطب را درگیر کنید

همان طور که پیشتر گفته شد، برای نوشتن رپورتاژ آگهی جذاب، در انتخاب کلمات حساس باشید و لحن و سلیقه مخاطب برند خود و سایت منتشر کننده را در نظر بگیرید. همچنین دقت کنید که این محتوا، نوشته شماست پس باید لحن و صدای خاص شما در آن موج بزند و مخاطب را با خود درگیر کند.

احتمالا شما هم این جمله را شنیده‌اید که مردم با احساس خود خرید می‌کنند نه با منطق شان. پس می‌توانید با روایت داستانی جذاب و گویا، مشکلی را که برند شما برای حل آن تلاش می‌کند، مطرح کنید. از آنجایی که متن داستانی است، مخاطب را با خود درگیر کرده و حس همزادپنداری بیشتری ایجاد می‌کند.

راوی داستان جذاب برند خود باشید

توجه داشته باشید مردم برای محصول یا خدمت شما حاضر به پرداخت هزینه نیستند بلکه آنها برای به دست آوردن پیامدهایی که محصول شما به همراه دارد همانند اعتماد به نفس، سلامتی، زیبایی و … از شما خرید خواهند کرد. پس روایت داستانی خود را با طرح مشکلی بیان کرده و همزادپنداری کاربر را تحریک کنید. در انتها او را برای حل مشکلی که در ذهنش به وجود آورده‌اید، یاری کرده و  محصول یا خدمت خود را معرفی کنید.

از مثال‌هایی متفاوت برای شیوایی بیشتر استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر محصول شما باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود، می‌توانید داستان فردی را که اضافه وزن دارد، بیان کرده و مشکلات روزمره و اثرات منفی بلندمدت چاقی را که با آن دست به گریبان است، شرح دهید؛ در انتها محصول خود را برای کمک به درمان چاقی کاربر و کاهش وزن او معرفی کنید.

بسیاری از بازاریاب‌ها برای عرضه محصول یا خدمت خود، از شیوه داستان‌گویی استفاده می‌کنند. جالب است که مردم از شیوه داستان‌گویی بیشتر از تبلیغات رنگارنگی که در رسانه‌های مختلف وجود دارد، استقبال می‌کنند و احتمالا توجه به برند شما و خرید محصول‌تان در نهایت افزایش می‌یابد و مورد استقبال واقع می‌شود.

از متخصصان استفاده کنید

می‌توانید از نقل‌قول نیز استفاده کنید و با متخصصان مصاحبه کنید و از آن‌ها بخواهید نظرات خود را درباره محصول یا خدمت شما ارائه کنند. در نظر داشته باشید منظور از نقل‌قول، بیشتر نظرات افراد متخصص است نه نظرات مشتریان راضی از برند شما.

برای محتوایتان پایان خوشی را در نظر بگیرید

رپورتاژ شما پایان فیلم‌های اصغر فرهادی نیست که مخاطبانتان را با حجم انبوهی از ناراحتی رها کنید. پرانرژی باشید و به مخاطبان خود انگیزه بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا مخاطبانتان به شما اعتماد بیشتری کنند و حس خوشایندی از محتوای شما بگیرند.

بخش‌بندی داشته باشید

تحقیقات نشان داده است که کاربران فقط حدود ۸ ثانیه بر روی موضوعی خاص  تمرکز می‌کنند. پس لازم است با ارائه محتوایی قابل فهم، به افزایش تمرکز مخاطب کمک کنید. بهتر است محتوای خود را بخش‌بندی کرده و سر تیترهای مختلف قرار دهید تا خوانایی رپورتاژ آگهی‌تان بهبود یابد.

جمله معروفی است که می گوید «هیچ کس مجبور نیست نوشته شما را بخواند.» پس تلاش کنید با کمی خلاقیت و تمرین، محتوایی درخور در اختیار کاربر قرار داده و به رفع نیازهای او کمک کنید؛ با این هدف که وقتی به انتهای متن می‌رسد از صرف زمان برای رپورتاژ آگهی نوشته شده توسط شما، احساس رضایت داشته باشد.

رپورتاژ نویسی

گام ششم: با دعوت به عملی جذاب، مخاطب را به سایت خود دعوت کنید

مخاطب را در تمام مسیر با کلمات خود همراهی کنید و او را به انتهای رپورتاژ آگهی برسانید. در انتها سعی کنید با دعوت او به انجام کاری، هدف خود را از نوشتن رپورتاژ آگهی عملی کنید. با توجه به اینکه تا به اینجا در ذهن مخاطب، سوال یا مشکلی را ایجاد کرده‌اید، در این مرحله مخاطب ۷۰% احتمال دارد به دعوت شما پاسخ مثبت دهد.

دقت داشته باشید نیازی نیست دعوت به عمل واضح و آشکار باشد، صرفا کافی است ساده و شامل اطلاعات تماس و یا لینک وب‌سایت شما باشد تا در نهایت احتمال بازدید از سایت‌تان و فروش محصول شما افزایش پیدا کند. اغلب سایت‌های منتشرکننده به شما این امکان را می‌دهند که بین ۳ تا ۵ لینک در کل رپورتاژ اگهی خود، قرار دهید.

به قالب سایت دقت کنید

اگر می‌خواهید رپورتاژ شما به محتواهای معمول سایت تبلیغ‌کننده شبیه باشد، حتما قبل از نوشتن به قالب آن سایت دقت کنید. سعی کنید از رنگ‌ها و چهارچوب‌های سایت تبلیغ‌کننده در طراحی رپورتاژ خود استفاده کنید هرچه قالب شما ظاهر همسان‌تری با سایت تبلیغ‌کننده داشته باشد، رپورتاژ شما حرفه‌ای‌تر خواهد بود.

به سرتیترهای (Headline) سایت تبلیغ‌کننده دقت کنید

سایت تبلیغ‌کننده عموما از چه مدل سرتیترهایی استفاده می‌کند؟ خیلی کوتاه و تک کلمه‌ای سرتیتر خود را می‌نویسد یا با جملاتی بلند و توضیحی؟ از سرتیترها  الگوبرداری کنید تا مخاطب هنگام خواندن رپورتاژ شما با تفاوت زیاد مواجه نشود.

به لحن نوشتار سایت تبلیغ‌کننده دقت کنید

تبلیغ‌کننده شما با کدام لحن برای کاربران خود می‌نویسد؟ از لحنی عامیانه و صمیمی استفاده می‌کند یا لحنی رسمی دارد؟ کاربران از کدام مدل محتوا بیشتر استقبال کرده‌اند؟ محتواهای طویل را دوست دارند یا کوتاه؟ رپورتاژ شما باید به خوبی با این المان‌ها همخوانی داشته باشد.

اصل ساده‌نویسی و روان‌نویسی متن رعایت کنید

تاریخ انقضای جمله‌های سخت و طولانی مدت‌هاست تمام شده. خواننده‌ی پرمشغله و کم‌حوصله‌ی امروز دوست ندارد وقتش را صرف جمله‌های طولانی و نامفهوم کند. باید دایره‌ی واژگان‌تان را گسترش دهید تا بتوانید ساده‌ترین و گویاترین کلمات را انتخاب کنید.

فراموش نکنید که استفاده از کلمه‌های دشوار و سخت‌خوان نشان‌دهنده‌ی سواد و تخصص شما نیست؛ برعکس نشان‌دهنده‌ی این است اصول نویسندگی را نمی‌دانید و نمی‌توانید با زبان مردم عادی حرف بزنید.

از فرمت‌های مختلف محتوایی در متن کمک بگیرید

گاهی، تصاویر جذاب، اینفوگرافیک، ارائه آمار و ارقام، ویدئو و استفاده از نقل‌قول‌های معروف در رپورتاژ آگهی می‌تواند کشش و جذابیت خاصی برای مخاطبان ایجاد کند. همچنین علاوه بر جذابیت بصری، کاربرد این المان‌ها فهم متن را برای مخاطب راحت‌تر می‌کند. یادتان باشد اگر امکان قراردادن هیچ‌کدام از این محتواها نبود، حتماً از گذاشتن عکس‌های مرتبط در متن غافل نشوید.

اگر دوست دارید شما هم مانند کسب‌وکارهای بزرگ رپورتاژ بنویسید، حتماً مقاله نمونه رپورتاژ آگهی موفق را مطالعه کنید و از تکنیک‌ها و تجربه‌های ان‌ها برای افزایش عملکرد کمپین‌هایتان استفاده کنید

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟

پیش از هر چیز، یک بار خودتان را در جایگاه مشتری فرض کنید. قطعا شما نیز در طول روز با صدها تبلیغ مختلف رو به رو می‌شوید. واکنش شما به این نوع تبلیغات چیست؟ آیا تبلیغ هر چیزی را که می‌بینید، جذب آن می‌شوید؟ یا اینکه تصور می‌کنید که این یک کلاه برداری جدید است و می‌خواهند یک سری محصول یا خدمات بی‌کیفیت را با تبلیغات حرفه‌ای به شما بفروشند؟ قطعا گزینه دوم صحیح است. متاسفانه به دلیل حیله‌های مختلف تبلیغاتی، مردم دیگر اعتمادی به تبلیغات مستقیم ندارند. در عین حال، زمانی که یک شخص ثالث که اصلا در مورد خدمات یا محصولی ذی نفع نیست چیزی رو توصیه می‌کند، قطعا جذب آن می‌شویم. رپورتاژ نویسی در دیجیتال مارکتینگ را یک نوع تبلیغ خلاقانه، آگاهانه اما غیر مستقیم می‌دانند که ذهن مخاطب را هدف قرار می‌دهد. این یعنی زمانی که مخاطب در حال خواندن رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ تبلیغاتی شما است، اصلا احساس نمی‌کند که در حال فروش چیزی به او هستید. بلکه ادبیات و نحوه تبلیغ در یک رپورتاژ باید به شکلی باشد که احساس صمیمیت بیش از اندازه‌ای بین شما و مخاطب به وجود بیاید و مخاطب احساس کند که شما با تمام وجود صلاح او را می‌خواهید و بدون هیچ قید و شرطی تنها می‌خواهید بهترین راه را به او نشان دهید.

شاید این مساله برای خودتان نیز به وجود آمده باشد که اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده از یک محصول یا خدمتی تعریف کند، جذب آن می‌شوید و ترجیح می‌دهید شما نیز از آن استفاده کنید. دلیل این مساله، اعتمادی است که به گوینده و فردی که تبلیغ آن محصول را می‌کند دارید. پس اگر گوینده یک تبلیغ به عنوان دوست مخاطب خودشان جلوه دهد، مخاطب شما هر آنچه که بخواهید را باور می‌کند. شاید این مساله کمی غیر اخلاقی به نظر برسد. اما اگر از روش رپورتاژنویسی صحیح استفاده کنید، خواهید دید که می‌توان در کمال صداقت، بهترین تاثیر را بر روی ذهن مخاطب خواهد داشت. اما روش رپورتاژ نویسی چیست و از چه اصولی باید تبعیت کرد؟

چه سایت‌هایی برای درج رپورتاژ مناسب‌تر است؟

اگر هدف شما از نوشتن رپورتاژ آگهی، ارتقا سئوی سایت‌ تان است تناسب محتوا و سایت انتخابی اولویت چندانی ندارد اما اگر می‌خواهید مشتری‌های بالقوه‌تان مطلب شما را بخوانند، سایت‌هایی را انتخاب کنید که از صنعت شما دور نباشد برای مثال اگر در صنعت گردشگری فعالیت می‌کنید بهتر است سایت‌هایی را که محتوای گردشگری هم‌ تولید می‌کنند، در اولویت لیست‌تان قراردهید. این کار به شما کمک می‌کند به مخاطبان هدفتان نزدیک‌‌تر شوید.

بهتر است بعد از بررسی و انتخاب چندین سایت برای درج رپورتاژ به مرحله‌ی بررسی جزئی‌تر بروید برای این بررسی شما دو راه دارید، یا خودتان این کار را انجام دهید یا از مشاوره‌ی شرکتی کمک بگیرید که می‌خواهید رپورتاژ را به آن واگذار کنید. اگر خواستید خودتان این کار را انجام دهید ابتدا باید به چند سایت تحلیل سئو بروید و در آنجا ثبت‌نام کنید برای مثال سایت moz.com می‌تواند به شما کمک کند تا پیج اتوریتی یک سایت را بسنجید. در پیج اتوریتی (Page Authority) یک  نمره‌ای بین 0 تا 100 به یک صفحه مشخص داده می شود. این نمره مشخص می کند که یک صفحه چقدر می تواند در رتبه بندی موتورهای جستجو مثبت عمل کند هرچه این عدد بالاتر باشد می‌تواند میزان تاثیرگذاری بیشتری روی سایت شما داشته باشد. مسئله‌ی بعدی بررسی دامین اتوریتی (Domain Authority) است. دامین اتوریتی به زبان ساده معیاری برای ارزیابی توانایی یک سایت در رتبه‌بندی سرچ گوگل می‌باشد، هرچه امتیاز این معیار بیشتر باشد، آن سایت وضعیت بهتری در رتبه‌بندی گوگل خواهدداشت.

در قدم بعدی باید اسپم اسکور سایت و رتبه سمیلاروب رسانه یا سایت منتشرکننده را بررسی کنید. امتیاز منفی یا همان اسپم اسکور به میزان فعالیت های غیر اصولی سئو سایت اشاره دارد و هرچه کمتر باشد بهتر است. طبق تجربه، سایت‌هایی برای لینک ‌سازی خارجی مناسب‌تر هستند که امتیاز اسپم اسکور آن‌ها زیر 23درصد باشد. امتیاز اسپم تمام رسانه‌های نمایش‌دهنده در پنل تریبون برای نمایش به کاربران فعال است.

همچنین ابزار سمیلاروب (SimilarWeb) این امکان را به شما می‌دهد تا تعداد ورودی‌های ارجاعی رقبا، بازدیدهای روزانه، کلمات پر بازدید و رتبه جهانی و ایرانی سایت مقصد را چک کنید. رتبه سمیلاروب بهترین جایگزین رتبه الکسا است که پس از اتمام فعالیت کمپانی الکسا مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این رتبه در تریبون برای تمام رسانه‌ها محاسبه شده است و دائماً به‌روزرسانی می‌شود.

هدف از ایجاد ترافیک روی رپورتاژ آگهی

  • افزایش ترافیک برای بیشتر سایت‌ها یک اتفاق خوب محسوب می‌شود و در بسیاری از مواقع وقتی از رپورتاژ آگهی استفاده می‌کنیم قصد ایجاد ترافیک را داریم. از اهداف ایجاد ترافیک روی رپورتاژ، هدایت مخاطب به سمت اقدامی مشخص است. رپورتاژها تهیه می‌شوند تا مشتریان بالقوه را رهسپار سایت شما کنند؛ اما مسلماً در نظر دارید که این جماعت هدایت شده، کاری را انجام دهند، مانند خرید یک محصول. پس بهتر است متن رپورتاژ را به‌گونه‌ای تهیه کنید تا مخاطب به انجام کار موردنظر (مثلاً خرید) ترغیب شود.
  • ترافیک حاصل از رپورتاژ آگهی، هدفمندی بیشتری نسبت ‌به انواع دیگر جذب ترافیک دارد؛ چراکه متن رپورتاژ قبل از ورود به سایت، ارزشی برای مخاطب ایجاد کرده است. به‌همین خاطر او با دیدگاه مثبتی وارد سایت شما می‌شود و قطعاً در چنین حالتی امکان افزایش نرخ تبدیل بسیار بالاتر می‌رود. درواقع ترافیکی که به‌شکل ارگانیک حاصل شود، بسیار موثرتر از ترافیکی است که به‌خاطر تبلیغات ایجاد می‌شود و این یک مزیت بزرگ است.
  • همچنین این موضوع را هم درنظر بگیرید که با افزایش ترافیک رپورتاژ، سئوی سایت شما تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا می‌کند. می‌توان گفت یک تیر و دو نشان. علاوه بر جذب ترافیک از طریق رپورتاژ، با بهبود سئو زمینه برای جذب ترافیک بیشتر از موتورهای جست‌و‌جو نیز فراهم می‌شود.
  • افزایش تعداد بک‌ لینک و افزایش کیفیت بک‌لینک از دیگر موارد مهمی هستند که درصورت استفاده درست از رپورتاژ آگهی رخ می‌دهند. لینکی که درون یک متن قرار بگیرد بسیار باارزش‌تر از لینکی است که برای مثال در انتهای یک مقاله قرار دارد. نرخ کلیک روی این‌گونه لینک‌ها نیز بیشتر است و از آنجایی که رپورتاژ آگهی این نوع لینک‌ها را در متن خود جای می‌دهد باعث بهبود سئو سایتتان می‌شود.افزایش بازدید سایت، تبدیل مخاطب به مشتری، افزایش فروش، بهبود وضعیت سئو و … مواردی هستند که می‌توان آن‌ها را اهداف ایجاد ترافیک روی رپورتاژ دانست.

اصول سئو در تولید محتوای رپورتاژ

اصول سئو در تولید محتوای رپورتاژ

برای نگارش یک محتوای رپورتاژ بهتر است قواعد ساختاری آن، به صورت کلی رعایت شود تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. یک متن رپورتاژ اصولی که دارای سئوی مناسب است از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که هر کدام برای تکمیل کردن چارچوب اولیه یک رپورتاژ مهم است. اگر بخواهید یک رپورتاژ آگهی مناسب بنویسید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • عنوان اصلی

یکی از بخش‌های مهم یک رپورتاژ آگهی نگارش صحیح عنوان اصلی است که باید بدانید عنوان اصلی به عنوان اولین راه ارتباط خواننده با متن شماست. در واقع اگر بخواهید یک متن رپورتاژ آگهی مناسب تهیه کنید نگارش صحیح تیتر اصلی به شما کمک خواهد کرد تا خواننده را به متن هدایت کنید. تیتر انتخابی باید به گونه‌ای باشد که خواننده را ترغیب به خواندن ادامه متن کند. پس در نگاه اول بهتر است تیتر را به صورت جذاب انتخاب کنید.

دقت کنید برای انتخاب تیر اصلی رپورتاژ آگهی، تیترهایی را انتخاب کنید که طولانی باشند، استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تیتر باعث می‌شود تا تأثیرگذاری بیشتری را بر روی سایت خود احساس کنید.

  • چکیده رپورتاژ

بعد از توجه کردن به انتخاب تیتر اصلی باید به چکیده‌ی خبر توجه کنید. لید خبر باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به متن اصلی هدایت کند. شاید بتوان به جرات بیان کرد که چکیده رپورتاژ آگهی به عنوان عصاره رپورتاژ است و باید حداکثر 40 کلمه باشد. محدود بودن تعداد کلمات استفاده شده در این بخش کار را برای نگارش کمی سخت می‌کند اما با دقت عمل کافی می‌توانید یک چکیده مناسب نگارش کنید.

  • متن اصلی

متن اصلی به عنوان بخش کلیدی نگارش رپورتاژ آگهی است که شامل لینک سازی‌های مختلف است. متن اصلی باید به گونه‌ای باشد که بتوانید با یک لحن مناسب تمامی جزئیات را به مخاطب منتقل کنید. شما در نگارش متن اصلی رپورتاژ آگهی بهتر است کل داستان را نگارش کنید و به معرفی خدمات و محصولات خود بپردازید. لینک گذاری مناسب در متن اصلی باعث می‌شود تا تأثیرگذاری رپورتاژ آگهی افزایش پیدا کند.

  • استفاده از تصاویر مختلف

قطعاً استفاده کردن از تصاویر مختلف و متعدد در نگارش اصولی یک رپورتاژ آگهی به شما کمک می‌کند تا اثربخشی متن خود را افزایش دهید. تعداد عکس‌هایی که در متن قرار می‌گیرد باعث می‌شود تا نوع محتوا به درستی تعیین شود. نگارش رپورتاژهایی که با هدف معرفی محصولات هستند قطعاً نیازمند تصاویر بهینه شده بوده که این امر دارای اهمیت است.

  • استفاده از میان تیترها

با توجه به تعداد کلمات متن رپورتاژ آگهی بهتر است از میان تیترهای مختلف استفاده کنید تا خواندن متن خبری شما، خواننده را به خود جلب کند. برای لینک گذاری صحیح بهتر است از میان تیترهای متنوع و مختلف استفاده کنید.

  • لینک گذاری

یکی از مباحث اصلی در نگارش رپورتاژ آگهی، توجه کردن به اصول سئو است که لینک گذاری مناسب می‌تواند باعث شود تا در بلندمدت وضعیت سئوی سایت شما بهبود پیدا کند. برای لینک گذاری متن رپورتاژ آگهی بهتر است لینک اول را پس از اولین هدینگ دو بیاورید. لینک‌های دوم و سوم به مراتب دارای اهمیت کمتری نسبت به سایر موارد است و بهتر است به مانند لینک گذاری اول پس از هدینگ دو قرار داه شود.

تعداد کلمه مناسب یک گزارش آگهی خوب چقدر است؟

تعداد کلمه مناسب یک رپورتاژ آگهی خوب کاملا به نوع محتوا، رسانه و مخاطب بستگی دارد. رپورتاژ آگهی می‌تواند یک متن کوتاه تا یک متن چندین صفحه‌ای باشند. بااین‌حال به صورت کلی توصیه می‌شود که از نوشتن متن‌های طولانی پرهیز کنید تا مخاطب خسته نشود و خواندن را کنار نگذارد. به همین دلیل معمولا پیشنهاد می‌شود که متن رپرتاژ حدود ۸۰۰ تا یک هزار کلمه داشته باشد. خود را جای مخاطب بگذارید و ببینید که طولانی بودن یک متن چطور می‌تواند او را بی‌حوصله و خسته کند، طوری‌که از خواندن رپرتاژ منصرف شود. پس به تعداد کلماتی که می‌نویسید هم دقت داشته باشید چون تعداد کلمات هم می‌تواند یکی از ویژگی های رپورتاژ آگهی خوب باشد.

همانطورکه گفته شد عوامل زیادی در موفقیت یک رپورتاژ آگهی تاثیر دارند اما در نهایت می‌توان با دقت در نگارش، انتخاب تیتر مناسب رپورتاژ، انتخاب به جا و مناسب عکس و رعایت طول متن می‌توان یک رپورتاژ آگهی خوب داشت.

امروزه تبلیغات رپورتاژ جای خود را در میان کسب‌وکارها باز کرده‌اند. رپورتاژ آگهی مناسب به خواننده جهتی درست می‌دهد و وی را به سمت نتیجه‌گیری منطقی هدایت می‌کند. اما اگر محتوای شما جواب‌گوی نیازهای مخاطب نباشد، نتایج مطلوب کسب نخواهد شد. در ادامه مطلب، ویژگی‌های رپورتاژ آگهی مناسب ذکر شده‌اند تا بتوانید به اهداف برنامه‌ریزی شده خود برسید.

جمع‌بندی

امیدواریم تا به اینجا با آموزش نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی جامع و کامل آشنا شده‌باشید. لازم به یادآوری است رپورتاژ آگهی هدفمند، رپورتاژی است که حتی اگر در انتها نام برند، لوگو و دعوت به عمل را حذف کنید، محتوای شما کاملا با سبک و لحن سایت منتشرکننده مطابقت داشته‌باشد و به افزایش دانش و آگاهی کاربران کمک کند.

دقت کنید گوگل تمایل زیادی به انتشار رپورتاژ آگهی توسط کسب‌و‌کارها ندارد و بسیار تاکید می‌کند که در ابتدای محتوا، رپورتاژ آگهی بودن آن را به کاربر اطلاع دهید. به همین منظور تقریبا در تمام رپورتاژ آگهی‌های انتشار یافته در سایت‌های مختلف، شاهد عبارت «رپورتاژ آگهی» در ابتدای متن هستیم.

همچنین در استفاده از بک لینک در محتوای خود، محتاط باشید و تعادل را رعایت کنید. در غیر این صورت گوگل گمان می‌کند لینک‌ها خریداری شده است و متاسفانه امتیاز منفی برای‌تان منظور می‌کند. البته توجه داشته باشید اغلب سایت‌های منتشرکننده امکان درج ۳ تا ۵ لینک را به شما می‌دهند.

مراحل بالا را طی کرده و با تمرین و تکرار، کمی خلاقیت و بررسی چند نمونه رپورتاژ آگهی جذاب می‌توانید رپورتاژ آگهی هدفمند نوشته و کاربران را به بازدید از سایت خود دعوت کرده، فروش محصول‌تان را افزایش داده و برندسازی کنید.

اگر زمان کافی برای نوشتن رپورتاژ آگهی متناسب و جذاب را ندارید، تیم تولید محتوای تریبون آماده دریافت سفارشات شما و نگارش آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

22 پاسخ

  1. با سلام
    مرسی بابت مقاله ارزشمندتون
    با اطلاعات مفیدی که در مورد رپورتاژ گفتین تونستم بهتر قضیه رپورتاژ رو درک کنم و ایشالا برای مقاله هاستینگ های برتر ایران های کانتنت ازتون رپورتاژ میخرم

    1. سلام سحرجان
      متشکرم از بارخورد خوبتون، خوشحالیم که براتون مفید بوده.
      در خدمتتون هستیم

    2. سلام من نویسنده هستم و میخواستم یک مقاله برای رپورتاژ بنوریسم که به سایت خوب شما برخوردم.
      خیلی عالی توضیح دادین و مقاله تون بسیار مفید بود برای من.
      خوشحالم که این مقاله رو مطالعه کردم، الان خیلی با اعتماد به نفس بیشتر و بدون نگرانی میتونم مقاله ام رو بنویسم.
      ممنون از شما

  2. سلام وقت بخیر
    ممنون از توضیحات مفیدتون
    من دو سایت در یک زمینه دارم و می‌خوام براشون ریپورتاژ آگهی بگیرم
    میخواستم ببینم گذاشتن لینک دو سایت مختلف در یک ریپورتاژ آگهی چه تاثیری بر سئو داره؟
    آیا اثر ریپورتاژ کم میشه یا فرقی نمیکنه؟

    1. سلام سمانه جان
      اینکار از نظر پیج‌رنک در نظر بگیریم بله اثرش کم میشه، از نظر ما بهتره در هر رپورتاژ تنها لینک به یک دامنه داده بشه و اگر دامنه دومی رو هم میخواید بهش لینک بدید در حالتی تاثیر خوبی براتون داره که دامنه دوم بسیار معتبر باشه و به چشم یک منبع با اعتبار در نظر گرفته بشه.
      اگر هر دو دامنه اعتبار تقریبا یکسانی دارند که خیلی هم بالا نیست بهتره اینکار رو نکنید، ولی میتونید گاها از این روش استفاده کنید و اینکار همیشگی نباشه.

  3. با سلام و احترام
    در حال خواندن فایل “اقدامات لازم قبل از درج رپورتاژ آگهی” هستم؛ ابتدا تشکر می کنم بابت این محتوای ارزشمند.
    ثانیا چند سوال، ممنونتان خواهم بود اگر به صورت مفصل پاسخ فرمایید:
    1. توجه داشته باشید که برای لینکسازی، از یک انکرتکست برای دو صفحه متفاوت استفاده
    نکنید. در واقع هر انکرتکست باید فقط و فقط مختص به یک صفحه از سایتت ان باشد (تریبون).
    فرض را بر این می گیریم که صفحه اصلی را با 3 کلمه کلیدی مرتبط تارگت کرده ایم، آیا اشتباه است که از صفحات دیگر سایت با این 3 کلمه کلیدی به صفحه اصلی لینک دهیم و می بایست با مهمترین کلمه کلیدی لینک داده شود؟

    2. site:example.com intext: کلمه کلیدی مد نظرتان (تریبون)
    با روش بالا قرار است چه چیزی را مشاهده کنیم؟ آیا دقیق نوشته شده است؟ امتحان کردم چیزی نمایش داده نشد.

    با تشکر از شما

    1. سلام علی جان
      خوشحالیم که اولین ایبوک مارو مطالعه کردید و بازخورد مثبت دادید.
      در خصوص سوال اولتون:
      اجازه بدید این مورد رو با مثال توضیح بدم شاید بتونم منظور رو بهتر منتقل کنم. در حال حاضر تریبون با سرچ عبارت رپورتاژ آگهی در گوگل، صفحه اصلی سایت رو مشاهده میکنید و با عبارت “خرید رپورتاژ آگهی” لندینگ مخصوص به خرید رپورتاژ رو. و ابدا با عبارت خرید رپورتاژ آگهی که به صفحه لندینگ لینک دادیم نباید به صفحه اصلی لینکی بدیم. چون با انکر تکست چه در لینکسازی داخلی و چه در لینکسازی خارجی، گوگل سعی میکنه ماهیت صفحات مارو متوجه بشه. ما اگر یک عبارت رو برای دو صفحه مجزا در لینکسازی استفاده کنیم گوگل رو تا حدی گیج میکنیم که اون صفحه دقیقا با چه عبارتی شناخته میشه. در واقع اگر شما برای یک صفحه خاص از چندین کلمه کلیدی در حال ورودی گرفتن هستید مانعی نداره که با همان ها بهش لینک بدید ولی باید حواستون باشه که با انکر تکستی بهش لینک ندید که مختص یک صفحه دیگه از وبسایت شماست.
      برای سوال دومتون هم بنده با حالت زیر که چک میکنم درست هست و نمایش میده، میتونید آدرس سایت مورد نظر و عبارت دلخواهتون رو جایگزین کنید:
      site:triboon.net/ intext:تریبون

  4. ممنون از مقاله خوبتون؟
    آیا طول متن رپورتاژ، مثلا 1000 کلمه باشه یا 500 کلمه روی رپورتاژ تاثیر داره؟

    1. سلام یوسف جان
      طول محتوای شما بستگی به موضوع مقاله‌ای که برای رپورتاژ مینویسید داره. بهتر هست کلمه کلیدی مورد نظرتون رو در گوگل سرچ کنید و ببینید میانگین تعداد کلمات مقالاتی که در صفحه اول نمایش داده میشه چقدر هست.
      البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از سایت ناشرین، بیشتر از تعداد خاصی کلمه برای محتوا رو قبول نمیکنند.

  5. سلام ببخشید لینک اول توی ابتدای متن و پاراگراف اول باشه بهتر نیست؟حتی خودتون تو این مقاله تو پاراگراف اول لینک آوردید اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.

    1. سلام امیرحسین جان
      بله معمولا توصیه میشه در پاراگراف اول لینک مورد نظرتون رو قرار بدید. اما تابحال به منبعی که به این موضوع اشاره کرده باشه برنخوردم.
      اگر مورد معتبری دیدم حتما براتون ارسال میکنم.

  6. سلام وقتتون بخیر باشه
    میشه تو یه رپورتاژ به چند صفحه سایتمون لینک زد؟
    مثلا 10 بیماری که در کمین افراد میانسالند که برای هر کدوم لینک صفحه مربوط رو از سایتمون رو بذاریم

    1. سلام امیرحسین جان
      وقتت به خیر
      بله میتونید در یک متن رپورتاژ به چند صفحه متفاوت از سایتتون لینک بدید.
      بهتره انکرتکست‌هاتون (عبارتی لینک‌دار شده) رو مرتبط انتخاب کنید و عبارت پیش و پس از انکرتکست هم مرتبط باشن باهاش.
      و نکته دیگر اینکه بهتره بیش از 3 لینک در هر متن رپورتاژ استفاده نکنید.

  7. سلام
    حالا اگر رپورتاژ کار شد از کجا بفهمیم برای کسب و کارمون خوب بوده؟ معیار سنجش رپورتاژ خوب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.